Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Agency cat delete motor valt uit.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 10-04-2011 06:03
Een week of 3 geleden een agency cat delete met dubbele demper geplaatst met een mini cat van cel fix.
Heeft ongeveer 350€ gekost voor alles(invoertaxen inbegrepen). In theorie was alles in orde, ook voor de metingen van de lambda sonde.
Met die dubbele demper maakt de uitlaat boven de 4500rpm een hels lawaai dus echt helpen doen die dempers niet!!!
Wel leuk dat er af en toe vlammen uit de uitlaat schieten tijdens het optrekken maar daar heb je zelf niet veel aan.
Een paar keer is het check engine lichtje aangegaan maar dat verdween vanzelf weer.
Blijkbaar werkt die mini cat van cel fix niet zo goed zoals ze beweren!!!
Vorige week zag ik de kans op weg naar mijn werk om eens lekker te racen.
Na een km of 5 tussen de 6 en 7000rpm gereden te hebben gingen al de lichtjes op het dashbord branden.
De motor viel uit bij een dikke 180 km per uur!!! De auto laten uitbollen en langs de kant geduwd met een collega die juist passeerde.
De auto wou niet meer starten. Op mijn werk naar de garage gebeld om hem na het werk te komen wegtakelen.
9 uur later staat de garagist bij de auto, die springt erin en die start meteen. Dus meegereden met hem naar de garage en de auto aan de pc gelegd.
Een hele rij foutmeldingen van de lambdasonde. De temperatuur van de uitlaatgassen was 883°C!!!
De auto gaat in veiligheidsmodus aan 850°C om de katalysator de beschermen die er dus niet meer in zat.
De originele katalysator hangt er nu terug onder.
Nu ben ik van plan om 1 van die dempers van die cat delete te vervangen door een monoliet sportkatalysator. (Zie tekening)Blijkbaar zijn niet keramische sportkatalysators niet geschikt voor een RX-8.
Er zit een "steen" van 100 cellen en één van 200 cellen in.
Zijn er hier mensen met een keramische sportkatalysator die problemen gehad hebben met het check engine light die gaat branden? Of die er andere slechte ervaringen mee hebben?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-04-2011 10:30
Ik rij met een lege kat.
Geen problemen met stilvallen.
Gisterochtend nog circa 30 km helemaal volgas op de A46 naar Möchengladbach gereden.
Wel (bijna) altijd het motorlampje aan.
Ik heb de originele demper er nog onder.

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2011 12:21 Edited 11-04-2011 12:27
Vreemd, dat ie problemen zou hebben met 883 graden. Dat catalysator wordt zo'n 900-950 graden, als ik me de OBD uitlezingen goed herinner. 883 graden komt me niet extreem heet voor. Wel als je je hand erin houdt, ja dan wel. Misschien wordt de doorstroming door deze cat teveel beperkt, of kloppen de sensoruitlezingen niet meer door de andere constructie van de cat. Dat laatste is een veelvoorkomend probleem, de meet-en-regelmarges zijn erg smal in de RX-8 software.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2011 17:10
Een verandering aan het emmissiesysteem zou niets uit moeten maken wat betreft de prestaties.
Voordat er allerlei conclusies worden getrokken, wat waren precies de foutcodes?

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2011 17:35
Nu ik je tekening nog eens bekijk, je hebt toch niet de eerste Lambda-sonde in je cat gezet hè?!!

Grtz Dennis.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 11-04-2011 20:51 Edited 11-04-2011 20:53
De sensors zitten juist, alles is bij de dealer geplaatst. de collector(header) is ook vervangen door een "spaghetti" uitlaat. De laatste pot is een sportuilaat van Skytune.
Die tekening is van een katalysator die ik zou kopen. De eerste demper van de cat delete moet daardoor vervangen worden.
Op het moment van de problemen reed ik met een een holle pijp met 2 dempers, een Agency cat delete.
Kun je filmpjes van zien op youtube, is heel populair in USA.
De meldingen, het waren er een stuk of 15. Het enige dat er uit sprong was die 883°C gemeten op de 2de sensor. (De andere kwamen doordat de auto in noodbedrijf gegaan is.)
Blijkbaar is die temperatuur teveel, kheb nu zitten zoeken op internet en daar zeggen ze ook dat 850°C als limiet ingesteld wordt op de 2de sensor om de katalysator te beschermen.
Het probleem zit hem misschien bij die mini cat van Cel Fix die op de 2de lambdasensor geplaatst is.
Ik weet het niet maar ik wil het in ieder geval niet meer tegen komen dat aan een hoge snelheid de motor uitvalt.
Daarom wil ik de eerste demper vervangen door die sportkat als dat ook geen problemen zal geven. Zijn er hier die rondrijden met een sportkat met 200 cellen?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-04-2011 07:48
Mijn lege kat was een 200 cellen kat voordat ie stuk ging door kapotte bobines.

Outjer
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 12-04-2011 09:02
Ging het check engine lichtje branden toen dat jouw 200 cellen kat nieuw was? Vb; als je hoog in de toeren ging.

Pascal
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-04-2011 09:20
Neen. Pas toen er 1,5 jaar later stukken rooster los kwamen ging het lampje aan.

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-04-2011 16:12 Edited 12-04-2011 16:17
Waarom zou je eigenlijk gaan rijden met een aftermarketcat?
Zet dan de orginele er weer onder...

Reden dat ik vraag waar de eerste Lambda-sonde zit, is dat je mengselregeling nu niet meer goed zou kunnen werken of eigenlijk juist wel: hij doet wat hij moet doen.
Het is een actieve regeling en door hem na het eerste bed te plaatsen ga je zeker bij hoge gastemperaturen (waarbij een cat optimaal functioneert) de gassamenstelling veranderen (chemische absorbtie/reductie ed).
Bijvoorbeeld de zuurstofbinding (oa uit de NOx/HNOx/COx): geen zuurstof (=overmaat CH) ziet de PCM als: "geeft een armer mengsel" -> hogere uitlaatgastemperatuur.
Kortom, dat eerste bed zou wel eens veel te goed kunnen werken en de regeling verstoren.
Dat de motor uitvalt is je geluk geweest: hierdoor doet hij het nog maar voor hoe lang???
Het lijkt me goed fout dat zoiets gebeurt...

Ik rij regelmatig volgas (in 4 of soms 5) en heb geen cat: no problem.
Koop gewoon RB, da's getest en gewoon goed.

Jammer dat je niet de exacte codes hebt, zo weet je nog niks.
Nu blijft het gewoon gissen (zoals ik hierboven).

Grtz Dennis.
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 13-04-2011 09:00 Edited 13-04-2011 09:13
Een originele kat heeft 400 cellen, een sportkat 200 cellen. Grotere cellen=betere doorstroming dus meer PK's. In theorie 30 à 40 PK winst met een catdelete en 15 à 20 PK winst met een 200 cellenkat. De Injen luchtinlaat en RB airduct doet er op de rollenbank 21 Pk bij.
En aangezien het niet lukt met een cat delete, die maakt trouwens teveel lawaai ( de oorzaak blijkt dus die minicat van celfix te zijn die verkeerde metingen veroorzaakt, http://www.bigdaddiesgarage.com/mini-cat-cel-fix.html)...ga ik voor een sportkat met 200 cellen.
WAAROM?
Waarom wordt er zoveel "geprutst" aan een RX-8 (geen kat, sportkat, andere luchtinlaat, turbo's van over de 6000€) en verkopen de aftermarket onderdelen zo goed?
Omdat die auto ondermaats presteert! Kun je een auto die 192 of 231 PK heeft nu nog een sportauto noemen die dan ook nog een keer 15l verbruikt?
Een gezinsauto in die prijsklasse heeft ook rond de 200PK. Hij ziet eruit als een sportauto met 300PK maar is het jammergenoeg niet.
Andere sportauto's gaan er met de jaren op vooruit met de PK's. Mazda schroeft de tijd 15 jaar terug met de RX-8. In 1989 had de RX-7 202 PK. De RX-8 SP geraakt daar nu zelfs niet meer aan.
In 2002 had de RX-7 276 PK en 206 kW aub!!!(waren beiden met turbo en hadden niet zoveel problemen als de RX-8)
Waarom die achteruitgang met de RX-8? Minder verbruik, milieunormen, betaalbaar maken... In ieder geval ze zijn er niet in geslaagd, want een succes is het niet.
Het is uiterlijk een prachtige auto, de mooiste die Mazda ooit gemaakt heeft maar kwa mekaniek de slechtste. (bobines die doorbranden, te zwakke startmotor, sensor koelvloeistoftankje die kapot gaat, remleidingen die doorroesten, roest aan derde remlicht en deurdorpels, nu dat gps gedoe, wat zal er nog volgen) Het is een doorn in het oog van de Mazda dealer.
Zoals de meesten hier probeer ik die auto iets te verbeteren en hopelijk zonder hem naar de kloten te helpen.

De RX-9 belooft beter te zijn(terug met turbo), kben benieuwd. http://www.rx8blog.com/category/mazda-rx8-general-stuff/  (Mazda RX-9 2012 new info)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2011 13:51
21 Pk met een andere luchtinlaat, geloof je 't zelf? Dan zal er iets zwaar mis geweest zijn met het origineel. Je mag blij zijn met 5 pk. 

Een van de doelen van de Renesis was juist om een turboloze motor met veel vermogen te maken. En 177 pk per liter is volgens mij zo'n beetje het record voor atmosferische motoren.

En wat is achteruitgang? De Rex is een van de best rijdende auto's die er zijn. Vermogen is ook niet alles.

Dat het geen succes is heeft meer te maken met het verbruik en de al slechte reputatie van wankelmotoren. Als de auto verder geen gebreken had en 400 pk had, zou het nog steeds niet verkopen vanwege dat.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2011 13:52
Dat de turbokits zo duur zijn is trouwens omdat het om een wankelmotor gaat die niet voor turbo's ontworpen is. Dat is voor fabrikanten iets lastiger dan zuigermotoren waar ze al jaren ervaring mee hebben.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2011 14:00
Maar kijk nou maar uit met dat tunen van je.... want nog even en de motor is echt kaduuk. Zou jammer zijn...
- Van Yohsm (Powerposter) [be] op 13-04-2011 16:35
Ik volg goldeneagle zijn redenering niet helemaal.  Vermogen is niet alles!  Vandaag nog eens een trackday gedaan (de zoveelste) en de RX-8 is zowat de best sturende auto die ik ken.  En zo gemakkelijk om snel mee te gaan!  Ik heb al met Porsches, BMW, enz. gereden, ik zou mijn rex niet meer willen ruilen.  En ja, ik wil niet in de discussie gaan van verbruik, olie, bobinnes, etc... ik ken het allemaal en ik neem het er met plezier bij!

Lang leve de RX-8 zou ik zo zeggen en moge de RX-9 natuurlijk nog beter zijn (maar please hou de rijeigenschappen in ere)!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2011 18:16
En toch ben ik het ook een deel met Goldeneagle eens!!

De de rx-8 is idd een prachtige auto, maar de prestaties, en zeker de kwaliteit van de auto had VEEL beter gemoeten, en hiermee
doel ik op de roest die je op heel veel verschillende plekken ziet!!!

Wat betreft die Pk,s die je denkt te verkrijgen via de cat en of luchtinlaat of filter, tja dat gaat je NOOIT lukken..

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-04-2011 20:17
Eh, volgens mij is de Renesis ontworpen om aan strenge Amerikaanse milieueisen te voldoen.
Een turbo helpt daar echt niet aan mee...vandaar een turboloze motor met een specifiek vermogen van 177pk/ltr(!).
En dat Mazda niet stil heeft gezeten: 100Pk/ltr in 1979 was ook toen niet echt weinig...
Een RX-8 is NERGENS mee te vergelijken, you like it or not.
Het is een liefhebbersauto.
Bovendien zijn er altijd auto's die meer vermogen hebben.
Als je een snelle auto wilt hebben moet je er een kopen, daar helpt geen inlaatsetje of sportuitlaat met of zonder cat.
Ik heb een in-/uitlaat systeem voor het geluid en als daar 5 pk mee gewonnen is is dat meegenomen.
Echt merken zul je het niet, althans, niet in keiharde cijfers.
Voor m'n gevoel is hij nu feller maar zal dat niet zijn, komt door beleving, machtig geil geluid...

Wat betreft die cats:
Ik heb een 2.0ltr 16V laten tunen van 135 naar 158pk, dat kostte me zo'n €4500,-.
Kopbewerking, kleppen aangepast, verstelbare nokkenastandwielen, snelle nokkenas, sportcat.
Ook met metallurgische cat om dezelfde reden als hierboven is genoemd.
Gevolg: lampje op dashboard gaat toch aan na 180km.
Orginele cat er weer onder: probleem verholpen (maar wilde natuurlijk wel hetzelfde vermogen houden hè?).
Van beide set-ups heb ik een uitdraai van de rollenbank.
Wat denk je: geen verschil!
Ook heb ik veel met de heren van Beek Racing in Nootdorp staan praten en zie nu ook wel in dat echte pk's heel duur zijn...zeker uit een atmospherische motor.
Met een Wankel zal dat niet anders zijn.

Dat over de kwaliteit van sommige onderdelen ben ik volledig met jullie eens maar dat hoort er nou eenmaal bij.
Het is bekend en da's al heel wat.

Grtz Dennis.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 28-04-2011 18:31
Bij de mazda dealer waar ik me RX8 liet uitlezen kreeg ik te horen dat er met een weerstandje tussen de 2e kat bedrading een nep spanningkje zou moeten kunnen worden gegeven en dan denk de computer dat de kat goed werkt.
Helaas zou ik niet weten hoe dit moet.
Mijn katalysator wil ik liever houden en er een kapotte opnder zetten die leeg is gehaald.
Maar dan krijg je zeker een melding van de catalysator uiteraard.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Agency cat delete motor valt uit.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill