Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / vraagje nieuw forum lid, k&n filter...
- Van rx85 (Beginner) op 07-05-2011 07:27
Beste allemaal,

Ik kom zelf uit eindhoven en sinds kort eigenaar van een HP Titanium.
Was benieuwd naar wat ervaringen met k&n.
Er gaan veel verschillende verhalen de ronde over het verbruik/geluid van verschillende filters.?
De een zegt zelfs dat onder ''normale'' plankhoek je verbruik daalt.
En wat verder kwa rijeigenschappen/geluid??
Haalde laatst het luchtfilter omhoog voor snelle inspectie en zag dat dit toch wel aan vv toe was.
Ook wat olie druppels op het filter zichtbaar??
Kan dat komen door het start probleem van vorige eigenaar wat nu is opgelost door nieuwe startmotor?
Bij het langdurig doorstarten word er dan toch olie mee aangezogen??
Mijn gevoel zegt aanzuigen/carterventilatie maar vandaar mijn aanmelding hier tussen jullie rex kenners, eigenaars van de meest praktische en allround 4 deurs sportwagen tot nu toe. En zelden een auto tegenkomen met betere rijeigenschappen/looks dan de 8!
Weet iemand mss of het echt een verschil uitmaakt of je s/hp, usa vs europe hebt?
Ik zag laatst dat de HP USA 2004, 247paardjes heeft? En de S 207pk ipv Europa 192pk vs hp 231.
Ook ben ik benieuwd naar soort olie die de meeste van jullie gebruiken gewoon 5w-20 of ook 5w-30??
Nou ja effe terug naar het pomp sjokken dan, zijn er nog andere stuivers hier die iets meer weten over het terug brengen van het verbruik cq bovenstaande?? Bekijk ook eens saveyourgasmoney.com!! Heb zelf nog niks ingebouwd omtrend saving.
Denk wel een mooie oplossing voor de toekomst als brandstof naar 2euro de liter gaat.
Ook ben ik benieuwd naar de hoeveelheid rexen hier die van fabriek af een schuif/kanteldak hebben?
Zie er op het net zelden een voorbijkomen. Graag jullie reactie mocht ik er langs zitten??
Zag dat Faxie ook gebruik maakt van K&N en ook nog in brabant rondrijdt?
Mocht je dit ook lezen graag ook jou mening omtrend jou k&n eigenschappen bij je rex.
Mss in de toekomst een keer touren in bels??


Alvast bedankt allen,

mvg martijn
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-05-2011 07:54
Die oliedruppels kan met je ontluchting te maken hebben ja. Ik zou de luchtbuis er ook even afhalen en reinigen, want daar zit waarschijnlijk ook wat olie in.

Ik heb alleen zo'n vervangingsfilter momenteel, en kwa verbruik heb ik niets gemerkt. Geluid is ietsjes rauwer, maar geen groot verschil.

Die verschillen in vermogen waren later bijgesteld.... nog een heel gedoe om geweest daar. Een US heeft ook gewoon 231 pk.

En ik gebruik gewoon de 5w30 Dexelia van Mazda.

Jij hebt een US versie dan?

En ik ben altijd wel in voor toeren hoor ;) Binnenkort moet er ook nog eens een meeting geregeld worden....tijdje geleden ondertussen.
- Van rx85 (Beginner) op 07-05-2011 08:38
Beste Faxie ja klopt rij een us model en een meeting zou ook niet verkeerd zijn nee.
Ik weet niet hoe het aan die kant staat maar hier zie je ze gewoon niet rijden.
Hoe lang rij jij je rex al dan? Al aparte dingen meegemaakt met je rex?
Had jij nou ook je Sway bars vervangen??
En hoeveel kilometers rij jij met volle tank?

Alvast bedankt gr
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-05-2011 10:33
Mwa hier zie je ze ook niet veel hoor. Volgens mij zie je ze nergens veel :P

Ik heb de mijne nu al 3,5 jaar, en eigenlijk niets geks meegemaakt.

Sway bars heb ik niet vervangen.... zie d'r eigenlijk geen noodzaak in. De auto helt al bijna niet over.

Ik tank altijd 50-52 liter, en daar doe ik 350-425 km mee. Gemiddeld 375 wel. Ik rij verder niet bewust zuinig ofzo.
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 07-05-2011 13:05

>Faxie:


> Mwa hier zie je ze ook niet veel hoor. Volgens mij
> zie je ze nergens veel :P
>
> Ik heb de mijne nu al 3,5 jaar, en eigenlijk niets
> geks meegemaakt.
>
> Sway bars heb ik niet vervangen.... zie d'r
> eigenlijk geen noodzaak in. De auto helt al bijna
> niet over.
>
> Ik tank altijd 50-52 liter, en daar doe ik 350-425
> km mee. Gemiddeld 375 wel. Ik rij verder niet
> bewust zuinig ofzo.


mja, bij mij is dit ook ongeveer zoiets, alhoewel ik de streefnormen volgens mazda eens aan het proberen halen ben... das 13 l/100 km als
ik me niet vergis.
Wel, ik heb al 2 keer met een tank ongeveer een 420 km kunnen rijden met 54l en dan is dat ongeveer 13,.. l/100km.
Ik moet wel zeggen dat je dan best 2 eieren onder de gaspedaal steekt, want anders ben je er zo overheen. :p
Meestal is mijn gemiddelde 54l tanken en daar doe ik gemiddeld een 360 km mee. Ik rij wel gecombineerd, dus weinig constante lange afstanden...
- Van Ocram (Deelnemer) [nl] op 07-05-2011 14:22
rx85:

> Beste allemaal,
>
> Ik kom zelf uit eindhoven en sinds kort eigenaar
> van een HP Titanium.


Ha leuk, heb je al foto's van je bolide?

> Was benieuwd naar wat ervaringen met k&n.
> Er gaan veel verschillende verhalen de ronde over
> het verbruik/geluid van verschillende filters.?


Ik heb er zelf een standaard K&N inlegfilter in zitten, geplaatst door de vorige eigenaar. Bij mijn weten is die niet ingeolied, ik maak hem gewoon af en toe goed schoon en dat is het.

> Nou ja effe terug naar het pomp sjokken dan, zijn
> er nog andere stuivers hier die iets meer weten
> over het terug brengen van het verbruik cq
> bovenstaande?? Bekijk ook eens
> saveyourgasmoney.com!! Heb zelf nog niks ingebouwd
> omtrend saving.
> Denk wel een mooie oplossing voor de toekomst als
> brandstof naar 2euro de liter gaat.


In de praktijk zijn dit soort zaken vaak complete geldverspilling. Stel dat er al wondermiddelen zouden zijn die het verbruik van elke motor met enorme percentages verminderen, waarom zouden autofabrikanten in deze tijd waar brandstofverbruik zo'n hot item is dit soort dingen niet standaard implementeren? Helemaal bij een wankelmotor, waar het verbruik altijd al een heikel punt is geweest.

Mijn RX-8 rijdt in deze tijd van het jaar een kleine 1 op 7. Bij snelwegritten is het 1 op 8 tot 8,5 en in de winter haal ik met moeite 1 op 6. Rotatie-motoren zoals die in onze RX-8's hebben gewoon een flink hoog benzineverbruik, daar is nu eenmaal weinig aan te doen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-05-2011 15:14
Luchtfilter van K&N heeft juist olie nodig. Die zorgt voor een goede filterende werking. Er zijn setjes verkrijgbaar om schoon te maken en in te olieen.
- Van rx85 (Beginner) op 07-05-2011 23:22
Oke da is beter dan om te horen ivm, dacht da mn meter wel erg snel om een refill vroeg maar dan zit
ik ook op jullie gemiddelde ong. Weet iemand mss, hoeveel liter je nog hebt in zowel je
linker als rechter tank helft als je een brandstof niveau melding krijgt?? Of kilometer bereik vanaf melding??
Wil eigenlijk een kleine reserve kan van 5L plaatsen want ooit moet je door in the middle of nowhere, en dan wat??

Was mss niet helemaal duidelijk omtrend K&N verhaal maar heb zelf nog het originele mazda luchtfilter en vandaar
of jullie da ooit meegemaakt hadden. Maar kan ook bij nader inzien nog van vorige eigenaar zijn zonder vaste hand en/of trechter?
Dus olie weer aangezogen vanuit bak die gemorst was?? Maar dan is er dus niet echt verschil in brandstof besparing tussen K&N en Standaard?

Heb btw nog geen fotos gemaakt van mn stuiver, maar komt goed als andere parts binnenkomen via rotaryfx.

Weet iemand hier mss het max sper percentage van diff??
Bij regen buiten hoeveel van jullie gaan dan juist ON THE MOVE??

En wat kwa diameter van remschijven voor die verschillen toch ook tussen sport/standaard onderstel?
12.7inch sportonderstel tegen 11.9inch standaard.?

Heeft iemand van jullie al een maxscan of ander obdII diagnose apparaat voor controles van codes
en wissen bij lampjes voor onderweg als eigen voorcontrole op dealerwerkzaamheden die mss mochten komen?

En zou leuk zijn om een keer te touren met een stel rexen in de heuvels van bels of limburg?
Fijn weekend allen en mss tot in de nabije toekomst
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2011 21:43
rx85:

>
> Heeft iemand van jullie al een maxscan of ander
> obdII diagnose apparaat voor controles van codes
> en wissen bij lampjes voor onderweg als eigen
> voorcontrole op dealerwerkzaamheden die mss mochten
> komen?


Maxscan heb ik, werkt prima.
Moet af en toe "check engine" (P420) resetten ivm afwezigheid katalysator (ben nu bezig met nieuw record: al bijna 1000km zonder reset).

Grtz Dennis.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-05-2011 18:48
Welkom hier Martijn.

In 2004 of 2005 (ik heb momenteel een geheugen als een zeef) heeft K&N de Typhoon filters getest op de SP van Eric en de HP van mij. Bij de SP werd een vermogenswinst gemeten van 5 PK, bij de mijne viel het niet te meten. We zijn er nooit achter gekomen of dit aan mijn HP of aan het filter lag. Ik heb het filter dan ook niet gekregen, Eric mocht hem wel houden (heel flauw, maar goed). Op de terugweg was de vermogenswinst niet merkbaar bij het rijden, maar het geluid natuurlijk wel. Prachtig.
Voor zover ik weet zijn er nooit problemen mee geweest.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 12-05-2011 20:38
Tot 5000rpm hoor je geen verschil met een k&n Typhoon filter maar bij een hoger toerental is het geluid geweldig.
Het vermogen merk je niks van alleen bij warm weer +20 gr heeft de auto minder vermogen doordat de warmte van de motor direct in het filter komt.
Ik wil nog graag een koud lucht toevoer inbouwen en dan is dat probleem opgelost.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 12-05-2011 20:50
Hier een foto van mijn k&n filter
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / vraagje nieuw forum lid, k&n filter...

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill