Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / RPM, ABS en TC probleem
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 28-09-2017 06:18
Nadat ik mijn solenoid had vervangen en een testritje had gebeurde er dit....

In één keer begon mijn rpm meter steeds terug te zakken naar 0, om vervolgens weer (voor 1 seconden ofzo) het juiste RPM aan te geven. Dit deed hij vervolgens ongeveer 10x en bleef naderand gewoon het juiste RPM aangeven (de motor draaide overigens netjes, dit kon ik zien via Torque app). Ook gingen de lampjes van ABS en TC branden... Na +/- 1km te hebben gereden had ik de auto even aan de kant gezet, motor uit en weer opnieuw gestart... Alles was weer normaal, vervolgens naar hius gereden. 's avonds toch nog een proefritje gemaakt, want het zat me niet lekker. Geen problemen meer ondervonden... Wel had ik de OBD2 mini ELM 327 (gekocht bij bol.com)eruit gehaald, omdat ik bang was dat deze misschien iets ontregelde (dit moet ik nog uitgebreid testen).
Verder heb ik heb +/- 200 km geleden de remblokken voor vernieuwd en 50 km geleden de remblokken achter.

Mijn vraag is:

Waar kan het aan liggen, heeft iemand dit meer mee gemaakt? Ik heb al op het internet gezocht maar kon zo snel niets vinden, zeker niet i.c.m. de rpm teller die op en neer gaat.
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 28-09-2017 08:51
Goedkope  OBD2 ELM 327 adapters willen wel eens bus storingen geven, dit lijkt me dat er nu gebeurt.
De goedkope OBD2 adapters hebben niet een echte ELM 327 chip inwendig maar een chip die geprogrammeerd is als een ELM327.
Meestal is dit niet een probleem, maar kan soms vreemd bus gedrag veroorzaken.
Als het gedrag zich niet meer herhaald als de OBD2 adapter er niet meer in zit zal dit de oorzaak zijn, als het zich zonder OBD2 adapter wel herhaald dan is het ernstiger en weet ik zo even geen oorzaak..
De goedkope adapters trekken ook je accu leeg als je de auto uitzet aangezien ze gewoon spanning van de bus blijven trekken.
Dus niet erin laten zitten is mijn raad.
Er zijn iets betere/duurdere modellen die netjes uitgaan als de auto uitgezet wordt.
Deze worden vaker gebruikt als je bijv. torque op een tablet/telefoon continu wilt hebben draaien om gegevens te bekijken.

Marcel
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 30-09-2017 10:44
Bedankt voor je antwoord, nu nog een paar keer gereden zonder de OBD2 adapter, de storing is (nog) niet terug gekomen. Ik heb ongeveer 1500km gereden met de OBD2 adapter voordat ik deze storing kreeg.
Wel heb ik gelezen dat dit vaker voor komt bij andere auto's i.c.m. deze OBD2 adapter.

Ik hoop dat het nu is opgelost en ga deze ELM327 van bol.com zeker niet meer gebruiken....
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 01-10-2017 09:59
Voor het resetten van storingen of even kijken naar data kan je hem prima blijven gebruiken.
Is puur een glitch op de bus die dit soort gedrag veroorzaakt, beter om te voorkomen natuurlijk.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / RPM, ABS en TC probleem

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill