Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Torsen differentieel
- Van antoon (Powerposter) [be] op 18-01-2005 07:00
Kan iemand mij uitleggen wat het Torsen differentieel in de 8 precies doet?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-01-2005 20:12 Edited 18-01-2005 20:23
Wat het precies doet moet ik je schuldig blijven. Ik weet wel wat het ongeveer doet. Een differentieel draagt de kracht van de motor over op de 2 wielen, op een zodanige manier dat beide wielen een verschillende snelheid kunnen draaien, een eigenschap die nodig is om zonder wringen een bocht te kunnen maken. Beide wielen moeten dan immers een verschillende snelheid kunnen draaien. Een normaal differentieel doet dat wel erg simplistisch.  Het negatieve effect daarvan wordt het duidelijkst als een wiel bijvoorbeeld op erg glad ijs staat, en het andere op verharde weg. De constructie van een normaal differentieel zorgt er dan voor dat het wiel op het ijs twee keer zo snel draait als in de normale situatie, terwijl het andere wiel stil blijft staan. Hoewel de auto in dit geval dus best weg had kunnen komen blijft ie gewoon staan, slippend op het ijswiel.
De verdeling van de kracht tussen de twee wielen is dus niet optimaal.
Door het het gebruik van aanzienlijk ingewikkelder differentielen kan er een limiet gesteld worden aan het verschil in toegevoerde energie naar beide wielen (die dus bij een normaal differentieel in het ergste geval een verhouding van 100 staat tot 0 kan hebben). Een limiet aan de slip tussen de twee wielen dus, vandaar de naam "limited slip" differentieel.  Een Torsen differentieel is een verbeterde variant van het limited slip differentieel, die het benodigde koppel naar ieder wiel voelt en aanpast. In het engels heet dit Torque sensing, en Torsen is samenvoeging van die twee woorden.
Het is een een simplistische verklaring, maar misschien heb je er genoeg aan!
- Van antoon (Powerposter) [be] op 19-01-2005 16:57
Een verstaanbare uitleg voor een leek, waarvoor dank
- Van eberkers (Beginner) op 20-01-2005 09:30
Goede uitleg! Voor wie ook wat plaatjes wil zien:
   http://auto.howstuffworks.com/differential.htm/printable

(Torsen staat helemaal onderaan)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-01-2005 11:20
antoon wrote:

> Kan iemand mij uitleggen wat het Torsen
> differentieel in de 8 precies doet?


Hoe weet jij  dat er in de RX-8 een Torsen differentieel zit?
- Van antoon (Powerposter) [be] op 20-01-2005 17:36
Even hier kijken
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=13501&page=4&pp=15&highlight=Torsen
- Van eberkers (Beginner) op 21-01-2005 11:30
Torsen is eigenlijk een merknaam (http://www.torsen.com/). De RX-8 heeft een diff van de leverancier Tochigi Fuji. Het idee is hetzelfde (torque sensing diff)
Voor hun producten zie:
   http://www.marklines.com/en/presen/tochigifuji.jsp
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-01-2005 14:42 Edited 23-01-2005 14:51
eberkers wrote:

> Torsen is eigenlijk een merknaam
> (http://www.torsen.com/).


...geworden. Gleason maakte de eerste torque sensing diff, die toen aangeduid werd met torsen, en jaren en overnames later besloten ze Torsen (R) als merknaam te gaan voeren.
Op dat moment was het eigenlijk al een soortnaam geworden.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Torsen differentieel

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill