Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / 4 mei a.s. mijn nieuwe Mazda 6 MPS
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 25-04-2007 19:44
Zo, ik ben harstikke nieuw op dit forum en voor mijn gevoel zit ik hier eigenlijk fout. Immers dit forum gaat v.l. over de RX 8. Maar goed een Nederlands MPS forum ben ik nog niet tegen gekomen (is er waarschijnlijk ook niet). Op 4 mei a.s. haal ik mijn nieuwe 6 MPS op , moist silver, de kleur, die mijn vrouw heeft uitgezocht, mij interesseert dit eigenlijk niet zo. Mijn vorige wagen, een Subaru WRX 2001 met een vermogen van zo'n 350 pk/450 Nm, kon ik op de Mazda inruilen. Op het laatste moment heb ik deze wagen partikulier verkocht tegen de inruilprijs met als gevolg, dat ik nu van meneer Mazda een aardige korting ontvang. Ik heb het gehad met de agressieve uitstraling van de Sub. en wilde na twee Subs sinds 1998 wel eens wat anoniemer en beschaafder gaan rond tuffen. Tenslotte je wordt ouder (in mijn geval zeker) en de lust om op te vallen in het verkeer verdwijnt. De WRX was stevig getuned en dat heeft heel veel geld gekost, twee kapotte motorblokken ,versleten nokkenassen en nog veel meer ellende hebben mijn pad gekruist. Een ding heb ik ervan geleerd, zodra het tunings virus toeslaat, trek dan op termijn je portemonne maar open. De 6 MPS blijft dan ook standaard op misschien in de toekomst een mooie rvs uitlaat na.Hij is trouwens rap genoeg, dat heb ik tijdens een uitgebreide proefrit kunnen meemaken. Niet zo als de Sub. deze is lichter en de mijne was, als die heel was, bijzonder snel met genoemd vermogen.
Ik ben een autoliefhebber (ook motoren hadden mijn bijzondere aandacht) en heb heel wat gewone wagens (Opeltjes e.d.) maar ook een paar redelijk bijzondere wagens gehad, zoals de twee Subs, een Alpine GTA V6 turbo, een Alfa 75 en op dit moment ook nog een Clio RS met een unieke kleur, "jaune sirius", de enige in Ned. waar mijn vrouw in rijdt. Zo, ik heb me een beetje voorgesteld en blijf als het mag wellicht een tijdje "hangen" op dit forum.
Ger
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-04-2007 05:58
nagel:

> .... als die heel was, .....


:D  Wat erg!

Maareh, welkom op dit forum. Er is tenminste 1 andere 6MPS eigenaar, hebben wij afgelopen zaterdag nog gezien tijdens de meeting in Veldhoven.
Volgens hem is die 6MPS een probleemloze auto, dus gefeliciteerd met je aankoop.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 26-04-2007 07:52
He he eindelijk nog iemand met een Mps. Nu 10 maanden en 20000 km verder zonder een enkel probleem.
Forum is er in Duitsland www.mazda-mps.net.
Stuur maar een pb met je telnr, zal ik een keer bellen.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 15-05-2007 07:13 Edited 15-05-2007 07:15
Ik heb nu al zo'n 1000 km met de MPS gereden en heb er nu wel een oordeel over. Het is een comfortabele wagen, geen sportwagen maar eerder een zeer snelle luxe sedan. Ik kan hem natuurlijk niet vergelijken met een RX 8 (nooit gehad en zelfs nooit in gezeten) maar wel met mijn vorige auto een Subaru WRX. De Sub. heeft in vergelijking met de MPS wel het karakter van een sportwagen. Is sneller, de turbo komt veel bruter in en het onderstel is een stuk harder. En heeft daarnaast een agressief uiterlijk, waar ik intussen wel op uitgekeken ben. De MPS is veel anoniemer en valt zeker bij de gemiddelde automobilist niet op als een bijzondere wagen, alleen de kenner weet dat dit geen gewone Mazda is. De Mazda rijdt voortreffelijk en ik denk, dat je zonder buitengewoon vermoeid te raken in een keer naar zuidelijker oorden kunt rijden. Hetgeen met de sub. met zijn voortdurende stevige boxerbrom niet even prettig was. Dit motorgeluid was op de lange duur zeer storend. Alleen mis ik de Recaro kuipstoelen van de Sub. en vind ik tevens als minpuntje de gebruiksonvriendelijkheid van het navigatie apparaat. Dit apparaat geeft overigens wel zeer veel informatie en is door de grootte van het scherm heel goed af te lezen.
Ik was afgelopen zondag in Winkel (N.H.) en zag daar een zeer fraaie RX 8, zwart met fantastisch mooie 17 inch wielen. Ik kan me voorstellen, dat de bezoekers van dit forum helemaal gek zijn van deze wagen. Ik hoop er ooit eens een stukje in te kunnen sturen.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2007 20:03
Bedankt voor je indrukken van de MPS, ik weet zeker dat niet alleen ik daar geinteresseerd in zal zijn hier.

nagel:

> Ik was afgelopen zondag in Winkel (N.H.) en zag
> daar een zeer fraaie RX 8, zwart met fantastisch
> mooie 17 inch wielen.


Als ie zwart is met aparte velgen, dan kennen we hem wel hier misschien :-). Alleen de maat zou je dan verkeerd hebben. Zelfs de standaard velgen zijn al 18 inch, en degene die ik bedoel heeft zelfs 20 inchers. Maar het zou natuurlijk een andere kunnen zijn he.

> Ik kan me voorstellen, dat de
> bezoekers van dit forum helemaal gek zijn van deze
> wagen. Ik hoop er ooit eens een stukje in te kunnen
> sturen.


Een proefrit moet toch te regelen zijn bij een dealer?
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 21-05-2007 08:02
Ik zal de wielmaat van de zwarte RX 8 (in Winkel) wel fout hebben ingeschat. De buurman van het adres, waar de RX 8 geparkeerd stond zei. dat de wagen van een jonge vrouw was. Misschien is dit voor de insiders voldoende om te weten om welke RX 8 het gaat.
Ik heb eigenlijk met de vergelijkling van mijn vorige auto een getunede WRX met de 6 MPS, appels met peren vergeleken.
Op dit moment staat de teller op 2400 km en die extra km's zijn verreden met een vriendenclubje in Noord-Frankrijk afgelopen Hemelvaart weekend. In de omgeving van Reims kun je fantastisch autorijden, heel veel kleine bochtige, heel stille weggetjes, nergens drempels, flitspalen, politieagenten enz. In dat gebied kun je je nog eens uitleven en komen de kwaliteiten van wagens zoals de 6 MPS, de Evo, de Sub. WRX/STi en natuurlijk de RX 8 goed tot zijn recht. Ditmaal was er ook een nieuwe standaard WRX 2.5 bij en deze wagen voldoet beter bij een vergelijking. Op de lange stukken, lange glooiende bochten doen de 6 MPS en de WRX 2.5 niet voor elkaar onder. Zodra de weggetjes heel bochtig worden loopt de MPS van de WRX weg en dat heeft alles te maken met zijn andere schakel overbrengingen, een zesbak tegenover een vijfbak. Blijft het motorkarakter, de WRX is bruter, heeft een harder onderstel, de turbo komt met een schok in, bij de MPS gaat alles gelijkmatiger maar zeker net zo snel.
We hebben zeer "sportief" gereden (zonder dat het gevaarlijk werd) en dan valt toch op, dat het remvermogen van de MPS matig is. Als ik het vergelijk met het AP remsysteem van mijn oude WRX dan is het zeker voor verbetering vatbaar.
De eerste 1000 km heeft de Mazda ca. 1/2 liter olie verbruikt (nieuwigheid zullen we maar zeggen), bij de tweede 1000 km was het olieverbruik te verwaarlozen. Wat het benzine verbruik betreft, bij rustig rijden is 1 op 10 gemakkelijk haalbaar, bij stevig doorrijden zit je al snel op 1 op 7/ 8. Zo, dat was het dan weer even, Ger
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 16-07-2007 07:22 Edited 22-08-2007 11:06
Nog even een berichtje (voor de liefhebber) over de MPS 6. Op dit moment staat er zo'n 5000 km op de teller en ik ben zeer tevreden met deze wagen. Het is een ideale reiswagen voor de lange afstanden. Het lijkt erop, dat ik in deze wagen minder snel vermoeid raak dan in al mijn vorige auto's. Het olieverbruik is nu te verwaarlozen, het benzine verbruik op de snelweg bij stevig doorrrijden zit tussen de 1 op 9/10. De remwerking is intussen verbeterd door de montage van teflon remleidingen van Auto Exe. Het sponsachtige gevoel bij indrukken van het rempedaal is verdwenen. Een verdere verbetering wordt gezocht in de toepassing van gegroefde remschijven en remblokken van Auto Exe.
Ook aan de wegligging is iets gedaan door de montage van "strutbars", zowel voor als achter. De tweede kat. is vervangen door een "racepipe", waarmee de acceleratie merkbaar is toegenomen.
Op dit moment denk ik aan de aanschaf van een stel nieuwe velgen (de standaard velgen worden dan gebruikt voor winterbanden). Er zijn vele prachtige sets velgen in omloop. Uit twee merken ga ik een keuze maken, n.l. tussen de Chrono HT van OZ en de MO 1881 van Compomotive. Ik heb voor in de toekomst nog wel enige modificaties op het oog, zowel technisch, als cosmetisch.
Een klein onbetekenend min puntje van de MPS 6, de zonneklep op de bestuurdersplaats is alleen te hanteren met je rechter hand, toch wel lastig als je dit je hele leven gedaan hebt met links.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 22-08-2007 11:32 Edited 22-08-2007 17:19
Voor de liefhebber, ervarigen met een Mazda 6 MPS
Op dit moment staat de teller op ca. 10.000 km. Met de vakantie in Spanje is er zo'n 5000 km bij gekomen. Al bij een km-stand van 2500 km heb ik de door de dealer gebruikte volsynthetische olie ( 5 W 30) laten vervangen door de halfsynthetische (10 W 50) van Total Quartz Racing, die ik zelf meegebracht had. Deze olie had men natuurlijk niet. Waarom? Ik vind 5 W 30 te "dun". Zeker voor zo'n warm land als Spanje met temperaturen van zo'n 30/40 C. In mijn vorige auto (Sub WRX) gebruikte ik deze olie ook tot tevredenheid, volgens de kenners is deze Total olie bij uitstek geschikt voor een turbo motor.
Nog steeds en dat zal zeker zo blijven ben ik zeer te spreken over de Mazda. Het is een uitstekende reiswagen, ik heb de indruk dat ik in deze wagen minder snel vermoeid raak dan in al mijn vorige. De Mazda is een goed compromis tussen comfortabel en sportief rijden.
Toch ben ik ondanks de toepassing van synthetische remleidingen, hetgeen wel een verbetering gaf, niet tevreden met de remmen. In de toekomst komt er voor de standaard remmen (voor) zeker wat anders in de plaats, of "big Brakes", b.v. van Brembo of in ieder geval andere (gegroefde) schijven. Een en ander hangt af van het kostenplaatje.
Ook de intercooler zal worden vervangen door een groter exemplaar met meer koel capaciteit, want bij erg hoge temperaturen (Spanje) neemt het vermogen merkbaar af.
Een klein onbetekenend min puntje, ik zit bij het schoonmaken van het raam altijd met de ruitenwissers in de knoop, welke moet het eerst van het raam worden opgetild, bij laten zakken hetzelfde, doe je het in de foute volgorde dan raken ze elkaar. Elke keer moet ik er weer bij nadenken.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 22-08-2007 15:18
nagel:

>
> Een klein onbetekenend min puntje, ik zit bij het
> schoonmaken van het raam altijd met de
> ruitenwissers in de knoop, welke moet het eerst van
> het raam worden opgetild, bij laten zakken
> hetzelfde, doe je het in de foute volgorde dan
> raken ze elkaar. Elke keer moet ik er weer bij
> nadenken.


Dat is bij de RX-8 ook. Was ik ook nog wel eens mee in de war. Het laatste jaar heb ik de auto nooit meer handmatig gewassen, de textielwasstraten in Amsterdam Zuid-Oost en in Kevelaar hebben dit van me overgenomen.

Mooi om te horen dat je zo tevreden bent over de 6 MPS.
Zijn er hier ook ervaringen met een Mazda 3 diesel? Ik was vanmorgen bij mijn dealer in Zevenaar, en het zou best kunnen dat er hier een 3 diesel voor de vele kilometers woon-werkverkeer gaat opdraaien binnenkort. Helaas geen MPS dus, het moet een diesel worden.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 09-02-2008 16:39 Edited 10-02-2008 10:07
Sinds de aanschaf van de MPS in mei 2007 zijn de volgende modificaties aangebracht:
1. klasse 3 alarm
2, K&N paneel luchtfilter, ter vervanging van het papieren filter
3. Sports Brake Line teflon remleidingen, ter vervanging van de rubberen remslangen, van Auto Exe
4. Compomotive MO 1881, 18/8 velgen, ET 45
5. Cork Sport veerpootbrug van Protege Garage
6. Floor Cross Bar, "veerpootbrug" achter, rear brace, van Auto Exe
7. GT Spec Ladder Brace, onder het motorblok gemonteerd als extra versteviging (stijfheid), van Street Unit Performance
8. GT Spec Trailer Brace, idem, alleen achter, van Street Unit Performance
9. ETS top mounted intercooler, 3.25 /12/ 14 inch, van Protege Garage
10. CPE rvs 3 inch uitlaat, met twee 12 inch dempers, van Street Unit Performance
11. Forge Motorsport Bypass Valve, ter vervanging van de standaard dumpvalve, van Protege Garage
12. Zwarte Mazda emblemen, van Street Unit Performance
13. Pirelli W 240 Sottezero, winterbanden, 215/45. R 18,93 V, XL, gemonteerd op de standaard 18/7 inch velgen
Dit was het wel zo'n beetje, nu de remmen nog. De wagen heeft zeker 280 pk, waarschijnlijk meer, de acceleratie is toegenomen, de wegligging is verbeterd en hij ziet er spectaculairder uit.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 10-02-2008 16:28
nagel:

> hij ziet er spectaculairder uit.


Foto?
- Van MPS 6 Freak (Beginner) [nl] op 25-03-2008 22:28
Hallo mede MPS bezitter :)

Goed te horen dat je ook heel tevreden ben over je 6 MPS, ik denk er precies zo over.
Als meer mensen de kans krijgen om er een tijdje in te rijden zouden veel meer mensen er 1 nemen.

Ik Ben inmiddels 15 maanden gelukkige eigenaar.

Ik ben druk bezig op forums over de hele wereld om te kijken wat voor upgrades ik zal nemen. Tot nu toe heb ik alleen nog maar een Injen CAI erop zitten. Deze bevalt me super. Zowel de sounds als de power is erop vooruit gegaan.

Graag zou ik in contact willen komen, ik zou graag wat meer willen weten over de upgrades die jij inmiddels hebt aangeschaft. Zeker nu de Dollar zo laag is is het goed om nu uit de USA the bestellen.

groetjes

Jan
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 26-03-2008 14:17
Nu voorzien van OZ racing wielen 18inchx8j et waarde 50 met 235/40x18 banden. Goedkoop over kunnen nemen van een Subaru gt turbo eigenaar. Hij had zich vergist met de steek van 114.3. Is namelijk alleen voor de nieuwe wrx. Mijn originele wielen inmiddels voorzien van goodyear winterbanden.Ook goedkoop gekocht, omdat de winter voorbij zou zijn. Zou je niet zeggen na de afgelopen paasdagen!!
Als je goed kijkt heb ik hetzelfde probleem mbt roest achter de velgen als met mijn RX8. Dit wordt opgelost met de 40000 km beurt. Wel passen nu de H&R spoorverbreders niet meer, maar inmiddels verkocht aan een Rx8 eigenaar hier op het forum.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 04-04-2008 11:04
Ik had wel een beetje sneller kunnen reageren maar ik kom niet iedere dag op dit forum.
De modificatie onderdelen heb ik resptievelijk aangeschaft in de V.S. bij Street Unit Performance en Protege Garage, in Japan bij Auto Exe. Gebruik Google en je vindt ze zonder probleem. De meest recente aanschaf uit de V.S. is een 3 inch downpipe van CPE met high flow cat. De hele uitlaat bestaat nu uit een 3 inch CPE systeem van rvs. De geluidsproductie hiervan vond ik in eerste instantie te "heftig", m.a.w. gewoon te hard. Bij ATEC Tuning te Ridderkerk heb ik in de midpipe een demper laten plaatsen. Het geluid is nog stevig maar nu wel acceptabel. Deze 3 inch uitlaat geeft een merkbare vermogens winst (geschat vermogen tussen de 280 en 300 pk).
Ook de toepassing van de grote ETS intercooler draagt hiertoe bij.
Overigens mooie wielen Charly! Ik neem aan, dat de brede band 235 er zonder probleem oppast. Zodra ik aan nieuwe banden toe ben, gaan er eveneens 235 banden op. Volgens Korst Banden/Fijnaard zou er zelfs een band van 245 mm op de Compomotives passen. Maar dat lijkt me toch iets teveel van het goede.
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de MPS, een van de fijnste wagens, die ik ooit gehad heb. Mijn MPS heeft (nog) geen last van roest. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik er niet veel mee rij, alleen lange trajecten, v.l. vakantie reizen en ook dat de wagen altijd binnen staat.
De Euro staat natuurlijk zeer voordelig t.o.v. de dollar maar vergis je niet bij aanschaf van onderdelen uit Amerika. Er komt een stevige vrachtprijs bovenop en de invoerrechten zijn ook niet misselijk. Het is jammer, dat in Ned. zo goed als niets is te krijgen voor de Mazda 6 MPS
Ger
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-04-2008 18:56
Het is wel een stoere auto hoor! :)

4 wielaangedreven, en een windmolen erin! hhhhmmm lekker hoor :)

Groetjes M&M
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 21-04-2008 14:39
He Charly,
Hoe bevallen de banden , maat 235/40/18. Zijn ze veel zwaarder dan de 215/45? Stuurt de wagen nog net zo gemakkelijk? Welk merk ?
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 21-04-2008 15:11
Prima, het merk is Antyre. Gekocht zeer goedkoop voor 80 euro per stuk incl montage en afvoer oude band. Bevalt tot nu toe uitstekend en met weinig lawaai tijdens het rijden.
Het sturen gaat een beetje zwaarder, maar niet storend.Is nl ook 235/40 met 8jx18 ipv 215/45 met 7jx18.
Wat ik niet begrijp waarom de zg merkbanden zoveel duurder moeten zijn
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 15-05-2008 11:26
He Charly,
Heb je misschien interesse in een rvs Turbo XS Racepipe van Quatum Auto Sport, Duitsland?
Dit stukje pijp heeft onder mijn MPS ca. een half jaar gezeten en dient ter vervanging van de tweede kat.Ik heb onder de MPS een kompleet ander uitlaatsysteem (downpipe, midpipe en dempers) van CPE (VS) en heb hem niet meer nodig. De tweede kat vervalt en na montage merk je het direct, de wagen accelereert een stuk sneller. De eerste kat blijft gewoon zitten en daar kom je zeer waarschijnlijk gewoon mee door de keuring, zo niet, in korte tijd zit de tweede kat er weer op.Montage neemt ongeveer een kwartier in beslag. Je kunt hem krijgen voor de helft van de prijs, die ik betaald heb.
Ger
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 26-05-2008 11:37
SOFTWARE UPDATE
Ik weet niet of de (weinige) bezitters van een 6 MPS wel eens het Duitse MPS forum bezoeken? Dat is tot nu toe het enige forum, dat relevante informatie geeft over de MPS (3/6).
In een van de threads is er sprake van een software update (code: L3M7-18881-M). Weet hier iemand iets van af? Zou het bij de Mazda dealers bekend zijn? Binnenkort, zodra ik mijn Mazda dealer weer eens bezoek zal ik het er over hebben. Een ander onderwerp is het haperig aangrijpen van de koppeling. Mij was dit natuurlijk ook opgevallen, ik dacht dat dit zo hoorde, dus niet, echter met een beetje beleid komt de wagen toch redelijk goed van zijn plaats. Het moet beter kunnen. In de VS heeft men hier kennelijk een oplossing voor gevonden bij de 6 MazdaSpeed. Ook hier zal ik te zijner tijd navraag naar doen.
Ger
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 12-06-2008 10:42
Bij de Nederlandse Mazda dealers zijn geen software updates bekend, in tegenstelling tot de Duitse dealers. Zal in mijn vakantie eens bij een Duitse dealer langs gaan.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 12-06-2008 18:35
Ik heb bij de 20000 km beurt vorig jaar een update gehad.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 05-10-2008 14:02 Edited 05-10-2008 14:06
Vervolg modificaties:
14 Cork Sport Urethane Exhaust Hangar Set-blue- (stijve uitlaat ophangrubbers)
15 CPE 3 inch downpipe met high flow cat. van Street Unit Performance
16 High Flow 3 inch Turbo Inlet Pipe Kit van Protege Garage
17 Mc Gard wielslotmoeren
Omdat het uitlaatgeluid dermate was toegenomen zijn in de tussenpijp twee rvs dempers geplaatst en tevens in de einddempers twee z.g. decibelkillers. Het uitlaatgeluid is nu acceptabel. Natuurlijk zijn deze maatregelen niet gunstig voor de flow van de uitlaatgassen. Maar het was kiezen voor hoofdpijn of een iets minder brute acceleratie. De acceleratie met deze uitlaat is gevoelsmatig toch nog een stuk heftiger dan met de 2.5 inch standaard uitlaat.
Er is nu ca. 25000 km met de MPS gereden tot tevredenheid. Slechts de dynamo is onder garantie vervangen.
Sinds de vervanging van de totale uitlaat, inclusief de twee standaard katalisatoren rookt de wagen een beetje bij de koude start. Op het Duitse MPS forum is hier een uitgebreid item over verschenen.
Bij warme motor is dit weg. Mijn theorie is dat de oorzaak hiervan ligt in de verwijdering van de twee kats. Er is nu nog 1 sportkat in het systeem aanwezig en pas als deze heet genoeg is verdwijnt de rookontwikkeling.
Verder is de MPS een heel fijne wagen, die je maar zelden op de weg aantreft. Ik zie nog meer RX 8ten in het dagelijks verkeer dan 6 MPSsen. Hij blijft heerlijk anoniem en voor de niet ingewijde verrassend snel.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 12-08-2009 13:24
Het is nu ruim twee jaar na de aanschaf van de 6 MPS en ik ben er nog steeds zeer lovend over. De km-teller staat intussen ruim voorbij de 30.000 km. nog niet veel natuurlijk (ca. 15.000 km per jaar). Tot nog toe, behalve wat garantie dingetjes geen enkel probleem met deze wagen gehad. Het lijkt als of de wagen steeds sneller is geworden. En dat is natuurlijk ook zo met de toepassing van een rvs 3 inch uitlaat, grote aluminium intercooler en een 3 inch inlet pipe kit. In de praktijk van alledag zijn er maar weinig wagens, die hem met accelereren voorbij zullen snellen. Behalve zeer kostbare exoten zoals Porsches, Ferrari's e.d. heb ik nog niet meegemaakt, dat een "gewone" wagen sneller accelereert.
Naast deze wagen heb ik recent i.p.v. de Clio RS een witte Megane R 26.R aangeschaft. Een zeer leuke wagen met een ontzettend goede wegligging (bij droog weer), die wat betreft acceleratie nog steeds de mindere is van de MPS (scheelt niet veel!). Maar in bochten moet de MPS ondanks zijn vierwielaandrijving het afleggen tegen de R 26.R, bij droog weer. Dankzij zijn fabuleuze onderstel en de semie slicks (Toyo's) is de Megane bijna onverslaanbaar in de bocht. Op de Nurnbergring heeft deze voorwielaandrijver een tijd van 8 min. 17 sec. neer gezet, hetgeen voor een voorwielaandrijver erg goed is. Zijn naaste concurrent, de Focus RS komt niet in de buurt.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-08-2009 16:29
Pff ben jaloers, niet 1 maar 2 sportauto's onder je kont, het leven lacht je toe :-).
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-08-2009 18:41
Mijn 6 bevalt me ook nog erg goed. ;-)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-08-2009 16:07
Mooi zo, lijkt mij ook fantastisch om er mee te rijden! Rijdt je er dagelijks in Caecil?
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 30-09-2009 07:08 Edited 30-09-2009 07:11
Bij ca. 35.000 km de standaard Bridgestones van de 6 MPS vervangen door Continental Sport Contact 225/45 R 18 95 W XL. Die 35.000 km lijkt veel voor een band, echter bij die stand moet je ca. 10.000 km aftrekken voor het rijden met winterbanden. Dus over blijft ca. 25.000 km voor het rijden met de Bridgestones. Ik heb wel eens langer met een stel banden gedaan. De spatbord randen achter moesten "gerold" worden omdat bij inveren de band de carrosserie raakte. Oorzaak, de Compomotive velg met een ET van 45 (standaard 55), waardoor de velg iets naar buiten komt + de iets bredere 225 band t.o.v. de standaard 215 brede band. Met het een beetje naar binnen rollen van de spatbord rand was het probleem verholpen. De 225 Conti's vullen de wielkasten beter op, zijn breder en hebben een iets grotere diameter. Het oog wil ook wat!. De 6 MPS rijdt met deze (niet echt goedkope) banden uitstekend.
Voor de geïnteresseerde liefhebber: Net terug van een week zeer spannend autorijden in de Alpen met de Megane R 26. R. De tocht voerde over vier landen, start te Annecy, Frankrijk, daarna Italie, Zwitserland, Oostenrijk en weer terug naar Annecy. Deze wagen is vooral in de bergen met zijn scherpe haarspeldbochten een openbaring, wat een fantastische wegligging, wat een acceleratie, beter dan menig zeer dure sportwagen. Deze wegligging is vooral te danken aan zijn fantastische onderstel en de Toyo's, semi slicks. Op de Jauffenpass b.v. kon een Porsche 964 Turbo de Megane niet los rijden. Op de rechte stukken liep de Porsche een paar meter uit, in de bochten verloor hij terrein. Het was een leuke ervaring zo'n snelle dure wagen zonder al te veel moeite in de bergen bij te houden. De Porsche eigenaar kon het niet echt waarderen, geen duimpje. Wel van de vele motorrijders, die in de haarspeld bochten voorbij gestoven werden. Zij konden de inhaalstuntjes wel waarderen. Boven op de verschillende cols was de wagen steeds omgeven door vooral belangstellende motorrijders, die deze Megane niet kenden. Naderhand nog wat "wedstrijdjes" gedaan met een dikke Volvo, die het dik moest afleggen en een Audi S4, die in de afdaling veel te kort kwam, wel veel vermogen maar zwaar. De Megane weegt 1230 kg, heeft 268 pk bij 5500 t/min en 354 Nm bij 3000 t/min. Dankzij zijn relatief lage gewicht heeft de R 26. R een groot voordeel op zijn naaste concurrenten zoals de Focus RS en de Mazda 3 MPS, die beiden meer gewicht mee torsen.
Ger
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-09-2009 12:55 Edited 30-09-2009 12:59
Renault zelf heeft het over 38 pk minder, was deze auto of je geheugen extra opgevoerd? ;-)
- Van Renesis (ForumPro) op 30-09-2009 15:06
Renault weet heel goed hoe ze sportieve auto´s moeten maken. Denk alleen niet even snel in te stappen met die 4punts gordels. ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-09-2009 19:21 Edited 30-09-2009 19:27
Leo,

Kijk even hier:

http://www.autoweek.nl/rijimpressie/829/Renault-Megane-R26-Radicale

Toch 268 pk.

Leuk detail uit die test:
..... Er bleef slechts één airbag over, er is geen achterbank of achterruitwisser....

Dus een echte circuitauto en niet echt meer vergelijkbaar met die focus en 3 MPS.

Slechts 10 stuks in Nederland.En natuurlijk aleen het oude model.

Outjer
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 02-10-2009 13:31
Met mijn geheugen is niets mis. Aangezien ik er dus zelf een heb (één van de acht, niet van de tien) ken ik ongeveer wel zo'n beetje de ins en outs van de R 26. R. Standaard in der daad 230 pk, maar alle in Ned. geleverde exemplaren hebben een tuningsbeurtje ondergaan, waardoor het vermogen op 268 pk is gebracht. Dit tuningsbeurtje zat in het pakket, waarmee hij in Ned. is geleverd en bestaat o.a. uit een rolkooi, een titanium uitlaat, Toyo Proxes R888. Het aardige is, dat dit pakket met een waarde van 4000 €, slechts voor 100 € geleverd werd door de importeur.
- Van Renesis (ForumPro) op 02-10-2009 14:51
Een van mijn vrienden heeft er nog een tijdje ruzie om gehad. Hij wilde hem kopen. Van zijn vriendin mocht het niet.
Uiteindelijk trok zij aan het langste eind.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-10-2009 19:29
Rolkooi? Heftig!

R888? plakrubber! 
Maar wel 'n klere herrie. Maakt verder niet uit , ik rij er mee op het circuit.
In mijn lijfblad Sportauto vergeleken ze de herrie met die van een winterband van 30 jaar terug....

Outjer 
- Van Renesis (ForumPro) op 02-10-2009 22:39
Vergeet de kuipjes en vierpuntsgordels niet.

Echt circuitklaar. :)
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 04-10-2009 08:46
Die R 26. R is natuurlijk geen auto voor elke dag, wat de 3/6 MPS wel is. Het in/uitstappen b.v. en het vastmaken van de vierpuntsgordel kost enige oefening. Toch hoe meer je het doet hoe vlotter het gaat. Het kost zeker niet zoveel tijd zoals gesuggereerd werd bij de z.g. Lemans start in Top Gear,  waar de Focus en Megane vergeleken werden. De Focus was al terug voordat die "kleine" eindelijk zijn riemen vast had, enigszins overdreven. Als de gordel eenmaal vast zit, zit je ook gelijk muurvast in de kuipstoetjes. In de vele haarspeld bochten was dit zeer prettig. Over de herrie van de Toyo's, het valt mee of beter het went. Het is in ieder geval niet storend heb ik gemerkt tijdens mijn ca. 5000 km lange reis door de Alpenlanden. Zelfs het harde onderstel valt alleszins mee. Het is een wagen geschikt voor het circuit maar er valt ook prima mee op "straat" te rijden. Maar ja als je echt van comfort houdt moet je niet in een R 26. R gaan zitten, net zo min als b.v. in een Donkervoort, Lotus, Carterham, Morgan enz.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 16-10-2009 06:42 Edited 16-10-2009 06:45
Leuke filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=nU3jJTLJxmU&feature=player embedded#
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 16-10-2009 16:31
Altijd lachen met die gasten :-)
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 01-06-2010 10:56
De 6 MPS is nu drie jaar oud en er staat  ruim 45000 km op de teller. Niet veel km's natuurlijk, gemiddeld 15000 km per jaar. Er wordt niet zoveel mee gereden, hoofdzakelijk reis/vakantie km's. Ik ben in de gelukkige omstandigheid, dat ik veel met de fiets kan doen. Tot heden zijn er geen mechanische/motorische problemen geweest en die verwacht ik ook niet, gezien de degelijkheid van de Mazda 6 serie. Alleen het benzine verbruik is niet meer van deze tijd. Gemiddeld verbruik 1 op 8, 1 op 10 is alleen haalbaar op lange trajecten en alleen met een matige snelheid. Het benzine verbruik zou een reden kunnen zijn om naar een andere auto uit te zien. En dat hoeft zeker geen sportieve wagen te zijn, omdat mijn tweede wagen een zeer sportieve is, de Megane R26.R. Een Prius zou volstaan b.v.
Afbeeldingen, zie: http://greenbirdsimprezabbsforum.yuku.com/topic/398?page=5
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 01-06-2010 18:44
nagel:

> Ik ben in de gelukkige omstandigheid, dat ik veel met
> de fiets kan doen.


???? Fiets? Wat is dat?

Voor het overige: leuk om weer van je te horen nagel. Maareh, een Prius volstaat nergens voor hoor ;) Als je bedoelt dat je klimaatneutraal wil rijden (ik vind dat echt een heel leuk woord) dan moet je m.i. geen hybride gaan rijden zolang het accu-produktie-en-verwijderingsvraagstuk niet is opgelost.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 01-06-2010 20:58
Laat staan de manier waarop de gebruikte electriciteit wordt opgewekt... (vervuilende kolencentrales...)
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 02-06-2010 06:47
Of je gaat voor de optie zoals ik het heb gedaan. Wel niet goed voor het benzineverbruik, maar je krijgt er ook iets voor terug.
De MPS ruilen tegen een mooie RX8. Er zal best wel iemand zijn die met jou een deal zou willen maken.
Ik kreeg zoals bekend een RX8 HP en een mooie motor voor mijn MPS. Deze motor is inmiddels weer verkocht en vervangen. Zie mijn onderschrift.
- Van nagel (Deelnemer) [nl] op 02-06-2010 07:22
De 6 MPS ruilen voor een RX8 is geen optie, dan kom ik wat het benzine verbruik betreft van de regen in de drup. Voorlopig blijf ik nog wel even doorrijden met de MPS. Het is een prima rijdende, snelle en ook nog comfortabele wagen. Heel geschikt voor vakanties, i.v.m. zijn enorme kofferbak. Mocht er in de toekomst toch wat anders komen dan wordt het een wagen met een gunstig verbruik.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 02-06-2010 08:06
of je ruilt em voor mijn zuinige 3 GT-M, full options en slechts 20.650 km gereden... Rijdt heeeeel zuinig.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-06-2010 19:16
Melkie:

> Laat staan de manier waarop de gebruikte
> electriciteit wordt opgewekt... (vervuilende
> kolencentrales...)


Een prius heeft geen stekker hoor.

Met die Megane moet echt eens het circuit op
Ik kom hem daar vaker tegen.
Zeer snel.

Outjer
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / 4 mei a.s. mijn nieuwe Mazda 6 MPS

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill