Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Geadviseerde olie voor de RX 8
- Van Eric (ForumPro) op 02-07-2004 13:54
Vandaag een mail gekregen van Mazda NL nav wat onduidelijkheden omtrent de juiste olie voor onze 8en.
Hierbij het antwoord dat ik ontving:

Allereerst schrijft Mazda voor dat een minerale olie gebruikt moet worden. De reden hiervoor is dat rubberafdichtingen in de rotor een reactie kunnen aangaan met de stoffen in half-synthetische of vol-synthetische motorolie. (vooral de laatste)
Dexelia 5W30 wordt geproduceerd door Total/Elf/Fina en is de enige 5W30 in de markt die geen syntheet is. Via een speciaal raffinageproces zijn zij er in geslaagd de olie nagenoeg dezelfde qualiteiten te geven als synthetische 5W30.

Het belangrijkste voordeel van 5W30 is de brandstofbesparende eigenschappen. In het nieuwe klassificatiesysteem wordt hieraan A5/B5 aan gegeven.

Alle 10W40 olie in de markt is half systhetisch of vol synthetisch. Daarom voor de RX-8 niet gewenst.

Ik denk dat de kwestie hiermede voldoende is toegelicht
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2004 16:42 Edited 02-07-2004 16:45
Eric wrote:
>
> Ik denk dat de kwestie hiermede voldoende is toegelicht

Dank je. Nu weet ik het tenminste zeker, al vertrouwde ik al wel op mijn garage.

Blij ook om te weten dat ik de brandstofbesparende olie al gebruik, ik moet er niet aan denken dat de 8 onzuinig zou zijn ;)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2004 23:18
Ter aanvulling:

Elf zelf verkoopt dat spul onder de naam ELF Evolution SXR 5W-30.
Mocht je eens een keer olie nodig hebben en er is geen Dexelia olie te vinden....
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 03-07-2004 06:38
Following my research, I can definitely say Dexelia 5W30 is at least a semi-synthetic oil.

Leo, where did you see or read that the ELF Evolution SXR 5W30 is a full mineral oil?

Abstract from the Dexelia brochure, from the dealer :

Mazda Dexelia Ultra 5W30 :
Huile Moteur issue des développements les plus récents de la technologie de SYNTHESE, qui permet des réductions maximales de carburant et blablabla et blablabla.

The notorious O-ring that got damaged by synthetic oil is not present anymore on the Renesis hardware. But the problem was true ntil last gen RX7s (picture attached soon).

Again IMO, we are in the usual position where the importers/dealers know fuck all about the technical stuff and talk out of their asses!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-07-2004 16:09

>Leo, where did you see or read that the ELF Evolution SXR 5W30 is a full mineral oil?

I never claimed it was. Looking at the specifications and the unlikeliness that Elf would produce a special general purpose oil for a small brand such as Mazda made me infer that this Elf oil and the Dexelia oil are the same. I still think they are.

Ik heb met zowel de Evolution als de de Dexelia gegorgeld, en ze voelen en smaken hetzelfde. Ook de afdronk is hetzelfde. (ok, dat verzin ik ter plekke ;-) ) *)

Als je goed leest lijkt de Evolution SXR geen volledig minerale olie te zijn, net zo min als de Dexelia. Maar duidelijkheid daarover heb ik niet kunnen vinden op het internet.
Ik was ook verbaasd te lezen over de rubber-aantasting in de Renesis rotor, omdat dat verhaal op het amerikaanse forum in mijn ogen al afdoende naar het rijk der fabelen is verwezen. Blijft daar -en hier- de discussie over waarom syntetische olie dan wel slecht zou zijn voor de Renesis. Het is op de korte termijn in ieder geval wel slechter voor de portemonnee.
Overigens vond ik gisteren wel een aardig wetenschappelijk vergelijkend onderzoek naar de verschillen in eigenschappen tussen synthetische en minerale motorolie van de universiteit van Michigan (natuurlijk vlak bij Detroit gelegen). Weliswaar met een dieselmotor,maar toch.
http://me.engin.umich.edu/autolab/Publications/Adobe/P2002_03.PDF 

*) de afdronk verschilt.

- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 03-07-2004 16:48
Leo wrote:

> ... Looking at the
> specifications and the unlikeliness that Elf would
> produce a special general purpose oil for a small
> brand such as Mazda made me infer that this Elf oil
> and the Dexelia oil are the same. I still think
> they are.
>

Leo , I agree 110 %. It must be the same oil. I haven't found anything about its composition either.

And thanks for the Michigan University link, I'll have a look later.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 12-07-2004 15:01
Net bij een automaterialenzaak geweest voor olie 5w-30 ( Mevo Oss bv) Daar verkopen ze semi synthetic olie merk Comma Xtech.De specificaties zijn ACEA A1 B1 API SL CF. Volgens de fabrikant ook geschikt voor Mazda rotatiemotoren oa rx7 en rx 8. Dit is geen volsynthetische olie. Het belangrijkste is de lage prijs: voor 1 liter heb ik EUR4,24 betaald incl btw. Indien afname 5 liter wordt de prijs EUR 18,50!!!! Bij de Mazdadealer moest ik voor 1 liter EUR 12,50 betalen???
Doe er evt je voordeel mee.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-07-2004 20:19
In de RX-7 zou ik het niet gooien. Maar goed, die hebben we ook niet.

Wat een gigantisch prijsverschil. Het lijkt een beetje op het verschil tussen een pilsje in de kroeg en een krat bier uit de supermarkt.
Nu maar hopen dat het goede olie is...
- Van DoctorZoom (Beginner) [nl] op 11-09-2004 14:04
Mijn dealer was erg strikt in de olie die ik moest gebruiken: Havoline 5W-30 (Texaco) minerale olie. Ik dacht zo'n 6 euro per liter.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-09-2004 22:57
Ik hou me toch gewoon maar aan de Dexelia 5W30 via mijn eigen dealer.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 14-09-2004 06:11
Zou ik ook doen als ik de olie elke keer gratis krijg??? Hi hi
- Van jaap de With (Powerposter) [nl] op 18-09-2004 20:46
Hoi,

Wanneer je een auto koopt van ong EUR50.000,- zou ik zeker niet gaan bezuinigen op olie. Houd de specificaties aan en koop altijd olie van een gerenomeerd olie of brandstofmerk. Vooral bij automateriaalzaken vraag ik me af in hoeverre je deskundig kunt worden voorgelicht. Schooljongens die een centje bijverdienen in zo'n tent, ik vertrouw mijn hebben en houden er niet aan. Specificaties lezen kan iedereen, olietesten niet. Geloof me, ondanks de specificaties op de verpakking kan er spul in zitten wat niet onder doet voor mayonaise. Testen hebben wel bedroevende resultaten laten zien bij bijv. olie verkrijgbaar bij dhz zaken.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 19-09-2004 09:39
Ten eerste zijn de specificaties exact gelijk!!! en ten tweede betreft het de grootste automaterialenzaak van Oss en omgeving. Tevens ooit gehoord van productaansprakelijkheid? De consument wordt in Nederland hierdoor perfect beschermd.
- Van jaap de With (Powerposter) [nl] op 22-09-2004 19:17
Wat productaansprakelijkheid betreft is het moeilijk is te bewijzen dat bijv. overmatige slijtage aan een smeermiddel ligt, zeker wanneer de motorschade niet acuut plaats vindt. Je kunt niet zomaar een producent aansprakelijk stellen en voor je de bewijslast hebt geleverd mag je blij zijn dat je nog een Alto kunt rijden. Het is net als met verzekeringen, je moet je gelijk voor de hellepoorten wegslepen wanneer er juridisch gezien ook maar een k- haar ruimte is in het voordeel van de tegenpartij.
Wat betreft de Comma olie het volgende. Het is een hoogkwaliteit olie en voor zover ik heb kunnen nagaan is het een product van Esso. Kwalitatief hoeft het geen beletsel te zijn. Het is wel erg dun maar in de komende wintermaanden is dit een voordeel. Vaak is goedkope olie een mix- of bulkolie. Net als bij goedkope wijn wordt er wat bij elkaar geflikkerd. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit van de smering. Dergelijke producten kunnen zelfs schuimen! Gerenomeerde fabrikanten wagen zich daar niet aan. De olie voor een RX wordt deels in de brandstofkamer gespoten. Moet je eens zien hoe een rotor uit een blok komt. Een en al koolafzetting. Methanolinspuiting heeft hier een goede invloed op, maar een olie die goed en schoon verbrandt, in mindere mate ook. Wat betreft synthetisch of niet heb ik het volgende gehoord. Mazda heeft kosten willen besparen op verplichte testen om synthetische olie aan te mogen bevelen. Het gaat dacht ik vooral om Amerikaanse regelgeving. Vandaar de simpele aanbeveling voor minerale olie. Een van de mensen bij de RX-7 Club die veel weet van oliën gebruikt uitsluitend volledig synthetische olie maar ververst deze 2X per jaar. Dure grap dus.
Zolang er garantie op de auto zit zou ik persoonlijk de fabrieksspecificaties aanhouden en kwalitatief goede olie gebruiken. Bedenk dat specificaties op verpakking slechts minimaal hoeven te voldoen. Een goede fabrikant biedt meer zekerheid. De Comma olie is trouwens echt goedkoop. Ik kan 5 liter voor nog geen EUR17,- krijgen. Persoonlijk vind ik hem voor mijn turbo II te dun temeer omdat ik alleen zomers rijdt, lange stukken met vrij pittige snelheden en stevig oplopende motortemperaturen. Ik heb met 10W40 soms al een olieverbruik tussen 1:600 en 1:1500 afhankelijk van gebruik.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 22-09-2004 19:56
Met als werk werzaam bij een van de grootste verzekeringsmaatschappij van Nederland en een goede rechtsbijstandpolis kom je al een heel eind!!. Mijn olieverbruik is met genoemde olie 0,5 liter per 3000km!!! en ik rij met mijn rx8 echt niet zoals met een Suzuki Alto.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Geadviseerde olie voor de RX 8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill