Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Weer nieuwe boegies en Softwareupdate
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-12-2006 22:41
Zie ook deze duitse thread van 25-11-06
Ik was even aan het suffen en heb deze thread dus nu pas ontdekt.

http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=10432&sid=&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1

Hier een korte samenvatting:

De nieuwe boegies die met de startmotorkit ombouw zijn ingebouwd blijken te warm.
Daarom moet het oude type boegies erweer in.
Bij volle belasting zou er schade kunnen ontstaan.

Het betreft alleen de leading boegies.
Tijdens de startkit ombouw is er het type RE 7 ingekomen en nu moet het oude type RE 8 er weer in.
Die hebben alleen omwille van de logistiek een nieuwe code gekregen maar zijn exact gelijk van voor de startkit ombouw.

Ongelooflijk !!

Nu hopen dat er niet dwingend een nieuwe software op moet , anders ben ik de cruise control kwijt en dat is wel het laatste wat ik wil.

Heeft al iemand iets van de dealer gehoord??
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-12-2006 08:15
Nee, ik had hier nog niets over gehoord, maar ik ben ook al in geen tijden bij een dealer geweest.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 08-12-2006 22:32
ik krijg een nieuwe motor dan hoop ik dat de goede bougies er in zitten maar ik heb er nog niets over gehoord
- Van Eric (ForumPro) op 09-12-2006 16:04
Hé Henk,

Wat is er gebeurd waardoor je een nieuwe motor krijgt ???? Ik neem aan, onder garantie.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 09-12-2006 18:22
voor een half jaar terug hoorde ik plotseling een zware brom (snelheid130 km ) en ik merkte dat ik minder vermoggen had.
bij mijn dealer hebben ze na wat testen ontdekt dat ik te weinig compresie had .dus daarom krijgt de rx8 een nieuwe motor.
- Van jos (SuperForumposter) op 19-12-2006 08:27
Vorige week even bij mijn dealer navraag gedaan of er al iets bekend was m.b.t. de "nieuwe" bougies.
Er blijkt inderdaad een mededeling van de importeur te zijn waarin aangegeven wordt dat de RX 8 weer voorzien moet worden van de leadingbougies van de vorige warmtegraad (van vóór de starterkitombouw). Het betreft echter geen terugroepactie en verwisseling dient plaats te vinden bij het volgende werkplaatsbezoek. Inmiddels liggen mijn "nieuwe" bougies alweer klaar bij de dealer om gemonteerd te worden.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-12-2006 11:53
Bedankt Jos.
Ik ga binnenkort naar Hensgens voor de kapotte achterruitverwarming en zal dan gelijk ook die boegies laten monteren.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 24-12-2006 10:43 Edited 24-12-2006 12:35
Gisteren zijn er terug andere L-bougies gemonteerd in m'n 8.
Tot mijn grote verbazing bleek dat de laatste keer bij de dealer de bougies verkeerd gemonteerd geweest zijn !!!
1 kamer liep op T-bougies en de andere op L-bougies :-(
Nu weet ik ook waarom de motor soms al eens hikte bij koud rijden of al eens kort inhield bij warm weer en vlot rijden...
De T-bougies opgekuist en teruggedraaid op de juiste plaats. (ze zaten er immers nog niet al te lang in)
Dan de nieuwe L-bougies gemonteerd nadat ik gelijk van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om compressie te meten.
De nieuwe starter draaid beduidend sneller dan de oude en zit nu op +/- 270rpm. (weergegeven door compressietester)
Dit is prima aangezien Mazda een min. van 250rpm voorschrijft. (de oude starter deed maar 190rpm...)
De test was prima ! (heb ondertussen 78000km gelopen...)
Niet alleen was de waarde hoog genoeg, ook waren de waardes tussen de 3 kamers nagenoeg dezelfde.
Wanneer hiertussen een té grote afwijking zit, is er ook wat mis met je motor.
Ik kan éénieder wel aanraden zo'n test eens te laten doen.
Het is niet alleen nuttig, maar nog eens interessant ook :-)
(Zij die interesse hebben voor een compressietest, geef een seintje...)
Bijgevoegd een foto van de nieuwe en oude bougies.
Je schrikt er toch altijd van hoe smerig die bougies worden in zo'n motor...

En de motor... die loopt weer als een zonnetje en gaat weer als een speer met de nieuw bougies :-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-01-2007 18:21 Edited 16-01-2007 18:27
Ook ik heb de juiste boegies er weer in zitten.
Gelukkig zonder een software update!!
Dus werkt mijn cruise control nog.
- Van Matex (ForumPro) op 27-04-2007 20:51 Edited 29-04-2007 20:02
Laatste beurd in de garantie uit laten voeren.
de leading bougie's zijn niet onder garantie vervangen.
Bij Mazda nederland is daar geen advies voor afgegeven.
wel heb ik gevraagd de compressie te meten,dit is ook uitgevoerd.
Alleen niet met een schrijvende meter.
de ene kamer had 100 psi en de ander 110 psi.
dit zou ruim binnen de tolerantie liggen.
Ik moet nog maar eens verder spitten naar gegevens van de compressie van de Rx

ik heb de bougies nog niet laten plaatsen.
het is 3 jaar of 60.000Km
Ik ben nu aan de 46000 en met de starter set zijn er ook nieuwe bougie's gemonteerd.
dus bij de vogende beurd maar.

Je valt van je stoel als je de kosten van deze beurd ziet.
2 T bougie's + 2 L bougie's alleen zijn al goed voor EUR274.00
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-11-2007 13:40
Hoi Matex weet je inmiddels al wat de compressie precies moet zijn?
Wij laten ook een compressie test uitvoeren alvorens we de rex kopen.

Groetjes M&M
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-12-2007 19:36
of als iemand anders het weet, mag hij of zij het ook zeggen hoor hihihihi:)

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-12-2007 11:34
Dat staat vast en zeker in de Service Manual. Zoek en gij zult waarschijnlijk vinden.
Stel je overigens ook weer niet al te veel voor van die compressietest. Die heeft nauwelijks tot geen voorspellende waarde.
(er is er een kort na zo'n test overleden, terwijl de test goede compressie aangaf).
Die vacuumtest lijkt me interessanter, omdat je die denk ik onder load kunt draaien, en er subtielere verschillen mee zou kunnen zien.
Maar aangezien niemand iets lijkt te weten over die test, zal ik eens kijken op het amerikaanse forum of er daar wat uitleg over gegeven is.

Eigelijk moet je hem gewoon even uit elkaar halen, nakijken en in de juiste volgorde weer in elkaar zetten, er zijn filmpjes over hoe dat moet :-).
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2007 18:14
We hebben wel een rx-8 gekocht, maar we hebben hem nog niet, vandaar dat ik het hier even vraag zodat ik het
straks kan controleren.

Groetjes M&M
- Van Matex (ForumPro) op 09-12-2007 20:47 Edited 09-12-2007 20:58
Hier de gegevens

Waarschuwing
* Een hete motor kan ernstige brandwonden veroorzaken. Zorg er bij het verwijderen/plaatsen van onderdelen voor dat u zich niet brandt.
* Brandstofdamp is gevaarlijk. Het ontbrandt gemakkelijk, waardoor ernstig letsel kan ontstaan. Houd vonken en open vuur altijd ver verwijderd van brandstof.
1. Verwijder de afdekkap van de motor.

2. Controleer of de accu geheel geladen is. (Zie CONTROLE ACCU.)

3. Laat de motor op bedrijfstemperatuur komen.

4. Stop de motor en wacht ongeveer 10 minuten, zodat de temperatuur van het uitlaatsysteem daalt.

5. Verwijder de primaire of secundaire bougies van de voorste en achterste rotor. (Zie VERWIJDEREN/PLAATSEN BOUGIE.)

6. Controleer de stekker van de positiesensor excentrische as. (Zie PLAATSEN/VERWIJDEREN POSITIESENSOR EXCENTRISCHE AS.)

Opmerking
* Zorg ervoor dat de stekker van de positiesensor excentrische as losgenomen is om de brandstofinspuiting en ontsteking te onderbreken.
7. Meet de compressie aan de hand van de volgende procedure.

(1) Plaats SST (49 F018 901) op het primaire of secundaire bougiegat van het rotorhuis.

(2) Plaats SST (49 F018 9A0B) zoals in de afbeelding is aangegeven.
* Sluit, wanneer WDS of een gelijkwaardige tester wordt gebruikt, deze aan op SST (49 F018 901, 49 F018 904) , zoals aangegeven in de afbeelding.

(3) Trap het gaspedaal geheel in en start gedurende 5-10 s.
(4) Lees de compressie en het motortoerental af.
Compressie
* Standaard: 830 kPa {8,5 kg/cm2, 120 psi} [250 omw/min]
* Minimum: 680 kPa {6,9 kg/cm2, 98,6 psi} [250 omw/min]
* Verschil in kamers: Binnen 150 kPa {1,5 kg/cm2, 21,8 psi}
* Verschil in rotors: Binnen 100 kPa {1,0 kg/cm2, 14,5 psi}
(5) Voer dezelfde procedure uit voor het andere rotorhuis.
(6) Als de compressie op of onder de minimumwaarde, of het verschil in de kamers en in de rotors op of boven de minimumwaarde ligt, reviseer de onderdelen dan.
Opmerking
* Als het motortoerental tijdens het meten van de compressie afwijkt van de standaardwaarde, stel het dan af aan de hand van de grafiek.



8. Plaats de bougies. (Zie VERWIJDEREN/PLAATSEN BOUGIE.)

9. Sluit de stekker van de positiesensor excentrische as aan. (Zie PLAATSEN/VERWIJDEREN POSITIESENSOR EXCENTRISCHE AS.)

10. Plaats de afdekkap van de motor.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-12-2007 23:08
Martine:

> We hebben wel een rx-8 gekocht, maar we hebben hem
> nog niet, vandaar dat ik het hier even vraag zodat
> ik het
> straks kan controleren.


Je kunt de service manual hier bekijken als je dat zou willen, je krijgt hem niet bij je auto...
Matex citeert er, hulpvaardig als hij is, uit voor je.. :-)

> Groetjes M&M

- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-12-2007 23:11 Edited 10-12-2007 23:15
Matex:

> Compressie
> * Standaard: 830 kPa {8,5 kg/cm2, 120 psi} [250 omw/min]
> * Minimum: 680 kPa {6,9 kg/cm2, 98,6 psi} [250 omw/min]
> * Verschil in kamers: Binnen 150 kPa {1,5 kg/cm2,
> 21,8 psi}
> * Verschil in rotors: Binnen 100 kPa {1,0 kg/cm2,
> 14,5 psi}
> (5) Voer dezelfde procedure uit voor het andere rotorhuis.
> (6) Als de compressie op of onder de minimumwaarde,
> of het verschil in de kamers en in de rotors op of
> boven de minimumwaarde ligt, reviseer de onderdelen
> dan.
> Opmerking
> * Als het motortoerental tijdens het meten van de
> compressie afwijkt van de standaardwaarde, stel het
> dan af aan de hand van de grafiek.


...en dat doet hij bij bijna iedereen, inmiddels. Dus let daar even op, want er zit vast een snellere startmotor op. Die 250 omw/min is dus wat achterhaald.
Een snellere startmotor zou tot onterecht gunstigere (hogere) drukken kunnen leiden.
Over welke grafiek spreekt men?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-12-2007 18:40
Hoi Matex, Dankje wel voor je berichtje!! :)

Groetjes M&M
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 20-12-2007 20:04
Matex:

>
> ik heb de bougies nog niet laten plaatsen.
> het is 3 jaar of 60.000Km
> Ik ben nu aan de 46000 en met de starter set zijn
> er ook nieuwe bougie's gemonteerd.
> dus bij de vogende beurt maar.
>
> Je valt van je stoel als je de kosten van deze beurt ziet.
> 2 T bougie's + 2 L bougie's alleen zijn al goed
> voor EUR274.00


Diegene die interesse hebben voor een nieuw set bougies voor de Rx-8, ik heb een setje liggen
dat van de hand kan voor 220 EUR incl. BTW. Dit is een korting van 15% op de normale prijs in België.
Het gaat om 2x Leading bougies RE8C-L en 2x Trailing bougies RE9B-T.
Dit zijn de laatste nieuwe bougies van Mazda voor de Rx-8.

Bij interesse hoor ik het wel van jullie.

Alvast prettige feestdagen en een veilig maar plezierig 2008 met de Rx-8 !

Ben
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-01-2008 18:16
Toch nog even een vraag over een compressie test.
Wie weet welke dealer een compressie tester voor de rx-8 heeft, ik heb al div dealers gebeld maar niemand heeft er 1.

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Weer nieuwe boegies en Softwareupdate

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill