Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Montage Racing Beat cat-back exhaust
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 15:38 Edited 18-08-2010 15:41
Ik dacht laat ik maar even een aparte topic starten i.p.v. mijn eigen topic aan te vullen zodat anderen dit makkelijker kunnen terugvinden.

Goed, de uitlaat is er af.
Klinkt simpel, is het niet.
Kostte me 4 uur.



Vooral de header is erg lastig te verwijderen.
Bij de bouten kom je wel maar om hem eruit te krijgen moet de motorsteun los en de trillingsdemper er uit.
RB geeft dit ook aan in de beschrijving, welke trouwens erg duidelijk is.
Dat was het meeste werk.
Zoals op de foto te zien is, heb ik de motor ondersteund.
De achterdemper hangt er reeds in en da's wel even een veel beter gezicht zeg!!!
Wat een pijpen!

Morgen verder...

Grtz Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 19:31
De rex ziet er nog erg goed uit aan de onderkant!!
Dat is helaas na een paar winters niet meer, dan zie je overal roest :(

Maargoed op naar de rest van de foto's :)          en een filmpje voor het geluid?? :):)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 21:17
Wat is eigenlijk het grote voordeel van de RB header? De standaard header is toch practisch hetzelfde? Heb je misschien een foto van beide naast elkaar? :)

En hangen de eindpijpen netjes in het midden? Of heb je daar aan moeten sleutelen? Bij mij zit de rechter pijp iets verder naar binnen, en de bouten losmaken, richten en weer vastmaken zoals in de beschrijving staat heeft niet geholpen....

Puik werk verder ;)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 22:42
Martine:

> De rex ziet er nog erg goed uit aan de onderkant!!
> Dat is helaas na een paar winters niet meer, dan
> zie je overal roest :(
>
> Maargoed op naar de rest van de foto's :)         
> en een filmpje voor het geluid?? :):)
>
> Groetjes M&M


Ik zit er over te denken om in de winter een autootje er bij te nemen want zo goed als deze RX-8 is...
Is volgens mij ook nooit in de winter bereden.
Filmpje zal er ook wel komen, stay tuned!

Faxie:

> Wat is eigenlijk het grote voordeel van de RB
> header? De standaard header is toch practisch
> hetzelfde? Heb je misschien een foto van beide
> naast elkaar? :)


De RB-header heeft 3 exact gelijke pijpen en dat zal iets vermogen opleveren maar verwacht er niks van...het is vooral heel mooi!
Ik zal morgen even een foto van beide maken.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2010 15:20 Edited 19-08-2010 15:30


Hier, zoals beloofd, een vergelijking met de orginele header.



Ik was er al bang voor maar de header gaat er zonder gepast geweld niet in...
Heb echt alles geprobeerd en tenslotte maar een stuk hout gepakt en een zware hamer...
Niet echt mijn stijl maar zag gewoon geen andere uitweg meer...
Gelukkig is de zaak niet beschadigd en eindelijk zit de zaak dan toch op z'n plek!
Ook het aandraaien van de bouten met een moment van 90ft/lbs is gewoon niet te doen.
Op gevoel de zaak vast getrokken en het lijkt ok.
Ook de aansluiting van de luchtleiding is echt een nachtmerrie...maar...hij zit er op!!!



De andere pijpen daarentegen zijn geen enkel probleem!



Zoals je ziet zit 'ie er mooi recht onder, no problem at all!
Als laatste heb ik de middenpijp vast gedraaid zodat de einddemper zijn plaats behoudt.
RB laat wel weten dat op sommige chassis de eindemper iets scheef kan gaan zitten.
Ik heb dus niet zo'n chassis, hij zit vanaf het begin al gewoon recht, me happy dus.

Ik heb alles met terpentine afgenomen want ik wil geen ingebrande vlekken en vingerafdrukken op m'n RVS-uitlaat...
Die vlekken krijg je er namelijk nooit meer af!

Afijn, tijd voor de proefrit!

Het geluid is echt he-le-maal super!
Vooral boven de 5000rpm!

Ik dus een rondje Hengelo/Enschede gedaan.
Toen ik in een tunnel achter een grijze Citroën Jumpy stond heb ik eens lekker gasgegeven: VROEM! VROEM! KNAL! KNAL!...VROEM! VROEM! KNAL! KNAL!...ha ha!

...

WOW!!!
Echt helemaal goed mensen!

...

Stapt er in een keer iemand uit die grijze Jumpy...
Blauwe broek, wit overhemd, blauwe epauletten op de schouders...

...

POLITIE!

...

Oh gut, heb ik weer...
Dat ga je toch niet menen hè?!!!
Dus die knakker naar mijn auto lopen...
Zegt 'ie: "Meneer, wilt U dat niet doen anders kost U dat €160,- vanwege lawaaioverlast..."!!!

...

Ik mijn breedste grijns opgezet en heel nederig "sorry" gezegd...
Ja, je moet dan kruipen hè?
...
Wat een mongool zeg!
Ben tot Enschede achter hem blijven rijden zodat hij mijn grijns lekker in z'n spiegels had.
Ja, zo ben ik dan ook weer hè?

Maar goed, ik was al lang blij dat 'ie niks zei over mijn te kleine illegale nummerplaat!
Ben onderweg ook nog een motoragent tegengekomen maar die sloeg er ook geen acht op.
Kortom, een goede dag!

Grtz Dennis.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 19-08-2010 18:31
ZEER mooi !

Valt het gewicht van de middenpijp mee met die dempers ?
Ik ga er van uit dat het doorstroompotten zijn ?
Ik heb een sportcat zitten dewelke ondertussen reeds gans leeg is :-)
en die weegt misschien maar een de helft of een derde van de originele pijp met cat.
(dat op zich is al een reden om iets anders te steken)
Idd een mooi geluid in combinatie met de RB einddemper.

Heb je een foutmelding omwille van het verwijderen van de cat ? (als je die nog niet hebt, dan gaat die zeker komen)
Om de zoveel tijd wis ik die dan...

Na het bouwen van een sportmotor gaat er ook een ganse uitlaat van RB onder !

Kom je ook naar de meeting volgend weekend ? (zat 28ste)

Mvg,

Ben
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2010 20:56
Nu je cat er onder uit is zal je ook wellicht wat vlammen uit de uitlaat knallen :D
- Van Matex (ForumPro) op 20-08-2010 19:03
Wat een prachtig uitlaat systeem.
Ik ben benieuwd of dit samen met de koude luchtinlaat met ramair inlaat merkbaar meer vermogen geeft.
Ook zou je vlotter naar max speed moeten komen.
Het zou als je de brochures mag geloven ca 14 Pk meer moeten geven.
Luchtfilter + lucht inlaat 3,5 Pk
Header 2 Pk
Kat vervanger 3 Pk + uitlaat systeem 5,5 Pk

@ BEN

Ik lees sportmotor ?
Heb je de drie schijfs wankel motor welke in de garage van je vader stond getuned.
En pas gemaakt voor in de Rx8.
Zou een mooie wolf in schaaps tenu zijn.

vertel eens wat over je plannen!

Ton
- Van Yohsm (Powerposter) [be] op 20-08-2010 21:18
Ter info: je kunt mits kleine aanpassingen ook de 4 tips uitlaat monteren die enkel voor de R3 bedoeld is.
Zie:
http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=46&t=25847

Vind ik persoonlijk zeer geslaagd. Heeft Racing Beat nu een EU-keur? Ik ben zelf op zoek naar een vervanging, maar wil voor de belgische keuring niet elk jaar switchen.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-08-2010 21:56 Edited 20-08-2010 22:11
BVK:

> ZEER mooi !
>
> Valt het gewicht van de middenpijp mee met die dempers ?
> Ik ga er van uit dat het doorstroompotten zijn ?
> Ik heb een sportcat zitten dewelke ondertussen
> reeds gans leeg is :-)
> en die weegt misschien maar een de helft of een
> derde van de originele pijp met cat.
> (dat op zich is al een reden om iets anders te steken)
> Idd een mooi geluid in combinatie met de RB einddemper.
>
> Heb je een foutmelding omwille van het verwijderen
> van de cat ? (als je die nog niet hebt, dan gaat
> die zeker komen)
> Om de zoveel tijd wis ik die dan...
>
> Na het bouwen van een sportmotor gaat er ook een
> ganse uitlaat van RB onder !
>
> Kom je ook naar de meeting volgend weekend ? (zat 28ste)
>
> Mvg,
>
> Ben


Het gewicht is aanzienlijk minder maar hoeveel weet ik niet.
Ben in mijn enthousiasme vergeten de zaak te wegen maar de header en catback-pijp zijn zeker lichter.
Heb er nu 380 km op zitten en idd, het lampje brandt, laat ik wel checken bij de APK of er geen andere storingen achter zitten.
Resetten heeft geen zin, komt na 40km toch weer terug (lekker geurtje trouwens...).

Het geluid is echt prachtig maar kan niks zeggen over vermogentoename, dat moet je met cijfers doen.
Vaak denkt men dat men meer vermogen heeft door het geluid wat natuurlijk heel opzwepend is nu!
Ik heb wel de indruk dat hij veel beter oppakt, ook onder de 5500 rpm...
Net een Ferrari die op toeren komt...eerst een diepe brom die snel overgaat in gehuil...echt kippevel mensen!!!

Toch is het heel beschaafd als je van het gas afblijft, precies wat ik wilde dus.

Yohsm:

> Ter info: je kunt mits kleine aanpassingen ook de 4
> tips uitlaat monteren die enkel voor de R3 bedoeld
> is.
> Zie:
> http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=46&t=25847
>


Ik heb ook gekeken naar die 4 pijpen maar vindt het geen gezicht, veel te overdone.
Bovendien verstoort het de hele lijn met die afgezaagde kappen...

Grtz Dennis.

PS Kan helaas niet op de meeting zijn i.v.m. werk.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-08-2010 22:04
Faxie:

> Nu je cat er onder uit is zal je ook wellicht wat
> vlammen uit de uitlaat knallen :D


Ja, dat klopt...echt kicken als je in een tunnel staat!
Heb er (nog) geen filmpje van maar dit komt aardig overeen:
http://www.youtube.com/watch?v=S5soA-X1Hgs&feature=related

Grtz Dennis.
- Van Renesis (ForumPro) op 21-08-2010 11:50
Het ziet er erg mooi uit. Dat van het geluid geloof ik meteen.
Ik weet wat ons filtertje al teweeg kan brengen. Dus met uitlaat kan het alleen maar beter.

Uit filmpjes gaat mijn voorkeur echter wel naar Mazdaspeed. Klinkt ook erg mooi. :)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-08-2010 14:43
De zaak is al aardig aan het verkleuren...blauw, rood, paars, geel...erg mooi, vooral het spruitstuk ziet er schitterend uit nu!
Zal tezijnertijd ff een fotootje van maken.

De tips van de einddemper zijn nu ook iets gelig, staat 'm goed!
Ferrari: eat your hart out!

Grtz Dennis.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Montage Racing Beat cat-back exhaust

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill