Hoi Stef,
Hoe lang heb je de auto in je bezit? Dat lijkt een rare vraag maar het is een 'gewoonte' voor RX-8 rijders om zonder katalysator rond te rijden zodra deze eenmaal de geest geeft (en dat doen ze nogal vaak). In Nederland is een gasmeting ook niet verplicht bij een wankel motor bij de APK.
Het is niet per definitie schadelijk om met een niet (goed) werkende katalysator rond te rijden. Maar hij mag niet verstopt zijn. Bij verstopping heb je vaak een hoog verbruik, slechte performance o.i.d. Zaak aan jou om eens te kijken of je hem zelf optisch kan nakijken. Het loshalen van je katalysator is een fluitje van een cent. Zorg natuurlijk wel dat je opgekrikte auto ook veilig staat en niet alleen op de krik, we willen je langer op dit forum houden dan vandaag.
Het is echter niet helemaal zeker of je katalysator niet goed werkt, het zou ook je sensor zelf kunnen zijn (waarschijnlijk die in je katalysator zelf vast zit).
Geen stress, maar kijk je katalysator wel zo snel mogelijk na. Lang doorrijden zonder te weten waar het vandaan komt is nooit goed.
Mocht je katalysator kapot zijn, wordt het een hele dure grap, of een hele goedkope. Ik heb mijn katalysator eruit geramd met een stalen pijp en een hamer. Later nog even een pijp in gelast zodat het een 'midpipe' wordt met een 'optische aanwezige katalysator' (verplicht bij de Nederlandse APK). Mocht dat ook in Belgie kunnen, dan raad ik je dat aan. Een goedkope katalysator kun je na iedere rit vervangen, de uitlaatgas temperaturen zijn veel te heet voor normale katalysatoren om te overleven.
Succes ermee!
P.S. Hier kun je effe kijken hoe je je katalysator leeg mept:
http://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-gutting-out-your-catalytic-converter-108878/