Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / sper verwijderen
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 18-01-2013 22:28
Hallo, is er iemand die weet of je van de sper een gewoon differentieel kunt maken.
of heeft iemand een exploded view van het differentieel zodat je kan zien hoe het in elkaar zit.

bvd Adriaan
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-01-2013 06:26
Misschien een domme vraag maar waarom zou iemand de sper er uit willen halen?
Daar heb ik echt nog nooit een goede reden voor gehoord!
Maar denk niet dat er gewone diffs voor de rx8 zijn.

Grtz Dennis.
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 19-01-2013 13:34
nee is geen domme vraag. Maar voor het regelement van de cross mag er geen sper in zitten.
en aangezien ik de rx8 voor de cross ga gebruiken zal deze eruit moeten.
- Van roy (Powerposter) [nl] op 19-01-2013 21:24
ehhhhhh een vraagje van mijn kant hoe zit het dan in de cross met al die Toyota MR2 beams uitvoeringen die rijden allemaal met de standaard sper .....

maar nu lees ik het regelement door en zie ik ook staan " j. De versnellingsbak, differentieel en het schakelmechanisme moet origineel en standaard zijn en er is geen enkele vorm van sper toegestaan." vreemd ik durf te wedden dat bijna alle beams mr2's met de standaard sper rijden mmmmm

Nog 1 vraag van mij laten ze je toe met een wankel motor in een klasse tot 2000 cc omdat vaak voor de verschillende motorsporten de RX-8 wordt aangeduid als 2*1300 = 2600 cc dit ivm elke rotatie een ontbranding per verbrandingskamer
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 20-01-2013 09:48
bij de standaard klasse hebben ze een testbank waar de auto op komt te staan om te kijken of er een sper in zit.
voor de motor inhoud geld het aantal cc's x 1.4. dit is dus 1300x1.4 en dat is 1820cc dus volgens mij mag het.

hoe zit de sper inelkaar is dit met platen?
- Van roy (Powerposter) [nl] op 20-01-2013 17:37
Kijk hier eens http://www.rx8club.com/tech-garage-22/rx8-lsd-13501/page2/

The LSD in the RX-8 is NOT a worm-gear type torsen LSD.

Mazda calls it a "Super-LSD", its appearance is very close to a normal differential. The Super-LSD however, has friction cones (not plates, or clutches) between the side gears and the differential gear case.

If you are familiar with the operation of a normal differential, you will know that speed differences between the two wheels causes torque to be transferred through the side gears, to the pinion gears, thus allowing you to get around the corner.

This same torque forces the side gears out, towards the differential gear case, and when you get enough torque, the friction cones lock with the differential gear case and you end up with a limited-slip effect.

Obviously, if there is little speed difference between the wheels the cones won't lock and variable axle speeds allow you to get around slow corners.

The spring in the center provides preload, so the thing doesn't rattle (there is probably a more technical explanation, but for us I think this is enough).

This LSD is used in later Miatas, and is primarily designed for improved acceleration and better traction. I am not up to date with the track record of it, but its simple construction leads me to believe it is probably more sturdy than the worm-torsen design, and definitely cheaper to repair!

The Super-LSD is actually classified as a torque-sensing (tor-sen) differential though, just to confuse matters.

I'll let you make your own judgements on whether it is suitable for 'DUHrifting' or not.

Happy camping!

btw ik denk wel dat je bij autocross bij de start met een RX-8 in het nadeel bent ten opzichte van de MR2's  omdat deze meer gewicht op de achterwielen hebben en daardoor meer tractie zullen hebben vanuit stilstand eenmaal op snelheid heeft de RX-8 mischien wel weer een betere gewicht verdeling over de wielen en zal beter sturen. Veel succes met je project en als je het diff. uit elkaar hebt/haalt maak dan een paar foto's voor ons mede forum gebruikers.

Grtn

Roy
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 20-01-2013 20:43
bedankt voor de info

ja kun je wel gekijk in hebben. het is te proberen en ik zie het wel.
goed idee van de foto's zal ze proberen te gaan maken voor het forum

groeten Adriaan
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-01-2013 20:01
ik zag deze week op de tv, een jongen die had zijn sperr (BMW) vast gelast...

Groetjes M&M
- Van Thomas (Powerposter) [nl] op 27-01-2013 10:35
Ti's dat de 8 een std een lsd heeft. Anders had ik er ook een Mig diff van gemaakt..
- Van roy (Powerposter) [nl] op 27-01-2013 18:23
heren het gaat adriaantje er juist om dat er geen lsd/sper in mag zitten dus ook geen CO2/mig sper oftewel vast gelast diff.

btw Adriaantje ik weet van twee mr2 rijders in de zelfde klasse als waar jij in zult uit komen dat hun de standaard mr2 beams bak incl standaard sper gebruiken ...... mag niet maar denk (weet eigenlijk wel zeker) dat er nog veel meer zijn die zich niet aan de regels houden mbt het niet mogen hebben van een sper/lsd

grtn
Roy
- Van roy (Powerposter) [nl] op 09-06-2013 12:57
Hey adriaantje stond jij toevallig in de start 84 met je crossende rex? indien ja hoe bevalt het MR2 plagen in de autocross met je rex
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 13-06-2013 20:07
ja dat ben ik wel ja. We hebben nu één nk wedstrijd gehad en dat beviel wel ben alleen op zoek naar een 5 bak en andere schokbrekers.
van de 16 auto's waren er 15 mr2 en ik met de mazda. netjes 6de geworden in de finale
Met een zwaardere auto dan de rest.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 14-06-2013 15:51
ik ben voor mij sp juist op zoek naar een 6bak, misschien een ruil?
- Van roy (Powerposter) [nl] op 14-06-2013 18:10 Edited 14-06-2013 18:13
Nog een beetje meer trainen en misschien de auto nog beetje afslanken waar het kan .... en ja een paar dikke reiger schokbrekers zou natuurlijk ook leuk zijn maar die kosten dan ook weer een paar veel euries, misschien zie ik je dit jaar nog een keer op een NK meestal bezoek ik er wel een paar elk jaar.
PS mijn rex is dan geen donor auto hahahahaha

Waarom wil jij een 5 bak? weet zo even de verhoudingen niet maar die is toch langer qua versnellingen of toch wel http://www.mazda.co.uk/assets/uk/usedcars/brochures/rx8_brochure.pdf

TransmissionType       5-speed manual                  6-speed manual
Gear ratios: 1st      3.483                                  3.760
                 2nd      2.015                                  2.269
                 3rd      1.484                                  1.645
                 4th      1.000                                  1.187
                 5th      0.762                                  1.000
                 6th         –                                     0.843

6 bak is dus korter .....
Reverse 3.288 3.564
Final gear ratio 4.444 4.444
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 15-06-2013 13:28
ja wou het eens proberen met een 5 bak. de eerste nk zat ik aan het eind van het rechte stuk in de toerenbegrenser. als je een 5 bak hebt is dat om te rekenen dat hij in de twee 15 km/uur harder loopt dus ook een snellere eindsnelheid. Wou eerst met de europokal in terwolde eind juni dit eens proberen en dan 13 juli met het nk de goede bak er achter zetten. Alleen kost een 5 bak ook weer wat. Geldboompjes kweken is mij nog niet gelukt. Auto zal wel lichter moeten alleen om dan het vermogen op de baan te brengen wordt wel moeilijk.
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 15-06-2013 13:29
martijn zou eigenlijk een reserve bak willen. kan wel gaan ruilen alleen dan heb ik verder niets meer.
- Van roy (Powerposter) [nl] op 17-06-2013 18:21
ok ok tja banden met een grotere hoogte hoogte zijn misschien ook een optie, volgens mij las ik in de start dat je 16 inch achterop had gezet (zal wel krap om de remklauw zijn)  17 inch met zelfde band hoogte misschien iets ... banden worden dan natuurlijk wel weer duurder :-( ...

BTW ik neem dat je de traction control echt uitgeschakeld hebt dus ook de stabiliteit control, dus zoals bij een standaard rx-8 de traction control schakelaar ca zo'n 10 seconden ingedrukt houden tot het slippende lampje gaat branden.

voor een bak toch marktplaats en ebay toch maar volgen vrij recent zag ik nog ergens een sloper staan
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 17-06-2013 19:12
ja banden is ook een optie. heb nu via ebay een bak in duitsland gevonden. moet hem alleen nog deze kant op zien te krijgen.

traction control heb ik niet via het knopje uitgeschakeld alleen de abs kabels eraf is genoeg doet ie het ook niet meer.
en blijft het lampje ook branden.

zal me benieuwen bij de thuis wedstrijd. 29 en 30 juni. mooi proberen en 13 juli moet het in t echt
- Van roy (Powerposter) [nl] op 21-06-2013 20:50 Edited 21-06-2013 20:54
Succes hou zo veel mogelijk mr 2's achter je!!!

ps rijd jij met de olie injectie pomp nog aangesloten of op mengsmering, ik weet dat men voor veel motorsport doeleinden met de wankel motoren de olie injectie onklaar maakt en op mengsmering gaat rijden of de olie metering pomp zodanig aanpast en een separate olie tank plaats met 2 takt olie erin zodat er continu iets 2 takt olie wordt geinjecteerd. De sohn adapter wordt hier vaak voor gebruikt zie de volgende site      http://www.rotaryaviation.com/oil_injector_pump_adaptors.htm     maar gewoon op mengsmering rijden zal makelijker en minder gevoelig zijn ... heb op mijn eigen rx8 wel een sohn adapter gemonteerd minder versmering van de seals etc  en ook syntetische olie dan geen probleem.

en nog een leuk artikel ergens anders op het net:

RX-8 - Race Tips
While undertaking development work on the RX-8 Renesis engine for SCCA T2/T3 use, we decided to introduce extra oil into the fuel to monitor the effect. To our surprise, this additional oil increased power! Further dyno testing found that by adding 10 oz(ca 0,3 liter). of Royal Purple 2-Stroke Oil to 6 gallons(ca 23 liter)  of fuel, we gained an average of 1.7 HP from 2000-9000 RPM, along with an increase in peak power of 4 HP. We validated this increase by changing back to a "non-oiled" fuel - and the power returned to the previous level. Later, we tried the same test with another brand of synthetic oil with nearly the same results.

For racing applications, the addition of a high quality synthetic oil increases power and most certainly decreases wear. The only negatives are the cost of the oil and an increase in the tendency to foul the spark plugs. (Note: We have not performed these tests on non-RX-8 engines yet, these results are unknown.)

zo zijn er meerdere artikelen te vinden en eigenlijk overall spreekt men over mengsmering toepassen de mengverhoudingen variëren wel erg welke men aanraad, maar je cat zal wel leeg zijn dus die is geen belemmering om mengsmering te gebruiken en anders leeghalen die cat hahaha
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 22-06-2013 11:37
ja is wel te proberen. Nee ik rij nog met de auto helemaal standaard. Had er ook nog niet van gehoord met mengsmering trouwens. Zal het eens gaan bekijken.
Heb de cat trouwens ook nog gevuld. Heeft het nog negatiefe dingen als ik deze leeg haal.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-06-2013 14:13
voor de cros nee, dagelijks gebruik ja. het lampje van motorstoring gaat dan branden.

Groetjes M&M
- Van roy (Powerposter) [nl] op 22-06-2013 17:18
leeghalen die cat of gewoon er tussen weg halen en een pijp er tussen lassen, weer een paar pk gewonnen tweede lambda zonde wel terug plaatsen en motor storings lampje negeren. Ik ga binnenkort nog iets proberen om het lambda sensor signaal aan te passen zodat het lampje met een lege cat ook niet gaat branden, als het werkt zet ik het hier wel online hoe maar ik moet het eerst nog uitproberen.

PS de cat van de rx8 wil nog wel eens defect raken en soms verstoppen met veel vermogens verlies als gevolg.

over mengsmering zoek eens via google met een zoekterm als " premix rx8 " en je zult veeeeeeeeeeeellllllllllll resultaten zien.

Suczeven
- Van adriaantjee (Powerposter) [nl] op 01-07-2013 13:55
dank jullie zal het gaan proberen.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / sper verwijderen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill