Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bescherming Oliekoelers
- Van Matex (ForumPro) op 17-12-2006 18:00
Tijdens het monteren van mijn stabilisatoren,vroeg de monteur of ik wist wat het zou kosten als er een olie koeler zou stukslaan.
Dit als gevog van steenslag of ander onheil (er zitten al wat putten in van steentje's).

Volgens zeggen zou vervanging zomaar zomaar tussen de ca 1500 en 2000 Euro gaan kosten.
Met deze waarschuwing heb ik dus maar direct een setje beschermplaatjes ( zwart gecoat RVS gaas met rubber omlijsting aan geschaft).

Zijn er al nare ervaringen met lekkende oliekoelers (of zijn er al meer RXén uitgerust met bescherm gaas) ?

Matex
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-12-2006 21:17 Edited 17-12-2006 21:32
Op het duits forum is kort geleden een gezamelijke bestelling bij Racing Beat georganiseerd
http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=7391&sid=&threadview=0&hilight=abdeckung+%F6lkuhler&hilightuser=0&page=1

Ik heb ook ergens gelezen dat modeljaar 2006 een gedeeltelijke afdekking van de radiateur heeft gekregen.
Of eigenlijk beter gezegd van de aircokoeler die voor de radiateur zit.
De oliekoelers zijn echter nog steeds onafgedekt.
Blijkbaar zijn er te weinig schadegevallen bij Mazda gemeld.
Ik zou er zo snel ook geen weten.

Naast de racing beat oplossing zijn er nog meerdere aanbieders en oplossingen
Ik meen dat Raspoutin ook iets dergelijks aanbiedt.
Je kunt natuurlijk ook nog zelf met los gaas aan de gang gaan.

Persoonlijk vind ik jammer dat de technische look verdwijnt als je gaas voor de oliekoelers plaatst 
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-12-2006 21:28 Edited 17-12-2006 21:34
Hier de originele mazda aircokoeler afdekking en de link van het duits forum.
(Nogmaals : De radiateur zit dus ACHTER de aircokoeler die op de foto te zien is)

http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=10045&sid=&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1
- Van Matex (ForumPro) op 17-12-2006 22:03
De door mij aangeschafte beschermers (van de olie koelers) zijn ook van het merk Racing Beat.
Alleen zijn deze wel matzwart gepoedercoat (staat veel beter matzwart).
er zit inderdaad een duidelijke montage handleiding bij met foto's.
maar de bumper moet er wel van af.

Voor de airco en gewone radiator maak ik mij minder zorgen.
Het moet wel toevallig zijn als er een steen van destructief formaat recht door de lange smalle lucht opening komt,en direct de radiator treft.
Maar het kan altijd natuurlijk.

Matex
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 18-12-2006 10:50
Ik heb een beetje heen en weer gezapt en kom tot de conclusie dat die duitser EUR 138,65 betaald heeft.
Dat lijkt mij een redelijk bedrag om hogere kosten te voorkomen.
Ik denk er nu sterk over om ook zo'n setje aan te schaffen. ik was trouwens al een aantal dagen erover na te denken hoe ik e.e.a. voor elkaar moest krijgen.
Ik vond de oplossing van de tweeling uit duitsland erg mooi.
http://www.mx5-twins.de/bastelecke/einbau_OKLEA/oklea3.html
- Van Matex (ForumPro) op 18-12-2006 16:00 Edited 24-12-2006 16:48
@ Tjeu,

Het kan voordeliger ik heb minder betaald (alleen de oliekoelers afdekken).
Merk Racing Beat
Bij Jack van Kempen tel:+3234491483

Hier nog wat foto's van de inbouw actie,welke beschrijving netjes is bij gevoegd bij de beschermers.
de volgorde is globaal als volgt.
het te gebruiken gereedschap 1 kleine platte schroevendraaier + 1 kruiskop schroevendraaier + ringsleutel 10mm
De tijd nodig voor de ombouw is ca 1.25 uur ( als je de koelers moet opknappen en lakken met hittebestendige lak tegen corrosie wat ik heb gedaan ben je 2,5 uur bezig).

1e  6 kunstof bevestigings drukkers losnemen onder de voor kant van de motorkap,dan kunstof plaat uitnemen.
     Onder deze kunstofplaat zitten links en rechts elk 2 boutjes (ring sleutel 10) plus links en recht een witte kunstof drukker(positionering).

2e  In de wiel kuipen links & rechts elk 5 kunstofdrukkers (4x onder het zij knipperlicht en 1 er boven uitnemen).
     (Wielen in uitterste stand draaien)

3e  Bevestiging schroef van zijknipperlicht los draaien & Stekker verbinding los nemen ( Links en Rechts).
     ( de stekker heeft een veiligheid slotje,dus eerst inknijpen dan uitnemen)
     En het knipperlicht uit nemen ( let op ook aan het knipperlicht zit een borg palletje,indrukken en uitnemen)

4e  Aan de onderzijde (voor) zitten 10 stuks schroeven deze alle uitnemen.

Let op om beschadiging van het koplampglas te voorkomen dit af plakken met sterk plakband in de hoeken.
     Auto's met Xenon koplamp sproeiers moeten als de bumper wordt af genomen de voeding slang voor de sproeikoppen (rechts voor)
     Los nemen (knijp klemmetje) en de slang afstoppen,anders loopt je ruitenvloeistoftankje leeg
     Mistlampen ?? maak de stekkers los (het zelfde type als van de richting aanwijzers).

De bumper afnemen te beginnen bij de zij knipperlichten (licht naar op zij trekken).

nu kun je onder de rubber afdekhoes van de oliekoeler zo de beschermers plaatsen.

als de koelers zijn beschadigd of de lamellen zijn verbogen kun je deze voorzichtig richten met een stukje hout of kunstof.
en ze gelijk (je bent er nu toch)netjes lakken (spuitbusje hitte bestendige lak).

Het monteren gaat in omgekeerde volgorde en is in 15 minuten gefixt zie latere foto 19:43 (batterij v.d camera was leeg)

Matex
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 18-12-2006 21:35
Goed om te weten. Maar voor ik verder ga wil ik eerst proberen of ik op een of andere manier die vier strippen van rvs of aluminium kan krijgen. Ik heb ondertussen wel al een adres in maastricht gekregen waar ik ze misschien kan laten maken.
Ik ben trouwens erg tevreden met de rvs accenten die ik via marco op deze site heb gekregen, kost maar weinig en ziet er vééééél beter uit.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bescherming Oliekoelers

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill