Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Algemeen / RX-8 discussie / Aanpak roestprobleem onderkant auto.
- By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 02-08-2023 23:38
Over twee weken wordt het roest probleem onderkant auto aangepakt.
Ik heb een goed adresje in Polen gevonden,  die heeft ook al het roestprobleem rond het derde remlicht aangepakt.
Erg tevreden over resultaat en kosten tot zover.

Bij de laatste APK werd mij door Hoebeke al meegedeeld dat ik de roest aan de onderkant moest oplossen anders zou het de volgende APK einde RX-8 betekenen.

Was een lastige keuze gezien de km-stand stand van de RX-8; investeren in de Rex, of van de hand doen.

Echter gezien de hoogte van de te verwachten investering en het gegeven dat ik met de huidige km-stand en hoe de motor nog loopt, de stille hoop heb nog wat mijlpalen te kunnen slechten, was de keuze toch niet zo moeilijk.
Het blijft natuurlijk een heerlijke auto om mee te rijden.

Huidige km-stand is 236.000km met eerste motor. Morgen rijd ik naar Nederland en over twee weken weer naar Polen en dan komt de grens van 240.000km wel heel dicht bij. Houd jullie op de hoogte mbt het resultaat.

Groet Ger
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-08-2023 05:45
*****
Inderdaad een moeilijke beslissing......
Veel succes.
mvg, Ruud
- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-08-2023 10:25
Verstandige beslissing en toch je hart gevolgd.  :-)  Anders had je misschien eeuwig spijt gehad...

Groeten,
Olof
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-08-2023 18:49
Leuk om te lezen, dat je laat maken.
En wow, wat een km stand, heel cool.

Groetjes M&M
- By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 22-08-2023 21:45 Edited 23-08-2023 07:15
Ben vorige week weer met de Rex naar Polen gereden om hem af te leveren op het onderhoudsadres.
Twee weken daarvoor was ik vanuit Polen naar Nederland gereden. Heb hem toen tussen Osnabrūck en de grens NL nog even uitgeprobeerd, maar dat viel erg tegen. Net boven de 180, de 190 lukte niet. Dacht nog nou dat is niet zo best.

Maar toen ik vorige week dus in Polen aankwam dacht ik na 800km rijden, toch nog eens proberen.
En wat schetst mijn verbazing hij zat zo op 200 en met nog eens doortrekken kwam ik vrij gemakkelijk boven de 220 km/uur (op de teller, navigatie gaf 218 echte kms aan), met wind tegen. Dus dat is eigenlijk helemaal niet zo slecht voor deze bejaarde motor.
Kortom ik was weer erg in mijn sas met deze hele bijzondere auto.  Het blijft een genot om met een RX-8 te rijden.

Heb een filmpje gemaakt terwijl ik net boven de 200 uitkwam, maar dat is niet echt lekker, zo hard rijden met één hand en dan filmen met de andere. Maar met twee handen aan het stuur ging het daarna veel beter en harder. 

Dat verschil kan te maken hebben met een foutmelding betreffende de secondary valve die ik al een tijdje regelmatig krijg,  maar die ik op die laatste reis niet voorbij heb zien komen. Per ongeluk (tijdelijk of permanent?) opgelost?

Nou afwachten of de opknapbeurt het gewenste resultaat heeft. Houd jullie op de hoogte.
Groet Ger.

Ik heb geprobeerd bijlagen toe te voegen, maar dat lukt niet?
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 23-08-2023 07:33
Het probleem met je secundary valve kan wel degelijk het snelheidsverschil verklaren. Deze moet goed werken en de reden dat ie dat niet altijd meer doet kan verschillend zijn. Eruit halen en zuiver maken is veel werk, maar met jouw km stand misschien wel nodig. Ook kan het zijn dat de vacuum "potje" niet goed meer is, of een vacuum leiding slecht is of de solenoid slecht is...
Al met al vind ik het nog steeds super dat jouw motor nog zo goed is/kan zijn!

mvg.

JGM
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 23-08-2023 07:40
Om nog wat meer in detail te treden... Als je een foutmelding krijgt is de kans groot dat het de solenoid is... Er zijn schema's voor om op te sporen welke het is, even googlen. Hieronder een link hoe je deze kan testen of ze nog goed werken:

https://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-test-solenoid-190364/

Echter moet je de solenoid ook een keer warm/ heet testen en dit kan goed met een haarföhn...

En ja, ik heb dit ook een keer gehad met mijn RX8 en zo een solenoid getest die, bij verwarmen, het niet meer juist deed. Ook ik kreeg af en toe een foutcode...

Hopelijk heb je er wat aan!

Succes!
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 02-09-2023 12:33
Heb je het probleem van het vermogensverlies al gevonden?
- By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 03-09-2023 16:36
Nee, de auto staat nu bij de reparateur in Polen. Ben nu op vakantie, hoop de Rex over een aantal weken weer op te halen.
Misschien heb ik dan tijd dat probleem eens te (laten) onderzoeken.
Mvg Ger
- By Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-09-2023 16:59
Die valve heeft een reputatie om vast te kunnen gaan zitten.

Ik meen me nog een verhaal te herinneren over iemand die een nieuwe motor kreeg en dezelfde problemen hield. Bleek de valve te klemmen. Maar je weet hoe het soms kan gaan... vermogensverlies, rotatiemotor, zal wel compressie zijn, compressietest doen met de 1,4kW startmotor en niet compenseren voor het lage toerental, en voila motor 'stuk'.

Merk je een soort dip of hapering voorbij 3300 toeren toevallig? Dat is het punt waarop de SSV open gaat. Je kan de valve trouwens met de hand op en neer bewegen, hoewel je er een beetje rottig bijkomt.
- By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 03-09-2023 20:39
Ja, ik had inderdaad dat gevoel, dat er bij te veel gas geven een hapering, kort enigszins inhouden, alsof ie even niet genoeg benzine kreeg, plaats vond zo rond de 4000 toeren. Tot ik de laatste keer naar Polen reed en er na zo'n hapering het net leek of het probleem er ineens niet meer was en hij zo maar weer 220km/uur reed. Ik was echt verbaasd en uiteraard aangenaam verrast. Maar weer eens testen als ik hem over een aantal weken weer op ga halen.
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 06-09-2023 11:50
Ok, ik ben benieuwd, succes!
Up Topic Algemeen / RX-8 discussie / Aanpak roestprobleem onderkant auto.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill