Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Tesla Model S versus RX8
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 29-07-2015 13:31
Ik haalde vorige week een goudkleurige Tesla Model S in en dacht nog "goh zouden die electrische auto,s nou een beetje accelaratievermogen hebben?" De Tesla komt naast mij staan bij het verkeerslicht met daarin een hele nette wat minzaam lachende meneer die mij vriendelijke een knikje gaf. Toen het verkeerslicht op groen sprong drukte hij het pedaal in en accelereerde zo snel dat ik dacht dat ik stilstond. Niet normaal! Ik thuis maar eens gekeken op de site van Tesla en het RDW en wat blijkt? Deze meneer reed in de P 85 D versie die meer als 700 PK op de wielen heeft. Ongelofelijk! Had ik niet verwacht en dus moet ik mijn vooroordelen naar elektrische auto,s toch maar eens gaan bijstellen..........

Groet, Ruud
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 29-07-2015 16:21
Sowieso word je/wij door veel elektrische auto's bij een stoplichtsprintje er uit getrokken. Die dingen hebben meteen al 100% power, hoeven niet in toeren te klimmen e.d..
Mooi spul zo'n Tesla.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-07-2015 17:47
ik heb zelf  o.a in een BMW i8 gereden, maar het is echt ongelofelijk hoe machtig snel zo'n auto is!! :):),
een rx-8 is daarmee vergeleken traag...

En idd het max koppel is gelijk beschikbaar, echt heerlijk!

Groetjes M&M
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 30-07-2015 17:15
En dan te bedenken dat die Tesla bijna de zelfde actieradius heeft als de RX-8.

Voor de mensen die meer willen weten van elektrisch rijden, kan ik het Youtube kanaal Fully Charged aanraden.
https://www.youtube.com/user/fullychargedshow
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-07-2015 18:44
Wat is het gewicht? Na hoeveel kilometer moet je het batterijpakket vervangen en wat kost dat? Even een paar kritische vragen waarop ik het antwoord niet op de Tesla website kan vinden. Geeft natuurlijk te denken.  :-)

Zou me niks verbazen als het gewicht het dubbele is van een RX-8 en er dus weinig milieuwinst is. Misschien kost een batterijpakket wel net zoveel als bij ons een neiuwe motor... :-)

Maar heel fraaie auto!

Olof
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 30-07-2015 19:10
Massa leeg voertuig: ~2100kg. Net niet dubbel dus.

Als ik het goed heb onthouden uit een van de Fully Charged videos:
* kost een accu ongeveer $250/kWh  (Tesla Model S 70kWh => $17500)
* er 8 jaar garantie zit op de batterijen  (daana ben je dus aardig de sjaak)

Ik geloof best dat elektrisch rijden de toekomst heeft, alleen niet met accu's maar waterstof als energiedrager.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-07-2015 19:36
Bedankt voor de gegevens, Twan. En ik ben het met je eens wat betreft waterstof.

Olof
- Van rx8wolf (Powerposter) [nl] op 31-07-2015 11:32
Acceleratie van de goedkoopste Tesla is trouwens 5,4 s naar 100, de snelste P85D slechts 3,0 s. Trouwens voor de Tesla taxi's bij Schiphol worden de autos niet opgeladen maar elke keer de accu's verwisseld. Dit duurt net zo lang als normaal tanken.
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 01-08-2015 10:31
Ik kon mij niet bedwingen en heb volgende week een afspraak bij Tesla waar ik ga rijden met de snelste versie P85D. En Net zoals Olof had ik precies dezelfde vraag al klaarliggen, want wat kost zo,n batterijwissel nou eigenlijk? Het gewicht van de auto is 2200 kilo en als je het leuk vind kun je ik dacht op you tube een filmpje zien waarin de directeur van Tesla laat zien dat je twee Tesla,s kan voorzien van nieuwe batterijen in de tijd waarin een man zijn auto volgooit met benzine. Ik laat volgende week nog wel even weten hoe de rit mij is bevallen maar alles wat ik er tot nu toe van gezien en gelezen heb vond ik zeer goed doordacht en ontwikkeld. Het gratis superchargen wereldwijd is daar een indrukwekkend voorbeeld van....

Groeten, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-08-2015 11:57
Ik ben heel benieuwd.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 01-08-2015 19:02
Welke "dealer" ga je bezoeken? Duiven?

In mijn woonplaats heb je zo'n supercharge oplaadpunt voor de Tesla's. Altijd een mooi gezicht als ik naar mijn werk ga, staan er altijd wel een paar...
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 01-08-2015 20:29
Tesla Store Amsterdam..
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 02-08-2015 06:55
Veel plezier!
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 02-08-2015 12:03
Bedankt, jullie horen van mij...
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 03-08-2015 06:51 Edited 03-08-2015 07:00
Ik denk dat een Tesla aardig goed laat zien waar de toekomst heen gaat. Het rendement van een systeem met accu's is dusdanig hoog dat er momenteel geen enkele techniek in de buurt komt/gaat komen. Zie ook dit stukje over rijden op waterstof:
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
Waterstof klinkt dus vooral leuk, maar gaat met de huidige techniek helaas geen betere systemen opleveren dan wat we al hebben (benzine/diesel). Hoofdzakelijk door het lage rendement, maar ook de enorm lastige "praktische" systemen eromheen.

Het accuwisselstation op Schiphol is trouwens failliet helaas, maar dat maakt opzich niet uit voor een vloot aan Tesla Taxi's, met een supercharger laad je die in ~45 minuten volledig vol. Geen enkel probleem dus :).

@Relfer
Veel plezier, ik denk dat je verbaast zul staan over het gigantische koppel dat je met zo'n Tesla hebt :).
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-08-2015 12:30
Interessante leesstof.
Bedankt,
Olof
- Van Twan (Powerposter) [nl] op 03-08-2015 16:04 Upvotes 1
tesla ludicrous mode:
https://youtu.be/DDKuE-3WOJk
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 08-08-2015 12:01
Ik heb net even gereden in de snelste versie van het Tesla Model S.  De proefrit was eigenlijk te kort om de auto een beetje te leren kennen en zou ik sowieso een tweede proefrit willen om de auto wat beter en langer te kunnen testen. In de tijd dat ik in het bedrijfsleven zat en je een auto van dit kaliber mocht leasen  (Mercedes, BMW, Audi) kreeg je de auto mee zonder begeleiding en kon je een paar uurtjes gaan rijden. Dat is blijkbaar in de afgelopen tijd sterk veranderd. In de twintig minuten die wij hebben gereden valt het wel meteen op dat je een hele mooie en vooral stille auto onder je kont hebt met heel veel techniek en de daarbij behorende gadgets. Zeer indrukwekkend als je kijkt wat deze auto allemaal kan. In het stukje wat wij gereden hebben kun je een paar keer even gas geven zodat je even kan voelen hoe snel deze auto accelereert. En dat is inderdaad ongelofelijk! Ik denk dat  als je een wat agressieve rijstijl hebt dat je minimaal één of twee keer per jaar bij de fysiotherapeut zit om je nek even los te maken. Eigenlijk kan je niet echt even lekker doortrekken omdat je inderdaad in iets meer dan drie seconden op de honderd kilometer per uur zit. Kan je nagaan hoe snel je dus in de stad op de vijftig zit als je even gas geeft. De wegligging van deze auto is geweldig en hij laat zich heel makkelijk en soepeltjes sturen. En hij is vooral stil, heel stil. Dat is wel heel erg wennen, zeker als je het geluid van een wankelmotor gewend bent. Maar nogmaals; maar twintig minuten proefrijden in een auto die toch gauw honderdduizend euro moet kosten vind ik eigenlijk te gek voor woorden. Als ik een auto koop van dit kaliber wil ik er minimaal een flink stuk de autobaan mee op en niet gaan rijden via allemaal achteraf straatjes waar je vijftig en zeventig mag rijden met daarna een heel klein stukje autobaan. Dat ik terug naar huis reed vond ik mijn eigen vertrouwde RX8 toch ook wel weer geweldig om in te rijden en ik weet zo net nog niet of ik hem zou willen ruilen tegen de Tesla of dat ik wacht op de nieuwe uitvoering van de Mazda RX9........

Groeten, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-08-2015 12:37
Dank voor je indrukken. En nu maar hopen dat de RX-9 nog steeds een wankelmotor zal hebben...

Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-08-2015 16:52
Als er een rx-9 zou komen....zit er een rotatie in! anders zou de naam niet beginnen met RX ;)

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-08-2015 21:49
Ben ik met je eens. Maar op de site van Autoweek wordt er toch aan getwijfeld. (kan helaas de link niet meer terugvinden)

Groeten, Olof
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 09-08-2015 10:28
Koppel in elektro auto's bruut. Kan nog niets tegenop... maar ik denk dat de toekomst in iets anders gezocht moet worden; waterstof oid. Elektro is gewoon niet rendabel genoeg kwa bereik. We staan stil op het gebied van de ontwikkeling van accu's... ik ben van mening dat je toch minimaal van zuid Limburg naar Groningen of Den Helder moet kunnen rijden op 1 tank. Dan kon ik zelfs met mijn Fiesta RS uit 1991.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-08-2015 16:38
Van Maastricht naar Leeuwarden is 325 km ongeveer. Dat gaat gemakkelijk met een Tesla... En er zijn juiste flinke ontwikkelingen op accu-gebied en daar wordt heel veel research aan besteed. Het zal echter nog even duren voor die technieken bij de consumenten terecht komen.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 10-08-2015 17:08
Inderdaad.. ik had zeker nog de oude maximale 300 in mijn hoofd. Toch ben ik van mening dat accu rijden het niet gaat worden voor de toekomst; al helemaal wanneer dat hypocriete milieuvriendelijk label eraf wordt gehaald gezien de zeer vervuilende productiemethoden tbv het produceren van elektrische auto’s; niet hier, maar wel ergens anders in de wereld! Volgens mij wil alleen China nog zoveel accu's maken.

De ontwikkelingen op accu niveau staan voor ons als consument al jaren stil; de telefoon worden niet beter door een betere accu, maar juist doordat de onderdelen energiezuiniger worden. Zo bereiken we het gewenst resultaat ook, maar niet te goede van de accu zelf. Daarbij komt dat de meeste auto's volgens mij de in VS rondrijden en wat ik van vrienden begrijp die daar wonen, is groene stroom heel ver te zoeken. Gewoon lekker bruinkool dus tsja... hoe groen is groen. We zullen er ooit inderdaad allemaal aan moeten geloven wanneer de olie op raakt/is. Neemt niet weg dat de Tesla een brute bak is.

Inruilen voor een Mazda? Ik zou het direct doen; heb er alleen het geld niet voor over. Voor dat bedrag kocht ik een dikke andere auto EN deed ik andere leuke dingen :-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2015 16:15
ook nog even een GROOT min punt van de tesla.... het is wel een probleem auto!! ik spreek regelmatig mensen die een tesla hebben of gehad hebben, en er helemaal klaar mee waren.
Denk hier bij aan deurklinken en remmen die steeds vast blijven zitten, kogels die steeds stuk gaan enz enz.

Tja een dan is een rx-8 weer een verademing :):)

Groetjes M&M
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 11-08-2015 18:54
Klinkt een beetje als Alfa... een jaar of 10 geleden?
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 11-08-2015 19:53
Mooi spul zo'n Tesla, maar geef mij maar een RX benzineslurper....

Die gooi je in 10 minuten vol met brandstof terwijl je buurman een dag lang staat te "stekkeren", lekker handig! :p

En het geluid van zo'n ding....oh nee, dat is er niet! :P
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 01-10-2015 10:40
Leuk om te zien dat de Tesla ook leeft hier op het forum.
Ik werk zelf namelijk bij Tesla. ;-)
Mochten jullie vragen hebben dan heb ik daar waarschijnlijk wel een antwoord op.
En ja, niets gaat boven mijn RX-8!
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 06-10-2015 15:08 Edited 06-10-2015 15:11
Heb wel een vraag..

1 of ander universiteit heeft laatst een gruwelijk lelijke elektrische motor gepresenteerd bij  rtl late night
en volgens  hun was alleen bmw ook bezig met zo'n ding.
ik ben ook een motor rijder en zal nooit een elektrische kopen maar zie tesla met hun know how wel 1 bouwen...
en liefst ook 1 die er een beetje uitziet,
hun  eerste echte was op basis van  een lotus dus laten we zeggen...maak er 1 op basis van een honda cbr ( haha)
heb je een primeurtje voor ons ?..
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 06-10-2015 19:41
HD is ook zo goed als klaar met een elektrisch model. De LIVEWIRE. Laatst kon je op testcircuit Lelystad er voor het eerst mee rijden.
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 07-10-2015 06:28 Edited 07-10-2015 06:31
Die motorfiets is van de TUE en heet de storm, staat soms bij ons in het gebouw. :-)
https://www.storm-eindhoven.com/
Wat hier speciaal aan is, is de range en de moduleerbaarheid van de accu. Elektrische motorfietsen kan je al een tijdje op de markt kopen:
Zoals zero: http://www.zeromotorcycles.com/nl/
of de Brammo Empluse: http://electricmotorcycles.nl/producten/6/brammo-empulse-r?catId=16
Genoeg keus zelfs al ;-)
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 07-10-2015 15:24
Ok..

afgezien van de motor van de tue neem ik mijn woorden terug
de andere 2 zijn welliswaar geen racers maar zien er wel super uit,
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 07-10-2015 15:46
Hehe, ik ben het met je eens dat de Storm geen hele mooie motorfiets is inderdaad :)
Ga je voor looks en snelheid is er maar een elektrische motorfiets echt de moeite waard, de Energica Ego: http://www.energicasuperbike.com/energica-ego-electric-superbike/
Denk dat dit meer iets voor ons is ;-) (vooral als we wat rijker waren)
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 08-10-2015 10:40
Helaas, geen primeurs op dit moment.
Nu zijn ze druk genoeg met auto's.
Wie weet dat ze in de toekomst gaan uitbreiden naar de tweewielers.
Denk alleen dat de accu's eerst nog wat compacter en vooral lichter moeten worden.
Lijkt me niet leuk om elke 50km te moeten laden...
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / Tesla Model S versus RX8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill