Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / DTC P0410
- Van Yougoboss (Deelnemer) [nl] op 12-06-2011 14:22
Toch eens mijn RX-8 probleem aan de geleerden voorleggen:
Een tijd geleden kreeg ik een check engine light met de P0420 code, Cat function degraded. De Mazda dealer wist te vertellen dat de bobines ervoor gezorgd hadden dat mij Cat de geest gegeven had. Reparatiekosten voor Cat + bobines 3100 euro.
Ik merkte opzich niets kwa rijden en dus uiteraard het geld op zak gehouden. Nu begon er langzaam maar zeker wat kleinere haperingen te komen bij hoge toeren en besloot ik om 4 Coils te bestellen incl een simota air intake. Donderdag de spullen ingebouwd en tot mijn verbazing begint de RX-8 te stotteren rond de 4500 toeren en zit de gang er niet meer in.
Ik begon te twijfelen aan de intake en dus de originele weer terug gezet. Zelfde resultaat hevig stotteren en bij 6000 toeren is het echt op, de auto gaat niet meer verder en een gemiddelde Daewoo trekt nog sneller op.
Daarna ook de bobines weer terug gezet en de oude er weer op in combinatie met de standaard luchtfilter. Nog steeds dezelfde symptomen helaas. Luchtsensor schoongemaakt, intake gereinigd, geen verbetering.
Nu heb ik net de auto uitgelezen en kom ik naast mijn bekende P0420 ook een P0410 code tegen "secondary air injection circuit fail". Even zoeken en ik kom zelfde issues tegen en hebben te maken met luchtpomp, luchtinlaat kleppen of Catalysator. De vraag is, waar zou ik het eens beginnen te zoeken??
Wat nog opvalt is dat er rond de 4500 toeren een duidelijk ander inlaatgeluid hoorbaar is, alsof een klep zich dan opent. Dit is me tot nu toe nooit opgevallen...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-06-2011 19:39
Hoi,

Ik lees in je verhaal nergens dat je de katalysator gecontroleerd hebt.
Kapotte bobines maken absoluut de kat stuk.
Mijn sportkat ging daar ook aan stuk.
Welliswaar niet door te verstoppen, maar ik heb wel al verhalen gelezen dat dat gebeurde.
Dus even de kat eronderuit en kijken of het rooster stuk is.
Je kunt, dacht ik, niet aan beide kanten erinkijken.
Je zou er misschien wel door kunnen blazen.

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-06-2011 22:13 Edited 13-06-2011 22:23
Een defecte katalysator heeft geen invloed op de PCM (Power Control Management, motormanagement).

Bij een wezelijk groot verschil tussen de eerste en tweede λ-sonde wordt namelijk code P0420 gegenereerd (cat. sys. eff. below threshold).
Bij een defecte cat ziet de tweede sonde normaal dit verschil.

Misschien is nu je eerste sonde wel defect (wilde gok).
Je eerste sonde regelt namelijk je mengsel en is van wezelijk belang voor de PCM.
De tweede sonde dient enkel om de cat in de gaten te houden.

Volgens mij doen λ-sondes zo'n 200 euro dus ik zou dit eerst eens laten controleren.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 18-06-2011 16:56
Het is altijd maar een idee , maar een ander inlaat geluid , stotteren en een check engine wat met lucht te maken heeft , inlaat cirquit.
|Dan zal er denk ik gewoon een lucht toevoer probleem zijn / valse lucht.
is je inlaat slang goed aangesloten ? , zit de lucht massa meter er goed in en alle slangetjes ?
geen scheuren in het flexibele deel van de inlaat rubber slang ?
Dat zou ik eerst bekijken een kapotte kat laat de auto niet zo rijden namenlijk.

als er vals lucht na de lucht massa meter binnen komt dan kan de auto echt gaan stotteren
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 18-06-2011 21:07
Katalysator zat verstopt.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-06-2011 20:43
Verstopt? Waar dan?
Ik wist niet dat je hem kwijt was...

Zonder dollen, als ik jou was zou ik maar eens goed uitzoeken waar je kat verstopt van raakt......raarrrrr!
Wel goed dat je het gevolg gevonden hebt, nu nog de oorzaak!

Grtz Dennis.
- Van Yougoboss (Deelnemer) [nl] op 21-06-2011 20:25 Edited 22-06-2011 05:52
Zo tijd voor een update. Vorige week inderdaad dan maar eens naar de Catalysator gaan kijken; na een uurtje onder de auto liggen kwam hij er zonder al te veel problemen vanaf.



Toen de spannende vraag, is de cat ook de oorzaak van het probleem? Een kijkje erin gaf onderstaand resultaat :



Er was dus duidelijk een verstopping zichtbaar en dus besloten om de hele cat maar leeg te halen. Na het terugplaatsen en na de proefrit kon ik mijn geluk niet op. Wat een verschil! Geluid is echt gaaf, duidelijke toename van koppel en zover ik het nu kan inschatten een afname van het verbruik. Echt geen idee waarom ze de RX-8 dit aangedaan hebben. Op dat moment had ik ook reeds mijn Simota intake geplaatst en heb ik even een proefritje gemaakt door de befaamde Roertunnel. Ik heb er een sfeerimpressie van gemaakt om een idee te geven van het geluid dat je uit een RX-8 haalt zonder cat en alleen een andere intake.

http://www.mediafire.com/?dkujjp6aev9axb6

Het enige wat mij nu wel opvalt is dat de RX-8 niet erg mooi stationair loopt en ik heb 2 maal een olielampje aan zien gaan terwijl er wel olie in zit en er ook gewoon oliedruk is. Het lijkt er ook op dat de aircocompressor om de haverklap inschakelt, de aanvoer leiding van de airco is ook altijd koud. Is dit normaal? Tevens zag ik dat er onder de auto water stond dat waarschijnlijk uit de condensor van de Airco komt. Ik neem toch niet aan dat deze altijd ingeschakeld staat? De check engine light gaf nog steeds de P0410 melding maar dit is logisch aangezien ik de luchtpomp ontkoppeld heb. Geen P0420 code meer die aangeeft dat de Cat niet meer goed werkt....strange! Dus toch nog even to be continued...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 22-06-2011 13:50
Kat stuk: Had ik toch geschreven.
En de oplossing is simpel: Leeghalen.
Geluid is prima:alleen bij volgas en hoge toeren meer geluid

Ik heb ook soms het olielampje. weet niet of dat met de kat temaken heeft.
Even de motor uitzetten en direct weer aan en het is weer weg.

Outjer
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 22-06-2011 14:16
vernieuw je voor de zekerheid toch ff je oliedruk zender.

of blijft de meter wel aangeven ?
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 22-06-2011 14:19
meestal doordat het binnewerk versplinter door verbranden enzo.
Als de kat niet al door de motorolie die mee verbrand gewoon dicht gaat zitten.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-06-2011 17:49
ronni.v.:

> meestal doordat het binnewerk versplinter door
> verbranden enzo.
> Als de kat niet al door de motorolie die mee
> verbrand gewoon dicht gaat zitten.


Dus nog een reden om af en toe eens goed gas te geven om de zaak "schoon" te branden!

Voor P0410 is het volgende bekend: http://www.obd-codes.com/p0410
Dat water zou dus misschien wel helemaal niet uit de airco kunnen komen...

Grtz Dennis
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 08-08-2011 15:43
De oplossing voor de P0420 code ?!

http://bigdaddiesgarage.com/mini-cat-cel-fix.html
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-08-2011 20:47
Tja zou op zich moeten kunnen werken toch?  Wel aan de dure kant....

Wie gaat het proberen? :)
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 09-08-2011 02:50
Niet doen!!!!!!!!!! Ik heb een paar weken rond gereden met de mini cat van cel fix. Dit "dingetje"; een uitgeboorde bout met een paar roostertjes van edelmetaal is niet geschikt voor een RX-8.
Het check engine lampje gaat een paar dagen branden dan weer uit en aan.... Dus dikke zever heel die mini cat!!!
Als je een paar minuten hoog in de toeren gaat wordt die bout zodanig heet dat de lambdasonde een verkeerde meting doet.
Bij mij had de lambdasonde 883°C gemeten. Max is 850°C. Gevolg; fuel shut off aan een  dikke 180 km per uur. De wagen kun je niet meer starten tot die afgekoeld is!!!!
Beter kijken om een chip te plaatsen ipv de lambdasonde of koop een sportkat zoals ik gedaan heb die is veel goedkoper dan de originele.
- Van Yougoboss (Deelnemer) [nl] op 10-08-2011 15:06
Nu na ik denk reeds een 1000km verder heb ik nog geen CEL gezien, hoe vreemd is dat. Eerst mekkeren dat de Cat slecht was en nu merkt hij niet meer dat er geen aanwezig is? Of hij wilde alleen aangeven dat hij slecht kon ademen. Ik ben er nog steeds erg tevreden mee, alleen loopt hij wel veel slechter stationair. Misschien dit nog eens laten controleren bij de dealer.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 10-08-2011 21:09
ik heb zelf op ebay een kat vervanger gekocht van rvs.
ben benieuwd heb nu sowieso af en toe de check engine van de kat en stationair vind ik ook dat de auto wat schud.
maar heb al bobine;s , bougies en kabels vervangen + luchtfilter en lucht massa meter schoon gemaakt dus er is gewoon niets aan te doen verder.
o ja ook gasklephuis gereinigd.
Mij benieuwen of de auto zonder kat beter stationair zal lopen en het verbruik minder zal zijn.
rij nu een 340 km op een tank.....veel stadsverkeer dat wel.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 09-12-2011 18:09
Als je wil heb ik dus een adres waar je ondanks dat je katalysator defect is of leeg is gehaald , toch kan rijden zonder check engine en storing!!
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 27-12-2011 18:45 Edited 27-12-2011 18:47
|Nog altijd na ee 1200 km en veelal rustig rijden geen check engine meer , geen p0420...ondanks dat de katalysator onder de auto uit is.
Werkt dus perfect dat fake lambda signaal.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / DTC P0410

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill