Eric schreef:
> Bij Diesels is dit een ander verhaal. Meestal zie je
> ook een grotere toename in PK en NM (trekkracht)
> dan bij benzine auto's.
Ook daar valt er niet veel te verwachten. Winst van enige substantie komt pas bij turbomotoren (dus ook turbodiesels)...
Z z z:
Deze box wordt al vrij lang aangeboden, ik heb 'm meer dan een jaar geleden al zien staan op die site. Ik heb niet gehoord of ie daadwerkelijk verkocht en ingezet is.
Ik verwacht niet dat ie het geld waard zal zijn.
Een van de weinige vormen van betaalbare electronische tuning bij een standaard rx-8 bestaat voorzover ik weet uit het tussen een of meer sensoren plaatsen van een computer die gemodificeerde waarden doorgeeft aan de "echte". Op basis van deze sensordata bepaalt de computer aan de hand van lucht/brandstoftabellen hoeveel brandstof aan te voeren onder welke condities. Door deze tussengeschakelde computer kun je eigen fuel-tables maken, die soms iets meer vermogen op zouden kunnen leveren.
(iets wat je makkelijk in de oorspronkelijke ook zou kunnen doen, als die niet zo lastig te kraken was).
Vaak lukt dat echter niet, bij de RX-8 is het razend moeilijk door de grote verschillen tussen exemplaren (standaard verschillen van 20 pk gemeten) en het bijna magische gedrag van het lucht/brandstofsysteem er extra vermogen uit de krijgen. Velen hebben teleurgesteld hun Canzoomer (de belangrijktste unit, waarvan ik vermoed dat deze er op zal lijken) weer ingeleverd, omdat zelfs na heel lang tweaken en vele dyno-runs er soms alleen maar een verminderd vermogen viel te constateren. Het lijkt er een beetje op dat ze al aardig ver door hebben geoptimaliseerd, daar in Japan.
Pas als je alternatieve (of geen) catalysators, turbo's of blowers gaat inzetten wordt het inzetten van chiptuning nuttig (en soms noodzakelijk). Tot die tijd is de speelruimte die je met dit soort kastjes geboden wordt domweg te beperkt.