Voordat ik besloten had om de taillights te 'tinten' heb ik al verschillende dingen geprobeerd om het condensprobleem te verhelpen:
1e keer: beide modules gedemonteerd, lampjes eruit gehaald. Met een haarföhn al het vocht eruit geblazen. Vorige eigenaar had gaatjes in de onderkant geboord van de modules, deze heb ik met transparante siliconenkit dichtgemaakt omdat ik hier niet in geloof. De gaskets waren op de plek waar het afvoerwater van de kofferbak redelijk bros geworden. De gasket heb ik met siliconenkit waterdicht op de module gedicht. De lampen waren helemaal schoon, droog en zagen er weer als nieuw uit (zie foto). 1 week later weer condens in de lampen.
2e keer: Modules opnieuw gedemonteerd, lampjes eruit gehaald. Met haarföhn droog geblazen. Vervolgens met een speciale glasband de gaskets dikker gemaakt en met siliconenkit de randen van de 2 schaaldelen nagelopen. Rechter achterlicht is sindsdien nog steeds droog.
3e keer: Laatst heb ik dus weer een module gedemonteerd, dit keer om te wrappen. Eerst heb ik de buitenkant van de lamp gepolijst zodat hij perfect glad, schoon en helder is. Zo kan het wrap folie er mooi strak overheen getrokken worden. Het wrappen zelf viel vervolgens nog niet mee. Ik begon hier eerst alleen al maar merkte al snel dat ik handen tekort kwam. Vervolgens de hulptroepen ingeschakeld. Met 3 personen lukte dit redelijk goed: 1 persoon met föhn het folie plaatselijk verwarmen om het beter rekbaar en vormbaar te maken voor de dubbel gekromde vlakken. 1 persoon het folie oprekken over de lamp. 1 persoon het folie uitwrijven/aanbrengen. Nadat ik tevreden was heb ik met een precisie mesje het folie op de rand afgesneden en de module teruggeplaatst. Zag er mooi uit voor een eerste keer vond ik zelf (foto) Maar na een aantal regenachtige dagen kwam er vocht onder het folie waardoor het ging golven. Waarschijnlijk niet strak genoeg over de randen gedaan. Toen maar de gehele folie er weer afgetrokken.
Wat betreft het 'tinten' ben ik dus weer terug bij af. Ik wilde in eerste instantie de taillights niet spuiten omdat ik dacht dat dit te permanent zou zijn. Echter kwam ik er achter dat dit toch niet zo permanent is. Motip heeft niet alleen speciale taillight tint spray maar ook een speciale spray om deze tint weer te verwijderen. Dit schijnt de lampen verder niet aan te tasten. Dit zal dus de volgende opdracht gaan worden. Ik twijfel enkel nog tussen rood en zwart. Staat allebei mooi bij de brilliant black lak lijkt me. Het resterende zwarte wrapfolie ga ik gebruiken voor het derde remlicht, en misschien ook voor de (witte) richtingaanwijzers aan de voorzijde.