Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Olie
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 30-10-2011 16:24
Hi,

Ik heb net mn rex de eerste keer naar zn onderhoud gedaan in de mazda garage dicht bij mij. Nu had ik gevraagd om een busje extra olie in de kofferbak achter te laten, maar heb ik gezien dat dit 15W40 is. Nu schrok ik toch even want volgens mij mocht er enkel 5w30 in. Moet ik zo snel mogelijk van deze olie af of is het ok?

met dank bij voorbaat,

Nick
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 30-10-2011 23:17
Ik vermoed dat dat niet zo OK is hoor, de viscositeit van 15W40 is dunner dan 5W30,
maar ik denk dat het probleem hem meer bij de verbranding ervan zit.
maar ik ben zeker dat anderen je nog meer info kunnen geven hieromtrent.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-10-2011 10:54
5w30 is "dunner" dan 15w40...............
15w40 is vlgs een Engelse rotaryspecialist prima (ik gebruik zelf 0w40, 5w40 of 10w40):

Just to let people know my reasons for the 10/40 or 15/40 on all our rebuilds is due to the fact that every RX8 engine we pull down has major bearing wear. On all previous rotaries that Mazda built 10/40 mineral oil was what Mazda said to use and the last 3rd gen RX7 which has exactly the same bearings in it as a 231hp RX8 engine had no where near the bearing wear that RX8's do. Also they do burn cleaner with less deposit's.The 2nd gen RX7 has the same bearings as the low power 191hp RX8 and they too did not have any where near the bearing wear of the RX8.
Hope that helps.


http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=40903

mvg, Ruud
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 01-11-2011 00:29
er wordt wel over 10w40 mineral oil gesproken eh!!!, das volgens mij anders dan 10w40 full sunthetische, toch???
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 01-11-2011 18:37
Interessante discussie waar veel kan over gespeculeerd worden, maar ik vind het bizar dat mazda zelf hun 5W30 zo zou advertisen om dan eigenlijk fout te zijn in hun redenering. Ik heb zoiets van 'als de ingenieurs die de motor gemaakt hebben deze motoren afstellen om goed te functioneren met die olie, waarom zou je dan iets anders proberen' -> niet erg kritische houding of course maar seems a bit odd :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2011 22:00
Wat ik uit een stuk of 100 verschillende discussies begepen heb waar iedereen het wel over eens is:

- Zorg voor kwalitatieve olie, en niet zomaar een flesje bij de Aldi kopen.
- Altijd goed warmrijden en daarna niet bang zijn om toeren te maken.
- Olie op peil houden
- Dezelfde olie blijven gebruiken

Dan maakt het niet eens meer zoveel uit of je mineraal/half/volsyntheet hebt en in welke viscositeit. Overal is wel wat over te zeggen positief danwel negatief.

Ik denk zelf dat vooral de kwaliteit erg belangrijk is ivm additieven.

En de 5w30 Dexelia is zo'n kwalitatieve olie. Dus die blijf ik lekker gebruiken.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [es] op 01-11-2011 22:15
(even voor de duidelijkheid voor zover deze er is)
15w 40 is NIET dunner dan 5w 30, het is precies anders om ;)
Het 1e getal is de viscositeit (vloeibaarheids dikte) bij koude olie
Het 2e getal is de viscositeit bij warme olie

en of het nu synthetisch of mineraal is, dat maakt de viscositeit niet anders!

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2011 22:32
En nog een aanvulling:

Viscositeit zegt niets over de kwaliteit, daar zijn weer andere aanduidingen voor (ACEA, API).
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2011 22:40 Edited 01-11-2011 23:12
@ Faxie:


> - Zorg voor kwalitatieve olie, en niet zomaar een flesje bij de Aldi kopen.


Er is niks mis met Aldi en Lidl motorolie..............mogelijke vooroordelen zijn niet op feiten gebaseerd........
De motorolie van beiden komt namelijk van een gerenommeerde Duitse olieraffinaarderij t.w. de Mineralöl-Raffinerie Dollbergen GmbH die produceert onder de eigen merknamen Pennasol, Westol en Motor Gold............en dus ook voor derden produceert......
http://www.mineraloel-raffinerie.de/
http://www.pennasol.de/pen/content/blogcategory/40/23/lang,de/
(NB: mijn 0W40 motorolie is een volsynth. low SAPS van Aral (dochter van BP); mijn 5W40 is een volsynth. olie van Lidl........beide soorten voldoen aan c.q. overschrijden de eisen van Mazda..........een evt 10W40 zou ik ook bij Aldi of Lidl kopen, ofschoon Aral (Aral Super Tronic 0W-40 low SAPS), indien zoals door mij in Duitsland besteld per 20 ltr. en inkl. transportkosten op slechts Euro 7,- per ltr. komt............hetgeen spotgoedkoop is voor een volsynth. low SAPS 0W40 olie...........)
http://www.oelshop24.de/products/0/0/48_Motoroel-Aral-Super-Tronic-0W-40.html

mvg, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2011 23:19
Het was maar bij wijze van spreken.... ik wist niet eens dat ze olie bij de Aldi en Lidl verkochten ;)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-11-2011 10:20 Edited 02-11-2011 10:22
rudolphw:

> 5w30 is "dunner" dan 15w40...............
> 15w40 is vlgs een Engelse rotaryspecialist prima
> (ik gebruik zelf 0w40, 5w40 of 10w40):
>
> Just to let people know my reasons for the 10/40 or
> 15/40 on all our rebuilds is due to the fact that
> every RX8 engine we pull down has major bearing
> wear. On all previous rotaries that Mazda built
> 10/40 mineral oil was what Mazda said to use and
> the last 3rd gen RX7 which has exactly the same
> bearings in it as a 231hp RX8 engine had no where
> near the bearing wear that RX8's do. Also they do
> burn cleaner with less deposit's.The 2nd gen RX7
> has the same bearings as the low power 191hp RX8
> and they too did not have any where near the
> bearing wear of the RX8.
> Hope that helps.


Die lagerslijtage hangt naast de smering en de kwaliteit van de lagers vooral af van de belasting van die lagers, die is natuurlijk anders in deze nieuwe motoren. Ik lees niet dat de lagerslijtage minder is na het inzetten van 15w40 i.p.v. 5w40.
Dus het is een 'gut feeling' verhaal, zoals zovele. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het onzin is, alleen dat bewijs of zelfs maar aanwijzingen ontbreken.

Ik neem aan dat je die 0w40 in de winter gebruikt?

> http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=40903
>
> mvg, Ruud

- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-11-2011 11:31
@Leo
........."Ik neem aan dat je die 0w40 in de winter gebruikt?"..........

Is idd wel logisch/begrijpelijk, echter tot nog toe voor zomer en winter 0W40; vroeger 5W40 voor beide; ben weer van plan voor zomer en winter richting 5W40 resp 10W40 te gaan omdat de winters in Ned niet extreem zijn en ik 's winters bij < 0 gr. C sowieso niet rij met de Rex.........
Ofschoon ik elke 7500 km motorolie ververs is het ook te lastig om voor zomer en winter een verschillend viscositeitsbereik toe te passen; ik rij maar net 10.000 km per jaar. (lukt mij overigens wel om bij verversen telkens toch ca. 5,0 ltr van de totaal ca 7,3 ltr motorolie te vervangen)
Heb gekozen voor XW40 om de kans op schade "stationary gear" en lagers "eccentric shaft" te verminderen.....wordt ook in USA geadviseerd......we zullen het wel zien.........ik denk echter dat daarnaast vooral een lage lagerbelasting/c.q. voldoende motortoerental belangrijk is, dus goed opletten dat de motor niet met te laag toerental wordt gebruikt........bijvoorbeeld bij 80 km wegen zou je in zijn 6e versn. op ca. 2750 toeren zitten; dit is voor mij gevoelsmatig te laag, daarom rij ik dan in de 5e versnelling waardoor ik net even boven de 3000 toeren uitkom.........
Er wordt wel gesteld dat de Rex-motor "vrij soepel" is echter ik heb zelf echt het idee dat vooral bij een rotatiemotor ïn een te lage versnelling rijden "killing" is voor de motor....

mvg, Ruud
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 06-11-2011 18:39
Thx voor de reply, ik heb er dexelia 10W40 ingedaan en dit lijkt me goed in orde :)  nu nog bougies vervangen en ben rond (draait met een valse slag in nu en dan en auto heeft een jaar stilgestaan dus 9 kansen op 10 bougies, right?)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-11-2011 11:54
rudolphw:


> ik denk echter dat daarnaast vooral een lage
> lagerbelasting/c.q. voldoende motortoerental
> belangrijk is, dus goed opletten dat de motor niet
> met te laag toerental wordt
> gebruikt........bijvoorbeeld bij 80 km wegen zou je
> in zijn 6e versn. op ca. 2750 toeren zitten; dit is
> voor mij gevoelsmatig te laag, daarom rij ik dan in
> de 5e versnelling waardoor ik net even boven de
> 3000 toeren uitkom.........
> Er wordt wel gesteld dat de Rex-motor "vrij soepel"
> is echter ik heb zelf echt het idee dat vooral bij
> een rotatiemotor ïn een te lage versnelling rijden
> "killing" is voor de motor....
>
> mvg, Ruud


Ik ben het hier helemaal mee eens!!
De rex is natuurlijk ook nog eens een hoge toeren motor, en geen diesel.
Wij rijden bij 80kmph of in de 4 of in de 3!! (vind ie erg fijn :):) )

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Olie

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill