Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Check engine ging branden
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 11-02-2011 20:10
Vanavond , met zeer rustige contante snelheid ging opeens check engine branden....
Wat hebben jullie ervaren als oorzaak ?
lambda sonde zoals altijd of iedereneen wat anders meegemaakt ?

Dinsdag laat ik hem even uitlezen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-02-2011 00:59
Dat kunnen heel veel dingen zijn.

Ik gok het EVAP systeem, en dat betekent dat je tankdop niet goed vastzit.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 12-02-2011 21:18
ik llaat hem dinsdag uitlezen , benieuwd wat eruit komt
zal er dan letterlijk efap staan als foutcode ?

ik dacht zelf lambda sonde.

maar de tankdop moet strak aangedraaid worden ofzo ?!
Sja heb wel een week geleden getankt ,e en zat nu half vol.
Dus had er al een 200 km mee gereden voor het ging branden.
Zou dit wel heel bijzonder vinden dat je lampje gaat branden door een losse tankdop??!!
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 12-02-2011 21:19
Wat ik ook vind trouwens is dat er aan depijlstok wat van die witte sludge zit als je olie pijlt.
maar ik rij er ook zeer rustig mee en iedere dag maar 30 km ongeveer,
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 13-02-2011 00:00
ronni.v.:

> Wat ik ook vind trouwens is dat er aan depijlstok
> wat van die witte sludge zit als je olie pijlt.
> maar ik rij er ook zeer rustig mee en iedere dag
> maar 30 km ongeveer,


das normaal, komt omdat je er zoals je zegt... zeer rustig mee rijdt :p.
Een Rex is daar eigenlijk ni zo voor gemaakt, maar je kan er natuurlijk ook mee cruisen, doe dat ook soms.
Hierdoor heb je natuurlijk een beetje condensvorming in de oliepijlstokbuis (man, wat een woord), vooral in de winter.
Tijdens de zomer zal dit gauw verdwijnen. Zolang je olie pijlt en geen "mayonaise" zoals wij dit in België noemen, moet ge u geen zorgen maken. :D
Ik raad je wel aan om toch af en toe je Rex in de toeren te jagen (als ie lekker warm is) om niet teveel condensvorming of restanten van koolstof te krijgen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-02-2011 00:47 Edited 13-02-2011 00:49
De tank ondergaat elke 10-12 keer uitzetten een vacuumtest (kan je ook horen, zeker in een garage) en soms willen de tankdoppen niet helemaal goed afsluiten waardoor je de foutcode gaat krijgen. Normaal gesproken gaat die CEL ook weer vanzelf weg als bij de volgende test de dop wel goed vast zit. Ik weet niet hoe het hier is, maar in de US is het een redelijk bekend probleem. Nieuwe tankdop lost het ook op. (Laat je niet door de dealer wijsmaken dat die hele EVAP systeem uit elkaar gehaald moet worden!)

't Klinkt heel stom ik weet het, maar het is nou eenmaal zo, net zoals het nou eenmaal zo is dat de Rex iets te makkelijk een CEL geeft. Keertje misfire? CEL! Keertje vuile sensor ergens? CEL! Dop niet goed vast? CEL! Lamba inderdaad ook (hoewel dat echt niet zo vaak voorkomt volgens mij) CEL!  Op zich niet zo erg, maar je moet wel telkens naar de dealer om dat lampje weg te krijgen.

De mayonaise op de peilstok is normaal... de oliekoelers hebben eigenlijk een te grote capaciteit waardoor je snel condensvorming krijgt bij kortere ritten, zeker als het al koud is, en dat reageert met de olie en geeft die witte drap. Kan geen kwaad verder trouwens.
- Van Yougoboss (Deelnemer) [nl] op 13-02-2011 01:23
En laat ik nu ook dit zelfde probleem hebben. Dus laten uitlezen en besloten de bougies te laten vervangen aangezien de Rex 60k gereden had. Probleem bleef 2 dagen weg maar vandaag prijkt hij weer fier op het dashboard, samen met het bandenspannings waarschuwingsicoontje. Dus terug naar de dealer en to be continued... Ik zal de tankdop nogmaals controleren maar vrees dat het dit helaas niet is.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-02-2011 11:00
Vaag dat het bandenspanningslampje d'r bij komt....

Wat werd er aangegeven dan?
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 13-02-2011 20:17
Een bandenspanningslampje heb ik dacht ik niet...?!

maar ik heb ff de RX7 Sa van stal gehaald war ik mee rij dit weekend en maandag , dan dinsdag ff uitlezen en wissen.
Zal dan af en toe eens doorrijden....het is niet merkbaar overigens met brandend lampje.
Als het de tankdop is zal ik deze ff schoonmaken en het rubber in de siliconen zetten.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-02-2011 22:26
Nee ik denk dat het bandenspanningslampje er niets mee te maken heeft. Lijkt me heel sterk ook, een Europese heeft dat systeem niet. Gewoon een los probleem.
- Van Yougoboss (Deelnemer) [nl] op 17-02-2011 12:51
Inderdaad de 2 lampjes hebben niets met elkaar te maken, maar nu weet ik wel waarom ze beide branden. De check engine light is de worst nightmare geworden helaas. Ik heb ergens al eens gelezen dat door defecte bobines ook de Cat eraan ging. Laat dit nu gebeurd zijn ( ook al merk ik totaal niets vreemds) en kom ik uit indien ik alles orgineel laat maken op 3100 euro!! Hatsikidee....
Hadden we ook nog een adresje waar we catalysatoren vandaan konden toveren voor een betere prijs dan ruim 2000 euro?
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 17-02-2011 20:12 Edited 17-02-2011 20:29
Begin gewoon eerst eens met 4 nieuwe bobines, even laten resetten en dan maar eens kijken ( die kat gaat echt niet gelijk kapot).
Mijn katalysator is al half leeggebrand ( de brokken liggen in de achterdemper te rammelen) maar ik nog steeds geen foutmelding. De enige foutmeldingen tot nog toe : misfires. 
Bij 115.000 de bobines en pitten laten vervangen en nooit meer last gehad.
Voor de APK hoeft de kat alleen optisch aanwezig te zijn, rotatie motoren zijn namelijk vrijgesteld van de viergasmeting dus de werking van
de katalysator wordt niet getest.

Succes.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-02-2011 21:20
joost:

>
> Voor de APK hoeft de kat alleen optisch aanwezig te
> zijn, rotatie motoren zijn namelijk vrijgesteld van
> de viergasmeting dus de werking van
> de katalysator wordt niet getest.
>


In Duitsland wel, hoe het zit in België weet ik niet. 3,5 jaar geleden bij invoer van mijn auto in Duitsland al behoorlijk gedoe gehad met Tüv keuring. Motor was nog te koud, man beweerde dat katalysator stuk was. 2 maanden ervoor waren motor en katalysator nog vervangen, dus ik flipte. Brakefire heeft toen flink wat rondjes gereden met de auto, opnieuw laten keuren, auto goedgekeurd.

Misfires heb ik bij eerste motor wel gehad, van deze geen meldingen bekend. Overigens weet ik nog wel dat toen mijn eerste motor eigenlijk al kapot was (maar nog wel draaide) er geen check engine lampje brandde.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-02-2011 21:23
Vrijgesteld van viergasmeting?
Dat zou mooi zijn, maar vorig jaar was mijn 200 cellen sportkat stuk en mijn CO was een factor 10 te hoog en moest ik dus de originele kat weer even in bouwen.

Mijn sportkat heb ik bij een aanbieder op het duits forum gekocht voor 550 euro.
Kijk hier:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=10655;hl=sportkat

Hier staan nog meer RX 8 kat's te koop. gebruikt of nieuw:
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_npmv=3&_trksid=p3910.m38.l1313&_nkw=rx8+kat&_sacat=See-All-Categories

Het goedkoopst (150 euro) is een universele kat te kopen en op de plaats van de originele te laten lassen.
Dus dan gebruik je de originele aansluitstukken.

2000 euro is natuurlijk belachelijk.

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-02-2011 17:01 Edited 18-02-2011 17:09
Ik heb standaard m'n scanner in de auto (http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1894)

Ik rij zonder kat en moet om de 600-900km de foutcode resetten.
Handig als je weet waarom het lampje brandt en hoef je dus niet steeds naar de garage (tenzij ze het gratis doen dan hè?)

Grtz Dennis.

PS Idd, Rotatiemotoren zijn vrijgesteld van 4-gasmeting ook al beweren sommige APK-keurmeesters van niet...(gewoon andere garage zoeken dus).
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-02-2011 18:14
De rx-8 is idd vrijgesteld van de viergassen test! :) Net als alle auto's met een rotatie motor.

Ik heb het vandaag op mijn werk (weer) eens over de rex gehad en in dit geval specifiek over het cat probleem.

Nu een vraag, en ik gok dat Outjer het weet: Zit er een sensor VOOR de cat, of NA de cat?

Groetjes M&M
- Van joopvangutsem (Deelnemer) op 18-02-2011 23:37
Hoi, Martine,

Er zit er één voor en één achter de cat. De voorste is de duurste. Ik weet helaas niet meer de prijs maar zijn beiden best prijsig.

Groet,
Joop.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 19-02-2011 10:32
Ik heb nog geen tijd gehad om te laten uitlezen , gelukkig heb ik veel kennisse bij een mazda dealer omdat ik zelf met hun heb gewerkt vroeger.

Werk nu bij mitsubishi.

De code laat ik wissen.
Als het inderdaad misfire is ga ik langzaam maar voor bobine's sparen.
wil geen gedoen moet ermee op wintersport in maart
- Van Yougoboss (Deelnemer) [nl] op 19-02-2011 17:52
Ik heb mijn foutcode eens opgezocht, het schijnt de P0420 te zijn :

DTC P0420

Catalyst system efficiency below threshold

DETECTION CONDITION
• The PCM monitors the input voltage from the rear HO2S and the front HO2S output current when the following conditions are met. If the input voltage change is extremely large compared to the output current change, the PCM determines that the catalyst system has deteriorated.
MONITORING CONDITION
– ECT: more than 70 °C {158 °F}
– Catalyst converter temperature: more than 400 °C {752 °F}
– Engine speed: 1,500- 3,500 rpm
– LOAD: 20- 50% (maximum calculated load value varies depending on engine speed.)
– Time with purge control system does not operate: more than 20 s
Diagnostic support note

• This is an intermittent monitor (Catalyst).
• The MIL illuminates if the PCM detects the above malfunction condition in two consecutive drive cycles or in one drive cycle while the DTC for the same malfunction has been stored in the PCM.
• PENDING CODE is available if the PCM detects the above malfunction condition during the first drive cycle.
• FREEZE FRAME DATA is available.
• The DTC is stored in the PCM memory. 
POSSIBLE CAUSE
• Looseness of front HO2S
• Leakage exhaust gas
• Purge control system malfunction
• VSS malfunction
• ECT malfunction
• Eccentric shaft position sensor malfunction
• PCM malfunction 

Het klopt inderdaad dat het lampje 2 maal op ongeveer dezelfde plek begon te branden, toen ik rond de 100km/uur in zijn 6 reed. Dan zit het toerental inderdaad onder de 3,5k voor meer dan 20sec. Dus indien ik 100km/u in de 4 of 5 rijdt zal de detectie niet plaatsvinden... klint apart!
Ik ga dus ook zeker eens beginnen met de bobines te vervangen, al vind ik het dan zeer vreemd dat ik niets merk van misfires of minder stationair lopen/ accelereren. Ook die Scanner van Dennis is een goede aanrader en money well spent. De garage wil de storing niet gratis resetten, voor niets ging de zon op...
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 19-02-2011 21:28
Faxie:

> De tank ondergaat elke 10-12 keer uitzetten een
> vacuumtest (kan je ook horen, zeker in een garage)
> en soms willen de tankdoppen niet helemaal goed
> afsluiten waardoor je de foutcode gaat krijgen.
> Normaal gesproken gaat die CEL ook weer vanzelf weg
> als bij de volgende test de dop wel goed vast zit.
> Ik weet niet hoe het hier is, maar in de US is het
> een redelijk bekend probleem. Nieuwe tankdop lost
> het ook op. (Laat je niet door de dealer wijsmaken
> dat die hele EVAP systeem uit elkaar gehaald moet
> worden!)


Denk dat je gelijk had betreft tank dop en dus dat EVAP systeem.
Lampje ging opeens weer uit na een wat groter tocht.
En kon me tankdop nog ff aandraaien dat had ik al eerder gedaan.
Dinsdag toch ff door laten lezen / meten denk ik weet alleen niet of ze het verleden ook terug vinden.

>
> 't Klinkt heel stom ik weet het, maar het is nou
> eenmaal zo, net zoals het nou eenmaal zo is dat de
> Rex iets te makkelijk een CEL geeft. Keertje
> misfire? CEL! Keertje vuile sensor ergens? CEL! Dop
> niet goed vast? CEL! Lamba inderdaad ook (hoewel
> dat echt niet zo vaak voorkomt volgens mij) CEL! 
> Op zich niet zo erg, maar je moet wel telkens naar
> de dealer om dat lampje weg te krijgen.
>
> De mayonaise op de peilstok is normaal... de
> oliekoelers hebben eigenlijk een te grote
> capaciteit waardoor je snel condensvorming krijgt
> bij kortere ritten, zeker als het al koud is, en
> dat reageert met de olie en geeft die witte drap.
> Kan geen kwaad verder trouwens.

- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 22-02-2011 17:31
uitgelezen , geen storing behalve iets over de katalysator.

Niet dat deze defect is maar er wordt voor en na de kat gemeten aldus de dealer en als hier een vreemd verschil ontstaat geeft dit een foutcode
Deze is / kan dus weer uit gaan vanzelf wat ook gebeurt is
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-02-2011 11:57
ronni.v.:

> Deze is / kan dus weer uit gaan vanzelf wat ook gebeurt is


En weer aan, en weer uit, en weer aan, en weer uit........
Vooral als het koud is.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Check engine ging branden

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill