Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / 19-duimsvelgen en snelheid
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 15-02-2007 10:18
ik speel al een tijdje met het idee om 19-duimsvelgen te installeren op mijn rex. het enige wat me enigszins tegenhoudt is het gevaar voor snelheidsovertredingen omdat de radius van mijn wiel wel wijzigt en ik dus meer cm(?) afleg per omwenteling. weet iemand of ik dus correct zie en (indien zo) kan dit misschien afgesteld worden naar 19-duims, gezien er toch een zelflerende computer aan boord is. het lijkt me een tamelijk simpele opgave. gewoon even de nieuwe wielomtrek (of wat dan ook) ingeven en de snelheden kloppen weer. of dit echter ook zo is, is nu mijn vraag.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-03-2007 22:44
Hoeveel, en of,  je snelheid gaat wijzigen hangt af van de band die je om die 19" velg gooit. Meestal is het wel zo te plooien door een goede bandhoogte te kiezen dat het wel meevalt met die afwijking, een paar procent valt sowieso wel binnen de toch al niet kloppende weergavemarges. Afstellen in de software kun je wel vergeten, die software heb ik nog niet gepatched gezien tenminste (dat probeert men zo ontoegankelijk mogelijk te maken).  Standaard zit die functie er niet in. Ja, wel in die fietscomputer van 3,95, maar in een auto van 50.000 euro, neuh.
Aan de andere kant zou je dan weer mensen krijgen die hun diameter 20% wijzigen om het kilometrage 20% omlaag te krijgen.
- Van Mister Lee (Deelnemer) op 07-04-2009 10:01
Hier kun je de snelheidsafwijking berekenen:

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-04-2009 18:53
Deze link is al besproken in dit topic over winterbanden, waar Outjer al gewag maakte van de tyrecalculator:

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=136

Maar het kan nooit kwaad het nog eens te melden, dat topic dateert immers al uit 2004 (goh, wat vliegt de tijd toch). :-)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / 19-duimsvelgen en snelheid

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill