Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Uitlaatsysteem
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 15-07-2014 20:02
Goedendag allen,

Momenteel ben ik met van alles bezig wat betreft upgrades, zo wil ik ook het gehele uitlaatsysteem vervangen.

Mijn vraag daarom; welke aftermarket systemen hebben jullie zoal en wat zijn de ervaringen?

Belangrijke punten zijn dan;

- Pasvorm (gebruik originele ophangpunten en ruimte door de achterbumper)
- Manier van montage (flenzen of knellen)
- Geluid (Veel geluid of hinderlijke bijgeluiden)
- Performance (PK's en koppel)
- MIL (waarschuwingslampje ja/nee)
- Kosten (prijs en benodigde extra's)
- Waar besteld (Ebay/Tuningshop etc.)

Ik ben benieuwd van jullie te horen!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-07-2014 20:18
Ik weet wel dat de meeste aftermarket uitlaatsystemen  NIET geschikt zijn voor rotatiemotoren ook al staat de rx-8 wel vermeld!
Racing Beat is erg goed, en speciaal VOOR rotatiemotoren.

Verder zijn er nog een paar maar dat weet ik zo even niet..

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-07-2014 04:14
Heb ook Racing Beat van voor tot achter, mooi geluid en pasvorm is prima.
Ik heb de resonated midpipe (catloos).
Wel soms lampje wanneer ik in de stad rij.
Te resetten met de obd-adapter en Torque-app (of vergelijkbaar).

Grtz Dennis
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 16-07-2014 20:21
Ik rijd met een Milltek uitlaat inclusief de race pijp (cat vervanger), montage bij de katalysator is een flens en bij de eind demper ook rest is inline (knel)
Uitlaat is luid + 97Db buiten de auto maar niet echt hinderlijk in de auto.
prestatie winst zul je niet heel veel krijgen met een RX-8 tenzij er meerdere modificaties gedaan worden.
Check Engine Light kan gaan branden bij een de-cat of een sport-cat maar bij een normale cat vervanger zal deze niet gaan branden.
uitlaat is redelijk prijzig en te krijgen via Petit Racing UK.

Elk Catback systeem voor de RX-8 is geschikt voor de RX-8, katalysator is een ander verhaal in ver band met de hogere temperaturen van de rotatie motor.
Let ook op dat er catback systemen zijn welke ook de cat vervanger van hunzelf nodig hebben om het systeem te laten passen onder de auto.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 18-07-2014 19:58
Ik ben misschien ook wel geïnteresseerd in het Racing Beat systeem, ziet er netjes en degelijk uit. :)

Hoe is het geluid? Ik neem aan dat het niet zo'n irritant raspende Honda toon geeft bij hogere toeren?

Weet je misschien nog wat de kosten hiervan ongeveer waren en waar je deze hebt besteld?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-07-2014 21:09
Hier een linkje, Mireck is leverancier van Racing Beat.

http://www.rx7-service.eu

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-07-2014 16:37
Geluid is luid op verzoek :P
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 21-07-2014 11:30
Ik heb ook het racing beat systeem eronder hangen, met de catback pijp met dubbel resonator, maar dit is niet veel luider als origineel met lege cat.
Tijdens harder rijden hoor je hem, maar nooit hinderlijk.
Ik rijd altijd met de radio uit, ander hoor ik het mooie geluid niet. Hiermee wil ik aangeven dat hij dus niet luid is, wel mooi.
De Miltek van Martijn klinkt echt wel leuk, maar duidelijk harder!
Waarschijnlijk ook door het gebrek aan de dubbele resonator, hij heeft een doorlopende buis als cat vervanger.

Marcel
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 21-07-2014 14:54
Ik heb een Enkele Resonator als cat vervanger, Echter is de resonator wel een stuk kleiner als die van Racing Beat.
Miltek heeft nu ook een Dubbele Resonator voor dit uitlaat systeem.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 27-07-2014 17:18
Dank voor alle replies tot nu toe!

Ik begrijp dus dat wanneer de cat vervangen wordt door een holle pijp/single resonator/double resonator er hoe dan ook een check engine light verschijnt? Is dit nog op een manier te voorkomen of enkel te resetten zoals eerder genoemd?

Keuze blijft lastig aangezien het best een hoop geld betreft voor een compleet systeem, alle systemen hebben zo hun voor- en nadelen.

Ik vind een duidelijk aanwezig geluid op zich wel mooi wat wijst naar de miltek, eveneens zijn de sierstukken apart gevormd wat ik wel mooi vind.

Aan de andere kant vind ik een systeem dat helemaal voorzien is van flenzen wel een voordeel i.v.m. voorkomen lekkage en de montage m.a.w. RB.

Pfff al die keuzes :p
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 06-08-2014 13:29
Ik heb inmiddels een keuze gemaakt :P

Mijn uitlaatsysteem zal geheel van rvs worden en gaat bestaan uit;

- Racing Beat header
- Racing Beat dual resonated midpipe (catless)
- Greddy Elite catback

Bij montage worden gelijk alle pakkingen en rubbers vervangen en om waarschuwingslampjes (hopelijk) te voorkomen monteer ik ook een CELfix.

Ik zal nog even moeten wachten voor ik aan de slag kan i.v.m. de import van de delen.
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 06-08-2014 17:54
Cobb Accesport, kun je de foutmelding definitief uitzetten van de cat. Bij mij komt er binnekort de BHR resonated midpipe onder en dat samen met RE Amemiya SuperDolphin uitlaat.

Misschien een dom vraagje, maar veranderd er bij een andere header iets aan het emissions systeem? Of kan dit geen verandering geven bij het meten van uitstoot?
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 06-08-2014 18:51 Edited 06-08-2014 18:57
@Kenneth
ben zo benieuwd naar de sound van jou systeem :P

@Micheal,
Let op met het gebruik van een Cellfix, volgens mij had iemand hier op het forum dit ook geprobeerd en niet geheel probleemloos dacht ik.
Volgens mij zette de motor zichzelf uit vanwege te heet worden van de uitlaatgassen(lees 02 sensor)

hier
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 06-08-2014 20:27
Ik heb een filmpje, maar dat is enkel idle dusja. Als alles goed gaat, dan ga ik zowieso de 31ste mee :)
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 07-08-2014 13:56 Edited 07-08-2014 14:00
Die Cobb Accesport heb je daar misschien een link van? Ben wel benieuwd naar de kosten etc.

Een header verandert niets aan de emissie, dat doet alleen een andere katalysator (of het verwijderen ervan) :)
Voordeel van een andere header is dat je een vrijere afvoer hebt van je uitlaatgassen, op de katalysator na is dit de grootste restrictie.
Afhankelijk van de vorm van de header verandert het karakter van de auto iets en komt wat extra vermogen vrij.
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 07-08-2014 14:02
@Martijn;

Bedankt, ik zal er extra op letten.

Zodra de CELfix problemen oplevert gaat hij er gewoon vanaf en laat ik het jullie weten.
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 07-08-2014 14:09
Is de wankel niet vrijgesteld van emissie meeting?
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 07-08-2014 14:18
Jazeker, voor de APK hoort er officieel wel visueel een katalysator aanwezig te zijn.

Probleem van een de-cat is alleen dat er een waarschuwingslampje gaat branden op het dashboard de zogenaamde "CEL" (Check Engine Light).
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 07-08-2014 14:46
http://www.mazdamaniac.com/cobb/accessport.htm

De enigste plaats die ze nog verkoopt, officieel zijn er geen accessports meer te koop voor de rx8. Heeft ook een service voor een beetje fijnafstelling van de motor. Heb ik 3 jaar geleden al gedaan en waarschijnljik na de iginition upgrade doe ik het weer. Of er echt merkbaar verschil is dat durf ik niet te zeggen, wel was de oliedruk een beetje hoger en de ventilators gingen vroeger aan. De accessport kun je ook gebruiken voor van alles te loggen.
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 13-08-2014 16:05
Hey Knet, ik heb net zo een accessport binnen, hoe verliep die custom procedure? Zou je evt. bereid zijn om mij effe te helpen daarmee?

Grts

Nick
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 13-08-2014 16:18 Upvotes 1
Ik heb de helft er van nog moeten doen via email, daarna ging het via google talk (huidig hangouts geloof ik). Gaat een pak sneller.

Het is niet zo erg moeilijk, je krijgt normaal een base map gebaseerd op het jaartal van je rx8, die moet je uploaden op je ecu via de AP en dan enkele testen doen, idle draaien enz... (staat normaal in de uitleg wat hij je geeft). Die tests moet je op je pc zetten, aanmelden dat je een sessie wilt meedoen en dan op de dag van de sessie gewoon online zijn en je spullen naar hem doorsturen (map waarmee je de testen hebt gedaan, testen zelf en een txt file waar je enkele vragen moet beantwoorden zoals mods, enz...). Dan maakt hij een nieuwe versie die wat je dan krijgt, upload die weer naar de AP en dan op je ECU en je doet weer testen. En dit gaat zo door tot hij vind dat het niet meer beter gaat. Ik zit aan versie 9, dat was de perfecte voor mij.

Als ik binnenkort alles weer heb van mods, dan doe ik het een 2de keer.

Als je nog info nodig hebt, mag je altijd pm sturen, ofwel op FB toevoegen als je dat hebt (Kenneth Vranken)

Maar normaal gezien, als je alles rustig leest van info wat je krijgt van hem, zou het geen problemen mogen geven.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Uitlaatsysteem

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill