Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vraag beste olie rx-8
- Van JustinCyclo (Beginner) [nl] op 22-03-2015 16:40
Hallo,
Gisteren een RX-8 aangeschaft, en moet zeggen dat het een geweldige auto is.
Zie dat het olie niveau wat aan de lage kant komt te staan, welke olie raden jullie aan?

Alvast bedankt
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-03-2015 16:55
Daar is wereldwijd al heel veel over geschreven. Zoals een van de eerste threads hierover op dit forum:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=57
Als je verder zoekt kom je hier nog veel meer over tegen.

Groeten,
Olof
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 22-03-2015 19:10
Beste JustinCyclo,

Leuk dat je een RX8 hebt gekocht.
Foto's? misschien in combinatie met een 'voorstel post'

Betreft de olie:
Er zijn wereldwijd op alle RX8 forums eindeloos lange discussies over welke olie het beste zou zijn voor de wankelmotor.
Je kunt jezelf uren lang bezig houden door deze te lezen. Je kunt ook gewoon de mazda olie pakken 5W30 (dexelia).
Op de achterkant hiervan staat dat deze olie sterk word aanbevolen voor de RX8, dat was voor mij in ieder geval reden genoeg om gewoon deze te gebruiken.
Volgens mij gebruikt de meerderheid van de RX8 rijders deze, en vrijwel alle mazda dealers gebruiken hem ook. Ik koop hem altijd via een webshop in Duitsland aangezien dit goedkoper is dan in Nederland.

http://oel-shop.eshop.t-online.de/epages/Shop40006.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop40006/Products/183665

Tip,
Neem flessen van 1 liter en zorg dat je er altijd één in de kofferbak hebt staan voor onderweg!
- Van socky (Deelnemer) op 23-03-2015 09:00
Hallo en welkom Justin,

Ik gebruik ook Dexelia Ultra 5W30 olie en dat werkt eigenlijk prima. Controleer iedere 2de keer dat je tankt het olie pijl (zo om de 1000km) en vul bij wanneer nodig.
Wat ik vreemd vind is dat Dexelia een soort van synthetische olie (hydrocracked) is terwijl dat eigenlijk niet gebruikt mag worden voor Wankels... Maarja, er staat op de fles dat het speciaal geschikt is voor de RX8 dus... Zal wel goed zijn!

Veel plezier met de auto, laat goed warm draaien voor je gaat planken (best niet boven 4000rpm voor de olie warm is, dat is na zo'n 10-15min rijden) en blijf het olie pijl checken!

Ik ben ook benieuwd naar de fotos enz dus maak zeker nog een "voorstel" post!

~Socky
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2015 12:38
"...terwijl dat eigenlijk niet gebruikt mag worden voor Wankels..." dat was vroeger zo. Synthetische olie mag tegenwoordig WEL gebruikt worden in de Renesis (RX-8) motoren, maar NIET in de oudere types (RX-7), zoals in mijn link hierboven te lezen valt in het officiële Mazda bulletin. Overigens gebruik ik ook Dexelia tot volle tevredenheid (en ik doe sinds een week aan premixen).

Groeten,
Olof
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 23-03-2015 13:44
Ik vroeg mij altijd wel af wat dan het voordeel is van synthetische olie in een RX-8? Het is een stuk duurder dan minerale olie. Het is wel een stuk makkelijker om synthetisch op de juist dikte te vinden.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2015 14:22 Edited 23-03-2015 20:42
Ik denk dat RudolphW daar erg veel vanaf weet. Ik beschouw hem als de expert op het gebied van smering...
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 25-03-2015 21:47
Het draait allemaal om compromissen; synthetische olie smeert in principe niet heel veel beter of anders dan minerale of semi-synthetische olie, het verschil is dat synthetische olie langer kan blijven zitten in conventionele auto's zodat de interval voor verversing minder snel is (waar je bij een rotatiemotor helemaal niets aan hebt omdat deze olie veel vaker hoort te worden ververst).

Houd je de voorgeschreven 5W30 aan dan zit je zeker goed, 10W40 kan echter ook en als je veel hoge toeren draait is het verstandig om te pre-mixen.

Echter doet ieder op zich wat hij/zij het beste acht voor zijn/haar RX-8, vaak zijn het dan ook persoonlijke meningen.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Vraag beste olie rx-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill