Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Algemeen / Aanschaf RX-8 / My first RX-8.....
- - By TCD (Beginner) [nl] Date 20-11-2020 11:19
Hoi,

Sinds een aantal weken ben ik de (gelukkige?!) eigenaar van een prachtig rode RX-8 1.3 Renesis in SP uitvoering. Ik heb de auto particulier gekocht van een jonge bestuurder, die de auto ruim een jaar heeft gehad.

Maar eerst ff mezelf in het kort voorstellen; Christian Jansen, 45 jaar, liefhebber van bijzondere auto's en woonachtig in Zwolle. Dit is zegge en schrijve mijn 24e auto op naam :).

Over de RX-8; zie onderstaande links:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132454.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132445.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132418.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132402.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132350.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill

Qua looks ben ik er happy mee :). Optisch en qua interieur een paar kleine dingetjes:

* buitenkant heeft op een paar plekken wat restyling nodig (kleine deukjes zonder lakschade)
* bestuurdersstoel heeft een brandgat (boeit me wel)
* centrale deurvergrendeling heeft kuren (boeit me niet)

De auto heeft binnen een jaar de nodige aanpassingen gehad. Het volgende is vervangen of gemonteerd:
* 19" rims
* Accu
* Radiateur
* 4 bobines
* 4 bougies
* Filters
* Vloeistoffen vervangen
* Remschijven rondom
* Remblokken rondom

Qua km-stand heeft de auto nog geen 108.000 gelopen (aantoonbaar).

Maar nu.......het volgende euvel doet zich voor; DE AUTO IS ZO TRAAG ALS EEN SLAK! Tijdens de proefrit heb ik aardig rustig in de auto gereden (ik was formeel nog niet de eigenaar, dus ga ik er niet in jakkeren). Heb toen motorisch niets gemerkt. Na de koop besloot ik op de terugweg naar Zwolle ietsje dieper het gas in te trappen. Op papier 192 pk.........waar zijn ze gebleven? Tergend langzaam (voor mijn gevoel) klimt de naald in de toeren.
In de 1e versnelling het snelst (uiteraard), in de 5e versnelling is de auto bij wijze van spreken nu nog bezig richting de 7.000 tpm.

Conclusie: de auto is gewoon sloom. Bij normaal rijden (rustig opschakelen enzo) merk je niets. Trap je het gaspedaal echter in, dan houdt de auto voelbaar in. Alsof de auto in noodloop rijdt zeg maar. De Rex heeft geen zin om toeren te maken.....

Duidt dit op een gevalletje lage compressie? Ik heb nog geen test laten uitvoeren (staat in de planning, ik wacht op de garage). Of moet ik het ergens anders zoeken?

Ik heb een paar auto's geleden een Civic Type R uit 2008 gehad. Een 2 liter met 200 pk; een wereld van verschil. Deze schrééuwde om toeren; de RX-8 jankt om toeren.

Aangezien hier kenners zitten, ben ik zeer benieuwd naar jullie reactie. Wellicht woont er iemand in of in de buurt van Zwolle?

Cheers,
Chris
Parent - By Olof (ForumPro) [nl] Date 20-11-2020 14:21
Welkom TCD,

Het blijft natuurlijk een gok, maar het eerste waar ik aan denk zijn toch de bobines, al zijn ze pas vervangen. Er is veel namaakrommel op de markt.

Succes en groeten,
Olof
- - By Guchte (Deelnemer) [nl] Date 20-11-2020 15:12
Goedendag.
Mooie kleur van deze Bolide, velgen misstaan zeker ook niet.
Zag dat je een klepje mist van achteren i.v.m. trekoog.

Verder kan ik jouw ook (geen) meer advies geven , hou contact van alles en genieten.

m.v.g. Jos
Parent - - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 20-11-2020 20:11
Welkom hier op de site :-)

Mooie kleur, de rex komt waarschijnlijk uit Spanje of Portugal gok ik.

Wat betreft vermogen, ik zou zeker even compressie test laten doen maar dat
moet wel met een compressietester speciaal voor rotatie motoren !!

Een rotatiemotor houdt van toeren maken als de motor warm is!!
Onderin het lage toerental gebeurt er weinig, dus houd de motor op toeren.

Helaas wordt er vaak veel slechte imitatie spullen gebruikt. Goede bougies, bobines en bougiekabels zijn een must!!
Deze hebben absoluut invloed op het presteren van de motor!

Groetjes M&M
Parent - - By TCD (Beginner) [nl] Date 21-11-2020 09:16
Mogge,

Ik ben iets wijzer geworden. De vorige eigenaar heeft in een jaar tijd 2 bobines vervangen; en van het merk Hella en een paar maanden later een van een onbekend merk (staat niets vermeld op de factuur).

Welk merk kan ik het beste kiezen? NGK, Hitachi? Heb ook geen idee van welk merk de bougies zijn (moet ik ze ff er uit halen).

NGK is een goed merk, aangezien mijn oude  200SX S13 jarenlang gebruikmaakte van dit merk.

Ik ga de bobines en bougies hoe dan ook in een keer vervangen, alleen nog het merk weten????
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 21-11-2020 12:25
Persoonlijk gebruik ik op dit moment Mazda OEM coils N3H1-18-100B-9U (ik weet niet zeker of dit de nieuwste upgrade is).
Bougies NGK laser iridium RE7C-L 6700 (leading) en RE9B-T 6701 (trailing).
Mijn kabels zijn van NGK, maar ik heb ook goede ervaringen met Magnecor.

Bij de Nederlandse dealers betaal je de hoofdprijs, maar als je wat rondshopt over de wereld vind je ze vast wel ergens voor de helft. Google de naam van de shop op betrouwbaarheid.

Succes ermee,
Olof
Parent - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 22-11-2020 10:02
Origineel zit er 2x RE8C (leading) en
2x RE9B (trailing) in van NGK.

Uiteraard moeten er 4 dezelfde merk bobines in net als de bogiekabels,
Wij hebben alles origineel Mazda

Groetjes M&M
Parent - By JGM (ForumGeweldenaar) [nl] Date 23-11-2020 07:27
Mooie wagen!

Wat ook vaker dan gedacht voorkomt is dat de katalysator verstopt zit.
Hier merk je met rustig rijden niets van maar met gas geven heeft ie echt moeite om in de toeren te klimmen....

Even demonteren en in kijken kan al veel zeggen, lampje erbij!
Parent - - By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 24-11-2020 11:34
Ik heb er 100% originele Mazda bougies en bobines in.
Ik heb de bougiekabels van Magnecor.

Gr. Ger
Parent - By Olof (ForumPro) [nl] Date 24-11-2020 14:01
Mazda OEM is de enige juiste keuze voor ontstekingsmateriaal. Er wordt vaak vergeten dat een wankel per omwenteling vele malen vaker moet vonken dan een zuigermotor, en dan maakt hij ook nog eens meer toeren...

Daar zijn producten van andere merken, hoe goed de kwalteit ook is, gewoon niet voor ontworpen.
Parent - - By TCD (Beginner) [nl] Date 24-11-2020 19:11
Dank voor alle informatie.

@Ger: welke van Magnecor heb je? Op eBay zie ik de rode (R100 10mm) en blauwe (8mm).
Parent - By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 24-11-2020 20:08
Ik heb rode.

Gr. Ger
Up Topic Algemeen / Aanschaf RX-8 / My first RX-8.....