Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / P2259
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 15-08-2016 09:17
Vandaag ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een P2259 code.
Ik heb hier al het een en ander gevonden op de amerikaanse site en zou iets te maken hebben met een Air Solinoid boven op het inlaat spruitstuk.
Heeft iemand deze code misschien al gehad, en weet hiervoor een oplossing?

Bedankt alvast.

Mvg. JGM
- By WesleyK (SuperForumposter) [nl] Date 15-08-2016 13:28
Heeft te maken met je luchtpomp, deze hoor je wanneer je de motor koud start ook even 30 seconden loeien, daarna gaat ie uit. Die luchtpomp gaat weer naar een klep, die de boel regelt. Ik zou eens kijken of je in dit gebied wellicht een probleem ziet. Anders wordt het een kwestie van meten (ook je fuses!) wat er kapot is.
- By WesleyK (SuperForumposter) [nl] Date 15-08-2016 13:29

Blauwe klepje gaat het om. Blijkbaar wilt de kabel nogal eens kapot gaan bij de connector omdat ie nogal strak zit.
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 15-08-2016 16:08
Bedankt voor je snelle antwoord WesleyK,

Ik heb de stekker losgemaakt en ingespoten. Als ik m koud start hoor ik de pomp duidelijk zoemen. (hoog zacht gezoem) en gaat daarna uit. Tot nu toe is het lampje nog niet aan gegaan. Wel vreemd dat ie gisteren bij een warme motor aanging.
Ik had de motor +/- 20 min. uit staan, daarna ben ik een klein stukje gaan rijden. +/- 1km... motor was nog warm, toen ik bij de plaats van bestemming aankwam zag ik het motorstoringslampje branden.
Storing is uiteraard gereset... ik houd het even in de gaten, maar tot dusver in ieder geval bedankt!
- By WesleyK (SuperForumposter) [nl] Date 15-08-2016 19:26
Heb er nog even naar gekeken, het lijkt erop dat het vaak de oorzaak is van het stukje kabelboom wat naar de solenoid (blauw) gaat. Deze zit erg strak en dan vooral het bovenste contact wilt weleens slecht contact gaan maken. Dit is de 12V (voedende) kabel, dus die is wel behoorlijk belangrijk ;).
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 17-08-2016 18:42
handig zulke duidelijke antwoorden! :)
Plaatjes zijn altijd fijn hihi

Groetjes M&M
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 28-09-2017 06:07
De storing is helaas weer terug gekomen, ik rijd er heel weinig mee, dus zodoende dat ik het nu pas gefixt heb.
De Solenoid bleek kapot, maar om deze te vervangen moet je bovenste inlaatspruitstuk eraf en dat is nogal een gefriemel.

Om de Solenoid te testen kun je dez methode gebruiken:

https://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-test-solenoid-190364/

Nu bleek dat de oude wel werkte als deze koud was, maar nadat ik hem had verwarmd met een haardroger deed de solenoid het niet. De nieuwe deed het na verwarmen wel.
tip: je moet de solenoid zo warm maken dat je deze bijna niet meer kan vasthouden.

Ik heb als 12V voeding een adapter gebruikt die we nog ergens hadden liggen, je hoort de Solenoid ook duidelijk klikken als deze het doet.

Nadat ik alles weer terug had gemonteerd, heb ik eerst de storing gereset. Na het starten kwam deze niet meteen terug, dit had ik ook niet verwacht want dat deed hij met de kappote ook niet. Vervolgens heb ik de motor goed warm gereden, even aan de kant gezet en weer opnieuw gestart. De storing bleef gelukkig weg.... maar.....
(zie thread RPM ABS en TC probleem)
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / P2259

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill