Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Stabilisator End-links
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 15-08-2012 21:59
Bij mij hebben de standaard stabilisator end links van de voorste stabilisator stang het begeven. dit resulteerde in hevig trillen in het stuur en een licht tikkend geluid in bochten.
na het rechter voorwiel er af gehaald te hebben werd mij al snel duidelijk wat de oorzaak was, de link van de stabilisator stang naar de onderste draag arm was kapot.

Zoeken naar een vervanger, eerst de Mazda dealer gebeld voor de prijs van een set originele maar die waren net zo duur als aftermarket set of Ebay
Dus heb ik mijn oog laten vallen op de end links van Whiteline de KC141 zoals zij deze noemen.

Deze hoop ik nog deze week of begin volgende week te kunnen ophalen bij Fineline-imports uit Almere.
Foto's van hoe, wat en waarom plaats ik zodra ik de end-links ga vervangen.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 16-08-2012 22:10 Edited 16-08-2012 22:13
Hier een kleine foto van hoe de oude Stabilisator End-links er aan toe zijn, er naast ligt de Nieuwe van Whiteline.
Aan de draag arm zijde van de end-link is het blauwe plastic uit zijn huis gebroken.
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-08-2012 22:38
hey heb je hem al binnen???
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 16-08-2012 22:59
Ja heb er nu 1 onder zitten, morgen doe ik de andere en dan hopen dat alle problemen weer zijn opgelost
- Van roy_1985 (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-08-2012 23:14
martijn.vos1988:

> Ja heb er nu 1 onder zitten, morgen doe ik de
> andere en dan hopen dat alle problemen weer zijn
> opgelost


oke netjes dus je bent er waarschijnlijk de 26e wel bij:P
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 16-08-2012 23:38
ja waarschijnlijk wel ja :p
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-08-2012 09:38
De originele gaan regelmatig stuk.
Bij mij echter niet.

outjer
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 17-08-2012 19:02
De links zijn vervangen en de auto rijd weer een stuk beter alleen heb ik nog steeds last van een tikkend geluid in bochten naar rechts, iemand nog suggesties?
De rubbers van de ophanging zijn naar wat ik heb kunnen zien en voelen allemaal nog een goede conditie.
Zelf al gedacht aan een droog voorwiel lager, als ze kapot zijn gaan ze meer razen dacht ik.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2012 00:31
Gebeurt dat alleen bij volledige stuuruitslag?

Ik herinner me een van de Mazda fabrieksbulletins waarin een oplossing voor dit probleem beschreven staat. De velg die iets in de wielophanging kan raken, geloof ik. Ik had de internetlink bewaard, maar helaas werkt die niet meer...   :-(

Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2012 00:48
Dat is alleen bij langzaam rijden en vol sturen. Dan is er een beetje speling tussen de velg en de naaf. Oplossing is simpelweg de velg met een hoger moment vast te zetten.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 18-08-2012 07:36
Een paar maanden geleden was er 1 los vooraan bestuurderskant. Ik heb die er dan terug inklopt met een rubber hamer en die zit nog altijd vast.
Ik heb dan een set originele besteld maar heb die nog niet geplaatst.
Hoe heb je die vervangen?
Ik zou de auto opkrikken, wiel eraf en dan kan je erbij. Ik vraag mij af als die dan niet onder spanning staan?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2012 10:14
Als je hem links even ver opkrikt als rechts, zal er waarschijnlijk geen spanning op staan.

Olof
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 18-08-2012 20:10
Nee bij mij gebeurt het niet alleen bij volledig stuur uitslag, het geluid laat zich al horen bij flauwe bochten helaas.
- Van martijn.vos1988 (ForumPro) [nl] op 19-08-2012 12:46
het tikkende geluid lijkt ook opgelost te zijn. Heb het wielen er vandaag afgehad om de end-links te controleren of deze iets losgekomen zijn.
Heb gelijk het contact oppervlak van de remschijf en de velg goed schoongemaakt en het geluid in de bochten lijkt nu weg te zijn.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Stabilisator End-links

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill