Sorry Marc maar er zijn genoeg RX-8 rijders die heel gemakkelijk 500km halen op een tank (pre-mix). Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om minder dan 350km op een tank te halen, hoe hard ik ook rijd.
Ik rijd, als ik normaal rij, altijd laag in de toeren. Er gaan verhalen rond dat dat slecht voor de motor zou zijn, is onzin. Kees Hoebeke heeft mij bevestigt dat laag in de toeren rijden helemaal niet slecht is voor de wankelmotor en het feit dat ik 195.000km op de teller heb staan met de eerste motor bevestigt dat alleen maar. Ik rijd er regelmatig lange afstanden (bijna 900km) mee en trap hem dan in Duitsland af en toe eens lekker op de staart (200-230km/uur). Zoals Olof al zei, korte afstanden zijn funest (doe ik toch wel regelmatig), maar op lange afstanden rijd je de motor weer lekker schoon. Ik start in Zwolle met een volle tank en hoef pas bij Magdaburg (Oost-Duitsland) te tanken en dan rijd ik gewoonlijk tussen de 130 en 140 km/uur (of langzamer als dat niet mag of kan en soms even naar de 200).
Ik begrijp er echt niets van hoe jij maar 200km op een tank haalt, maar dat beschouw ik toch gewoon als jouw probleem, maar om dan te stellen dat dat de norm is??? Tamelijk overdreven in mijn ogen. Ik geloof (jammer genoeg) ook niet dat de prestaties van mijn motor de norm zijn, maar laten we zeggen ergens er tussen in. Dus 350 tot 400 km op een tank is best haalbaar.
Ik ben een fanatieke RX-8 rijder en ik (en de laatste jaren ook mijn zoon) rijd al zo'n 110.000km met de mijne. Niet probleemloos, maar wel met heel veel plezier.
Motor is erg betrouwbaar, maar ik heb de olieleidingen al lek gehad (vervangen), de OMP had het begeven (hele dure grap) en nu begint mijn koppeling te slippen boven de 200km/uur of heel hoog in de toeren.
Dus, ja, het is zeker geen goedkope auto om in te rijden, maar tot nu toe wel mijn favoriete auto.
Overigens als mijn zoon er in rijdt, dan verbruikt hij wel wat meer benzine dan ik, maar ja hij is nog jong, haha. Dus het ligt er ook aan hoe je er mee rijdt.
Groeten en veel rijplezier toegewenst,
Ger