Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Startvogeltje onder de motorkap
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2013 16:38
Sinds een paar maanden klinkt er tijdens het starten af en toe een vreemd geluidje. Het gebeurt zo zeldzaam dat het moeilijk is te demonstreren. Als het gebeurt, hoor ik het alleen als de motor koud is en een paar dagen stil heeft gestaan, dus alleen als het starten iets langer dan 2 seconden duurt. Terwijl de motor echt aanslaat klinkt er heel snel "tsjielp tsjielp tsjielp" onder de kap. Zoiets als de mussen in mijn tuin. Het lijkt ook een klein beetje op het hoge intermitterende gepiep dat je hoort in een detonerende ouderwetse zuigermotor.

Wat is dit? Detonatie? Pakking uitlaatspruitstuk? Katalysator? Luchtpompje? De motor loopt verder als een zonnetje. Een half jaar geleden heb ik bougies, kabels en bobines vernieuwd, maar daarvoor had ik het geluid ook al eens gehoord. Het klinkt niet als iets waar ik me meteen zorgen om moet maken en ik heb er niet echt last van, maar ik ben wel heel nieuwsgierig...

Olof

Motorruimte is gecontroleerd op vogelnestjes.   :-)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2013 18:11 Edited 19-03-2013 18:23
Vertande aandrijfsnaar dynamo/airco slipt kort........?
Even watersproeien om te kijken of e.e.a. (tijdelijk) verdwijnt c.q. kort terug komt.......
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-03-2013 19:30
Dank je Ruud,

Klinkt aannemelijk. Dit zou verklaren waarom het alleen gebeurt als de startmotor meer tijd nodig heeft. Dan moet de dynamo meer ampères leveren. Ik ga het proberen. Kan nog wel even duren voordat ik zeker weet dat hier de oorzaak ligt, aangezien het maar af en toe gebeurt.

Groeten,

Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2013 23:02
...of kijk ook nog eens hier........
http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=43470
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-03-2013 23:15
Ja, dat geluidje uit de video klopt ongeveer. Alleen bij mij geeft hij maximaal 3x tsjielp. Daarna laat ik de contactsleutel los omdat de motor loopt en stopt het tsjielpen. Tijdens het rijden blijft het geluidje weg. De drijfriemen heb ik nog niet gecontroleerd. Veel te koud buiten...   :-)

Olof
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-07-2013 13:17
Probleem opgelost. Het was de startmotor die moeite had zich uit de starterkrans terug te trekken. Riemen controleren en opnieuw spannen hielp niet. Het tsilpen gebeurde steeds vaker en veranderde in een kort hoog rateltje.

Olof
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Startvogeltje onder de motorkap

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill