Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Starten in koudere omgeving
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-11-2014 18:49
Beste forumleden,

ik heb nu laatste paar dagen nu de temperatuur wat lager wordt de volgende 'bevindingen' bij het starten.
1. de startmotor maakt een slagje extra (3 ipv 2)
2. er is een hoog, snerpend geluid bij het starten
3. het toerental begint op 2500 en zakt dan langzaam terug naar 800 ofzo na enkele minuten

Zodra de motor draait en warm is, klinkt alles normaal. Start in 1-2 slagen etc. Ik kan het wel rijmen bij een koude motor en dikkere olie hierbij.

Hebben de leden hier die de auto al enige tijd hebben dit ook?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-11-2014 18:55 Edited 19-11-2014 19:17
Geen idee nooit opgelet (1 winter gereden), en die van ons heeft altijd winterslaap hihi
Dus aan ons heb je niet veel....

Groetjes M&M
- Van woudenbaard (SuperForumposter) [nl] op 19-11-2014 19:46
Bij een koude start begint hij bij mij inderdaad ook ongeveer bij 2500 toeren, dan loopt hij vervolgens langzaam terug naar ongeveer 900 stationair.
Bij een warme start begint hij direct een stuk lager.

Een andere bevinding die ik de afgelopen week had is lichte witte sludge vorming in de motorolie. (aan peilstok)
Ik rijd geen korte stukjes met de auto. Enkel elke dag 18 km naar werk en 18 km terug. Kan dit ook gewoon met de kou te maken hebben? hebben meer mensen dit?
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 19-11-2014 20:17
@tzeunis Niets aan de hand lijkt me, ik rijd al een aantal winters met mijn RX-8 zonder problemen. Mijn nieuwe motor geeft sinds dag 1 al een hoog 'snerpend' geluid als hij koud is bij het starten. Je zou bijna denken dat er iets aanloopt. Toerental is ook in de zomer hoog als de motor koud is. Zakt pas helemaal in als het koelwater rond de 90 graden is.

@woudenbaard Ook ik heb sludge na een winter, de lucht is eenmaal vochtiger en er is niets tegen te doen denk ik. De reden waarom het bij ons meer toont is omdat de olie vaker in contact komt met vochtige lucht, gewoon door de werking van de motor. Dit is ook de reden waarom ik iedere lente een kleine beurt geef, dat komt vaak mooi uit kwa kilometers. Een beetje olie en een nieuw filter kost immers niets..
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 19-11-2014 22:02
Top allemaal voor de antwoorden! Hele geruststelling!
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 22-11-2014 16:36
Starten lijkt ook mij niet afwijkend wat betreft de geluiden/toerentallen, pas als het heel heel erg moeizaam gaat dan zou de ontsteking of de startmotor misschien vervangen moeten worden.

Wat betreft de witte sludge in de olie ben ik het ook geheel eens, dit is vocht.
Aangezien je vrij korte stukken rijd heeft de motor vaak nog niet zijn optimale temperatuur om dit vocht goed te doen verdampen, samen met de toevoegingen (oftewel additieven) die in de olie zitten geeft dit de zogenaamde Mayonaise  :)
- Van roy (Powerposter) [nl] op 29-12-2014 01:18
Verhoogd toerental bij een koude motor is normaal dit heeft bijna elke moderne auto het snerpende geluid komt waarschijnlijk rechts voor vanonder de motorkap hier zit een motor welke bij koude start extra lucht bij de uitlaat in blaast om de katalisator sneller op temperatuur te laten komen, deze motoren/pompen gaan nog wel eens een snerpend geluid maken. ( deze pomp ga na een paar minuten uit en het geluid dus ook)

De witte sludge is water/vocht ook een bekend fenomeen bij de RX8 aan de peilstok niet iets om je direct ongerust over te maken, bedenk echter wel dat de RX8 eerder een olie wissel moet hebben dan een gewone auto met zuiger motor en verwissel dan ook alsjeblieft je olie voor de voorgeschreven interval ook al zegt je garage bedrijf dat het nog niet nodig is!!!!!!!!!
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Starten in koudere omgeving

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill