Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / fluittoon
- Van jos (SuperForumposter) op 18-07-2005 09:37
Ik heb het afgelopen weekend, na een ritje met open ramen, een vreemde fluittoon ontdekt. Het geluid komt van onder de motorkap vandaan, en is onmiskenbaar. Zaterdag al even bij de dealer langs geweest, echter alleen aan een verkoper kunnen laten horen.
Voor a.s. woensdag een afspraak gemaakt om het aan een technisch iemand te laten horen. Ik denk zelf aan een kapot of losgeschoten vacuĆ¼mslangetje, echter geen verschil in prestaties.
- Van jos (SuperForumposter) op 22-07-2005 10:00
afgelopen woensdag bezoek gebracht aan de dealer, en tesamen het geluidje wel kunnen localiseren. (doet zich overigens alleeen voor als de motor goed heet is). Het komt van een vacuĆ¼mslangetje vandaan dat van boven op het luchtfilterhuis naar onder het blok verdwijnt (bij onderzoek met een technisch schema erbij) blijkbaar naar de brandstofinjectie. Bij het lostrekken van dit pijpje  wordt het geluid heel sterk en bij dichtknijpen verdwijnt het.
Een en ander werd met Herman Brouwer telefonisch kortgesloten, echter niet opgelost omdat het een nog onbekend "probleem" is.
Wordt vervolgd.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 24-07-2005 10:17
Jos,
Ik heb sinds het begin hetzelfde fluitje. Als je op een rechte weg rijdt, zonder radio aan en goed luistert, hoor je het ook met het raam dicht. Bij mij varieert het met toerental c.q. snelheid (gevraagd motorvermogen).
Dirk
- Van jos (SuperForumposter) op 31-08-2005 12:23
Vandaag is de auto onderzocht, zonder resultaat.
Het fluitketelgeluid heb ik nooit eerder gehoord, en ik heb ook pas aan de bel getrokken toen in het constateerde (stationair in de garage zonder andere bijgeluiden).
Na het onderzoek in de garage heeft men een RX-8 ( overigens een HP) uit de showroom gehaald, en deze warm laten draaien.
Aan de telefoon notabene heeft de monteur mij het geluid laten horen dat deze auto maakte : eenzelfde fluittoon zomogelijk nog luider. Men denkt dus dat dit geluid bij de 8 hoort, en mij nooit eerder opgevallen is. Ik trek dit heel erg in twijfel, want ik doe niets anders dan luisteren naar de motor.
Jullie hulp gevraagd !! Maakt jullie auto een dergelijk geluid, als hij heet is, stationair draait, (heel goed te horen bij verwijderen van de afdekplaat) en verandert de toonhoogte als je in de eerder genoemde rubberen leiding knijpt ?
- Van Eric (ForumPro) op 31-08-2005 13:08
Believe it or not, gisteren na een korte heftige rit, toen ik de 8 in de garage zette, hoorde ik ook voor het eerst een fluittoon.
En ik ben er zeker van dat ik dit geluid nooit eerder hoorde omdat ik, net zoals waarschijnlijk alle andere 8 rijders, een zesde zintuig heb voor bijgeluiden et cetera.
Ik moet binnenkort toch naar mijn dealer voor isolatie en draagarmen, dan zal ik er meteen wat van zeggen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-08-2005 13:50
Ik hoor al vanaf het begin een hoge "fluit"toon, alleen als de 8 warm is, en alleen als ik het raam open heb. Geen idee of dit dezelfde toon is als die jullie horen natuurlijk.

Zullen we ze maar weer eens naast elkaar zetten binnenkort? ;) Kunnen we het geluidje vergelijken.
- Van Eric (ForumPro) op 31-08-2005 14:42
Houden we een fluitconcert :):):)
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 31-08-2005 15:43
ik fluit mee,ik weet dat mijn rx8 goed fluiten kan.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [pt] op 01-09-2005 09:41
Doe je hoofd onder de motorkap, laat iemand naar 9000 rpm gaan en je hoort nog uuuuren een fluittoon  :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-01-2008 13:53
Het is mij ook opeens opgevallen. 't Is niet hard, en lijkt van rechts bij de motorkap vandaan te komen, en vanaf 5000 toeren, en het loopt op met de toeren. Geluid klinkt net als dynamoruis (over de speakers, ten gevolge van slechte massa) maar best zachtjes....

Iemand enig idee?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-01-2008 20:10 Edited 03-01-2008 20:18
Faxie:

>
> Iemand enig idee?


Klopt het verhaal over het vacuumslangetje niet dan? Probeer eens of dat bij jou ook de bron is, zou ik zeggen. Als het slangetje bij meerderen de bron is, kan er eens nagedacht worden over een oplossing. Jos heeft gevraagd of iemand dit slangetjesverhaal ook eens wil proberen. Die moeite een keer nemen is wellicht constructiever dan je hier blijven afvragen wat het nou is. Ik knijp dagelijks in slangetjes en het is echt niet moeilijk. :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-01-2008 22:13
Mja daar heb ik nog geen zin in gehad, aangezien m'n ballen d'r af vriezen wanneer ik langer dan een minuut buiten sta....
- Van Matex (ForumPro) op 04-01-2008 23:20
Ben je straks je fluitje en je ballen kwijt
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-01-2008 01:43
haha ja zoiets ;)

Maar ik lees trouwens op het US forum dat het normaal schijnt te zijn. Het is niet erg hard ofzo....
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-01-2008 00:27 Edited 06-01-2008 00:32
Ik heb m'n gsm eens buiten de auto gehangen en opgenomen. Dit is tijdens stilstand. Je kan ook dat 'UFO' geluid horen op het eind, maar dat schijnt normaal te zijn toch? ...

http://home.zonnet.nl/Faxie83/Clip2.wav

Hier hebben ze het er over...

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=75187&highlight=whistle
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-01-2008 20:24
Je hoort de fluittoon idd wel heel goed.
Heb je stiekem een supercharger geplaatst? :):)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-01-2008 05:29
Nouja dat je 'm zo goed hoort komt denk ik ook door de brakke GSM kwaliteit.... lage tonen komen totaal niet door, dus het klinkt erger dan het is hoor.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-01-2008 02:42
Nouja ik denk nu toch dat het normaal is...

Je hoort het in deze clips ook:

http://www.youtube.com/watch?v=anHq00DclmU
http://www.youtube.com/watch?v=GcfIHTzlsBo
http://www.youtube.com/watch?v=HNAjgW8iRu4

Ik ben gerustgesteld :)
- Van Renesis (ForumPro) op 16-04-2008 15:16
Die van ons heeft met onze kilometers erbij nu 30000km gelopen. Die fluittoon is net zoals het gepruttel en geplof van de uitlaat normaal voor de rx8.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-04-2008 17:53
Ik denk dat die fluittoon door de druklager komt, net als dat geratel wanneer de auto in z'n vrij staat.

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / fluittoon

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill