Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Error code p0420 en u0073 - rx HP 2003...
- Van StefDW (Beginner) [be] op 03-10-2014 17:36
Hoi ladies en Gents,

sinds eergisteren licht het gele motorlichtje op :
Uitgelezen errors zijn p0420
* catalyst system efficiency below threshold bank 1
Error u0073
* control module communication bus OFF

Voor ik op Google ga zoeken en mij ws zorgen ga maken én mezelf druk maken...:
Is het veilig om hiermee nog verder rond te rijden ,
Het lampje brandt gewoon, auto start warm en koud goed. Geen vermogensverlies...
Tja...

HELP ? ;)
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 03-10-2014 20:26
Hoi Stef,

Hoe lang heb je de auto in je bezit? Dat lijkt een rare vraag maar het is een 'gewoonte' voor RX-8 rijders om zonder katalysator rond te rijden zodra deze eenmaal de geest geeft (en dat doen ze nogal vaak). In Nederland is een gasmeting ook niet verplicht bij een wankel motor bij de APK.

Het is niet per definitie schadelijk om met een niet (goed) werkende katalysator rond te rijden. Maar hij mag niet verstopt zijn. Bij verstopping heb je vaak een hoog verbruik, slechte performance o.i.d. Zaak aan jou om eens te kijken of je hem zelf optisch kan nakijken. Het loshalen van je katalysator is een fluitje van een cent. Zorg natuurlijk wel dat je opgekrikte auto ook veilig staat en niet alleen op de krik, we willen je langer op dit forum houden dan vandaag.

Het is echter niet helemaal zeker of je katalysator niet goed werkt, het zou ook je sensor zelf kunnen zijn (waarschijnlijk die in je katalysator zelf vast zit).

Geen stress, maar kijk je katalysator wel zo snel mogelijk na. Lang doorrijden zonder te weten waar het vandaan komt is nooit goed.

Mocht je katalysator kapot zijn, wordt het een hele dure grap, of een hele goedkope. Ik heb mijn katalysator eruit geramd met een stalen pijp en een hamer. Later nog even een pijp in gelast zodat het een 'midpipe' wordt met een 'optische aanwezige katalysator' (verplicht bij de Nederlandse APK). Mocht dat ook in Belgie kunnen, dan raad ik je dat aan. Een goedkope katalysator kun je na iedere rit vervangen, de uitlaatgas temperaturen zijn veel te heet voor normale katalysatoren om te overleven.

Succes ermee!

P.S. Hier kun je effe kijken hoe je je katalysator leeg mept: http://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-gutting-out-your-catalytic-converter-108878/
- Van StefDW (Beginner) [be] op 04-10-2014 13:00
Hoi fricorico :

Thx voor je volledig antwoord...
Heb voor alle zekerheid toch maar ineens een afspraak geboekt bij Hoebeke in rilland...
Tot daar rijden zal niet echt een probleem zijn :
Ik vermoed dat het de o2 sensor is : voor de rest is er volgens mij niks mis...
Zelfs kan het betekenen dat de engine coolant sensor kapot is... Die brandt ook af en toe (blijkbaar een gekend kwaaltje) ;)
Juist nog een deftige rit meegedaan... Is en blijft ELKE keer een subliem moment om achter het zuur te kruipen waaw he ;)

Hou jullie verder op de hoogte... :)
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 04-10-2014 18:32
Hoi Stef,

Je koelvloeistof sensor zal het niet zijn. Die is bij mij ook stuk gegaan en die geeft verder geen foutcode, alleen het rode lampje. Eerst gaat dat rode lampje nog uit, maar naarmate het probleem erger word blijft hij constant branden.

Het zou inderdaad je o2 sensor kunnen zijn, laten we het hopen voor je (hoewel het geluid zonder katalysator wel heel mooi wordt :-P).
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 04-10-2014 19:04
De p0420 uitzoeken wat er aan de hand is, falende of dichte katalysator kan funest wezen voor je motor als je er mee door blijft rijden(water seals kunnen smelten in dat geval is motor revisie aan de orde)

Bij gebrek aan financiën leeg kloppen en je kan met gerust hard door rijden. Bij lege katalysator blijft de p0420 code maar weet je zelf ook dat deze geen kwaad kan.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-10-2014 13:41
Hie zijn de prestaties als je de katalisator verwijderd?
merk je dat of?
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 05-10-2014 14:46
Prestaties blijven nagenoeg hetzelfde, Ik vind alleen wel dar de auto wat lekkerder aan het gas hangt en iets sneller reageert op je gaspedaal
- Van ray (SuperForumposter) [be] op 18-10-2014 07:02
U-foutcodes mag je gerust 'negeren'.
die p-code laten nazien, kan zoals eerder gezegd gewoon een lege kat onder steken.
Maar vermits de mil spontaan aangekomen is vermoed ik eerder dat er ofwel een sensor defect is of de kat verstopt.
Anders had dat lampje er al langer moeten branden.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Error code p0420 en u0073 - rx HP 2003...

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill