@ Dennis
Bedankt voor beide post''s....
1) Idd het drukverschil tussen de 3 kamers vond ik ook wat storend.........meestal zijn elders gerapporteerde drukverschillen minder groot dan bij mij..........maar idd wat doe je er aan....de motor is in alle opzichten gezond m.i.......hij draai in alle toeren bereiken virtuoos; maar ja, 58.000 km is ook nog niet veel..
Al afvragende waardoor de onderlinge verschillen groter zijn dan gebruikelijk zou het kunnen zijn dat het aan de "heavy" premix van 1:100 ligt (plus de 5 tot 10W40 motorolie?) .....door de mogelijk betere afdichting door meer olie bij de (vooral) apex seals behoudt iedere kamer meer zijn "eigen" compressie en lekt/vloeit er bij meting onder premix telkens minder gas langs de apex seals naar de 2 andere kamers, hetgeen een "middelend" effect heeft ? (dit effect is er altijd wel maar bij premix denk ik minder)
Tja, verder zijn de waardes gewoon alle behoorlijk/zeer goed (wellicht wat "geflatteerd/opgepept" door de 1:100 premix)....... de motor start koud/warm binnen 1 sec, draait stationair ontzettend rustig.....mijn brandstofverbruik is (wellicht is er mede door de premix sprake van een verminderde onverbrand gas lekkage naar de 2 andere kamers) al 10-duizenden km's tamelijk constant, zo'n 11,5 ltr/100km (8,7 km per ltr.) ........nooit beter dan 9,1 km per ltr of slechter dan 8,3 km per ltr......(40% prov. weg ---> 90 kmh; 60% autoweg ---> 100,120,130 en 's nachts soms een paar km > 210 kmh) en dat is niet slecht, etc.
2) Het gaspedaal intrappen maakt wel degelijk wat uit bij de compressiemeting.
Bij niet ingetrapt gaspedaal is de vulling van de verbrandingskamers minder doordat de motor bij gesloten gasklep vacuüm trekt.
Ik heb beide eens geprobeerd en idd de compressiewaardes liggen zoals verwacht duidelijk lager bij niet ingetrapt gaspedaal.
mvg, Ruud