Bij deze hoop ik een zo kort maar toch volledig mogelijk antwoord te kunnen geven voor iedereen die met vragen zit omtrent de bougies;
Mazda gebruikt alleen bougies van het merk NGK voor de RX-8, de beste variant is de "Iridium" welke kwalitatief beter is dan gewone NGK's.
De RX-8 heeft 4 NGK bougies:
2x RE7C-L en 2x RE9B-T
De RE aanduiding staat voor "Rotary Engine", dit bepaalt de vorm en toepassing van de bougie (deze zijn speciaal voor rotatiemotoren).
De L staat voor "Leading" en de T voor "Trailing", dit zijn de posities in het blok (LET OP: wissel deze nooit verkeerd om!).
De 7C en 9B staan voor de warmtegradaties van de bougies (deze zijn in dit geval door Mazda vastgesteld als zijnde benodigd).
De RE6C-L is door Mazda in 2006 geïntroduceerd omdat veel RX-8 eigenaars klaagden over warme start problemen (m.a.w. men heeft gereden en de motor afgezet en wil voordat deze geheel is afgekoeld weer starten).
De verschillen in de 6C-L en 7C-L zijn echter heel erg klein, heb je dan ook geen problemen met je huidige bougies dan is het niet nodig om te veranderen van warmtegraad. Wel is het aan te raden om de bougies altijd tijdig te vervangen.
Een set van 4 NGK bougies bij de Mazda dealer zal je ongeveer tussen de 150 en 200 euro kosten, bougies van andere fabrikanten dan NGK kunnen goedkoper zijn maar zowel Mazda als vele Rotary Raceteams/Rotary Tuners gebruiken alleen de NGK bougies.
Ben je toe aan het wisselen van je bougies? Contoleer dan ook gelijk je kabels en bobines!
De OEM bobines van de RX-8 staan er helaas om bekend niet erg lang mee te gaan, ook de kabels kunnen door de jaren heen degraderen.
Voor een complete oplossing van vrijwel alle (start)problemen;
- Nieuwe accu (met hoog aantal CCA)
- Nieuwe startmotor (2 kW)
- Nieuwe bobines
- Nieuwe bougies
- Nieuwe kabels
Hopelijk ben ik niets vergeten en heb ik hier weer wat mensen mee op weg kunnen helpen :)
Groeten,
Michael Z