Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Commercieel / Commercieel / Gezocht: Dashboard paneel rechts (boven bijrijders airbag), ZONDER SCHEURTJES
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-02-2026 14:11
Ongeveer twee jaar geleden heb ik al een keer gepost over dit onderdeel. Het dashboard panel rechts boven de airbag van de bijrijder begint steeds meer scheurtjes te vertonen langs de randen waar hij bij een aanrijding af hoort te breken. Er bestaan twee modellen:
- Het oude model compleet met airbag. (De airbag heb ik niet nodig, maar wil ik wel op de koop toe nemen als hij nog goed is.)
- Het nieuwe model zonder airbag. Dit model is voorzien van steunen om de oude airbag over te kunnen zetten. Ik heb de prijs opgevraagd: ruim 800 euro. Vind ik zonde van het geld.

De laatste keer dat ik bij Hoebeke was, heb ik eens rondgekeken. Alle RX-8-en die hij had staan, hebben last van dit euvel.

Bij deze probeer ik het nog maar eens, je weet maar nooit.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-02-2026 18:19
* * * * *
Is idd heel moeilijk te vinden........ben nog ff een uurtje voor jou aan het zoeken gegaan.....in USA, UK (LHD uitvoering) en PL......heel mager resultaat:

Deze zal je wel te duur vinden......1200,00 zł = 288 Euro (excl transp.)

https://allegro.pl/oferta/mazda-rx8-poduszka-air-bag-pasazera-europa-15797939610

Er is ook en cover voor Euro 30,-

https://www.ebay.pl/itm/389105878398?_skw=mazda+rx-8&itmmeta=01KGSZG4YGKVSJPFZPMD0FYMKT&hash=item5a9884857e:g:aScAAOSw3G9l03sD&itmprp=enc%3AAQALAAAA4GfYFPkwiKCW4ZNSs2u11xAj630USQEP5FIdn91gcJ%2B53E5btfNv5TptbADcq0UeJsvZNdtJ32nQgg57uhdaLJEzJiTc0z%2BT1%2BhC5stBDbYJUF2Uc8Pqy4RekDElRVd5xHTH0QEY4j4Su2kL%2Fw1KfnuH2yUMYOCwOe52JngVYN0z6MS9resIasQQ8hfSwPh%2FrBBAEfq23hL%2BM%2FXZv02gIaPbS56%2BZdMFsNWCAdhgcbichNikS2HPShHSHdK8LmqcDaHgrf1FFN8Suq6rv8IxugNHgyFYJNeiKgYd1vDU%2BPRg%7Ctkp%3ABFBMxs_Av4Zn

Wellicht is een oplossing om de afdekking los te halen..........fixeren / uitlijnen van verschoven delen........op een of andere manier............en aan achterzijde een dun lijntje geschikte 2k lijm op de "scheurnaad" aanbrengen ter versteviging.......indien dun genoeg (en als het stabiel blijft) komt de airbagunit er bij een ongeval wel met een knal doorheen......

Sterkte en groetjes,
Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-02-2026 20:47
Bedankt voor het zoekwerk Ruud.

Dat Poolse exemplaar  takelt ook al af met dat vertikale streepje rechts, zo begon die van mij ook. Zelf heb ik natuurlijk ook gezocht en ben diverse 'oplossingen' tegengekomen in de vorm van reparaties, maar die wil ik niet want ik ben bang dat dat de werking gaat beinvoeden. Ben dus uitsluitend geinteresserd in origineel.

Nogmaals bedankt en groeten,
Olof

(Over een paar jaar probeer ik het weer, als dit forum dan nog bestaat.)
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 14-02-2026 21:57
Deijne.nl al gebeld? Ligt behoorlijk wat RX8 spul daar op het moment ;-)
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 14-02-2026 22:01
ach, kijk eens...

https://deijne.nl/nl/onderdelen/mazda-rx-8/airbag-setmodule/O333964/2
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-02-2026 15:38
Geweldig! Dank, dank, dank! Ik heb Deijne een mail gestuurd om te bevestigen dar er absoluut geen barstjes in zitten en de vraag of hij het paneel dan voor mij wil reserveren. Bij een positief antwoord ga ik hem meteen bestellen.

Deijne kende ik niet. Heb de hele wereld afgezocht en dan vind jij er een zo dicht bij huis. Het onderdeel nummer eindigt op een C. Dat geeft waarschijnlijk aan dat er al twee keer een verandering is aangebracht tijdens het productieproces. Dat geeft hoop... :-)

Groetjes,
Olof
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 15-02-2026 18:15
Ik hoop, dat het is gelukt ;-) Graag gedaan...
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-02-2026 12:13 Edited 19-02-2026 12:15
Helaas...

Na contactmomenten met Deijne per e-mail en telefoon, waarin ik vroeg of het mogelijk was of ik alleen het paneel kon aanschaffen zonder de andere onderdelen van de set (stuurairbag, gordels met spanners). Bleek dat alleen de complete set te koop was. Vooruit dan maar, dat bedrag had ik er wel voor over. Afspraak gemaakt en naar Volkel gereden. Verrassing: het dashboardpaneel bleek in de set te ontbreken! Kleine opschudding onder het personeel van Deijne. Ze waren er zelf ook dood mee aan, duizend excuses. Kennelijk had iemand in de winkel het paneel toch apart verkocht en vergeten de samenstelling van de set in de computer te veranderen. Jammer, jammer, jammer!

Ik sta nu vooraan bij Deijne in de computer om een mailtje te krijgen zodra er weer een RX-8 binnenkomt. Meer konden ze niet voor me doen.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Groetjes,
Olof

P.S.
'Elk nadeel heb ze voordeel.' Mijn Rex heeft nu eindelijk weer eens een lange rit van honderden kilometers gemaakt. Werd tijd.
- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 19-02-2026 15:31
Toch wel jammer, succes vervolgens voor dit onderdeel.
Hopelijk een kopie koffie gekregen.
groet Jos
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 19-02-2026 17:45
Goh, wat vervelend zeg. Hopelijk komt er snel een voorbij.
Succes
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-02-2026 23:14 Edited 19-02-2026 23:38
Dank voor het medeleven Jos en JGM.

Inmiddels heb ik een tijdelijke oplossing aangebracht. Een antislipmatje dat ik met een paar stukjes dunne dubbelzijdige tape heb vastgezet op het paneel. Op zo'n manier dat de tape ver van de breuklijnen blijft zodat de veiligheid niet in het geding komt. Voor een paar euro was ik klaar. Hier kan ik voorlopig mee leven.

Groetjes,
Olof
- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 20-02-2026 09:27
Nou creatief geweest, en ziet er zeker niet verkeerd uit.
Top man  groet Jos.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-02-2026 14:43
Nog even over mijn eerste ervaring met Deijne. Mijn post was niet bedoeld om ze in een kwaad daglicht te zetten. Integendeel, het personeel was vriendelijk, mooie entree en alles gaf een goed georganiseerde indruk. Ik heb inderdaad koffie aangeboden gekregen en ben zelfs naar het toilet begeleid omdat ik aangaf dat ik nog een lange rit terug voor de boeg had in de avondspits. Zelf ben ik ook vriendelijk gebleven, boos worden heeft in zo'n geval geen enkele zin. Ik kom er graag nog eens terug.

Olof
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 21-02-2026 12:59
Oepsie, dat is nou erg jammer, dat het zo is gelopen.

Mijn ervaringen met Deijne zijn namelijk ook heel erg positief, ben er nou 3 maal geweest en telkens vriendelijk en deskundig geholpen. Wel, shit happens ook bij de besten... Ik blijf voor je duimen. De RX'en komen daar regelmatig binnen, er is nog hoop ;-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-02-2026 21:33
Probeer Hoebeke in Rilland eens, hij heeft een paar
sloop rx8en.

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2026 14:47
bedankt voor de tip, maar daar ben ik kortgeleden nog geweest en heb alle RX-8en bekeken.

Groetjes.
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2026 17:31
Oh oke, heb je het dan nog wel gevraagd of hij misschien
nog wat had liggen?

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2026 21:23
Ja, en nog een keer gebeld ook. Helaas negatief. Ik heb ruim een jaar geleden geinformeerd bij Adrie Jonk, officieel Mazdadealer in Purmerend, en kreeg een offerte voor een reparatieset (zonder airbag): Euro 799,85 exclusief BTW. Dus 967,82 inclusief. Ik zou deze prijs maar niet verder vertellen aan tweedehands handelaren...  :-)

Groetjes,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-03-2026 20:57
Wat een hoop geld!!
Ik snap dat je verder zoekt.

Succes

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Commercieel / Commercieel / Gezocht: Dashboard paneel rechts (boven bijrijders airbag), ZONDER SCHEURTJES