Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Commercieel / Commercieel / Mazda RX8 Voorkant en in delen te koop
- Van timtim (Beginner) [nl] op 28-03-2013 10:32
Hoi RX8 liefhebbers.

K heb een Mazda RX8 ingekocht voor in delen te verkopen.
alle delen nog voor handen.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/mazda-onderdelen/m660173246-complete-voorkant-mazda-rx8-xenon.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

Mvgr
Tim
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-03-2013 21:08
Ik zie dat hij rechtsgestuurd is. Dus aan de xenon verlichting kunnen we weinig plezier beleven hier op het continent.

Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2013 00:53 Edited 29-03-2013 00:55
In tegenstelling tot hetgeen vroeger gebruikelijk was met auto's met b.v. halogeenlicht en koplampglazen, wordt het licht bij Xenon niet meer door elk komplampglas apart afgebogen; maar is er slechts een hogere afstelling van de ene koplamp t.o.v. de andere, zo ook bij de RX-8.
In de UK staat de li-lamp hoger afgesteld dan de re-lamp t.o.v het "gezamenlijke midden"; e.e.a. i.v.m. mogelijke verblinding en verder/beter zicht op de li-bermkant.
Zie UK-schema hieronder:

left                        right
-----\

       -----|-----             <------------"gezamenlijke midden"
                      \-----

In Eur/Ned is het net andersom; re = hoger, li = lager (dan het "gezamenlijke midden").
Voor toepassing van "Engelse" RX-8 Xenon verlichting in "Europa/Nederland" hoeft dus alleen maar bijstelling van de li en re lamp plaats te vinden.
In bijgaande links wordt e.e.a. beschreven:
http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=4&t=11778&hilit=from+rhd+to+lhd

http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=39939&hilit=from+rhd+to+lhd

http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=34764&hilit=from+rhd+to+lhd



- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2013 04:39
Je hebt ongetwijfeld gelijk, Ruud. Ik heb op dit forum al veel van je geleerd. Respect. Ik snap alleen niet wat dat "elleboog" punt in de lichtbundel dan voor nut heeft.

Als je de koplampen op een witte muur laat schijnen, zie je dat de lichtbundel van elke lamp aan de bovenkant begrensd wordt door een lijn met een knik (elleboog) erin. De linker helft van de bundel (die horizontaal begrensd is bij linksgestuurde auto's) schijnt daardoor lager dan de rechter helft. Op een rechte weg zie je dan ook dat bomen en struiken in de rechter berm hoger verlicht worden dan in de linker berm.

Verder is het natuurlijk ook zo dat een verschil in hoogte-afstelling tussen linker en rechter lamp alleen effect heeft op korte afstand. Op langere afstand mag je de twee koplampen als één lamp beschouwen en heeft het verschil in hoogte-afstelling tussen links en rechts geen invloed meer op zicht en verblinding van tegenliggers. De invloed van de elleboog blijft op grotere afstand wél merkbaar, want die is voor beide lampen gelijk...

Ik heb daarom altijd gedacht dat die elleboog bij rechtsgestuurde auto's de andere kant op wijst. Probleem. Kan de lamp soms ook nog gekanteld worden om de lengte-as, zodat de "onderarm" verandert in "bovenarm"? Dat zou een extra afstelling betekenen, maar het probleem oplossen.

Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2013 14:45 Edited 29-03-2013 20:12
Hoi Olof,

Helaas/tot mijn spijt moet ik je het antwoord op deze vraag(en) schuldig blijven.
Mijn "kennis, etc" bestaat over het algemeen slechts uit "boekenwijsheid', zo ook in dit geval.
Sorry..........

mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2013 01:49
In het workshop manual ("Body") heb ik je bovenstaande hoogte-afstelling verhaal met afbeelding kunnen vinden. In dezelfde body section wordt ook in detail met afbeeldingen beschreven hoe je een xenon lamp vervangt. Maar helaas geen woord over een verandering van RH naar LH drive...   :-(

Ik houd het probleem in mijn achterhoofd. Mocht ik er nog iets over tegenkomen dan hoor je het natuurlijk van me.

Olof
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 02-04-2013 16:17
ik heb van de engelse versie de koplamp gedemonteerd en hier zitten metalen platen in die het
beeld bepalen. Dus volgens mij kun je ze niet gebruiken in nederland.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-04-2013 21:13
Dank je wel,

Olof
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-04-2013 07:58
Ik heb een RHD rx8 geimporteerd, koplampen moet je ombouwen. Die metalenplaatjes/reflectors moet je omwisselen. Als je het zelf kan kost het niets, laat je het doen kost het +- 225 eur.
Omhoog Onderwerp Commercieel / Commercieel / Mazda RX8 Voorkant en in delen te koop

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill