Nadat ik een week geleden mijn RX-8 (2006 HP LHD geen sunroof) door de wasstraat had gehaald, ontdekte ik water in mijn dashboardkastje. Ik was eerst nog bang dat het afkomstig was van de airco (ik kijk niet dagelijks in dat kastje). Maar na een lange rit bij droog weer met de airco aan bleef het kastje kurkdroog. Vervolgens had ik de kans om de wagen een nacht in zware regen te laten staan en dat resulteerde in bijna 1 cm water in het dashboardkastje. Ik durf dus met zekerheid te zeggen dat het hier om regenwater gaat, hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de ruitenwissergoot onderlangs de voorruit.
Onder die goot moet dus ergens een afvoer zitten die verstopt is. Maar waar? In het workshop manual delen Body en Airco kan ik daar niets over vinden. Op een Amerikaans forum vond ik hetzelfde probleem met een foto van het uiteinde van een rubberen slangetje in de vorm van een eendenbek ('duck lips') dat uit een gat in het schutbord steekt, ongeveer halverwege het motortakel-oog en het oliefilter. Hoewel ik die plek duidelijk herken, is er bij mijn auto geen gat of slangetje te vinden. RX-8en zijn dus niet altijd allemaal hetzelfde.
Wie kan mij vertellen waar die afvoer zit? Liefst met foto. Dat zou een hoop nutteloos werk schelen. Ik heb weinig zin om op de gok in het wilde weg mijn dashboard uit elkaar te gaan halen.
Jullie zullen begrijpen dat ik heel dankbaar zal zijn, :-)
Olof