Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / 'Knarsen' van de banden (of is t de stuurinrichting?)
- Van gdegoeij (Deelnemer) [nl] op 18-12-2007 07:39
Nog even een onderwerpje waarvan ik me afvraag of ik de enige ben die daar last van heeft ;-)

Als ik mijn Rex probeer in of uit te parkeren gebruik je vaak de maximale stuuruitslag. Zeker als de auto koud is een een tijd heef stilgestaan resulteert dat altijd in een soort van knarsend geluid van de banden (of is het de stuurinrichting?). Krijg dan altijd het idee dat er binnenkort mogelijk iets gaat afbreken of zo.

Is dit een bekend fenomeen?

(zo niet: dan zou dit 'euvel' mogelijk het probleem met het stabiliteitssysteem kunnen verklaren?).
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-12-2007 17:00
Ik heb het ook... weet niet wat het is...

Misschien de homokineet....maar dat maakt ander geluid volgens mij...

En of het normaal is weet ik ook niet...

Ik heb trouwens geen last van het stabiliteitssysteem gebeuren...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-12-2007 19:42
Ik denk dat dit het is:

http://www.finishlineperformance.com/rx8/docs/pdf/02-002-04-1301b.pdf

A snapping noise may be heard from the front suspension when the vehicle is turning at low speeds, such as in
a parking lot or into a driveway. The noise is more likely to occur when the desired turning circle of the vehicle is
larger (wider turn).
The number of times this noise may occur is in direct proportion to the revolution of tires. If the vehicle is turning
quickly, the snapping noise may be heard constantly. When the vehicle is making a right turn, the noise is heard
from the left of vehicle, and when the vehicle is making a left turn, the noise is heard from the right of vehicle.
When the vehicle is making a turn with the front tires receiving side force, the joint surface of the aluminum
wheel slightly deforms, allowing the wheel and brake disc to slip against each other. This slippage causes the
anti-corrosion treatment to peel off the brake disc. The frictional co-efficient between the wheel and brake disc
joint surface changes. As a result, a stick-slip noise occurs.

REPAIR PROCEDURE
1. Verify customer concern.
2. Remove the front tire / wheel assemblies.
3. Remove anti-corrosion treatment (black coating) from mounting surface of brake disc and wheel with #100
sand paper, and clean mounting surface of brake disc and wheel with brake cleaner.
4. Re-tighten lug nuts to 147 N.m (108 ft-lb).
Note: The Workshop Manual specifies a lug nut torque of 88-118 N.m (65-87 ft-lb), but for a field countermeasure
against this noise, be sure to torque the lug nuts to 147 N.m (108 ft-lb). Revised wheel
torque specs should be used anytime wheels are removed from the vehicle (wheel rotations etc..).
5. Verify repair.
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 18-12-2007 22:23
Ik hebt dit "probleem " ook gehad bij een andere auto en de oplossing was erg simpel :
Het uitslaande deel van stuurinrichting (meteen achter het wiel) komt bij maximale uitslag tegen een nok aan. Smeer op die nok een beetje vet en het geluid is weg.
Ik ga ervan uit dat dit ook bij de rx 8 zo is. Heb dat dus niet nagekeken.

Groetjes "tjeu-groesselt"
- Van gdegoeij (Deelnemer) [nl] op 19-12-2007 07:12
Faxie en tjeu-groesselt: hartelijk dank voor jullie reactie! Persoonlijk denk ik ook dat het het probleem is dat Faxie gevonden heeft in dat PDF-je. Die omschrijving is precies hetgeen wat ik ondervind. Aangezien de eerste regel van oplossig is "Verify customer concern", denk ik dat het probleem niet zoveel kwaad kan, maar dat het probleem - indien gewenst - wel opgelost kan worden. M.a.w.: ik ben gerustgesteld. Ik laat het lekker zo en probeer bij in en uit parkeren zo weinig mogelijk stuuruitslag te gebruiken.

Groeten!
Gerbrand
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / 'Knarsen' van de banden (of is t de stuurinrichting?)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill