Gelezen in Auto week
25 juli 2010 | Tekst: Nic de Boer
Het wordt druk in het segment van de compacte coupés. Ook Mazda werkt aan een nieuwe RX-7 en dat wordt zoals gebruikelijk een technisch hoogstandje.
Mazda heeft in 2013 de nieuwe RX-7 klaar. Vanaf volgende maand moet Mazda het doen zonder sportauto met rotatiemotor omdat dan de RX-8 uit productie gaat. Die auto is overigens al weer enige jaren niet meer leverbaar in Nederland. Het nieuwe model wordt een maatje kleiner, gaat RX-9 heten en zal vissen in de vijver van Scirocco, TT, RCZ en bijvoorbeeld de nieuwe Nissan 200 SX, waarover we enige dagen geleden berichtten.
Ondanks de klachten over de rotatiemotor uit de RX-8, die te weinig trekkracht had, maar wel een enorme dorst, kiest Mazda opnieuw voor een wankelmotor voor de nieuwe sportauto. Die wordt volgens de nieuwste berichten voorzien van een elektrische turbo. Die wordt dus niet aangedreven door de uitlaatgassen, maar door een elektromotor.
Hier dan een electrische drukvuller.
Samen met directe benzine inspuiting.
En een grotere (diameter) dus smallere rotor (hoger koppel).
en bij behorend lagerverbruik en CO2 uitstoot.
Ik gok op een gewicht van de MX-5 ca 1000 Kg.
Met ca 250 PK (het vermogen van de genoemde concurenten).
En een geschat koppel van 250 Nm
Een twee zitter met technologische hoogstandjes.
Ik zit ff in de wacht kamer tot dat er real meetwaarde's aangetoond worden.
Eerder wordt ik er niet warm van.
blijf voorlopig hevig verliefd op de ZO6