Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Nieuw lid hier!
- Van socky (Deelnemer) op 20-05-2014 11:08
Hallo allemaal,

Na maanden lezen en zoeken (en nog veel meer jaren dromen) heb ik dan toch eindelijk een Mazda RX-8 gekocht!
Ik heb de eerste 400km er inmiddels opzitten (voornamelijk snelweg) en ben helemaal tevreden met de auto.

Het is een zilveren HP versie uit 2004, 147.000km op de teller en er ligt inmiddels een nieuwe motor in (is gebeurd op 130.000km)

Ik heb echter wel al mijn eerste CEL (Check Engine Light) gehad. Ik heb de foutcodes uitgelezen en kwam op de volgende codes: B2141-FF en U1900-FF.

B2141 betekend een fout met de ESP (Electric Power Steering) en kan 2 oorzaken hebben (zie gecachte link):
1. De ESP neutral position setting procedure is niet uitgevoerd
2. De ESP module is defect (maar de stuurbekrachtiging doet het nog prima, dus dit lijkt me sterk).

U1900 betekend een fout in de CAN bus communicatie.

Iemand al enige ervaring met deze 2 foutcodes? Ik hoop dat de eerste opgelost kan worden door de ESP neutral position setting procedure uit te voeren (ga ik zsm doen).
Voor de tweede moet ik wellicht naar de Mazda dealer... Ik zag dat mijn accu nog maar 12.4V levert, ik weet niet of dit voldoende is...

Anyways, super auto verder! Ik hoop een aantal van jullie te zien bij Japfest komende zondag, ik zal er niet zijn met mijn Rex (vanwege de CELs durf ik niet ver te rijden) maar wel als toeschouwer.

Zoom-Zoom!

~Jos
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 20-05-2014 14:24
Hoi Jos,

vraag 1 lees jij je auto uit met een bleutooth dongle? de imitatie dongles kunnen een foutcode veroorzaken
Ik heb zelf last van een netwerk/can bus storing als ik mijn dongle langere tijd laat zitten, toeren teller kan ook naar 0 vallen.

vraag 2 heb je toevallig de accu leeg gehad of misschien los? of probeer gewoon na het starten een keer het stuur helemaal links en een keer helemaal rechtsom te draaien.
op deze manier set je neutraal positie.

Opmerking: met beide CELs is in precies veilig te rijden.

Met vriendelijke groet,
Martijn
- Van socky (Deelnemer) op 20-05-2014 17:44
Hallo Martijn,

Ik heb de auto uitgelezen met een Autel Maxidas, dus geen Mazda-specifiek apparaat. Het zou goed kunnen dat die 2e foutcode hierdoor veroorzaakt werd.

Verder is, zover ik weet, de accu niet los geweest. Ik heb de auto echter pas sinds zaterdag en hij stond daarvoor bij een autohandelaar, dus wellicht heeft hij de accu los gehad.
Ik zal zsm jou tip uitproberen. Hopelijk is het daarmee dan opgelost!

Bedankt voor de info!
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 21-05-2014 13:01
Hoi Jos gefeliciteerd met je aankoop,

Jammer dat er in de korte periode al een CEL tevoorschijn komt hoop dat het verder niks ernstig is.
We zien je graag op JAP.
- Van socky (Deelnemer) op 21-05-2014 20:13
Bedankt Mellie en tja... Ik zie het positief in! Als het goed is, is het niet ernstig. Tot zondag in ieder geval!
- Van socky (Deelnemer) op 01-06-2014 07:48 Upvotes 1
Nog even een update hier. Het probleem met de EPS is opgelost! Ik heb de connectors schoongemaakt (2 onder de air intake, 1 bij de AC pulley, 1 bij de main pulley en 1 bij de accu) en sindsdien is de MIL niet meer terug gekomen (zie link). Heb eergister probleemloos over de Nordschleife kunnen scheuren.
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Nieuw lid hier!

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill