Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / olielekkage?
- Van xena (Powerposter) [nl] op 21-11-2010 14:11 Edited 21-11-2010 14:16
Hebben degene die een olielekkage hebben gehad iets onder de auto kunnen vinden? Ik heb een oliedruk die iets lager is dan normaal, maar kan niets vinden. Ook ruikt het naar verbrande olie/rubber na langdurig hard rijden...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-11-2010 15:55
Je gebruikt toch niet de drukmeter van het tellerhuis he? .... Die is niet analoog, geeft slechts een 0 of 1 aan. Meer voor de sier dus.

Je zou het met een aftermarket meter moeten bekijken.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 21-11-2010 16:14
Ik heb een aftermarket meterset erin... motor loopt als een tractor na een ritje vanmorgen. Gisteren de MAF sensor schoon gemaakt en toen liep hij als een zonnetje. Vanmorgen lekker RON98 getankt en een stukje gaan knallen.

Oliedruk was vrij laag tijdens de laatste kilometers vandaag (3 BAR) terwijl deze normaal 4,5 BAR is. Als hij al gestart is en stationair loopt en ik schakel dan komen er geluiden uit het vooronder die zeer verontrustend zijn. Zeeeeeeeeeer zwaar lopende motor. Oliedruk is 0,5 bar stationair en stijgt wel als ik gas geef. Hij start nauwelijks.

Na wat filmpjes op youtube gezien te hebben denk ik dat ik dat ik nummer zoveel ben met een kapotte motor. :( 120.000km

Nu is mijn vraag voor de kenners... past een JDM of Engelse motor in een EU model? Dan kan ik de swap namelijk zelf uitvoeren. En wie is DE persoon bij wie ik terecht kan voor een rebuild? Ik heb vernomen dat Eurorotor gestopt is.

Ik baal als een stekker zeg maar.... garantie is al verlopen (2004 model) dus ik denk dat het een duur Sinterklaas cadeautje gaat worden.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-11-2010 16:53
Hm dat klinkt verontrustend dan....  maar als je lekkages hebt zou d'r toch wat onder de auto moeten liggen...
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 21-11-2010 17:22
Christ, ik denk dat je het beste even contact met Mireck van de Rx-7 service op kunt nemen: http://www.rx7-service.eu/
- Van xena (Powerposter) [nl] op 21-11-2010 17:58
Ik zie echt nergens een lekkage en ik heb echt goed gekeken. En toch is de oliedruk laag...kan er intern olie lekken in de rotors of vanuit de as, want volgens mij zit daar toch een oilseal in?

Ik heb net nog even de wagen gestart... en dat lukte na zo'n 10 pogingen. De hele straat heeft erbij gestaan.... hij klinkt niet goed was de reactie. Stinken naar benzine als een dolle.... Het gekste vind ik, dat wanneer de wagen in vrij staat hij een rotgeluid maakt en als ik de koppeling intrap en ik schakel naar verschillende versnelingen het geluid ook anders wordt (afneemt/versterkt en andere frequentie). Ik neem aan dat het druk/treklager van de koppeling aan de excentrische as trekt?

Ik ben benieuwd wat er nu precies aan de hand is en of het rotorhuis beschadigd is.... want dan ben ik echt een goed end van huis. :(
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-11-2010 18:26
Dat van de druklager is normaal.

Je moet er toch eens even mee naar een expert lijkt me.

Heb je wel de nieuwe startmotor?
- Van xena (Powerposter) [nl] op 21-11-2010 18:48
Dat je stationair het druklager hoort is idd normaal....maar wat ik nu hoor is echtte bizar voor woorden. Ik zal idd even een expert moeten raadplegen, maar ik kan zelf de diagnose wel stellen dat er iets goed mis is met de motor.

Rest nu nog de vraag...past een JDM of UK motor wel in een EU wagen?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 21-11-2010 19:13
Ik zou meteen een 20B conversie doen. :-D
- Van xena (Powerposter) [nl] op 21-11-2010 19:32
Ik hou alle opties even open, maar ik heb nog een project staan die ik moet afronden en zat niet te wachten op een RX8 die de geest gaf .... ben blij dat de daily TDI me iig trouwe dienst blijft doen. :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-11-2010 20:11
Bij Hoebeke hebben ze een Cosmo in uiterlijk slechte staat te koop voor net geen 5k, daar zit een 20b in :P
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-11-2010 20:17
Je woont bij Etten-Leur toch? Misschien even contact opzoeken met Ferdi, van de zwarte RX7 FC. Hij heeft ook wel aardig verstand van wankelmotoren.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 21-11-2010 20:41
Die van die Cosmo is iig een mooie optie zeg! En Ferdi heb ik vanmiddag al aan de lijn gehad.... hij heeft een tijd geleden een keer een avondje bij me koffie zitten leuten en toen hebben we al wat gekke ombouw opties doorgenomen. Zijn wagen ligt weer uit elkaar voor wat aanpassingen en hij is dus ook erg druk, anders had hij zeker even willen helpen met de motor.

Mireck heb ik een mailtje gestuurd.... Hoebeke zal ik eens gaan bellen van de week.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 21-11-2010 20:52
Faxie: staat die Cosmo niet op z'n site? Ik zie er maar 1 voor 9500 euro.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-11-2010 22:05
De Cosmo staat bij 'Overig' en dan 'aanbiedingen' ;)

Overigens ook in delen te koop.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 22-11-2010 11:14
Hoe staat het met het oliepeil? Als de druk iets lager is, staat bij mij het oliepeil net voor het minimum (heb ook setje meters van RB).

Toen mijn motor in de soep gedraaid is draaide ie stationair nog maar goed 450rpm en was er totaal geen vermogen meer.

Veel geluk!
- Van terriet (Deelnemer) [nl] op 23-11-2010 22:22
Zit momenteel met een vergelijkbaar probleem.
Duur geintje al zeg ik zelf... ben er ook nog niet uit wat de beste optie is..
zie dit topic: http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1973
- Van xena (Powerposter) [nl] op 24-11-2010 20:01
Ik heb inmiddels een mailtje van Mireck ontvangen... revisie begint bij 2000 euro en dan moet ik het blok zelf in- en uitbouwen en kaal aanleveren. De kosten vallen mij erg tegen voor het vervangen van een paar sealtjes, maar het is iig een stuk goedkoper dan een nieuwe motor.

Ik zit eigenlijk niet te wachten op een 2e project en de uit en inbouw uitbesteden zie ik nu eigenlijk niet zitten, want dat gaat me zoveel geld kosten dat ik beter mijn verlies op de wagen kan nemen en dan toch maar voor een andere wagen gaan kijken. (De vrouw zeurt al tijden om een SUV met trekhaak voor de hobbyknollen). Wellicht gaat ie dus maar in de verkoop. Wat zou een 2004 HP met kapotte motor nog moeten opbrengen? Zit voor een godsvermogen aan opties op dat hok.... ik zit vlotjes aan 30.000 euro aan aftermarket spul. :( Maar ik ben niet in de veronderstelling dat ik daar iets extra's voor terug krijg.... want het is vaak bij inruil geen hol meer waard.

Hier toch even een indicatie van de extra's:

Tein verstelbaar onderstel (via EDFC= electronische regeling vanuit de wagen)
19" Volk Racing 2 delige gesmeedde velgen (met nieuwe Falken FK452) (velgen+banden kosten 5000 euro....slik)
originele Mazdaspeed bodykit (voorbumper, sideskirts, spiegels, achterbumper en achtervleugel)
Stoptech Big brakes voor met stalen remleidingen en geperforeerde 2delige schijven (328x28mm)
Stoptech remblokken achter
middentunnel v/h dashboard tot de armsteun uit echt carbon vervaardigd incl ingebouwde 60mm DEFI meterset (oliedruk-temp, watertemperatuur) met controller
Titanium catback systeem en middenpijp met racecat
K&N carbon luchtfilter incl alu aanzuigbuis 
nieuwe bobines, 8,5mm racing kabels en nieuwe bougies
16.000 euro aan Pioneer ICE (5 DVD schermen, 8 composetjes, 2 woofers, dolbysurround met navigatiesysteem, condensator enz enz)

Iemand een idee wat hij nog zou kunnen opbrengen?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-11-2010 20:44
Gewoon (laten) repareren.
Je het echt geen keus hoor.
Anders ga je echt het schip in.

Mogelijk kun je de rotoren nog gebruiken.
Er zijn overmaat seals te krijgen als er teveel speling is.
Dat heb ik bij Pim gehoord.

Alle tuningspullen zou ik bij verkoop uitbouwen en los verkopen of bij een volgende auto hergebruiken.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-11-2010 05:31
Inderdaad. Als je de auto al verkocht krijg, dan zou ik het aftermarket spul eraf halen. RX8 is al niet zo'n populaire auto, en als ie dan ook nog eens duur is vanwege aftermarket spullen dan haken mensen al helemaal af ben ik bang.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-11-2010 05:32
Maar het is nog niet 100% zeker dat de motor naar z'n grootje is toch?
- Van xena (Powerposter) [nl] op 27-11-2010 00:03
99,9999% zeker. Geen vermogen...bizarre geluiden....niet willen starten.... en als ie start 0,5 bar oliedruk en ver onder het normale toerental lopen. Klinkt als een rotor die niet meer mee doet iig.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-11-2010 12:31
Ik zou in ieder het oliesysteem even goed nalopen.... en vooral de Oil Metering Pump (links onder van de motor, je kan daar een paar slangetjes uit zien komen) Ik kan me iets herinneren van iemand anders dat die niet goed werkte bij hem. 1 Slang waar geen olie meer doorheen liep. En de motor liep ook kut.

Hoe het opgelost is verder weet ik niet... heb het topic niet meer in de gaten gehouden.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 27-11-2010 14:12
Bedankt voor het meedenken. Ik zal het zoiezo checken, maar ik heb nu geen check engine, wat gebruikelijk is bij een kapotte metering pump. De auto gaat dan in limp mode als beveiliging. Ik heb geen compressie op 1 rotor wat duidelijk te horen en te merken is als ik wil starten. Ik verwacht dus een kapotte motor ipv een pompje.

Binnenkort eerst de PCM maar eens laten checken op foutcodes...wellicht is er iets terug te leiden. Ik heb wel wat check engines gehad de afgelopen 10.000km, maar na een resetje bleven ze lange tijd weg. Ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan geschonken omdat ze opkwamen tijdens normaal rijden en de meterset geen vreemde waardes liet zien kwa olietemperatuur of druk.... en er geen verlies was kwa vermogen.

Zure is dat de wagen eigenlijk 1 dezer weken even naar de dealer moest voor een beurtje....wellicht dat er dan iets ondekt was wat deze toestand had kunnen voorkomen. :(
- Van xena (Powerposter) [nl] op 27-11-2010 16:22
Zo.... net geprobeerd de wagen te starten, wat lukte na een dik uur (Golf TDI en startkabels moesten erbij aan te pas komen omdat de accu leeg werdt getrokken). Ik heb hem om en om geprobeerd te starten met gaspendaal ingedrukt ivm verzuipen. De wagen heeft koud gewoon een nette oliedruk en namate hij warm werd kwam hij uiteindelijk weer onder de 1 bar. Het vaagste van dit alles is dat er vanonder de wagen een raar geluid komt (ook hoorbaar vanaf het motorruim maar natuurlijk ver achterin ivm de ver naar achter geplaatste motor).... Het geluid klinkt als: takketakketakketak en wanneer je de koppeling intrapt dit geluid weg gaat of bijna weg is.

Kan iemand dit verklaren? Een koppeling heeft toch geen invloed op een kapotte motor of wel?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-11-2010 00:52
Koppeling heeft daar geen invloed op lijkt me....  misschien is er toch iets niet goed met die druklager, maar of dat met de rest van de problemen te maken heeft lijkt me sterk eigenlijk.

Ding moet gewoon even de brug op en goed nagekeken worden...
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 28-11-2010 15:41
Takketakketak uit de versnellingsbak ?
(heeft ook olie)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 02-12-2010 19:30
Geen idee waar het geluid vandaan komt. Ik heb chronisch tijdsgebrek momenteel (werkdagen van 10 tot 12 uur). Over een paar weken heb ik vakantie en dan zal ik eens een keer goed kijken/luisteren en wellicht eens proberen langs te gaan bij een specialist (op de autoambulance).

To be continued.....
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / olielekkage?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill