Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Algemeen / RX-8 discussie / Wankelmotor compressiemeting......
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 14-02-2017 11:46 Edited 14-02-2017 13:18
Mijn in de USA aangeschafte wankel compressiemeter is onlangs gearriveerd.

Ik ben er blij mee......ik kan zo de "gezondheid" van mijn motor vwb compressie regelmatig controleren. 
Het is het nieuwste type RCT-V5.2 (Serie 2) die na het registreren van de 3 compressiewaarden per rotor deze waarden automatisch omrekent naar de waarden bij 250 omw/min.
De wankel compressiemeter is geschikt voor alle wankelmotoren en v.w.b. Mazda vanaf de modellen R3...tot..RX-7 en RX-8.

Na het verwijderen van de "L "-bougies in beide rotorhuizen en het loskoppelen van de stekker van de positieschakelaar van de excenteras  (om de ontsteking en benzinetoevoer uit te schakelen) kan je de drukopnemer in de L-bougie-opening van één van de beide rotorhuizen draaien en zittend vanuit de bestuurdersstoel de motor met ingedrukt gaspedaal 5-10 sec. laten draaien.
Daarna idem ditto bij de andere rotor.
E.e.a. kan dus door één persoon gedaan worden.







*
*

Een bij (slechts een enkele) Mazda-dealers aanwezige Mazda-wankelcompressiemeter (zie onderstaande foto) in Japan besteld, kost ca. Euro 2.000,- .....deze RCT-V5.2 (Serie 2) meter komt, gearriveerd in Ned op zo'n Euro 400,-...een hoop geld, maar ja....

*
*

- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 14-02-2017 14:15
Wat een prachtding! Waarschijnlijk kun je de resultaten (via je computer) ook zelf uitprinten?
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 14-02-2017 14:24
Dank je...........
Uitprinten?......ik weet het niet....is echter op dit moment voor mij niet nodig.
De Rex staat t/m mrt in de winterstalling.....nog even geduld dus voor mij...
Vriendelijke groeten, Ruud
- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 14-02-2017 14:32
Als er een usb-poortje op zit, is het ongetwijfeld mogelijk. Maar eigenlijk is een printje alleen belangrijk als je de wagen wilt verkopen. En zo zijn wij niet...   :-)

Succes ermee!

Groetjes,
Olof
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 14-02-2017 15:07
Super!

Ik ben benieuwd naar je bevindingen hoe dit werkt...
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 14-02-2017 15:14 Edited 14-02-2017 15:21
@ JGM,

Ik zal het laten weten zodra ik iets heb gemeten.......

Overigens....aan de goede werking van de meter twijfel ik niet.......
... maar ben vooral benieuwd hoe de compressie bij mij (nog) is na bijna 60.000 km.........
mvg, Ruud
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 15-02-2017 20:03
haha heel gaaf je eigen compressiemeter :):)

Groetjes M&M
- By UbboH (Deelnemer) [nl] Date 16-02-2017 18:25
Hallo Ruud,

Gefeliciteerd met de aanschaf van dit wel heel fraai stukje gereedschap.
Bijzonder nuttig voor de Rex.
Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft.

Groetjes,

Ubbo.
- By mluyben (SuperForumposter) [nl] Date 17-02-2017 07:50
Mooi! Was ook al aan het kijken geweest, maar die 400,- hield me nog tegen...
Misschien komend jaar toch maar eens kijken, hier in het noorden weet ik niemand behalve de dealer die een compressie meting kan doen.

Marcel
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 22-02-2017 21:26
*
Mazda OEM compression tester compared with a RCT tester; tested on a 1973 Mazda RX-3

https://www.facebook.com/Herblenny/videos/10154392837808927/
- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 23-02-2017 12:15
Kortom: de RCT is beter en vooral betrouwbaarder dan de OEM. Gefeliciteerd!

Groeten,
Olof
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 23-02-2017 12:44 Edited 23-02-2017 20:00
Olof,
Inderdaad.......bedankt!
mvg, Ruud
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 23-02-2017 15:13 Edited 23-02-2017 20:00
Eind mrt komt de Rex uit de 4-mnd's winterstalling.....ga dan snel eens testen......ben benieuwd welke compressiewaarden na 58.000 km.....
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 24-04-2017 22:55 Edited 25-04-2017 02:43
Zo, ik heb kort geleden een eerste compressiemeting gedaan met de nwe. compressiemeter uit de USA.
Voorbereidingen:.........motor warm draaien, T-bougies er uit, compressiesonde in bougiegat draaien en aansluiten op testerkabel, stekker v.d. "cranck position sensor" los gekoppeld, startmotor laten draaien 5-10 sec. met ingetrapt gaspedaal.

Resultaat, herberekend naar 250 rpm (Mazda voorschrift):
Voorste rotor:
Kg/cm2---8,02---8,53---8,31
Achterste rotor:
Kg/cm2---8,83---8,39---8,09

Lijkt mij tamelijk goed voor een 231 hp motor met 58.000 km......misschien dat vanaf "nieuw" premixen 1:100 hier mede debet aan is..........ik ben zeer tevreden.

mvg, Ruud
- By Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 24-04-2017 23:34
'Goed tevreden'. Dat zou ik ook zijn met zulke waarden. Je motor lijkt wel nieuw!

Groeten,
Olof
- By UbboH (Deelnemer) [nl] Date 25-04-2017 18:22
Tamelijk goed?
Super!

Mvg, Ubbo.
- By JGM (ForumPro) [nl] Date 25-04-2017 18:55
Erg netjes ja!

Was het een beetje te doen of al met al toch nog lastig?
Mvg.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 25-04-2017 20:10 Edited 25-04-2017 21:18
JGM:

> Erg netjes ja!
>
> Was het een beetje te doen of al met al toch nog lastig?
> Mvg.


Het is niet lastig, kost wel wat tijd, minimaal ca. half tot ruim één uur.....
1) auto opkrikken (om bij de stekker van de krukassensor te kunnen komen)
2) linker wiel er af.....hoeft niet echt, maar werkt veel gemakkelijker.......
De gemeten waardes waren goed en sterkt mij in mijn (persoonlijke) geloof dat ruim premixen minder slijtage binnen in de motor geeft........dat kon ik destijds al merken toen ik er mee begon en de motor na het starten beduidend soepeler liep.......je hoeft geen sleutelaar of deskundige te zijn om dat ook te kunnen horen.
mvg, Ruud

- By JGM (ForumPro) [nl] Date 26-04-2017 09:32
Top!

Ook leuk om te weten, met welke olie premix je?
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 26-04-2017 10:09 Edited 26-04-2017 10:16
Ik gebruik een zo goedkoop mogelijke synth 2 takt olie..........mengverhouding 1:100
zoals MPM 2-Stroke Synthetic TC+ Jaso FC..................20 ltr...Euro 83,70 (Ned)
of laatstelijk Mannol 2-Takt Plus ..................20 ltr...Euro 57,89 (inkl. verzending Dld-Ned)

https://www.oel-guenstig.de/2-Takt-Mischoel-Benzin/MANNOL-2-Takt-Plus-synthetisches-Mischoel-Motoroel::1561.html
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 28-04-2017 07:21
Je moet niet alleen kijken naar de druk, ook is het verschil in druk per rotor belangrijk, zo niet het allerbelangrijkste.
Ik zie flink wat verschil (met die uitschieter van 0,8 bar).
Maar aan de andere kant, wat wou je er aan doen hè?
Wel leuk om te weten dat je in ieder geval boven de 8 bar zit, zeker goed!
Het belangrijkste is dat ie mooi rond loopt en dat is ook een zaak van goeie ontsteking, wat weer voor goeie verbranding zorgt, wat weer minder koolaanslag veroorzaakt, wat weer bovenmatige slijtage voorkomt.
Cirkeltje weer rond!
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 28-04-2017 07:25
Vraagje: volgens mij maakt het niet uit of je wel of niet het gaspedaal intrapt wanneer de CAPS afgekoppeld is, je krijgt dan toch geen ontsteking of brandstof?

Grtz Dennis.
- By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 28-04-2017 09:44 Edited 28-04-2017 09:57
@ Dennis
Bedankt voor beide post''s....

1) Idd het drukverschil tussen de 3 kamers vond ik ook wat storend.........meestal zijn elders gerapporteerde drukverschillen minder groot dan bij mij..........maar idd wat doe je er aan....de motor is in alle opzichten gezond m.i.......hij draai in alle toeren bereiken virtuoos; maar ja, 58.000 km is ook nog niet veel..
Al afvragende waardoor de onderlinge verschillen groter zijn dan gebruikelijk zou het kunnen zijn dat het aan de "heavy" premix van 1:100 ligt (plus de 5 tot 10W40 motorolie?) .....door de mogelijk betere afdichting door meer olie bij de (vooral) apex seals behoudt iedere kamer meer zijn "eigen" compressie en lekt/vloeit er bij meting onder premix telkens minder gas langs de apex seals naar de 2 andere kamers, hetgeen een "middelend" effect heeft ? (dit effect is er altijd wel maar bij premix denk ik minder)
Tja, verder zijn de waardes gewoon alle behoorlijk/zeer goed (wellicht wat "geflatteerd/opgepept" door de 1:100 premix)....... de motor start  koud/warm binnen 1 sec, draait stationair ontzettend rustig.....mijn brandstofverbruik is (wellicht is er mede door de premix sprake van een verminderde onverbrand gas lekkage naar de 2 andere kamers) al 10-duizenden km's tamelijk constant, zo'n 11,5 ltr/100km (8,7 km per ltr.) ........nooit beter dan 9,1 km per ltr of slechter dan 8,3 km per ltr......(40% prov. weg ---> 90 kmh; 60% autoweg ---> 100,120,130 en 's nachts soms een paar km > 210 kmh) en dat is niet slecht, etc.

2) Het gaspedaal intrappen maakt wel degelijk wat uit bij de compressiemeting.
Bij niet ingetrapt gaspedaal is de vulling van de verbrandingskamers minder doordat de motor bij gesloten gasklep vacuüm trekt.
Ik heb beide eens geprobeerd en idd de compressiewaardes liggen zoals verwacht duidelijk lager bij niet ingetrapt gaspedaal.

mvg, Ruud
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 28-04-2017 10:13
Juist.
Ik denk wanneer je langer zou starten de waardes dichter bij elkaar komen te liggen.
Ik verdenk de olie namelijk die kan zorgen voor de verschillen in het begin.
Of je sideseals zouden een verschil moeten gaan uitmaken wat ik eigenlijk niet verwacht.
Wat wel veel voorkomt is dat de achterste rotor lagere waardes heeft t.o.v. de voorste.
Maar gezien deze waardes dus zeker geen reden tot zorgen. ;-)

Ik doelde eigenlijk op het uitschakelen van de benzinepomp bij volledig gas intrappen bij het starten (procedure bij verzopen motor).
Maar idd, (te veel) vacuüm wil je niet hebben, lol!
Duidelijk Rudolph!

Grtz Dennis.
Up Topic Algemeen / RX-8 discussie / Wankelmotor compressiemeting......

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill