Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Software reset
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-11-2005 14:02 Edited 24-03-2007 13:15
Hier een link naar een service bulletin.
Zoals op pagina 2 staat beschreven moet je binnen 8 seconden 20 maal op je rempedaal drukken terwijl je motor niet loopt maar wel op contact staat.Waarschijnlijk reageert de auto dan beter op het gas nadat je een tijdlang rustig hebt gereden.
Moet het zelf nog proberen.Is in ieder geval sneller dan het steeds maar weer vrijtrappen.
http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=5470&sid=&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1
Bijlage: 01-007-04-1298b1.pdf (54k)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-06-2006 06:54
Van rxnbg van het duits forum net de volgende info gekregen:

Die PCM adaptiert sich ständig an die momentane Fahrweise. Allerdings geht das ziemlich langsam. Die PCM speichert immer Daten über die Fahrweise in einem FIFO (First In First Out Speicher) und berechnet daraus einen Mittelwert zur Motorsteuerung. Es dauert einige Zeit, bis bei geänderter Fahrweise die alten Daten vollständig durch den Speicher geschoben und durch neue ersetzt worden sind.

Wenn man längere Zeit sehr "zahm" gefahren ist, dann dauert es ein paar Hundert km, bis die PCM den Motor wieder "richtig" gehen lässt.
Ich fahre überwiegend Kurzstrecke und Stadt, manchmal monatelang keine AB, und es braucht mindestens 300 bis 400 km Autobahn, bis der Wagen wieder richtig gut zieht.

Wenn man möchte, dass die Adation an eine geänderte Fahrweise sofort erfolgt, kann man den Speicher löschen. Wie das geht, wurde schon ausführlich beschrieben, deshalb nur noch mal kurz: Bei ausgeschalteter Zündung den Knopf am Tacho drücken und festhalten, Zündung einschalten, Knopf weiter gedrückt halten, bis im Display des km-Zählers "Test" erscheint. Zündung ausschalten. Das war's.

Op mijn vraag wat die truck met het rempedaal dan doet kreg ik het volgende antwoord:

--------------------------------------------------------------------------------
@outjer
Mit diesem "Flohtritt" wird der Exzenterwellensensor neu kalibriert. Hat mit dem "Lernspeicher" nix zu tun.
- Van bartfrinking (Powerposter) [nl] op 29-06-2006 19:27
zoals jullie weten ben ik hier nieuw maar voor zover ik het goed begrijp is het dus zinvol om na een periode van "rustig rijden" genoemde handeling uit te voeren om de auto weer optimaal te laten presteren?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-06-2006 07:49
Klopt.

Je merkt nadat je langere tijd rustig gereden hebt dat de motor moeizaam  hogere toerentallen wil draaien.
Dat komt dus niet doordat de motor dichtgekoold is , maar door de stomme computer.
Ik heb dus nooit gesnapt waarom de fabrikant er zoiets inbouwd.
Veel auto's hebben zo'n zelflerende computer.
- Van bartfrinking (Powerposter) [nl] op 30-06-2006 13:00
en weer wat geleerd :-) bedankt
- Van GUY (Powerposter) [be] op 30-06-2006 15:53
Eureka

Ik vertel al een heel jaar aan ons Greet dat ze haar wagen lui maakt door niet vinnig genoeg op het gas te trappen.
ik krijg al een heel jaar tegen mijn voeten als ik eens flink gas geef terwijl ik als uitleg geef dat dat ding af en toe eens moet .
doen waarvoor het gemaakt is.

Weeral een reden tot echtscheiding ontkracht.

Guy
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 05-08-2006 07:33
Procedure:

Dagteller reset indrukken bij uitgeschakelde contact.
De contactscheutel op cantact draaien zonder de motor te starten en nog steeds de dagtellerreset ingedrukt houden.

Als je de boven beschreven procedure volgt verschijnt er in de dagteller: TEST.
Mijn 8 pakt dan iets beter op.
- Van bartfrinking (Powerposter) [nl] op 05-08-2006 08:38
na lang snelwegrijden merk ik bij een reset inderdaad wel degelijk verschil
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Software reset

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill