Een paar dagen na aanschaf liet mijn RX8 me 's morgens staan. Hij wilde niet starten. Ook de monteur van de dealer kreeg hem niet aan de praat, de auto moest naar de garage gesleept worden (een beroerd gezicht overigens, zo'n nieuwe rx8 achter een oude 323). Wat bleek? De bougies moesten vervangen worden. Totaal 3,5 uur werk (auto op de brug, helemaal afkoelen) en bougies van (volgens de dealer) 60 euro per stuk.
Wat blijkt? Zoals bekend wordt er bij het starten een beetje olie in de rotor gespoten. Als de motor koud is en koud blijft (dus na het starten meteen weer afgezet wordt) slaat de olie op de bougies. Als dat ritueel daarna herhaald wordt, slaat er zoveel olie op de bougies dat ze niet meer werken. Dit kan dus gebeuren als je de auto even verzet om te wassen en daarna weer even terugzet in de garage.
De dealers zijn in december per email van dit probleem op de hoogte gebracht. Als dit gebeurt moeten de bougies vervangen worden door andere, speciale bougies. De fabrikant is ook van het probleem op de hoogte maar monteert standaard nog steeds de oorspronkelijke bougies. De andere bougies zijn minder gevoelig voor het probleem, maar nog steeds is het niet verstandig de RX8 twee maal achter elkaar koud te verzetten. Advies: altijd de motor een paar minuten door laten draaien, dan pas uitzetten.