Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Aanschaf RX-8 / My first RX-8.....
- - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 20-11-2020 11:19
Hoi,

Sinds een aantal weken ben ik de (gelukkige?!) eigenaar van een prachtig rode RX-8 1.3 Renesis in SP uitvoering. Ik heb de auto particulier gekocht van een jonge bestuurder, die de auto ruim een jaar heeft gehad.

Maar eerst ff mezelf in het kort voorstellen; Christian Jansen, 45 jaar, liefhebber van bijzondere auto's en woonachtig in Zwolle. Dit is zegge en schrijve mijn 24e auto op naam :).

Over de RX-8; zie onderstaande links:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132454.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132445.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132418.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132402.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132350.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill

Qua looks ben ik er happy mee :). Optisch en qua interieur een paar kleine dingetjes:

* buitenkant heeft op een paar plekken wat restyling nodig (kleine deukjes zonder lakschade)
* bestuurdersstoel heeft een brandgat (boeit me wel)
* centrale deurvergrendeling heeft kuren (boeit me niet)

De auto heeft binnen een jaar de nodige aanpassingen gehad. Het volgende is vervangen of gemonteerd:
* 19" rims
* Accu
* Radiateur
* 4 bobines
* 4 bougies
* Filters
* Vloeistoffen vervangen
* Remschijven rondom
* Remblokken rondom

Qua km-stand heeft de auto nog geen 108.000 gelopen (aantoonbaar).

Maar nu.......het volgende euvel doet zich voor; DE AUTO IS ZO TRAAG ALS EEN SLAK! Tijdens de proefrit heb ik aardig rustig in de auto gereden (ik was formeel nog niet de eigenaar, dus ga ik er niet in jakkeren). Heb toen motorisch niets gemerkt. Na de koop besloot ik op de terugweg naar Zwolle ietsje dieper het gas in te trappen. Op papier 192 pk.........waar zijn ze gebleven? Tergend langzaam (voor mijn gevoel) klimt de naald in de toeren.
In de 1e versnelling het snelst (uiteraard), in de 5e versnelling is de auto bij wijze van spreken nu nog bezig richting de 7.000 tpm.

Conclusie: de auto is gewoon sloom. Bij normaal rijden (rustig opschakelen enzo) merk je niets. Trap je het gaspedaal echter in, dan houdt de auto voelbaar in. Alsof de auto in noodloop rijdt zeg maar. De Rex heeft geen zin om toeren te maken.....

Duidt dit op een gevalletje lage compressie? Ik heb nog geen test laten uitvoeren (staat in de planning, ik wacht op de garage). Of moet ik het ergens anders zoeken?

Ik heb een paar auto's geleden een Civic Type R uit 2008 gehad. Een 2 liter met 200 pk; een wereld van verschil. Deze schrééuwde om toeren; de RX-8 jankt om toeren.

Aangezien hier kenners zitten, ben ik zeer benieuwd naar jullie reactie. Wellicht woont er iemand in of in de buurt van Zwolle?

Cheers,
Chris
Eerste - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-11-2020 14:21
Welkom TCD,

Het blijft natuurlijk een gok, maar het eerste waar ik aan denk zijn toch de bobines, al zijn ze pas vervangen. Er is veel namaakrommel op de markt.

Succes en groeten,
Olof
Eerste - Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 26-12-2020 20:26
SSV valve kan ook vast zitten. Dan heb je eigenlijk weinig trekkracht onderin. Pas laatste moment 6000 tpm plus dat hij vlotter op trekt.
- - Van Guchte (Powerposter) [nl] op 20-11-2020 15:12
Goedendag.
Mooie kleur van deze Bolide, velgen misstaan zeker ook niet.
Zag dat je een klepje mist van achteren i.v.m. trekoog.

Verder kan ik jouw ook (geen) meer advies geven , hou contact van alles en genieten.

m.v.g. Jos
Eerste - - Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-11-2020 20:11
Welkom hier op de site :-)

Mooie kleur, de rex komt waarschijnlijk uit Spanje of Portugal gok ik.

Wat betreft vermogen, ik zou zeker even compressie test laten doen maar dat
moet wel met een compressietester speciaal voor rotatie motoren !!

Een rotatiemotor houdt van toeren maken als de motor warm is!!
Onderin het lage toerental gebeurt er weinig, dus houd de motor op toeren.

Helaas wordt er vaak veel slechte imitatie spullen gebruikt. Goede bougies, bobines en bougiekabels zijn een must!!
Deze hebben absoluut invloed op het presteren van de motor!

Groetjes M&M
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 21-11-2020 09:16
Mogge,

Ik ben iets wijzer geworden. De vorige eigenaar heeft in een jaar tijd 2 bobines vervangen; en van het merk Hella en een paar maanden later een van een onbekend merk (staat niets vermeld op de factuur).

Welk merk kan ik het beste kiezen? NGK, Hitachi? Heb ook geen idee van welk merk de bougies zijn (moet ik ze ff er uit halen).

NGK is een goed merk, aangezien mijn oude  200SX S13 jarenlang gebruikmaakte van dit merk.

Ik ga de bobines en bougies hoe dan ook in een keer vervangen, alleen nog het merk weten????
Eerste - - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-11-2020 12:25
Persoonlijk gebruik ik op dit moment Mazda OEM coils N3H1-18-100B-9U (ik weet niet zeker of dit de nieuwste upgrade is).
Bougies NGK laser iridium RE7C-L 6700 (leading) en RE9B-T 6701 (trailing).
Mijn kabels zijn van NGK, maar ik heb ook goede ervaringen met Magnecor.

Bij de Nederlandse dealers betaal je de hoofdprijs, maar als je wat rondshopt over de wereld vind je ze vast wel ergens voor de helft. Google de naam van de shop op betrouwbaarheid.

Succes ermee,
Olof
Eerste - Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-11-2020 10:02
Origineel zit er 2x RE8C (leading) en
2x RE9B (trailing) in van NGK.

Uiteraard moeten er 4 dezelfde merk bobines in net als de bogiekabels,
Wij hebben alles origineel Mazda

Groetjes M&M
Eerste - Van JGM (ForumPro) [nl] op 23-11-2020 07:27
Mooie wagen!

Wat ook vaker dan gedacht voorkomt is dat de katalysator verstopt zit.
Hier merk je met rustig rijden niets van maar met gas geven heeft ie echt moeite om in de toeren te klimmen....

Even demonteren en in kijken kan al veel zeggen, lampje erbij!
Eerste - - Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 24-11-2020 11:34
Ik heb er 100% originele Mazda bougies en bobines in.
Ik heb de bougiekabels van Magnecor.

Gr. Ger
Eerste - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-11-2020 14:01
Mazda OEM is de enige juiste keuze voor ontstekingsmateriaal. Er wordt vaak vergeten dat een wankel per omwenteling vele malen vaker moet vonken dan een zuigermotor, en dan maakt hij ook nog eens meer toeren...

Daar zijn producten van andere merken, hoe goed de kwalteit ook is, gewoon niet voor ontworpen.
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 24-11-2020 19:11
Dank voor alle informatie.

@Ger: welke van Magnecor heb je? Op eBay zie ik de rode (R100 10mm) en blauwe (8mm).
Eerste - - Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 24-11-2020 20:08
Ik heb rode.

Gr. Ger
Eerste - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 27-11-2020 09:37
https://www.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=3883

Wellicht dat iemand tips heeft vwb bovenvermeld?
- - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 29-11-2020 18:27
Nou, Ger heeft vandaag een stukje in mijn Rex gereden. Daarna reed ik een stukje in zijn Rex.

Ik denk dat Ger wel goed kan verwoorden wat het verschil in vermogen is. In mijn optiek best een groot verschil. Alleen al het optrekken bij het stoplicht is alleszeggend; waar de Rex van Ger er prima vandoor gaat en snel in de toeren klimt, is het bij mijn Rex alsof......tja..... alsof de motor er geen zin in heeft.

Het premixen - vorige week voor het eerst gedaan - levert geen enkel verschil op qua rijden.

Qua verbruik zit ik na 140 kilometer al bijna richting een halve tank. Dat klopt ook gewoon niet; een verbruik van een tank, niet normaal.
Eerste - - Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 30-11-2020 07:14
Klopt, de Rex van TCD is te langzaam, niet echt dramatisch er lijkt nog wel hoop.
Hij zier er echt nog heel mooi uit, veel beter dan de mijne die echt oud begint te worden en die lang niet meer zo snel is als ie ooit was.
Grappig feitje, bij terugkeer stond de km-teller in mijn Rex op 212212. Mooie stand.

Gr. Ger.
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 03-12-2020 10:40
Nou, slecht nieuws over de Rex. Ik heb vanmorgen een compressietest laten uitvoeren door Mazda Freeroad in Zwolle. Hieronder het resultaat:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/compressietest.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds

De compressie ligt rond de 5 kg/cm2. Geen idee hoeveel kPa of psi dit is. In ieder geval veel te laag dus. Dit verklaart waarom de Rex niet vooruit te branden is.

Nu ben ik in discussie met de vorige eigenaar met de vraag of hij dit wist bij de verkoopt. Hij heeft er tegen mij niets over gezegd (en - dom dom dom - ik heb er ook niet naar gevraagd). Wist ik dit van tevoren, dan zit ik dit verhaal nu niet te typen.......

Ben benieuwd wat de vorige eigenaar gaat zeggen. Ik houd jullie op de hoogte.
Eerste - - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2020 14:09
Niet meteen wanhopen, TCD. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik ben bang dat Mazda Freeroad een compressiemeter voor een gewone zuigermotor heeft gebruikt. Ga je geld dus maar terughalen (als ik gelijk heb). Als ik me goed herinner is de compressie bij een rotary sterk afhankelijk van het toerental waarbij gemeten wordt. Dat toerental hoort dan ook op de grafiek te staan. De grafiek moet ook zes waarden weergeven, drie kamers per rotor. De minimum waarde is dacht ik 6 kg/cm2, alweer volgens mijn herinnering. Ik ben geen expert op dit gebied.

Andere forumleden kunnen hier ongetwijfeld meer over vertellen.
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 03-12-2020 14:56
Hoi Olaf,

Dank voor de tip! Ik heb Freeroad gebeld. Ze hebben toch de speciale compressiemeter voor een RX8 gebruikt, zo vertelde de monteur mij. Het slecht leesbare papiertje blijkt ook een achterkant te hebben. Hieronder de waardes per rotor:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/compressietest_rotor_1.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/compressietest_rotor_2.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds

Rotor 1 zit rond de 5
Rotor 2 zit rond de 6

Ik heb Hoebeeke in Rilland maar even gebeld over een eventuele revisie. Ik werd vrij verdrietig toen ik de bedragen hoorde.......leg je 6k neer voor een auto, kun je - met een beetje pech - net zo veel neerleggen voor een revisie.

Ik heb de vorige eigenaar gesproken. Uiteraard (.....) is hij hiervan niet op de hoogte. De knaap (20 jaar geloof ik) heeft de auto 1 jaar in bezit gehad, maar heeft nog nooit gemerkt dat er iets aan de motor mankeerde.

Yeah, right. Dikke middelvinger krijg ik dus eigenlijk.
Eerste - - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2020 16:02
Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. 1, 2, 3, 4? Een rotor heeft maar drie kamers. En bij welk toerental is gemeten? Dat staat nergens. Je ziet aan het screenshot hoe belangrijk het toerental is. Als je bijvoorbeeld nog de oude originele startmotor hebt (1.3kW i.p.v. 2.0kW) moet de compressie omgerekend worden naar een hoger toerental en gaat dus omhoog. Misschien kan een ander forumlid zijn licht hierover laten schijnen?

Mocht je met Hoebeke in zee gaan, dan zou ik compleet nieuw kiezen in plaats van revisie. Het prijsverschil is verhoudingsgewijs niet zo groot.

Ik wens je in elk geval veel succes.

Olof
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 03-12-2020 18:23
Hoi Olaf,

1,2,3,4 heb ik er zelf bij gezet. Vergeet dat dat er staat. In mijn gefrustreerdheid ben ik uitgegaan van een conventionele verbrandingsmotor ipv rotatie...... Kwam er pas daarna achter dat ik ook alweer een wankelmotor heb. Dit gedoe zit me nogal hoog.

De monteur vertelde alleen dat hij het goed heeft gedaan. Bij hoeveel toeren wist hij me echter niet duidelijk te vertellen. Mij ontbreekt de kennis over dit blok om daar over door te vragen.

Ik heb de originele 1,3 je startmotor btw.

Over de revisie; 2022 ergens. Ik heb dit jaar wat grote uitgaven gehad, waardoor de bodem is bereikt.
Eerste - Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2020 22:02
*****
Mijn persoonlijke vermoedens / veronderstellingen / oplossingen mbt deze 2006 RX-8:

- Auto in 2019 geïmporteerd in Ned.......vermoedelijk afkomstig uit Dld.
- Weet overigens niet wat de km. stand is, ofschoon dit hoogstwaarschijnlijk tussen de 75.000 en 200.000 km zal liggen....daartussen "sneuvelen 95% van de Rex motoren.
- 1e eigenaar kwam er vermoedelijk al snel achter dat de staat van de motor niet al te best was.....
- Heeft er nog even mee doorgereden...motor deed het steeds slechter....daarom na ca. 1 jaar (tamelijk ongebruikelijke voor een RX-8 liefhebber) weer van de hand gedaan.
- Auto ziet er verder goed uit (voor zover te zien).
- Compressiemeting niet met de juiste (enig goede) wankel compr. meter gedaan.....desalniettemin zijn de indicatieve resultaten met een (kennelijk) zuigermotor compr. meter dusdanig slecht dat valt te vrezen dat met een wankel compr. test meter de resultaten nauwelijks beter zullen zijn.
- Desalniettemin voor alle zekerheid nogmaals testen met de goede tester (b.v. Hoebeke) om definitief te weten hoe de zaken er voor staan.
- Hoogstwaarschijnlijk blijft er daarna geen andere keuze over om of een nwe. motor te installeren of om de Rex weer in de huidige staat te verkopen.......heel triest allemaal.....veel sterkte toegewenst.

Wat bijeengeraapte artikelen mbt wankel compessie (tests)

https://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/forum_search.pl?words=compressie&user=&board=0&field=body&min=&max=&order=desc

https://rx8forum.de/lexicon/index.php?entry/22-kompressionstest/&synonym=159

http://www.rx8help.com/mandatory-compression-test.html

https://www.rx8club.com/canada-forum-35/rx8-compression-268276/
Eerste - - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2020 22:30
Ik blijf vermoeden dat de monteur je wat op de mouw gespeld heeft en dat je je geld met excuses terug hoort te krijgen. Lees het volgende verhaal van Rudolph maar eens:
https://www.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=31916;hl=compressiemeter

Als de motor nog steeds warm wil starten, zou ik er gewoon vanuit gaan dat het blok nog bruikbaar is en nog niet aan revisie denken. Ik zou gewoon verder gaan met ontsteking, in- en uitlaatsysteem. Bougies, kabels, bobines, krukassensor, luchtmassameter en gasklephuis reinigen, kleppen inlaatspruitstuk en EGR-klep reinigen en werking controleren, katalysator checken en waarschijnlijk nog meer punten waar ik zo gauw niet op kan komen. Dat is geen weggegooid geld. Als je een nieuw blok koopt worden deze spullen namelijk overgezet en weet je zeker dat alles goed is.  :-)
Eerste - - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2020 22:31
Je was me net weer voor, Ruud. :-)

Groeten,
Olof
Eerste - Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2020 22:50
*****
Hoi Olof,
Nee hoor, jij hebt TCD al verschillende malen geholpen met antwoorden en meningen......
Daarom "chapeau" voor jou...!
mvg, Ruud
Eerste - - Van JGM (ForumPro) [nl] op 04-12-2020 09:28
Egr-klep reinigen wordt lastig :D.

Verder mooi om te lezen dat er nog steeds actieve Forum gebruikers zijn die hard hun best doen om iedereen zo goed mogelijk van informatie te voorzien! Heel mooi!
Eerste - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-12-2020 13:14
Ik ben in het werkplaatsboek aan het zoeken geweest, maar kan niets over de EGR-klep vinden. Dan heeft de RX-8 dus geen EGR! Ha ha! Ik had in mijn enthousiasme atomatisch het hele rijtje opgesomd. Weer wat geleerd.

Bedankt, JGM,
Olof
Eerste - Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-12-2020 14:26 Edited 03-12-2020 14:33
Ik heb nog even in het werkplaatshandboek gezocht. Hierbij twee screenshots over compressie meten.

Het is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het ziet er in elk geval anders uit dan jouw plaatje.
Bijlage: Compressie2.jpg (126k)
Bijlage: Compressie1.jpg (136k)
- - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 04-12-2020 08:44 Edited 04-12-2020 09:15
@Allen:

Dank voor jullie reacties, hier kan ik wat mee :).

@Rudolphw:

- Auto in 2019 geïmporteerd in Ned.......vermoedelijk afkomstig uit Dld.
  Dit klopt. De auto komt uit Duitsland. Ik kwam er recent achter dat in de map met facturen - en ik moet zeggen dat de vorige eigenaar dit netjes bij heeft gehouden - er een aankoopbewijs is, waarop een bedrag staat van.......€ 1.750,-. Het blijkt een schadeauto te zijn:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/koopovereenkomst.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds

De eigenaar had wel verteld dat de voor- en achterbumper was gespoten, maar gelet op de prijs denk ik dat er toch meer aan de hand was. De auto rijdt echter wel gewoon recht. Ik voel niets bijzonders.

- 1e eigenaar kwam er vermoedelijk al snel achter dat de staat van de motor niet al te best was.....
  Same thoughts

- Auto ziet er verder goed uit (voor zover te zien).
  Klopt. Aan de buitenkant een paar optische deukjes (restyling) zonder verdere lakschade. Wielkasten zijn ook prima.

- Compressiemeting niet met de juiste (enig goede) wankel compr. meter gedaan.....desalniettemin zijn de indicatieve resultaten met een (kennelijk) zuigermotor compr. meter dusdanig slecht dat valt te vrezen dat met een wankel compr. test meter de resultaten nauwelijks beter zullen zijn.
  Ik ben al blij (voor nu) als de waarde met 1 stijgt (d.w.z. zeggen 6 kg/cm2 en 7 kg/cm2)

- Desalniettemin voor alle zekerheid nogmaals testen met de goede tester (b.v. Hoebeke) om definitief te weten hoe de zaken er voor staan.
  Dat ga ik ook doen. Maar dan januari volgend jaar. Of heb jij wellicht tijd, aangezien jij in 2017 een RCT-V5.2 (Serie 2) hebt aangeschaft?

- Hoogstwaarschijnlijk blijft er daarna geen andere keuze over om of een nwe. motor te installeren of om de Rex weer in de huidige staat te verkopen.......heel triest allemaal.....veel sterkte toegewenst.
  Dank! Verkopen ga ik niet doen. Daarvoor is de auto gewoon te mooi. Bij verkoop krijg ik wellicht de helft en dan ben ik verliezer. No go. Revisie lijkt de enige oplossing, maar ik ga eerste de andere zaken aanpakken (bobines, bougies, kabels, uitlaat/katalysatorcheck, etc.).

@Olof
Dank voor de link. Ik duik er ff in. Ik heb Hoebeke ook een e-mail gestuurd met de vraag of zij naar de compressiewaarden kunnen kijken. Ben benieuwd.....
Eerste - - Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-12-2020 11:39 Edited 04-12-2020 11:41
*****
Hoi TCD,
Sorry, ik ben mijn huis aan het renoveren, een langdurig project en beschik daardoor niet over de tijd om je met de wankel compr. meter te helpen.
Ga naar Hoebeke, daar ben je voor minder dan € 100,- klaar en krijg je nog veel gratis adviezen, beoordelingen etc en hij kan zien of de OMP werkt.
Dan is er ook al een traject voor vervanging van de motor vastgelegd.......Hoebeke moet toch eerst een compr. test doen voordat hij begint.
Vervang niet te snel allerlei onderdelen als je niet zeker weet dat ze versleten of niet de juiste zijn..........vermoedelijk heeft de vorige eigenaar hieraan al bijna alles uitgeprobeerd.
Wat je tot aan januari kunt doen is "premixen" = 2 takt olie bij je benzine......dit verhoogt de compressie licht.....begin met 1:100...desnoods 1: 80...ik doe 1: 100 al 70.000 km lang, zonder schade aan b.v de catalysator.
Koop de premixolie bij bv Schaftenaar Voltastraat 11A, 8013 PM Zwolle of Brezan-Zwolle.........begin met 1 ltr 2-STROKE OIL SYNTHETIC TC+ van "MPM".......meng dus 1:100 met de benzine (evt 1:80)......en kijk eens of je verschil merkt.
Hoe begin je ?............ga naar de benzinepomp, giet 600 ml 2 takt olie in de tank, vul hem daarna af tot vol..........nu heeft de hele tank een mengsel van 1: 100.......olie is zelfmengend.......rijden maar.
Daarna/later voor verder bijtanken.......schat in hoeveel ltr benzine je moet tanken, doe er de benodigde 2 takt olie (in verhouding met de te tanken benzine hoeveelheid) in en vul je benzinetank.
Succes!
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 04-12-2020 12:31
Hoi Rudolph,

Dank voor je reactie. Geen enkel probleem dat je geen tijd hebt hoor. Nooit geschoten.......

Over het premixen; dat heb ik voor het eerst gedaan bij de derde - en laatste - tankbeurt (eerste twee tankbeurten wist ik deze info nog niet). Ik heb 200 ml. Castrol Power RS toegevoegd (https://www.oliewereld.nl/wp-content/uploads/2018/09/5010321003128B.jpg). Ik lees diverse ml. bij het tanken. Voor de voorzichtigheid 200ml. toegevoegd.

Nu lees ik in jouw verhaal 600ml. Bij de volgende tankbeurt 400ml. toevoegen? En daarna? Wat is de verhouding precies? De tank is nu halfvol. Dus ongeveer 30 liter tanken.

Van Hoebeke ontving ik trouwens onderstaande reactie:

"Hi,

De meting is gedaan met een oudere compressietester. Deze werkt op zich goed, alleen zijn de getallen die er bij zijn gezet niet juist. Er zijn maar 3 pieken afleesbaar en geen 4. Als het eerste papier de voorste rotor is en de andere de achterste, dan is de voorste vrij laag. Bij de oude test moet je ook zeker weten dat de motor 250 t/m start anders heb je geen referentie."

Nou.....zeg het maar.....voor de zekerheid nog een keer testen.
Eerste - - Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-12-2020 12:53 Edited 04-12-2020 13:00
*****
Je tank is nu halfvol dus er zit nog 100 ml olie in (van de 200 ml bij volle tank)
Doe er 500 ml bij en tank hem vol........misschien wordt de compr. iets (0,5 bar) beter ........wees niet bang, het kan echt geen kwaad.
Die 200 ml was te voorzichtig in het algemeen en zeker voor jouw situatie...
Castrol Power RS is goed, echter onnodig duur........neem MPM.......voor later weet ik wel nog goedkopere/goede synth. 2t olie ad ca.€ 3,- per ltr.

Betreft:......."Bij de oude test moet je ook zeker weten dat de motor 250 t/m start anders heb je geen referentie."......en....."Nou.....zeg het maar.....voor de zekerheid nog een keer testen" ..
Attentie: Ook moet de motor op bedrijfstemp. zijn........
Nogmaals testen heeft voorlopig geen zin, de motor wordt er niet beter op.........de huidige test wees al op dusdanig lage waarden dat wijziging van factoren als motortemp bij meten. 250 rpm bij meten etc. waarschijnlijk niet voldoende compr. verhoging oplevert

https://www.rx8club.com/new-member-forum-197/new-potential-owners-start-here-202454/
- - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 04-12-2020 09:25
Oja, nog vergeten te melden; de auto start bij zowel koude als warme start. Wellicht niet 100% zoals ik gewend ben van conventionele blokken, maar hij start.
Eerste - Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-12-2020 18:04 Edited 04-12-2020 18:41
Wat een vervelend verhaal!!
Het toerental bij een compressie test
Is idd heel belangrijk!
Het eerste type startmotor draait te langzaam en zal ook bij een test een minder goede test geven, bij een nieuwe
Versie startmotor zal de test beter zijn simpelweg om dat deze veel sneller draait.

Maar wat minstens zo belangrijk is voor het goed presteren van de motor, is een goede ontsteking: bobines, bougies en bougiekabels!!!
Dit heeft natuurlijk geen invloed op en compressietest.

Groetjes M&M
Eerste - - Van Pim (Powerposter) [nl] op 05-12-2020 13:22
Ik heb in het begin zelfde ervaring gehad met mijn auto. Dat mijn Rex niet lekker optrok, stationair niet goed liep, en het startten moeizaam ging. Ik heb toen de hele ontsteking vernieuwd inclusief 2.2kw.startmotor en hij loopt nu als een zonnetje. Hij trekt door tot de volle toeren.

Hou alleen rekening mee deze auto's duren ff voordat de olie ook op temperatuur is, als de olie op temperatuur is dan trekt ie volledig op
Eerste - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 07-12-2020 10:45
Hoi Pim,

Dank voor je reactie (evenals M&M). Ik heb gisteren maar besloten om een nieuwe 2,2 kw startmotor aan te schaffen. Daarnaast in januari nieuwe bobines, bougies en startkabels.

In januari de boel ff (.....) vervangen om te kijken of er verschil is. Maak dan ook gelijk een afspraak met de garage om de kat na te laten kijken (zo'n brug is een stuk handiger dan stoepsleutelen voor de deur).

Voorlopig heb ik de auto ff niet nodig ivm thuiswerk. Belast ik de motor ook niet.
- - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 20-12-2020 14:00 Edited 20-12-2020 15:08
Nou, na 2 weken stilstand vandaag geprobeerd de auto te starten. Niets. De startmotor draait wel, maar de auto start niet. Bobines nagekeken en schoongemaakt, evenals de bougies. Deze waren alle vier nat. Schoon en droog gemaakt met klein staalborsteltje.

Opnieuw starten....... Niets......

Wat is het euvel?

-edit-
De maf sensor heb ik ook nagekeken. Brandschoon.
Eerste - Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-12-2020 18:15
En slaat de motor wel aan wanneer je
startkabels gebruikt?
Zo ja, dan is de accu stuk, of te zwak en moet deze geladen worden.

Groetjes M&M
Eerste - - Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 26-12-2020 20:18
Is de auto een paar maal gestart en snel uit gezet ? Dan is hij verzopen en kan je starten wat je wil. Enige wat je dan kan doen is aanslepen. Heb het ooot gehad met een hele jonge auto. Zeg 10 jaar terug. Bougies er 3 maal uit gehaald en schoongemaakt. Zelfs even gestart zonder bougies om rommel (benzine)er uit te blazen.maar ik kreeg m niet aan. De auto uiteindelijk gesleept in 2e versnelling en toen starten hij.
Eerste - Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-01-2021 16:59
Test
Eerste - - Van Blownorange (Beginner) [nl] op 18-01-2021 11:22
Ben wel benieuwd of je de auto weer gestart hebt gekregen...
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 18-01-2021 19:41
@allen,

Het is wel zo netjes om even een update te geven over de Rex. Na wederom een mislukte startpoging heb ik de Rex gesloopt.

In gedachten.

Mijn buurman was afgelopen zaterdag zo vriendelijk om toch de Rex maar te slepen. Na 400 meter sloeg de motor eindelijk aan. Resultaat: ik bevond me op de set van de film The Mist........ Zulke witte walmen heb ik nog nooit gezien. Mijn buurman dacht even aan een lekke koppakking, haha.

Na 45 minuten rijden reed de auto weer als vanouds; acceleratie van een Kia Picanto. Ook gelijk maar even de Rex volgetankt en 500 ml 2takt toegevoegd (eerst dit, daarna tanken). Resultaat nog steeds ruk.

Mijn buurman vermoedt dat de auto te rijk loopt (benzinedampen zijn de Rex niet vreemd helaas). Bij volgas houdt de motor duidelijk in. Het voelt alsof de motor verzuipt. Bij halfgas voelt de acceleratie beter. Vreemd.

Is het afstellen easy peasy?

Heb trouwens een oud collega en vriend van mij bereid gevonden om de motor zelf maar uit de Rex te halen en naar Rilland of Schagen (Rotar Carservice) te brengen. Laatstgenoemd verkoopt namelijk gereviseerde blokken met 1 jaar garantie.

Maar eerst ff sparen.
Eerste - - Van Blownorange (Beginner) [nl] op 19-01-2021 07:24
Dat aanslepen heb ik ook al gehad. Gekke gewaarwording als ie dan start en de straat vol rook staat.
Maar het klinkt toch wel als een niet volledige verbranding van de benzine. Bobines, bougies en kabels al vervangen?
Eerste - - Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-01-2021 09:08
Breng hem maar NIET naar
Schagen heel veel slechte verhalen
Over gelezen zoek maar op internet!

Rilland is Hoebeke zeker daar brengen, dit is een garage met passie en kennis over rotatie.

Groetjes M&M
Eerste - Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 19-01-2021 12:31
Kan ik alleen beamen, Zeeland is the place to be. Ik heb mijn eerste RX8 bij Hoebeke gekocht, aardige en zeer gespecialiseerde mensen daar en de auto was op en top.
- - Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 23-01-2021 19:08
Originele bobines kan je op partsouq.com redelijk voordelig kopen. En dan zijn het echt originele , niet die ebay dingen met Mazda doosjes op de foto en oem titel.tot je goed leest dat er ergens een klein regeltje staat aftermarket.
Eerste - Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-01-2021 21:12 Edited 23-01-2021 21:17
*****
Bedankt voor info..........!!!
Ff gekeken, echter:

RX-8 ...COIL,IGNITION
Part number: N3H118100C
Availability: 0
Make: Mazda
69.07$

Not Available
- - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 19-03-2021 16:20
** KICK **

We zijn een paar maanden verder en dus is het tijd voor een update: de auto rijdt nog steeds als een slome slak.

Lang verhaal kort; ik heb gisteren gesproken met Hoebeke in Rilland en het verhaal uitgelegd. Tip van de expert: check eerst de katalysator. Deze kan wel eens verstopt zijn. Dit verhaal heeft iemand hier eerder verteld.

Daarnaast kan het geen kwaad om vier nieuwe - en goede bobines te kopen, inclusief kabels en bougies (stel dat met de katalysator niets mankeert) Mijn oog viel op dit:

https://www.amazon.com/Mazda-IGNITION-Harness-Mounting-Bracket/dp/B075TVFXZ4

Is dit gewoon plug and play?

Komend weekend ga ik de katalysator ff checken.
Eerste - Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2021 18:55 Edited 19-03-2021 18:57
*****
Ik zou zelf met de bobines geen risico willen lopen.
Ik ken deze niet maar wellicht ligt dat aan mij.
Ik zou gaan voor de originele Mazda OEM bobines; dan weet je tamelijk zeker dat e.e.a. in orde is.
En voor originele NGK Bougiekabels.

Voor het geval dat je katalysator defect blijkt te zijn........ik heb nog een splinternieuwe KKS-Performance sportkatalysator (topmerk) liggen.....
Enige tijd geleden schreef ik op het Duitse Rex Forum:

Product: "KKS Performance Sportkat Mazda RX-8, roestvrij staal, 76 mm, 200 cpi, pasklaar"
Nog in de originele verpakking
Deze is door mij in Dec. 2015 uit voorzorg gekocht.
Staat sindsdien in de verpakking in mijn garage in Nederland.
Mijn 231PK Rex, gebouwd in 2008 / 75.000 km, die ik in 2009 nieuw kocht, loopt nog steeds perfekt zoals op de eerste dag.
Ik overweeg daarom om hem te verkopen .......... als er geen interesse is, bewaar ik hem gewoon verder "voor het geval dat"........
Vaste prijs € 550, - exclusief verzendkosten



https://www.rx8club.com/series-i-tech-garage-22/beware-genuine-coilpacks-ebay-247265/
- - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 15-11-2021 17:24
Nou, we zijn inmiddels wat maanden verder met de Rex. Is er wat gebeurd in de tussentijd? Ja, ik heb mijn vaste woon-en verblijfplaats gewijzigd in een Esso tankstation.

Kanonne, wat zuipt die auto. Echt niet normaal meer.....en STINKEN dat de Rex doet qua benzinedampen. Je kunt gerust een half dorp in slaap brengen met die uitlaatgassen. Vreselijk.

En dat brengt me gelijk bij de vraag; is een van de kenmerken van een motor met weinig compressie dat de auto zo ontzettend rijk loopt? Is daar iets aan te doen, behalve revisie?

Voordat ik besluit om helemaal vanuit Zwolle naar Rilland te rijden, wil ik dit wel graag weten. Een check bij Mazda Freeroad in Zwolle zie ik niet zou zitten, eerlijk gezegd. Ze zijn geen wankelmotorspecialist.

Op dit forum zitten de kenners, haha.

Ik hoor graag ????
Eerste - - Van JGM (ForumPro) [nl] op 17-11-2021 09:11
wat is het verbruik? Het kan ook iets simpels zijn dat de luchtmassameter vervuild is of een CO sensor niet goed, waardoor ie te rijk loopt, maar net binnen de marge zodat je geen foutmelding krijgt.
Mijn verbruik is 1 op 6 1 op 7 met korte stukjes (15/ 20km) en 1 op 9 tot 1 op 10 als er snelwegstukken bij zitten...
Eerste - Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-11-2021 19:20
Een rex is niet zuinig,dat klopt maar lager als 1 op 6 kom je eigenlijk niet, en
Je schrijft over erg stinken...ik denk toch echt dat er iets mis met de lambda of cat.

Groetjes M&M
Eerste - - Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 26-11-2021 08:01
Rexen die 1:10 lopen heb ik nog nooit gehad.
2 RX8 gehad en de huidige heeft een gloednieuwe krat motor maar 1:6 - 1:8,5 is het wel zo'n beetje.
1:6 bij sportief rijden, 1:8,5 snelweg bij 115km/uur.

Die van mij heeft geen cat meer, volledig RB uitlaat systeem.
Maar ook de dealer in Leeuwarden moet altijd wel even lachen als hij op de brug staat.
Je ruikt heel duidelijk dat er geen cat onder zit.

Dealer Leeuwarden is trouwens ook een rotary liefhebber, zeker de werkplaats chef.
Compressie check kan ik evt ook wel doen, maar Friesland is ook een leuk stukkie rijden vanuit Zwolle :)
Eerste - - Van TCD (Deelnemer) [nl] op 27-11-2021 10:38
@mluyben: dat lijkt me een goed idee. Pm me anders je gegevens voor een afspraak.

@de rest: de auto is recent voor de keuring geweest. Glansrijk geslaagd......... Behalve de CO2 uitstoot. Die was boven de 2,5. De garagehouder was niet bepaald blij toen de auto stationair stond te draaien in zijn kleine garage met 1 brug.

De katalysator blijkt in orde. De luchtmassa meter is schoon. De co2 sensor heb ik niet gecheckt (geen idee waar ik dat kan vinden).
Eerste - Van JGM (ForumPro) [nl] op 01-12-2021 09:17
Sorry, ik bedoel de o2 sensoren, deze zittenvoor en na de katalysator. (uit mijn hoofd heeft onze rx8 er 2..)
Omhoog Onderwerp Algemeen / Aanschaf RX-8 / My first RX-8.....

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill