Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Waterlekkage dasboardkastje
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-05-2024 12:29
Nadat ik een week geleden mijn RX-8 (2006 HP LHD geen sunroof) door de wasstraat had gehaald, ontdekte ik water in mijn dashboardkastje. Ik was eerst nog bang dat het afkomstig was van de airco (ik kijk niet dagelijks in dat kastje). Maar na een lange rit bij droog weer met de airco aan bleef het kastje kurkdroog. Vervolgens had ik de kans om de wagen een nacht in zware regen te laten staan en dat resulteerde in bijna 1 cm water in het dashboardkastje. Ik durf dus met zekerheid te zeggen dat het hier om regenwater gaat, hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de ruitenwissergoot onderlangs de voorruit.

Onder die goot moet dus ergens een afvoer zitten die verstopt is. Maar waar? In het workshop manual delen Body en Airco kan ik daar niets over vinden. Op een Amerikaans forum vond ik hetzelfde probleem met een foto van het uiteinde van een rubberen slangetje in de vorm van een eendenbek ('duck lips') dat uit een gat in het schutbord steekt, ongeveer halverwege het motortakel-oog en het oliefilter. Hoewel ik die plek duidelijk herken, is er bij mijn auto geen gat of slangetje te vinden. RX-8en zijn dus niet altijd allemaal hetzelfde.

Wie kan mij vertellen waar die afvoer zit? Liefst met foto. Dat zou een hoop nutteloos werk schelen. Ik heb weinig zin om op de gok in het wilde weg mijn dashboard uit elkaar te gaan halen.

Jullie zullen begrijpen dat ik heel dankbaar zal zijn,  :-)
Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-05-2024 02:44
Dat eendenbekje zou er wel moeten zitten, maar dat is een afvoer voor de airco. Ik heb daar ook ooit last van gehad, toen was het nat bij de bodem van de passagier. Ik weet nog wel dat het lastig te vinden was op de tast.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-05-2024 11:51
Dankjewel Faxie. Ik ga verder zoeken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het een afvoer is voor beide: zowel regenwater als airco condens.

Groeten,
Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-05-2024 13:10
Dat is ook nog wel een mogelijkheid ja. Ik kan me nog wel herinneren dat het slangetje ongeveer op een kwart van de breedte van de auto zat, en dat ik er tot ongeveer m'n elleboog in zat. Je zou een flapje moeten voelen.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-05-2024 14:28 Edited 28-05-2024 14:36
Dan is het toch naar een andere plek verhuisd. Op de foto hieronder zie je het slangetje ongeveer in het midden van het motorblok zitten, en niet op een kwart van de breedte.

Ik heb zojuist met de garage afgesproken dat ze een extra olieverversing gaan doen. Als het filter weg is kun je overal veel beter bij (volgens het Amerikaanse forum). Een extra keertje olie verversen kan nooit kwaad.  :-)
Helaas hebben ze het heel druk zo vlak voor de zomervakantie en ben ik pas over 14 dagen aan de beurt, dus tot die tijd een dweiltje in het kastje. Daarna zie we verder.

Nogmaals dank,
Olof
Bijlage: ducklips.jpg - De Amerikaanse foto (94k)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-05-2024 13:45
Nog een laatste vraag Faxie.

Bedoelde je op een kwart van de breedte vanaf de rechter kant of vanaf de linkerkant (in de rijrichting gezien natuurlijk)? Als het vanaf de rechterkant is (bij het dashboardkastje dus), zit het oliefilter niet in de weg en hoef ik niet nodeloos te verversen.

Groetjes,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-05-2024 20:37
Wanneer het mooi weer is, en je laat de auto stationair
Lopen met de airo aan, moet je na een tijdje op straat
een plasje water zien liggen.
Dit zou je zelf kunnen testen.

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-05-2024 22:53
Ik denk dat het probleem is opgelost. Ik vond een filmpje van een lege motorruimte (zie cirkel in bijlage). Daaruit blijkt dat je eigenlijk de motor moet verwijderen om er goed bij te kunnen, haha. In elk geval moet je het kunststof deel van het inlaatspruitstuk verwijderen en zelfs dan blijft het eendenbekje onzichtbaar. Dat heb ik allemaal niet gedaan. Ik heb mijn pols tussen het spruitstuk en het brandschot gewrongen en kon met één vinger het rubbertje voelen. Het platte uiteinde zat dichtgeplakt. Het voelde korrelig aan, alsof het vergaan was. Ik heb het opengekrabd en denk dat er nu weinig van over is, maar dat ziet niemand. Daarna drie tuingieters van 10 liter over de voorruit laten lopen en het dashboardkastje blijft kurkdroog. Ik wacht nog een paar regenbuien af en zal de Rex nog een keer door de wasstraat halen voordat ik definitief besluit dat het probleem weg is.

Ik ontdek net een grote bloeduitstorting op mijn pols. Gaat vanzelf over, alles voor de goede zaak.  :-)

Faxie en Martine, veel dank voor de tips.

Groeten,
Olof
Bijlage: ducklipsstill.rsz.jpg - Eendenbek in cirkel (98k)
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 31-05-2024 09:29
Goed bezig geweest en bedankt voor het delen...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2024 12:29
Nog een laatste vraag Faxie.

Bedoelde je op een kwart van de breedte vanaf de rechter kant of vanaf de linkerkant (in de rijrichting gezien natuurlijk)? Als het vanaf de rechterkant is (bij het dashboardkastje dus), zit het oliefilter niet in de weg en hoef ik niet nodeloos te verversen.

Groetjes,
Olof


Passagierszijde
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2024 13:20
Niet meer nodig. Evengoed bedankt, Olof
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [de] op 25-06-2024 12:12
Hmm, wat een onbevredigend einde van deze tread. Je vraagt om hulp, mensen reageren, en vervolgens: "niet meer nodig".
Wat was er aan de hand, en hoe is het opgelost?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-06-2024 14:45
Ik dacht dat ik al voldoende had aangegeven dat ik het probleem opgelost had. Zelfs een foto van de gezochte plek geplaatst. Daarom was het antwoord van Faxie niet meer nodig, maar ik heb hem er wél voor bedankt. Als je even een paar berichten omhoog scrollt, zie je hoe het afgelopen is.

Groeten,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-06-2024 07:59
Idd even lezen, het staat er gewoon!

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Waterlekkage dasboardkastje

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill