Van T.D. (Beginner)
op 23-02-2011 17:14
Edited 23-02-2011 17:20
Na op internet alle vindbare informatie te hebben gelezen over wankelmotoren, bleef één stukje malen in mijn hoofd, dat ging over dieselwankelmotoren die niet mogelijk zouden zijn. Er bleken 2 nadelen te zijn voor de wankelmotor, namelijk dat de kompressieverhouding niet groot genoeg zou zijn, en dat diesel te traag verbrand, waardoor de motor niet meer dan X toeren kon draaien. Dit zette mij aan het denken, en het resultaat is, dat de oplossing voor te weinig compressie eigenlijk heel simpel is, je kunt volgens mij gewoon een extern aangedreven kompressor erbij zetten, die dus onafhankelijk van het aantal toeren van de motor (uiteraard wel op kracht van de motor) genoeg lucht door een intercooler (de wankel is slecht te koelen van binnen) de kamer in blaast, waardoor alweer minder compressie nodig is. Deze kompressor wordt bediend door een computertje die berekent hoeveel lucht nodig is om de diesel te laten ontbranden. Mijn idee is dat de kompressor te groot zou moeten zijn voor het motorentype, zodat het minder toeren hoeft te draaien bij lage toeren van de wankelmotor, maar niet te veel toeren draait op volle toeren, zodat hij niet te veel slijt.
dit is natuurlijk nog niet genoeg lucht om de diesel te doen ontbranden, hiervoor zijn nog veel grotere kompressieverhoudingen, en veel meer lucht voor nodig, die de kompressor volgens mij niet zou kunnen leveren. Oplossingen hiervoor zijn bijvoorbeeld gloeispiralen waar de diesel langs wordt gespoten, zodat hij daardoor ontbrand, ook zou men de intercooler weg kunnen laten, zodat de temperatuur hoger wordt, wat de gevolgen voor de koeling en olie zijn weet ik niet, hier zijn vast wel oplossingen voor te verzinnen.
Het tweede probleem is dat diesel te traag ontbrand, hiervoor heb ik misschien ook een oplossing, namelijk niet om één langdurige arbeidsslag te maken, waarbij dus veel diesel wordt ingespoten, wat lang duurt om te ontbranden, maar om twéé arbeidsslagen te maken, één aan elke lange/platte kant van de motor, waarbij dus minder brandstof wordt ingespoten, dus een kortere ontbranding, waarbij nog zuurstof overblijft voor een tweede arbeidsslag, na de eerste arbeid word direct weer gecomprimeerd, met een tweede arbeidsslag gevolgd, waarna de uitlaat en inlaat volgt. Zie onderstaande schets.
Enige nadelen hiervan zijn dat je aan twee kanten van de motoren inspuitstukken nodig hebt, dus 4 inspuiters, en dat de inlaten en uitlaten met kleppen moeten worden uitgerust, (zou dat compressieverlies betekenen?), en wellicht gaat de motor helemaal dichtzitten met roet, doordat een helft uitlaatgassen opnieuw worden gecomprimeerd, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat deze juist goed worden verbrand bij de tweede verbranding.
Een andere oplossing voor snellere verbranding van de diesel zou kunnen zijn om de diesel van tevoren al op hoge temperatuur te brengen, bijvoorbeeld door de (hete) olie of koelwater erlangs te laten lopen, dit wordt ook gedaan in de zeevaart met ruwe stookolie, heb je als nadeel dat de olie in het begin nog niet heet is, dus zou je misschien moeten warmdraaien op benzine ofzo, of het electrisch te doen, wat enorm veel stroom gaat kosten.
Laatste nadeel is dan dat je waarschijnlijk geen korte tripjes moet gaan maken, dan wordt de motor niet warm genoeg, of is dit juist een voordeel?
Nogmaals, dit is slechts een idee van mij, ik heb zelf (helaas) geen ervaring met wankelmotoren, enkel zeer geïnteresseerd. Zouden jullie je gedachten hier eens over kunnen laten gaan en commentaar geven?
groet,
Thomas van den Dries
Van T.D. (Beginner)
op 24-02-2011 13:41
Faxie:
> En voortijdige ontbranding zal ook aardig
> desastreus zijn.
Vergeet niet dat diesel wordt ingespoten! verder wist ik het niet over de afdichtingen, daar heb je een goed punt, alleen hoe zit het dan met de laatste rx7? daar zat wel een turbo op toch? dat is zeker weer niet genoeg voor diesel.
dat je verder problemen gaat krijgen met die extra poorten is bijzaak, als het ding op diesel draait draait hij op diesel, en waarom zou het aan één kant wel kunnen en aan twee kanten niet?
waterstof mag dan een oplossing zijn, maar ik heb om de hoek geen waterstof-tankstation, en er zijn er maar een paar in nederland. wat je dus de eerste tijd gaat krijgen is dat je heen en weer moet rijden naar een tankstation, en als je terug bent de tank weer halfleeg is.
bacteriën die waterstof produceren? dus je koopt een auto, met die bacteriën in je tank, en je hoeft nooit te tanken! ideaal!
ik kan je zo ook wel vertellen dat elektrische auto's niet fijn werken, als je 6 uur moet opladen en dan maar enkele tientallen kilometers kunt rijden, schiet het niet erg op. de energiemaatschappijen zien het anders wel zitten! bovendien zitten in die accu's zóveel schaarse en milieuonvriendelijke stoffen, dat ze ook niet milieuvriendelijk meer zijn! kun je beter een benzineslurpend monster hebben.
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 24-02-2011 19:40
Edited 24-02-2011 19:50
Dieselwankelmotoren bestaan al hoor.
Op aanvraag zoek ik wel wat links.
http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/motoren.htmlIk heb wel een idee waarom ze geen succes zijn.
Gewoon dezelfde nadelen als elke wankel:
1. ongunstig lange verbrandingskamer.
2. de verbranding duwt de rotor schuin weg, terwijl dat bij een zuiger lekker recht naar onder is.
Het grootste (en enigste) voordeel van een wankel is dat ie supercompact is.
Dat is fijn bij een sportauto.
Dat is echter bij een diesel minder van belang. Zeker in een vrachtauto of schip.
Outjer