Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vervangen luchtfilter
- Van Ron (Deelnemer) op 14-06-2007 09:15
Gisteren heb ik een K&N luchtfilter 33-2284 geplaatst (km stand 17000). Het verwijderen van het Mazda OEM filter is een lastige klus omdat het filterhuis maar met moeite 4 cm open gaat en het Mazda filter ruim 4 cm dik is. Na een uurtje prutsen was het eruit en het K&N filter dat maar 2 cm dik is ging er makkelijke in en past perfect in het filterhuis.
Het is besteld bij Efka Import en geleverd via FRAMI Autoshop uit Haarlem. Kosten zijn 101,33 euro incl. BTW, verzend/rembours kosten en onderhouds kit 99-5000 (Filterolie en reinigingsmiddel), die is eigenlijk pas na 80000 km nodig is omdat het filter al door de fabriek is ingeolied. Volgens K&N gaat dit filter 1.600.000 km mee, dus hoef je het nooit meer te vervangen. Vgl dit met de prijs van een Mazda filter van 68 euro, die om de 60.000 km moet worden vervangen.
Ik ben vandaag met de auto gaan rijden, en wat meteen opviel was dat de auto directer op het gaspedaal reageert en bij filerijden soepeler rijdt. Het lijkt ook of er meer vermogen uit de motor komt. Nu nog zien of het verbruik lager wordt.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-06-2007 16:13 Edited 14-06-2007 16:30
Ron:

> Nu nog zien of het verbruik lager wordt.


Ik ben nieuwsgierig. We horen je over 10.000 kilometer wel rapporteren hoop ik!
De ervaringen in de US zijn zo gemengd dat het moeilijk in te schatten valt. Wel zijn er wel eens klachten dat de MAF (Mass Air Flow) sensor, die bij een Renesis misschien kritischer is als bij gewone motoren, nog wel eens vettig en vuil wil worden door de olie die onvermijdelijk toch naar binnen gezogen wordt vanuit dit type filter (waar toch al gauw een paar honderd cc olie inzit schat ik). Een vuile MAF-sensor kan vele soms onduidelijke klachten opleveren, dus iets om in de gaten te houden.

Trouwens, voor andere geinteresseerden: ik zie ze in Duitsland te koop voor 59 euro inclusief btw  en het reinigingssetje voor 13 euro. Verzenden in duitsland 6 euro, nederland 16,50.
http://www.sportluftfilterbilliger.de/product_info.php/info/p13340_K-N-Sportluftfilter-MAZDA-RX-8-ab-2003-1-3i--192-231PS---Art-Nr-.html
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-06-2007 20:05
Bedankt Leo.
Zelf heb ik nog een immitatie filter liggen die er bij 120.000 km pas ingaat en dan dus tot 180.000 km goed is.
Dat immitatie filter kost bij Heuts automaterialen 24,99 euro.
- Van jos (SuperForumposter) op 15-06-2007 08:08
Ron,
Voor wat dat verbruik betreft met dat betreffende filter, kan ik je gerust stellen: geen enkele invloed.
Bij mij zit dit zelfde filter er nu 5000 km in.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de door jou aangehaalde verschillen met het oude filter óók niet heb kunnen constateren.
Leo:
Dat met die honderd cc olie in zo'n filter valt wel mee: Laatst het filter van mijn MX6 schoongemaakt en opnieuw ingeölied.
conform instructie moet dat heel dun met een verstuivertje opgebracht worden en ondanks het feit dat het filter van de 8 groter is, gaat het toch maar om enkele cc's.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-06-2007 10:08 Edited 15-06-2007 10:22

> Leo:
> Dat met die honderd cc olie in zo'n filter valt wel
> mee: Laatst het filter van mijn MX6 schoongemaakt
> en opnieuw ingeölied.
> conform instructie moet dat heel dun met een
> verstuivertje opgebracht worden en ondanks het feit
> dat het filter van de 8 groter is, gaat het toch
> maar om enkele cc's.


Gelukkig hebben we altijd nog ervaringsdeskundigen in huis! :-)
Het verbaast me wel, dat zo'n wollen ding met een heel flink oppervlak maar een paar cc olie krijgt. En dat het onderhoudssetje een flesje met 200cc olie bevat. Dat zal toch vast niet zijn om 40 keer je filter mee te olieen? Een paar honderd cc is inderdaad wat overdreven geschat.  Nou ja, in ieder geval genoeg dat mensen gaan klagen over vette sensors. En reden genoeg om te zorgen dat je er niet teveel olie op doet. (Maar ook niet te weinig, want dan filtert ie niet goed meer en dat schijnt ook niet optimaal te zijn).
- Van jos (SuperForumposter) op 15-06-2007 11:19
Leo, Zo'n flesje is inderdaad 200 cc en is goed voor 10 tot 15 keer oliën al naar gelang het oppervlak van het filter.
En je hebt gelijk: Er wordt gewaarschuwd voor te ruim inoliën.
Het filter is overigens (in vergelijking met het originele exemplaar) behoorlijk open.
Ik denk overigens dat deze filters maar één voordeel t.o.v. het origineel hebben, en dat is het feit dat ze te hergebruiken zijn en uiteindelijk goedkoper zijn dan de papieren filters.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-06-2007 14:15
Ron:

> Volgens K&N gaat dit filter 1.600.000 km mee, dus hoef je het
> nooit meer te vervangen.


Die gaat zo'n 5 RX-8en mee ;)
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 21-06-2007 20:46 Edited 22-06-2007 06:52
Een MAF sensor heeft meer last van vocht, dan van e.v. olie van het filter. Vocht veroorzaakt corrosie. Z.g. open (olie)filters zijn funest op de lange duur, niet alleen, dat gemakkelijk vocht wordt aangezogen maar laten ook meer zand en stof door dan een filter in een airbox. Bovendien zitten ze in de motorruimte en zuigen ook nog warme lucht aan. En een ieder weet , hoe kouder de aangezogen lucht, hoe meer zuurstof, hoe beter de verbranding.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-06-2007 02:46 Edited 28-06-2007 18:42
nagel:

> Een MAF sensor heeft meer last van vocht, dan van
> e.v. olie van het filter.


Nee, volgens mij niet. Het is goed gedocumenteerd dat hot-wire mass airflow sensors (die volgens mij ook in 8'en zitten), die werken met een opgewarmd draadje dat door de langsstromende lucht gekoeld wordt, en dat daardoor in weerstand varieert, gevoelig zijn voor vuil en olie, en niet zozeer voor corrosie of vocht.

>Vocht veroorzaakt
> corrosie. Z.g. open (olie)filters zijn funest op de
> lange duur, niet alleen, dat gemakkelijk vocht
> wordt aangezogen maar laten ook meer zand en stof
> door dan een filter in een airbox.


Dat is niet noodzakelijkerwijs altijd zo, een goed gemaakt katoen met olie filter kan ook prima filtreren, en ik vermoed dat ze dat bij K&N wel goed hebben ontwikkeld, ze doen dat al tientallen jaren, en filterwerking is goed meetbaar in een laboratoriumopstelling. En aan een vuil papieren filter wordt zo hard getrokken dat er alsnog deeltjes doorheen gezogen worden, dus ook dat is niet perse ideaal.

> Bovendien zitten
> ze in de motorruimte en zuigen ook nog warme lucht
> aan. En een ieder weet , hoe kouder de aangezogen
> lucht, hoe meer zuurstof, hoe beter de verbranding.


Dat geldt net zo goed voor het oorspronkelijke papieren filter.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 28-06-2007 13:53
Open luchtfilters laten meer zand door dan filters in een luchtkast. Ik ben een voormalig Subaru rijder en heb jaren terug deelgenomen aan een olie onderzoek. Uit dit onderzoek bleek o.a. dat er in de oliemonsters van wagens uitgerust met een open filter meer silicium (zand) -ook in K&N filters- werd aangetroffen dan in de oliemonsters van wagens met filters in luchtkasten. Ook bleek hoe "zwaarder" een wagen getuned was, hoe hoger percentage slijtage deeltjes van metalen in de olie aanwezig was. M.a.w door 1. tuning en 2. gebruik van open filters slijt de motor sneller dan ongetunede of licht getunede motoren met een filter in een airbox.
Over het ontstaan van corrosie door vocht bij de MAF sensor zijn de meningen verdeeld.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-02-2009 16:09 Edited 03-02-2009 16:12
Ik heb vandaag ook een K&N vervangingsfilter gestoken. Auto zit op 54000 km dus was wel tijd om te vervangen.

Eerste ervaring: Uhm merk niet echt veel eigenlijk. Auto 'lijkt' ietsjes soepeler te lopen, maar dat kan net zo goed tussen m'n oren zitten. Kwa vermogen en geluid merk ik 'nog' niet veel verschil eigenlijk.

Ik kom wel met een update als ik wat kilometers heb gemaakt.

Ik heb uiteraard alles even gereset ;)
- Van Matex (ForumPro) op 11-09-2009 20:03
Mooi

Heb dus een Revi cold air intake + duct besteld van Racing Beat.
het plaatsen wordt nog een hele operatie.
de voor bumper moet er af voor de koude lucht inlaat.

Bij Racing Beat is dit filter nu in de aanbieding.

wordt vervolgt.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-09-2009 21:38
Mooi,

Zo blijf je toch lekker bezig.
Je had die voorbumper er toch al eens af voor de oliekoelerbeschermroosters?

outjer
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 12-09-2009 07:19
Die bumper heb je er zo vanaf... als je eenmaal weet dat je de dopjes in de wielkasten eruit moet trekken i.p.v. schroeven (want dat gaat dus niet, terwijl het er wel zo uit ziet). Daar achter komen heeft mij nog de meeste tijd gekost bij de installatie van mijn nieuwe zijknippers en oliekoelerbeschermroostertjes (leuk woord voor scrabble of galgje ;)).
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-09-2009 11:33
Voegt die duct eigenlijk veel toe of valt het wel mee?
- Van Matex (ForumPro) op 23-09-2009 20:15
Nieuwe longen.

Inmiddels heb ik de Racing Beat spullen binnen en gemonteerd.
De Revi filterbox & duct (koude lucht inlaat) zitten er op.

maar niet geheel zonder problemen.
Zo paste de duct niet als in de (uitgebreide) beschrijving.

En gaat het gele motor waarschuwinglampje niet meer uit.
ook na het recetten van het motormanagenment niet.

t.o.v de oude situatie een lang en standaard inlaat traject,is dit vervangen door alleen een standaard inlaat traject.
Van de VFAD unit (lange traject) en de MAF connector (standaard traject) keert alleen de MAF connector terug in de nieuwe situatie.

Zou het zo kunnen zijn dat het motormanagement de VFAD unit mist ?
De vacuum lijn van deze unit moet worden afgestopt met een speciaal meegeleverde Red cap,wat ik ook heb gedaan.

ik heb hier over vragen gesteld aan de leverancier.

Verder is de set tot ca 5500 Rpm qua geluid niveau gelijk aan standaard.
Daarboven lijkt de motor sneller te klimmen in toeren tot de beep.
Werkt overigens wel verslavend die toenemende huil tot 10.000 Rpm

De koude lucht inlaat komt met z'n opening voor het opendeel (na verwijdering van de rubber flap) van de grille.
Dit resulteerd in het zogenaamde RamAir effect.

Nu ff wachten op de oplossing voor het oplichtende lampje.

Matex,
- Van Matex (ForumPro) op 25-09-2009 17:02
Is er niemand met een sugestie hoe dat gele motormanagement lampje,is uit te krijgen.
en dan niet door het teverwijderen.
maar door de oorzaak weg te nemen.

Kom op techneuten.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 26-09-2009 07:11
Matex:

> Is er niemand met een sugestie hoe dat gele
> motormanagement lampje,is uit te krijgen.
> en dan niet door het teverwijderen.
> maar door de oorzaak weg te nemen.
>
> Kom op techneuten.


Kan de code uitlezen met de computer (weet je gelijk de oorzaak)
en meteen ook wissen.
Volgende keer we elkaar treffen kan dit evt geregeld worden.

Mvg,

Ben

N.B.: Het is wel straf dat je een code hebt aangezien ik NOOIT een code heb gekregen na het installeren van deze kit.
- Van Matex (ForumPro) op 26-09-2009 10:13
@ BVK

Bedankt voor de tip.
mogelijk is de melding veroorzaakt doordat de steker van de MAF sensor er niet goed opgedrukt was.
Bij de eerste proefrit brande het DSC laadstroom en motormanagement lampje tergelijkertijd.
En horte en stoote de auto.
Nadat ik de steker van de MAF sensor was aangedrukt,reed de RX als van ouds en beter.
Allen dat lampje bleef aan.
- Van Matex (ForumPro) op 27-09-2009 16:16
Probleem opgelost.
steker van luchtmassameter draadjes aangedrukt en steker vastgedrukt.
Lampje uit.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vervangen luchtfilter

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill