Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Info tweedehands rx-8
- Van Pvos (Beginner) [nl] op 19-09-2012 23:25 Edited 20-09-2012 00:04
Hallo

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen en zeggen wat ik hier doe.

Mijn naam in Peter Vos
Ik ben 18 jaar en woon in Westerlee in groningen

Mijn eerste auto was een fiat punto ELX cabriolet uit 94. In het begin een zeer fijne auto, zeker omdat de vorige eigenaar ongeveer 2000 euro aan onderhoud had gedaan vlak voor ikHem kocht
Dit klopte met de afschriften van de garage (alles was compleet).

Maar na 1 maand rijden begon het gezeur al...verrotte dorpel, aquarium in de kofferbak, onder het reservewiel, auto moest opnieuw gebalanceerd worden, nieuwe startmotor, lekke uitlaat, het DAK IS ER 2 KEER AFGEVLOGEN OP DE SNELWEG, dit omdat het onmogelijk was hem vast temaken zonder telassen. en dit is ongeveer 3% van de problemen die ik heb ondervonden.
Erg raar omdat hij een maand voor ik hem kocht nog APK had gekregen.

Maar ja, verkocht en klaar, nu heb ik zo gauw mogelijk een auto gekocht, en kon van een bekende een Mazda 323f bg kopen voor €250 dus verwachtte er niet teveel van. Maar wat een aankoop. Rijd perfect, lekker snel. Ik ben gelijk fan van Mazda nu ik er in een rijd en andere recensies hoor

Maar to the point of matter.
Op autotrack.nl en dergelijke zie ik rx-8'en staan voor 10 tot 15000 euro. Dit lijkt me erg weinig voor een auto van dit kaliber? Het gaat om de 1.3 liter. Nu was mijn vraag, of een rx-8 een goede aankoop zou zijn kwa:
duurzaamheid van onderdelen,
rijd comfort (5 DAGEN PER WEEK WOON WERK VERKEER VAN 45MINUTEN)
zuinigheid (1 op 10 las ik?) 
zit comfort stoelen voor en achterin,
kofferbak ruimte,
en gewoon algemene info zou fijn zijn.

Ik ben nu een half uur lang dit bericht aan het typen en hoop dat jullie energie in een reactie willen steken.

Bij voorbaat veel dank

Ps: graag zo objectief mogelijk, (zelfs op een rx-8 fan site haha) dus ook de downsides van deze auto
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [jp] op 20-09-2012 00:51
Leuk om te horen dat je interesse hebt in een Rx-8

om vanuit mijn ervaring jou vragen te beantwoorden:

duurzaamheid van onderdelen,
De Rex heeft een paar zwakke punten die je ook zal vinden hier op dit forum. de originele olie leidingen roesten lekker en dat is een aardige koste post. voor de rest vind ik de rex zeer degelijk aanvoelen.
Maar een potje geld opzij zetten voor het geval dat is niet onverstandig.

rijd comfort (5 DAGEN PER WEEK WOON WERK VERKEER VAN 45MINUTEN)
Rijcomfort is zeer hoog, filerijden met een handgeschakelde is niet echt mijn hobby moet ik zeggen.

zuinigheid (1 op 10 las ik?) 
1 op 10 is als een natte droom voor me, hou eerder 1 op 6 aan. plus een litertje olie iedere 2-3k kilometer

zit comfort stoelen voor en achterin,
Zitcomfort is perfect, heerlijke stoeljtes!
Achterin moet je er wel in vallen maar als je eenmaal zit kunnen er gewoon 2 volwassenen achterin comfortabel zitten

kofferbak ruimte,
Achter stoelen kan je niet neer klappen en een bierkratje moet je er in manoeuvreren. wel is er een luikje zodat je een paar wintersport latten kan vervoeren.

en gewoon algemene info zou fijn zijn.
Toffe auto, niet economisch verantwoord maar wanneer je er in rijd krijg je gewoon een smile op je gezicht.
Ohja, de navigatie is niets waard
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 20-09-2012 06:37
Hallo Peter,

Zoals frozenlips al aangeeft een auto met geweldige rij eigenschappen.
Bovendien een erg unieke auto. Waar vind je sport auto, die oogt als een coupé, waar je met z'n vieren in kan zitten met een redelijke bagageruimte?

Het is wel een auto met een gebruiksaanwijzing. Behandel hem goed en je kan er lang plezier van hebben.
En met goed bedoel ik:
- Eerst rustig warm draaien en dan kun je los
- Nooit koud uitzetten !! (dus af en toe even omrijden !!)
- Let vooral op je olie, de motor gebruikt olie (dat hoort zo)
- Regelmatig (als 'ie lekker warm is) hoog in de toeren jagen (is een genot)

Ik gebruik mijn RX-8 voornamelijk zakelijk en rijd er gemiddeld 1 op 8 mee. Dat is niet echt zuinig.

Groet,
Ger
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 20-09-2012 07:16
Hi Peter,

Ik heb ook pas sinds kort (Juni) een RX8 en heb er al een hoop aan moeten doen.
Nu was dit zeker al wat ingecalculeerd, maar ik ben de zwakke punten nu bijna allemaal wel al tegengekomen :)

Het is een auto die zeer prettig is om te rijden, goede wegligging, goede stoelen ook achterin.
Maar idd zoals frozenlips al aangeeft, probeer niet gewoon achterin te stappen maar laat je gewoon kont eerst erin vallen en je zit ook daar erg goed.
Achterbak is niet echt klein maar de opening van de achterbak is klein.
Je kan 2 vouwkratten achter elkaar kwijt en nog 2 boodschappen tassen ernaast dus ruimte genoeg voor de boodschappen op zaterdag :)

Wat ik toch echt als slecht punt moet aankaarten van de RX is Roest!
De RX die ik heb is nergens doorgerot maar mijn Fiat die even oud is, altijd buiten gestaan en meer kilometers is vrijwel puntgaaf aan de onderzijde (ook bovenzijde).
De Mazda moet echt flink onderhanden genomen worden anders gaat hij echt van me af.
Olieledingen zijn erg roest gevoeling bij de slangkoppelingen en erg duur om te vervangen...vraag me niet hoe ik dat weet :)
Motor is zeker niet de betrouwbaarste motor die er is. Bij een slechte baas leeft hij ook erg kort...
Bobines zijn een zwak punt en kunnen mits niet op tijd vervangen voor veel schade zorgen (Kat en motor, ook bij mijn auto).
Benzine verbruik is echt hoog, verwacht niet beter dan 1:7, 1:8 te rijden. Ik haal 1:5 ook wel :D
Banden zijn ook vrij prijzig en niet aan te raden daarmee te bezuinigen.

Nu klinkt het misschien wat negatief, maar kan je zeggen dat het de leukste auto is waar ik tot nu toe mee heb gereden!
Besef echter dat het geen goedkope auto is, dan zal hij zeker niet tegenvallen.

Succes met je zoektocht!
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 20-09-2012 08:19
En als je je rechtervoet wel redelijk onder controle kunt houden en veel lange stukken rijdt (45 minuten woon-werk zonder file), moet je in ieder geval met een SP (de 192pk versie) 1 op 9 kunnen halen.
- Van Pvos (Beginner) [nl] op 20-09-2012 11:27
hallo

ok toch wat meer minpunten dan ik verwacht had, de ruimte is voor mij niet super intressant omdat ik meestal in mn eentje of met 2 man erin zit, en een enkele keer 4 man (1 keer per maand)

wat me het meeste opviel was toch wel de snelheid van het  roesten en het verbruik.
1 op 9 is nog niet heel, ik had echt gehoopt op 1 op 10/11...

ik zal er toch even diep over na moeten denken... erg jammer want vind het zowieso een super mooi ding, maar dan wordt het toch echt de + tegen de - opwegen.

en een tweede baan erbij zoeken haha

maar hartstikke bedankt voor zulke snelle reacties, jullie hebben me goed geholpen ;)
als er vooruitgang is in de aanschaf e.d. laat ik het wel weten :D
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [jp] op 20-09-2012 12:15
persoonlijk heb ik niet veel last van roest. alleen de olie leiding was bij mij door. buiten dat niet. 1 op 11 ga je nooit halen. (misschien berg af met de motor uit)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-09-2012 12:49
Ik heb eigenlijk niets toe te voegen :)
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 20-09-2012 19:56
Zoals hier boven genoemd zijn heeft de rx-8 zijn kwaaltjes maar je wordt beloond met een heerlijke rijders auto.
Elke keer als ik weg rij krijg ik na 2 jaar nog steeds een lach van oor tot oor op me gezicht.

Houd daarbij wel rekening met het volgende "Bijzondere auto : Bijzondere Kosten"
Let daarbij op een boven gemiddelde prijs van een bobine of bougies, de olie met de juiste specificatie kan ik in de buurt alleen bij de Mazda krijgen of ik met het online bestellen
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [jp] op 21-09-2012 03:04
Olie bestel ik online uit duitsland 10 liter scheelt me 30 euro ofzo. Hoewel een litertje uit het vat bij de dealer een goede prijs is. (Iedere res heeft altijd een flesje met een litertje olie bij zich.
bobines moet je ook uit de UK of USA laten komen, scheelt je honderden euro's.

Het is niet een auto zoals een golfje waar je in stapt zonder na te denken hem af trapt en vervolgens goedkoop onderhoud geeft.
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 21-09-2012 07:50
Welkom,

wel een luxe voor iemand van 18jr om een rx-8 te kunnen bekostigen ;) Houd er rekening mee dat je de RX-8 waarschijnlijk niet op je eigen naam kunt verzekeren, en anders is dit tegen een hele hoge premie. (leeftijd + vermogen + waarde auto)

Wil je bezuinigen en boeit RHD rijden je niets, dan zou ik zeggen importeren.

Succes
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 21-09-2012 08:42
V.M.Ly:

> Welkom,
>
> wel een luxe voor iemand van 18jr om een rx-8 te
> kunnen bekostigen ;)


Goed sparen.... Zo duur is een RX-8 niet meer in aanschaf
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-09-2012 08:58
Ga eerst maar eens een proefrit maken en stel jezelf de vragen opnieuw.
De RX8 is niet geschikt voor mensen met een beperkt budget, tenzij je echt liefhebber bent.

Grtz Dennis.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-09-2012 10:58
CasperRX-8:

> V.M.Ly:
>
> Goed sparen.... Zo duur is een RX-8 niet meer in aanschaf


Idd, heel veel nieuwe forumleden zijn rond de 20.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 23-09-2012 12:02
Als je een rx8 wil moet je weten dat dit een zeer speciale wagen is.
En een speciale wagen heeft altijd een speciale prijs.Daarmee bedoel ik voor de onderdelen enzo duurder en die vind je niet overal, tenzij je naar de mazda garage gaat. Die belachelijke duren prijzen hebben.
En je moet weten dat dit geen wagen is waarmee je veel kilometers kan doen. Een goede raad dat ik u geef reviseer de motor op tijd. Om grote kosten te vermijden.
Ik reviseer de motor nu altijd op 100.000km dit kost je 2000 euro als je het zelf doet.
Een nieuwe motor kost 4000 euro
Aan u de keuze. Sommige zullen dat onnodig vinden. Maar mijn motor is op 127.000km kapot gegaan. En ik ben een freak op gebied van onderhoud van mijn wagen.
Bobines +bougies altijd op 30.000km vervangen
Altijd met premix gereden met sohn adapter
Daarom doe ik altijd op 100.000 km een revisie (gouden tip)
De motor is echt een mooi staaltje techniek maar de apex seals zijn altijd het nadeel geweest bij de wankel motor.Dit gaat meestal altijd kapot waardoor je motor helemaal vast loopt of geen compressie meer maakt.

Maar ik zou geen andere wagen willen. Het gevoel dat je hebt in die wagen is gewoon zalig.
Ik heb al 2 rx8 gehad en zelf motors gereviseerd.
Heb er eentje had van 2008 en daarna één van 2004 met kapotte motor die ik daarna gereviseerd heb.
En als ik rexen te koop zie staan met kapotte motor, probeer ik ze altijd op te kopen om daarna weer rijdend te maken. I love it! :-) (mijne 2de rex heeft mij in totaal 5000euro gekost ;-) )

Dus denk goe na bij de aankoop van zo een wagen. meer onderhoud nodig dan andere wagens

Make your choice! :-)

Als ge vragen hebt stel ze maar,ik help u graag verder
- Van V.M.Ly (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-09-2012 18:00
servranckx:

> Als je een rx8 wil moet je weten dat dit een zeer
> speciale wagen is.
> En een speciale wagen heeft altijd een speciale
> prijs.Daarmee bedoel ik voor de onderdelen enzo
> duurder en die vind je niet overal, tenzij je naar
> de mazda garage gaat. Die belachelijke duren
> prijzen hebben.
> En je moet weten dat dit geen wagen is waarmee je
> veel kilometers kan doen. Een goede raad dat ik u
> geef reviseer de motor op tijd. Om grote kosten te
> vermijden.
> Ik reviseer de motor nu altijd op 100.000km dit
> kost je 2000 euro als je het zelf doet.
> Een nieuwe motor kost 4000 euro
> Aan u de keuze. Sommige zullen dat onnodig vinden.
> Maar mijn motor is op 127.000km kapot gegaan. En ik
> ben een freak op gebied van onderhoud van mijn
> wagen.
> Bobines +bougies altijd op 30.000km vervangen
> Altijd met premix gereden met sohn adapter
> Daarom doe ik altijd op 100.000 km een revisie
> (gouden tip)
> De motor is echt een mooi staaltje techniek maar de
> apex seals zijn altijd het nadeel geweest bij de
> wankel motor.Dit gaat meestal altijd kapot waardoor
> je motor helemaal vast loopt of geen compressie
> meer maakt.
>
> Maar ik zou geen andere wagen willen. Het gevoel
> dat je hebt in die wagen is gewoon zalig.
> Ik heb al 2 rx8 gehad en zelf motors gereviseerd.
> Heb er eentje had van 2008 en daarna één van 2004
> met kapotte motor die ik daarna gereviseerd heb.
> En als ik rexen te koop zie staan met kapotte
> motor, probeer ik ze altijd op te kopen om daarna
> weer rijdend te maken. I love it! :-) (mijne 2de
> rex heeft mij in totaal 5000euro gekost ;-) )
>
> Dus denk goe na bij de aankoop van zo een wagen.
> meer onderhoud nodig dan andere wagens
>
> Make your choice! :-)
>
> Als ge vragen hebt stel ze maar,ik help u graag verder


Is het een idee om je diensten mbt het reviseren van de motor aan te bieden aan clubleden? Tegen een gunstige tarief;)
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [jp] op 25-09-2012 02:27
Ik ga die dvd bekijken en dan uipuzzelen voor mezelf of ik het zelf zou kunnen. maar ik denk dat het lastig is
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-09-2012 05:35
Ik neem aan dat je de volgende nieuwe onderdelen gebruikt:
-pakkingset en oliekeeringen,
-apex-seals,
-rotorlagers.

Zit er zelf ook aan te denken om dit bij 100.000km te doen.

Grtz Dennis.
- Van servranckx (Deelnemer) [be] op 25-09-2012 09:44
ja als je motor nog goed werkt is het enkel de apex-seals,dichtingset voor motor en rotors + lagers (deze kunnen in principe terug gebruikt worden als er geen zichtbare schade aan is) maar ik verander ze toch altijd hoor.
rotorhuizen kun je ook vervangen. dat is eigelijk het beste. maar dan word het natuurlijk veel duurder.
Echt moeilijk is het niet.je moet gewoon goed de spelingen respecteren.

Kijk naar de dvd. Het is wel een 2 rotor van een rx7 maar er is veel gelijkenis op een paar dingen na.
Dat was voor mij een grote hulp.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Info tweedehands rx-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill