Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / Mazda Millennia schroefcompressor op RX8
- By Henry (Deelnemer) [nl] Date 13-02-2016 14:34 Edited 13-02-2016 14:55
Het volgende idee is naar boven gekomen.
Voor de RX8 zijn er wat betreft superchargen weinig opties.
Je heb de Pettit Racing Supercharger Kit als bekendste en betrouwbaarste.
Dan heeft Hymee nog een kit gemaakt waar er maar enkele van zijn.
Blitz heeft een kit, maar daar hoor je helemaal weinig van.
Verder zijn er nog een paar andere waar ook maar enkele stuks van zijn.
Mocht  één van deze kits al bemachtigen, dan ben je bovendien minimaal €6000,- kwijt.
Mijn doel is om een kit samen te stellen die voor een groter publiek bereikbaar is.

Als uitgangspunt wil ik een schroefcompressor gebruiken.
Deze hebben de hoogste efficiëntie bij een relatief lage druk.
Ook komt er relatief weinig warmte bij vrij.
De vermogensafgifte en koppelkromme zijn origineel al heel mooi van de RX8, dus die wil ik graag behouden.
Met een turbo ga je deze veranderen en wordt het vermogen vaak explosiever.
Dit geeft wel een lekkere kick, maar het is wel bekend dat de 13B-MSP dat niet prettig vindt.

Daarom ben ik aan het kijken naar een supercharger optie.
De vermogensafgifte is veel meer lineair en over het hele toerenbereik.

De gerenomeerde merken als Lysholm, Kenne Bell, Whipple en Autorotor zijn wel beschikbaar, maar daar hangt ook een flink prijskaartje aan vast.
Schroefcompressors zijn maar weinig geleverd op productie auto's.
Meestal word er gebruik gemaakt van een Roots compressor.
Deze zijn goedkoper, maar ook veel minder efficiënt.
Mazda heeft wel een schroefcompressor gebruikt op de Millennia.
Andere merk enthousiastelingen hebben deze compressor al wel toegepast op hun auto, maar zover mij bekend heeft niemand deze compressor nog op een RX8 gebouwd.
In tegenstelling tot bovengenoemde merken is deze schroefcompressor heel betaalbaar en genoeg te koop.
Daarom wil ik dit project rondom deze compressor starten.
Het volume van de compressor is 1liter.
Een map van deze compressor is niet bekend. Degene die er het meest in de buurt komt is die van de Lysholm 1200AX.
Onderdelen als een intercooler zijn goedkoop te vinden op bijvoorbeeld Ebay.

Graag hoor ik jullie input en ideëen hierover.
Attachment: diagram_lys1200ax.pdf (130k)
Attachment: images.jpg (9k)
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 13-02-2016 16:12
het is wel heel gaaf!!
Een sc. komt niet zoals een turbo ineens, dus dit is wel veel beter voor het blok.

Groetjes M&M
- By Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 13-02-2016 17:14
We hebben elkaar op FB al ff gesproken en zoals ook daar gezegd is is een MSP niet echt geschikt om te boosten.
Beter is om een REW te gebruiken.
Desondanks volg ik de ontwikkelingen ook hier!

Grtz Dee Miller.
- By Henry (Deelnemer) [nl] Date 13-02-2016 18:53
Ja Facebook leek mij niet echt geschikt om de discussie voort te zetten.
We zullen zien hoever ik kom.
Deze compressor is iig een stuk kleiner dan die van Pettit.
- By Knet (SuperForumposter) [be] Date 13-02-2016 23:12
Dacht dat de Pettit supercharger een 1.7 was.
- By Henry (Deelnemer) [nl] Date 14-02-2016 13:22
Klopt, en dit is een 1.0
- By Knet (SuperForumposter) [be] Date 14-02-2016 15:32
Ik ken er niet overdreven veel van buiten het opzoek werk dat ik tot nu toe heb gedaan, maar is dat volume niet wat klein om je gewenste 300 aan de wielen te halen?
- By Henry (Deelnemer) [nl] Date 14-02-2016 22:51 Edited 15-02-2016 10:39
Dat denk ik ook. :-)
Was een beetje over optimistisch...
Hem inmiddels wel een beter alternatief gevondem.
De supercharger van een Mercedes SLK32 AMG.
Die heeft meer potentieel.
Wel iets prijziger maar nog steeds betaalbaar.
Voordeel van deze compressor is dat de intercooler er aan vast zit.
Bovendien is ie ook compacter/korter.
- By BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] Date 15-02-2016 11:27
Even wat gerekend, met die Lysholm 1200 zou het net gaan, al zou het wel wat krap worden. Op de snelweg zit je wel in een efficiënt punt, max-vermogen wordt maar net gehaald.
Bij 8500RPM (max power): 16,7 m3/min, dus het zou net gaan met een 1.7x overbrenging. Een 1l/rev gaat het dus nooit worden.
Hoeveel boost je wil draaien?
Heb je ook een sheet van de AMG SC?
- By Henry (Deelnemer) [nl] Date 15-02-2016 12:18 Edited 15-02-2016 12:40
Kijk! Bedankt Bart!
Iemand die de getallen erbij haalt.
Na wat speurwerk kwam ik ook tot die conclusie.
In eerste instantie kon ik geen map vinden van de Mazda compressor.
Bovendien is de Mazda compressor ook erg lang.
De Mercedes compressor is een beter uitgangspunt.
Ik heb hier ook een compressor map van gevonden.
Die is veelbelovender. Deze zit op 1,6L.
Beide compressoren zijn trouwens door IHI geproduceerd.
Qua druk wil ik beginnen bij 6psi.
Mocht dat goed gaan dan kan ik altijd nog een andere poelie erop zetten.
Het toerenbereik is trouwens 15.000tpm.
De compressor map van de Lysholm 1600AX heb ik ook toegevoegd omdat die gelijk is, maar uitgebreider.
- By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 15-02-2016 19:43
een (bmw) mini cooper S, het eerste type heeft ook een sc. is dat misschien iets?

Groetjes M&M
- By Henry (Deelnemer) [gb] Date 15-02-2016 20:24 Edited 15-02-2016 20:30
Dat klopt, die hebben ook een compressor.
Alleen wil ik graag een schroefcompressor en dat is een Roots compressor.
Een schroefcompressor heeft een veel hoger rendement.
Minder verlies is ook minder warmte.
Ik heb een foto toegevoegd van beide types.
Links is Roots en rechts Twin Screw.

Wel bedankt voor het meedenken aan ideëen.
Daar ben ik altijd voor!
- By tzeunis (ForumPro) [nl] Date 17-02-2016 00:00
Interessant... dit ga ik volgen. Veel succes!
- By BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] Date 17-02-2016 13:16
Omdat dit topic bij sommigen toch tot de verbeelding spreekt, even de RX-8 (HP) in de grafiek geknutselt... De 1600 zou dus prima gaan. Je kan zelfs nog behoorlijk omhoog met je boost.
Uitleg: 6PSI is ongeveer 1.4 atm (de rode horizontale lijn). Deze heb ik even gepakt al wens waarde.
Twee punten gepakt: 8500 (max vermogen) en 4000 ("normaal" rijden). De blauwe lijnen zijn de RPM lijnen, helaas staat er niet bij welke RPM lijn het is, dus heb ik degene die naar 2.2 door loopt als 15k gezet. Als dit anders is (geen zin om het te controleren) veranderen de getallen iets... Als 1.4@8500 gewenst is, is een verhouding van 1.41 nodig. bij 4000 is het 1.38. De gestippelde blauwe lijn is de 1.41 lijn (ongeveer, deze is nooit recht: meer verliezen bij hogere toerentallen).
Dit is lang niet exact genoeg: bij een verhouding van 1.45@8500 ontstaat er 1.8atm (12PSI). Dit zou de compressor perfect passen.
Disclaimer: ik heb geen enkele ervaring met deze dingen, buiten het puur theoretische deel.
- By Henry (Deelnemer) [gb] Date 23-02-2016 11:50 Edited 23-02-2016 11:56
Ik heb online een calculator gevonden waar je ook een berekening kan maken.
http://autoapps.eaton.com/simulator/EngineDetails.aspx
Die geeft soortgelijke getallen.
Je kan hier wel spelen met verschillende compressoren en verwachtte prestaties.
Voor het vergelijk heb ik een ook een 1600 schroefcompressor gebruikt.
De waardes voor het vermogen heb ik uit de eerste grafiek gehaald.
Een Japanse HP met iets meer vermogen, 250pk, Maar het idee is duidelijk.
Waar die piek bij lage toeren door komt weet ik niet.
Misschien een foutje in de calculator of het komt omdat dit buiten de ingegeven meetwaarden van de compressor valt.
Up Topic Techniek en prestaties / Techniek / Mazda Millennia schroefcompressor op RX8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill