Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / de eerste sneeuw
- Van antoon (Powerposter) [be] op 24-01-2005 06:54
Het is zover, na 21 000 km werd ik voor het eerst lachend voorbijgestoken door mijn vrouw. Dankzij de winterbanden een verbazend stabiel rijgedrag met mijn 8, maar nederig moest ik toezien hoe zij met haar 4x4 én winterbanden vrolijk voor mij uitreed.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2005 08:09
Ik kom ook net binnen op mijn werk. Ben 1 uur en 35 minuten onderweg geweest voor het stukje wat ik normaal in zo´n 25 minuten afleg (record staat op 18 minuten). Drie keer flink in de slip, sommige ijsbanen zijn stroever dan het wegdek van de straatjes van Beverwijk, maar gelukkig schadevrij aangekomen. Ook ik werd her en der voorbij gereden, maar dat was me liever dan de twee auto´s die voor me wat lak uitwisselden.
Mijn collega, die ik onderweg maar even belde dat ik toch echt in aantocht was, waardeerde het sowieso al dat ik het met zo´n mooie auto waagde om de weg op te gaan.
- Van alfred (SuperForumposter) op 24-01-2005 12:05
Fijn hè, dat er zo'n oranje lampje gaat branden op je dashboard als je slipt. Alsof je dat niet in de gaten en alsof je tijd hebt om je dashboard te bekijken als je de zijkant richting bermpaaltjes ziet schuiven. Ik had vandaag ook dubbele reistijd maar heb het heelhuids gehaald.
- Van sebas (Deelnemer) op 24-01-2005 13:44
Ik heb het gevoel dat ik mijn investering in winterbanden er ondertussen wel uit heb. Vanochtend fijn een X5 de vangrail in zien schuiven nadat hij met minstens 80 km/h langs de file kwam racen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2005 15:42
Zag je nog enig verschil? Zo'n X5 is sowieso namelijk al erg hoekig.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 24-01-2005 17:36
Vandaag om 0640 weggereden terwijl de weg hier spekglad was. Het lichtje van de ASR bleef maar branden!!!!
3 kwartier later pas in Den Bosch( normaal 20 minuten!) en toen moest ik nog naar Utrecht.
Maar ik ben in Utrecht gekomen zonder schade, terwijl ik geen winterbanden heb.
Het is alleen niet goed voor het benzinegebruik, het lijkt wel of de RX8 in de file meer gebruikt als normaal rijden?
- Van sebas (Deelnemer) op 24-01-2005 18:09
De X5 schoof een klein stukje langs de vangrail, en in ieder geval kan hij naar de garage voor een nieuwe bumper en halve voorkant, ik denk ook dat de zijkant wel aan een nieuw laklaagje toe is. Duur geintje in ieder geval.
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 25-01-2005 06:52
charlyrx8 wrote:

> Het is alleen niet goed voor het benzinegebruik,
> het lijkt wel of de RX8 in de file meer gebruikt
> als normaal rijden?


Dat is ook zo, schrale troost maar dat geldt ook voor andere auto's. Steeds weer optrekken, in lagere versnellingen rijden, stationair stil staan is killing voor het brandstofverbruik. Gisterenmiddag heb ik zo'n drie kwartier filegereden op de A10 en als je dan op de brandstofvoorraadmeter van de RX-8 let daalt die nog sneller dan gewoonlijk. Mazda claimt overigens dat het brandstofverbruik van de RX-8 bij stationair toerental zo'n 40% lager is dan dat van de RX-7. Wat boffen we toch! Maar waar zit nu de vooruitgang? Mijn toenmalige NSU Ro80 (1976, 2-schijfs Wankel, kamerinhoud 2*500cc, semi-automatic met relatief veel slip in de koppelomvormer) verbruikte gemiddeld 2,5 liter (normale benzine!) minder per 100 km dan mijn huidige RX-8.

groeten, Eric
- Van alfred (SuperForumposter) op 25-01-2005 08:33
Maar ik meen me te herinneren dat die een stuk lichter was en iets minder vermogen op de weg zette.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-01-2005 11:51
Caecil wrote:

> 18 minuten). Drie keer flink in de slip,


Ook met winterbanden blijft de grip op sneeuw en helemaal op ijs beperkt.Vredestein heeft voor echte sneeuwcondities ook de snowtrac ipv. de wintrac Xtreme. Helaas is die er alleen maar tot 16 inch.
Wat mij meeviel is de remweg op sneeuw ,maar als je op het gas gaat staan breekt de auto toch eerst uit en vervolgens maakt de DSC overuren. In het RX-8-boek stond dat de HP een DSC heeft die iets later ingrijpt dan bij de SP.Dus je zou met de HP dwarser komen te staan.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-03-2005 19:17
Zaterdag namiddag bij een zeer harde wind op een N-wegje weer gezien hoe autorijden in ieder geval niet moet!
Onze tegenligster schrok van de grote hoeveelheid stuifsneeuw op het wegdek die ze ineens voor zich zag, remde, raakte in de slip, ze probeerde tegen te sturen, remde nog harder en zat ondertussen op een frontale ramkoers. Gelukkig stond de 8 wel keurig netjes rechtuit stil, en al in z'n achteruit om haar de laatste meters naar de rechterberm te geven.

Iedereen wil graag even zo'n RX-8 aanraken, maar dit vond ik wat overdreven.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-03-2005 11:38
Gelukkig weet je sinds de prodrive-cursus hoe je moet reageren om een botsing te ontwijken !!Ik neem aan dat je nog steeds de juiste zithouding aanhoudt en de handen nog steeds op kwart voor drie aan het stuur hebt, etc., etc..Misschien moet je de tegenligster ook maar even op de voordelen van de prodrivecursus wijzen.
Omhoog Onderwerp Algemeen / Lounge / de eerste sneeuw

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill