Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Cruise control
1 2 3 Terug Volgende  
- Van jos (SuperForumposter) op 11-03-2005 10:45
Hallo Leo,
Zijn de burocraten er nog steeds niet uit ? Of is geen nieuws in dit geval goed nieuws.
Ik wacht met spanning af. Groeten
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2005 20:29 Edited 14-03-2005 20:34
Afgelopen woensdag contact gehad met TPG op Schiphol. De volgende dag kreeg ik een formulier waarop de ik de goederencode, waarde, kosten ed mocht invullen. Ik moest ook een faktuur of betalingsbewijs produceren, waarvoor ik de bevestiging van Paypal heb gebruikt.  Dit op de post gedaan, en vandaag zie ik dat ik morgen de spullen mag ophalen op het postkantoor, na overhandiging van omzetbelasting en invoerrechten natuurlijk.
Heb bij Japanparts geklaagd dat ze het in plaats van met DHL (zoals in de offerte stond) met de post hebben gestuurd, en dat ik 8900 yen p&p wat veel vond terwijl de porto voor het pakketje 3000 yen bleek te zijn.  Ik heb ook gevraagd of ze in het vervolg een commercial invoice op het pakketje willen plakken, dan heb je dat gedoe met het per post opsturen van een betalingsbewijs/faktuur niet meer. Bij de apparatuur die ik vanuit de VS importeer doen ze dat altijd, en gaat het vlekkeloos.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-03-2005 11:22
Bevatte het pakketje de verwachte onderdelen??
Zullen we dan de inbouw komende zaterdag(of zondag) doen??
Ik kan de twee weekenden daarna zelf niet.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 15-03-2005 12:21
Hebben jullie alle de nodige elementen (draad en contacts) gekocht?

Fabrice
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-03-2005 18:29
Rasputin:

> Hebben jullie alle de nodige elementen (draad en
> contacts) gekocht?
>


Nee, we hebben nog automotive quality eenaderig draad nodig, en ik heb momenteel eigenlijk geen idee wat ik verder nog nodig heb...

> Fabrice


-)
Enne,  ik zat vandaag bij een klant en had geen tijd het pakketje op te halen. Dus ik zal morgen kijken of er geen baksteen inzit... ;-)
Ik houd jullie op de hoogte.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2005 12:10
Geen bakstenen!!!
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 16-03-2005 15:07
Geweldig, nu nog een afspraak maken om eea gezamelijk in te bouwen. Zal voor Caecil wel nodig zijn,gezien haar gebruik!!!!!
Charles
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-03-2005 15:38
charlyrx8:

> Geweldig, nu nog een afspraak maken om eea
> gezamelijk in te bouwen. Zal voor Caecil wel nodig
> zijn,gezien haar gebruik!!!!!
> Charles


Volgens mij heb je er niks aan op die kleine stukjes binnen de bebouwde kom. :)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-03-2005 11:49 Edited 17-03-2005 11:54
Wie komt er zaterdag en/of zondag aanstaande naar Sittard?
Tenminste als we alles hebben.
Ik heb op mijn lijstje staan: Jos , Caecil-Leo , Charlyrx8.
Rasputin zou het zelf installeren.Jammer genoeg kunnen we dan zijn uitlaat niet zien en horen.
Van Matex weet ik het nog niet.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 12:52
Zoals ik al aan de CC buyers heb gepoogd te mailen: (sommigen hebben helaas een te krappe mailbox :-( )

We hebben nog nodig:

2 x Draad (1 lang voor naar de PCM, eentje kort naar het aardpunt.
3 x Insteekcontactjes voor in de connectors. Preciese aard nog onbekend.
1 x Isolatietape.
Tiewraps
oogje+bout+moer om aarddraad vast te maken.

Met name die insteekcontactjes zijn wel belangrijk, zonder die dingetjes wordt het knoeien.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-03-2005 13:00
Ik kan een doos met verschillende type contactjes en de bijbehorende connectortang uit onze werkplaats meenemen.
Is er niet info uit de verschillende fotoreportages te halen ?
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-03-2005 13:29
Outjer:

> Wie komt er zaterdag en/of zondag aanstaande naar Sittard?
> Tenminste als we alles hebben.
> Ik heb op mijn lijstje staan: Jos , Caecil-Leo ,
> Charlyrx8.
> Rasputin zou het zelf installeren.Jammer genoeg
> kunnen we dan zijn uitlaat niet zien en horen.
> Van Matex weet ik het nog niet.


Outjer,

Ik zou graag komen (Sittard is heel dicht bij Luik) maar ik ben voor een week in de VS voor werk.

En ik heb steeds geen Hymee catback op mijn wagen! Als jij een wil horen, kan je naar Spa komen op 26 maart (zie aanmeelding op dit forum). Er zullen een tientalen RX8 daar zijn, en een met de Hymee uitlaat.

Fabrice
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 14:05
Outjer:

> Ik kan een doos met verschillende type contactjes
> en de bijbehorende connectortang uit onze
> werkplaats meenemen.
> Is er niet info uit de verschillende fotoreportages
> te halen ?


Daar kun je nooit de preciese maat uit halen. Op de overzichtsfoto van Tertou van zijn kitje zie je als je heeeel goed kijkt dat de insteekcontactjes al aan de draden zitten.
Beste methode zou zijn te kijken welke connectors er in de auto zitten, en daar dan de instekertjes voor te halen (of een complete connector waar we ze dan weer uitpulken).
Rasp zou ook nog even kijken. Het zou me niet verbazen als de dealer ze ook heeft.
Trouwens, als we alle benodigde ingredienten hebben kan ik komend weekend wel hoor.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 17-03-2005 15:39
Ik zou as zaterdag wel kunnen, maar dan moet ik het wel weten of alles aanwezig is. ( het materiaal cc). Tevens het adres en telnr.
Mijn telnr 0412-641616
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-03-2005 15:43
Tertou's pictures are here :
http://www.deval.be/Thierry/RX-8/Mods/Page1.html

Can't see any pix that helps determine which contacts we need...

Fabrice
- Van Matex (ForumPro) op 17-03-2005 19:03
Beste Outjer,

Matex is graag van de partij.
Ik maak gewoon tijd,zaterdag of zondag.
Naar voorkeur van onze gastheer,en de andere bouwers.
Ik kan zorgen voor gevlochten eenaderige draad,Tiewraps,isolatie tape.
Boutje + moertje kan ook M? x lang?
Voor de rest werp ik een blik in de kast van onze onderhouds monteur!
Nog behoeft aan een boor en tap ?
Is er een soldeerbout + tin
nog krimpkous nodig ???
Beter te veel hulpmiddelen als tekort !
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-03-2005 19:54 Edited 17-03-2005 20:38

> Beste methode zou zijn te kijken welke connectors
> er in de auto zitten, en daar dan de instekertjes
> voor te halen (of een complete connector waar we ze
> dan weer uitpulken).


Zojuist de connector op de PCM losgemaakt en gekeken waar die insteekcontacten in moeten.
Dit zijn (zeer) kleine contactjes.Het probleem is dat je drie EXTRA insteekcontacten nodig hebt.
Een voor begin en een voor het eind van de signaaldraad, (die dus gelijk moeten zijn) en een voor de aardkabel die ook gelijk is aan de anderen.
Zou niet direct weten waar die vandaan te halen.Je kunt in ieder geval niet de bestaande stekker gebruiken.
Ik zal morgen eens bij de electronica zaak neuzen.
Of iemand moet het gewoon bij de Mazda-dealer vragen.Wie heeft er een (innig) contact met de dealer?

>

- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 20:26
Zeer uitgebreide franse repo:
http://www.rx8france.com/forum/setopic_1232-cruise.html+control

Je moet wel ingelogd zijn om de foto's te kunnen zien geloof ik...
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 20:53
rx8 in de hiervoor genoemde thread had hetzelfde probleem: de insteekpinnetjes.

Omdat ie toch al de connector van de oorspronkelijke connector had gemolesteerd (zie eerder in onze  cc-thread), heeft ie daar een aantal pinnetjes van gebruikt.
Iets dat wij proberen te voorkomen, omdat terugzetten dan moeilijker wordt...
Ik denk dat het niet al te moeilijk is een enigszins gelijkend pinnetje uit een andersoortige connector hiervoor te misbruiken. Aanschaffen van een connector en die strippen kan ook, als we maar zouden weten of er de goede pinnetjes inzitten...

Gisteren was RX8 klaar, en heeft hij de eerste cc RX-8 van Frankrijk. (zegt hij zelf)
- Van Matex (ForumPro) op 17-03-2005 21:12
Is iemand instaat de misterieuze pennentjes te beschrijven b.v.b
De diameter
de totaal lengte
de vorm recht randje recht
diameter gaatje enz enz

in de connector van de voeding in mijn PC,zitten vergelijkbare pennen.

en met een duidelijke tekening kan ik ze mischien wel draaien uit b.v.b Messing !
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 21:19
Matex:

> Beste Outjer,
>
> Matex is graag van de partij.
> Ik maak gewoon tijd,zaterdag of zondag.
> Naar voorkeur van onze gastheer,en de andere bouwers.
> Ik kan zorgen voor gevlochten eenaderige
> draad,Tiewraps,isolatie tape.


Mooi!

> Boutje + moertje kan ook M? x lang?


Is om het aarddraadje aan aarde te leggen. Er zit daar ergens een bestaand gaatje dat we gebruiken, zie de foto in hetgeen ik je gestuurd heb... Van die opknijp-oogjes kunnen we goed gebruiken..

> Voor de rest werp ik een blik in de kast van onze
> onderhouds monteur!
> Nog behoeft aan een boor en tap ?


Geen enkele inbouwer heb ik over boren gehoord, dus in theorie niet. Outjer heeft anders vast wel een boor.

> Is er een soldeerbout + tin
> nog krimpkous nodig ???


Tuurlijk.

> Beter te veel hulpmiddelen als tekort !


Mee eens!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 21:26 Edited 17-03-2005 21:29
Matex:

> Is iemand instaat de misterieuze pennentjes te
> beschrijven b.v.b
> De diameter
> de totaal lengte
> de vorm recht randje recht
> diameter gaatje enz enz
>
> in de connector van de voeding in mijn PC,zitten
> vergelijkbare pennen.
>
> en met een duidelijke tekening kan ik ze mischien
> wel draaien uit b.v.b Messing !


Ze zijn behoorlijk klein, ik zit nu te kijken naar de connector aan de nieuwe controlunit, die lijkt volgens mij op de connector onder het stuur waar 2 van de drie pennetjes in moeten.
Ze lijken op connectors uit veel andere electronica, van die metalen inschuivertjes met zo'n borgpennetje, zo'n "weerhaakje" waar het mee vastklikt in het plastic van het connectorhuis.
Ze zijn kleiner als die van een ATX voedingsconnector in een PC. (die moeten 10-20 ampere vervoeren, deze een paar milliampere)
Tenzij je een horlogemaker bij de hand hebt zijn ze niet te draaien denk ik.
- Van Matex (ForumPro) op 17-03-2005 21:42
Op een van de foto's staat een geel stukje kabel met een oogje + boutje en aan de anderekant een pennetje
is dit ongeveer de afmeting?

overigens ben ik instrumentmaker dus niet bang voor kleine pennetjes.
ik houd van kleintjes.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-03-2005 21:45
Mogelijk zitten er heel toevallig dezelfde insteekcontactjes aan de oude audiobediening die niet meer gebruikt wordt.
Hoe zien de insteekcontactjes van de nieuwe gecombineerde stekker van CC en audio eruit?
Of we gaan bij de plaatselijke autosloper op zoek naar stekkers waaruit die insteekcontactjes te halen zijn.
Probleem bij het beschrijven van de insteekcontactjes is dat die er wel makelijk in gaan maar slechts met het juiste gereedschap en of kennes waar te duwen eruit gaan.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 21:51
.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 21:52
.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 21:53
.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2005 21:58 Edited 17-03-2005 22:01
Outjer:

> Mogelijk zitten er heel toevallig dezelfde
> insteekcontactjes aan de oude audiobediening die
> niet meer gebruikt wordt.


Die zijn enigszins bruikbaar, ik meldde eerder al dat rx8 die pinnetjes heeft gebruikt. het betekent wel het slopen/demonteren van de oude bediening.
Antwoord op je vraag hoe die contactjes eruit zien: zie de foto's hierboven. (schaal in mm)
Misschien kan er morgen iemand even naar de connector onder het stuur kijken, waar ze echt in moeten. Lijkt die op bovenstaande foto's, dan weten we weer meer...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-03-2005 22:19
Dat lijkt er inderdaad op.Het gaat in ieder geval om het vrouwtje. Aan de PCM zelf zit het mannetje.En aangezien er nergens in de beschrijving staat dat er verschillende einden aan de geleverde kabel zitten zijn ze alle drie hetzelfde.De gaatjes in de connector waarachter de contactjes schuil gaan zien er hetzelfde uit.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-03-2005 09:46
Enkele opmerkingen over het openen van de afdekkap van de PCM.In de handleiding staat dat de kabelgeleiders los gemaakt moeten worden van het deksel.Makkelijker is om de kabel zelf los te maken van het houdertje door de tyrap te openen. Na het loskoppelen van de Accu moet bij draaiende motor het stuur helemaal links en rechts gedraaid worden zodat de DSC de stand weet van het stuur. Hierna de motor uitzetten en opnieuw starten Het DSC lampje gaat dan uit.Verder moet de tijdklok opnieuw ingesteld worden
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-03-2005 16:08 Edited 18-03-2005 16:11
De tweede Mazda Dealer die ik vroeg om de insteekcontactjes wist tot mijn verbazing direct wat ik bedoelde.Hij zei dat die vaak voor audio en cruise control nodig waren en liep naar het magazijn.Helaas helaas had hij er net geen meer liggen en was de magazijnmeester al weg.Ik wordt maandag gebeld hoeveel 20 stuks kosten en wanneer die binnen kunnen zijn.Tenzij er nu nog iemand naar de daeler gaat en er voldoende meeneemt stel ik voor de inbouw dit weekend af te blazen.Om de oude insteekcontactjes van de audiobediening te gebruiken zoals op het franse forum te zien is vind ik eigenlijk niet de beste oplossing.Het verbazende was dat de dealer niet eens vroeg naar de exacte maat.Blijkbaar is er voor Mazda maar een maat.
- Van Matex (ForumPro) op 18-03-2005 18:29
Ik ben er helemaal klaar voor!!

Soepel signaaldraad
Aarding oogjes
stekertjes ingeschat v.d mooie duidelijke foto's met maatverdeling,is de maat vlgs mij vierkant 0.65mm
dus male en female georganiseerd
boutjes M4 & M5 (aarddraadje)
Tiewraps
Isolati tape
Krimpkous
Soldeerbout - soldeer - snoercentrale - looplamp enz
alle onderdelen uiteraard 6x
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-03-2005 19:58
De insteekcontactjes moeten in de originele connectors passen, zodat er een goede borging plaatsvindt.
De mannetjes zitten al op de PCM en zijn daar dus een geheel van.Bovendien lijken ze niet vierkant te zijn, maar plat  (=rechthoekig)
Ik heb mij door mijn e-collega's laten vertelllen dat er heel veel verschillende voremn zij en dan vooral wat betreft de borging in de connector
Het lijkt mij sterk dat je exact de goede te pakken hebt.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-03-2005 21:09 Edited 18-03-2005 21:17
Je bent goed bezig Matex! :-)
Het is wel handig om iets zekerder te zijn of deze pennetjes bruikbaar zijn. Volgens de methode "Outjer" (hierboven beschreven) kun je vrij eenvoudig bij de PCM de connector losnemen, en even kijken of zo'n vrouwtje op een chassismannetje van de pcm connector past. En door 'm ook een stukje in de connector te steken kun je hoop ik ook wel een idee krijgen of de maat er op lijkt, zonder 'm meteen vast te klikken. Elders in de auto zullen ook wel soortgelijke connectors zitten, al weet ik niet zo een twee drie waar er een nog makkelijker bereikbare is.
Toch prettig om te weten alvorens naar Sittard te rijden, misschien. Als het er een beetje op lijkt wil ik zondag wel in die richting abreisen.
- Van Matex (ForumPro) op 18-03-2005 22:34
Tijd voor een time out.

Met telefonische assistensie van Outjer de PCM connector bloot gelegt.
en waar onzekerheid over bestond is nu duidelijkheid.
De steker penen male & female passen NIET.
het is dus NIET handig om morgen cc in te bouwen,maar eerst de juiste steker pennen op de kop tikken.
Anders wordt het net zo'n geknoei als bij de Fransen.

Het wachten is op de juiste pennen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-03-2005 11:52
Ik heb een insteekcontactje (met 20 cm draad) in handen. Kosten 1.84   Ik heb er nog 17 besteld en die zouden woensdag binnen zijn. Ik ga dit contactje vanavond even passen.Wie kan er komende vrijdag voor de inbouw van de CC ?
- Van jos (SuperForumposter) op 21-03-2005 12:21
Ik ben vrijdag beschikbaar.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 21-03-2005 16:16
as vrijdag kan ik niet. Ik ben weg tm 28-03. Het weekend daarna kan ik wel.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-03-2005 17:46
Ik heb net het insteekcontactje gepast. Hij past !!
Nu moeten de overige 17 bestelde contactjes nog binnen komen. Ik houd jullie op de hoogte.
- Van Matex (ForumPro) op 21-03-2005 18:50
Goed werk Outjer.

waarschijnlijk kan ik vrijdag (effe afstemmen met collega's) morgen weet ik het.

Fantastisch zijn de andere stekerverbindingen de zelfde afmeting?
de stekerverbinding die je nu hebt is rechthoekig (+/- 0.65mm x 1.30mm)en die op de foto vierkant.

moet er ook nog een stuurwielafnemer komen en momentsleutels voor aandraaimoment ca 45 Nm voor het stuur,en 7.9 tot 11.7 Nm voor de klemming ?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2005 20:13 Edited 21-03-2005 20:15
Zonder momentsleutel redden we het ook wel, maar als je er een mee kunt nemen is dat wel beter. Kunnen we de zaak weer officieel aandraaien!
Goed werk Outjer!

Wij komen  vrijdag, als het doorgaat! Weet je wat, neem ik meteen nog een paar handige stuurschakelaartjes mee, da's misschien wel handig! ;-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-03-2005 21:20
De insteekcontacten van de signaaldraad zijn aan beide einden hetzelfde , als ik de instructie goed gelezen heb. De aarddraad ook omdat die in de zelfde connector gestoken moet worden. Het stuur zou er eventueel niet af hoeven volgens info van het franse forum. Ik heb een momentsleutel. Weet alleen niet of die nauwkeurig genoeg is.
- Van Matex (ForumPro) op 22-03-2005 06:52
Ik kom vrijdag,als het door gaat !
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 22-03-2005 11:32
charlyrx8:

> as vrijdag kan ik niet. Ik ben weg tm 28-03. Het
> weekend daarna kan ik wel.


Charly, we moeten even kijken hoe het loopt. Mogelijk kunnen we jouw CC op zondag 3-4-05 of in het weekeinde daarna doen.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-03-2005 09:45
en? en? en? zijn de pennetjes er al? Vertel snel, Outjer! :-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 23-03-2005 16:09
Ik hoor net dat er 10 pennetjes klaar liggen en dat de overige 7 stuks morgen ochtend binnen zouden komen.Ik ga morgenmiddag langs bij de dealer om dan hopelijk alle 17 af te halen.(1 had ik al in mijn bezit).Stel dat we vrijdag slechts 11 pennetjes hebben , kunnen we dus 3,5 auto's doen.Dan zou je slechts het pennetje dat in de PCM moet , later moeten monteren.Ik zou zeggen dat alles doorgang kan vinden vrijdag.
- Van jos (SuperForumposter) op 24-03-2005 06:56
Outjer, als de ontbrekende 7 stuks nou niet vandaag binnen komen, is het misschien een idee, om (op zijn minst het ene ontbrekende) op te halen bij een andere dealer. Ik kan voordat ik richting Sittard vertrek, indien nodig, even bij Loven langs om te kijken of zij nog iets op voorraad hebben.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-03-2005 07:04
Goed idee, Ik ga vandaag om 12.00 u bellen naar Radrema en om 16.00 u sta ik aan de balie.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-03-2005 10:36
Ze zijn binnen bij radrema, ga ze om 16.00 u ophalen!!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-03-2005 16:31
Ik heb alle 18 contactjes. Caecil/Leo komen om circa 10.30. Als Matex er dan ook is met de spullen kunnen we gelijk beginnen.Jos zou eventueel wat later kunnen komen, als hij dat wil.
- Van Matex (ForumPro) op 24-03-2005 18:40
Goed werk Outjer & Leo
Het is wel effe regelen maar dan heb je ook iets om trots op te worden.

Ik vertrek uit DenHoorn om ca 8:10 uur,het is vlgs de navtec 220Km naar jou adres.
dus precies op koffie tijd bij jou.
ik heb ook al geoefend met een haaknaald om de draad door de rubber doorvoer tule te voeren in het schutboard.
is een eitje.
verder heb ik alle spullen 6x incl tools.

Tot straks bij de koffie.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-03-2005 23:50
De rode brigade heeft cruise control. Vandaag zijn 4 rode 8en met succes voorzien van de leuk verlichte extra knopjes op het stuur. En... ze functioneren ook nog!  Het inbouwen van de eerste duurde wat langer dan de andere, door onwennigheid en een totaal niet meewerkend insteekcontactgaatje bij de PCM. Ook bleek de eerste na inbouw niet te werken. Na loshalen van de stekers, uitgebreid meten (er staan test-meetgegevens in de Mazda garagemanual gelukkig), en op identieke wijze weer terugbouwen werkte ie opeens wel feilloos, daarmee een depressie van Outjer voorkomend.
Rode draad door de hele dag waren, naast de gezelligheid en het perfecte teamwork (waarbij ieder zijn steen bijdroeg), het gepiel met de insteekcontactjes, die zich zowel bij het losmaken als het vastzetten niet echt makkelijk gewonnen gaven. Ondanks dat we officiele Mazda contactjes gebruikten.
Matex bleek het handigst bij het prutsen met deze fijne dingetjes, daar verried zich een intrumentmakersverleden. Na de ervaring met de eerste auto besloten we de resterende door te meten na inbouw, bij de aansluiting bij de PCM. Zodat we er vrij zeker van konden zijn dat alles werkte alvorens af te bouwen en de proefritten te maken.
De door Matex meegebrachte haaknaald blijkt perfect geschikt voor de draaddoorvoer door de tule. Ook bleek een speld een belangrijk stuk gereedschap. Breng dus altijd je naaidoos mee ;-).
Al met al een zeer geslaagde operatie!
- Van RenesisMsa (Deelnemer) [eu] op 31-03-2005 04:33
Dag Alemaal !

Is nog mogelijk om me te doen voor de cruise te hebben ?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-04-2005 14:11
Misschien moet er een nieuwe group buy georganiseerd worden.

Voor de inbouw van de CC van Fabrice en Charly moet even een afspraak gemaakt worden.Leo heeft zich al bereidt verklaard te komen helpen.Nu nog even afstemmen.
- Van Matex (ForumPro) op 03-04-2005 18:41
Beste Outjer,

Ik ben ook bereidt te komen teamwerken (lekker prutsen met onwillige contactje's).
Laat me weten,als hier behoefte aan is.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 07-04-2005 08:46
Ladies and Gentlemen,

It's a great honour for me to make the following announcement :

                       I am now Cruise controlled !

Since yesterday afternoon.

The fitting was a bit of a pain despite good RX8NL kit and instructions.

Mind you, when the instructions say : "get this wire through this rubber grommet, or hole", you're left to wonder how on earth you are going to do that. So fitting time was 3 long hours.

Otherwise it works a peach and makes motorway driving at (almost) legal speed a sweet and confortable experience.

Thanks Leo for making this possible.

Fabrice
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 07-04-2005 09:31
Rasputin:

> It's a great honour for me to make the following
> announcement :
>
>                        I am now Cruise controlled !


Welcome to the club ! :)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-04-2005 10:23
Gefeliciteerd Fabrice !
Nu charly nog. Laat even wat van je horen zodat we een afspraak kunnen maken.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-04-2005 19:22
Dat is dan afgesproken. Zaterdag 9-4-05 vanaf 10.30u.Leo/Caecil komen ook.Verder is iedereen welkom.
PS.Charly neemt ook een speciale uitlaat mee.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 08-04-2005 16:47 Edited 09-04-2005 08:33
When fitting the new cruise + radio controls in lieu of the radio only controls, one must re-use one of the wires from the connector, the one connected to the horn plate (horn switch).
To relaese it out of the rdio only control connector, you disengage two blocking devices and therefore must take off two pieces from the white connector.

There is a flat cover thjat blocks the rear part of the contact.
Then, take the "nose" of the connector off. This allows you to disengage the second blocker with a sharp tool.
All this is possible without damaging the connector if you're agile. These parts are clipped together. But very tightly.

Hope it will help future installations.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 08-04-2005 16:48
Picture Nr 2
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 08-04-2005 18:10
Tot zaterdag en zoals het er nu naar uitziet heb ik dan de Sebringuitlaat bij me. Ik moet hem nl in Spaubeek ophalen. Dit doe ik voordat ik naar Sittard ga.Wel is hij dan nog niet gemonteerd.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 09-04-2005 17:13
Hiep hiep hoera nu ook voorzien van CC. Leo en Outjer bedankt voor de montage, tevens ook voor de goede zorgen ( koffie en het zeer lekkere pasteitje).
Ik weet nu ook waarom het gebruik van Caecil's RX8 zo hoog is. Mijn gebruik zal ook wel zo hoog zijn geweest, gezien de snelheid terug naar huis.( Ik ben altijd zeer voorzichtig bij wegwerkzaamheden) De boete is dan 2x zo hoog.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-04-2005 21:07
Het was weer een heel drukke maar gezellige dag.Weer 4 rode 8-en in de straat.(teveel rode zou Tertou zeggen) Het blijft elke keer weer een overwinning als alles werkt, nietwaar Leo. Jammer dat die uitlaat niet los ging.

Groeten uit Rex Place Sittard.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-04-2005 07:11
charlyrx8:

> Ik weet nu ook waarom het gebruik van Caecil's RX8
> zo hoog is. Mijn gebruik zal ook wel zo hoog zijn
> geweest, gezien de snelheid terug naar huis.


Mijn verbruik was dan gistermiddag waarschijnlijk gelijk aan het jouwe, normaal is het wat hoger. ;)

>( Ik ben altijd zeer voorzichtig bij wegwerkzaamheden)
> De boete is dan 2x zo hoog.


Niet als ze niet aan het werk zijn. Dan is de boete "normaal" (als er al gecontroleerd wordt).
Maar dit terzijde.

Jos, Leo, Matex en Outjer (in alfabetische volgorde), bedankt voor het inbouwen van de cc. Na het oplossen van een kleine storing (contactje dat zichzelf weer had losgewerkt) werkt de cruisecontrol perfect.
Outjer en Daniƫlle, nog bedankt voor de gastvrijheid en het beschikbaar stellen van de Rex-Place.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-04-2005 07:20
Rex Place Sittard
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-04-2005 07:21
Nog net niet klaar om op wintersport te gaan, even cc inbouwen......
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 10-04-2005 08:27
Dat is nu het rare in Nederland, ook als er niet gewerkt wordt( zelfs op zon- en feestdagen) is de boete 2x hoger dan normaal. Bron: een van de zg blik op de weg progamma's.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-04-2005 09:01
Caecil:

> Outjer en Daniƫlle, nog bedankt voor de
> gastvrijheid en het beschikbaar stellen van de
> Rex-Place.


Graag gedaan.Team werk is alles! (zelfs vanuit de keuken!) Wat een mooie foto's!!
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 11-04-2005 08:09
Caecil:

> Rex Place Sittard




Ah ik zie nu, allen maar rode wagens... zelfs de ene die geen RX-8 is. :D
Leuk... ;)
Felicitatie voor de nieuwe CC eigenaars !
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 11-05-2005 21:10
Anze, the German guy who started the whole Cruise Control thing in Europe, posted a warning yesterday on several European forums stating that one of the latest PCM reflashes actually disables the Cruise Control strategy module in the PCM, rendering your buttons completely useless.

The only info we have for now is that the reflash on the WDS CD-Rom v. 37.0 is OK, but the one available on-line from the Mazda website, v. 37.3, is a Cruise Control killer. People from diverse forum are trying to obtain info directly from Mazda (national importer and European office) on that subject. I'll let you know when I read something interesting.

In the meantime, if you have Cruise or are intending to fit it in the near future, refuse any PCM upgrade later than WDS CD-ROM v 37.0.

Fabrice
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-05-2005 06:18
Bedankt voor de waarschuwing.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-05-2005 14:06 Edited 22-05-2005 14:14
Dit wetende is het belangrijk een 37.0 cd te bemachtigen. Mocht er per ongeluk toch een reflash gedaan worden, of nieuwe mensen een CC willen, dan kunnen we tenminste nog terug.
Ik wil alle belanghebbenden oproepen bij hun dealer deze cd te bietsen! ;-)
Mazda scoort bij mij trouwens weer extra veel punten met deze goed gecommuniceerde klantvriendelijke actie. Echt helemaal goed, zo krik je de verkoopcijfers op en kweek je trouw en vertrouwen bij je bestaande klanten.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 24-05-2005 10:48
More Cruis Control issues :

http://rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=7654&highlight=

Fabrice
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-05-2005 18:13
Rasputin:

> More Cruis Control issues :
>
> http://rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=7654&highlight=
>
> Fabrice


My first issue while visiting this link is:

"Sorry, but only users granted special access can read topics in this forum."
(I did log in to the board, in case you wondered.)

Could you tell us what the issue is about, Rasputin?
- Van Matex (ForumPro) op 26-05-2005 19:59
Leo
Type bij ,,search'' een item enter, en walla je bent binnen.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 27-05-2005 11:20
Sorry :

"During our 2500 km trip to France last week, including about 2000 km of cruis control driving, I have observed a slight overshoot issue with the system.

I'va noticed different modes to the issue :

1) Continuous control (no disabling or re-re-enabling of the system) : the system works fine with good accuracy. My requested speed was 140 km/h.

2) Disabling the system ("cancel") for slower vehicle, decelerating followed by manual acceleration on the pedal, and re-enabling the system ("resume") on the fly under 135 km/h : the cruise control continues to strongly accelerate and overshoots to a speed up to 143 km/h (target was 140 km/h).

3) Disabling the system ("cancel") for slower vehicle, decelerating followed by re-enabling the system ("resume") on the fly under 135 km/h while approaching the top of a hill : the cruise control strongly accelerates and overshoots to a speed up to 147 km/h (target was 140 km/h).

4) Combination of 2 and 3 above (hill + pedal acceleration) : the cruise control continues to strongly accelerate and overshoots to a speed up to 150 km/h . At that speed, the system fall over and induces shuffle to the car by opening and closing the throttle. I had to stop it manually by disabling the cruise control ("cancel").

Has anyone in UK noticed the same? At least one other French forum member confirmed my observations.

Would this be the reason why Mazda wants to disable the cruise control for good on the RX8? It could be that the PCM in Europe is actually not calibrated (mapped) for the RX8 and only contains a default mapping from another model (common practice whe, you start a new engine calibration).

Please comment."

Since then, it seems the issue has arisen in USA and Australia too. My theory about the PCM not being calibrated is therefore wrong.

Fabrice
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-05-2005 11:39
Tijdens mijn rit naar Valdisere frankrijk (1000 km) is het mij ook een gebeurd dat de auto in een situatie kwam waarin er snel afwisselend gas en gas los werd gegeven. Door cancel te drukken was dat weer weg. Verder komt de overshoot bij mij ook voor ,vooral als er een steile helling opgereden wordt waarop de snelheid tot 20 km/u onder het target viel en toen het weer vlakker werd er te laat van het gas gegaan waardoor er even 20 km/u te hard werd gereden. Dat was bij jouw in de buurt op de autoroute de soleil achter Luik.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-05-2005 16:06 Edited 27-05-2005 16:21
Rasputin:

>
> Since then, it seems the issue has arisen in USA
> and Australia too. My theory about the PCM not
> being calibrated is therefore wrong.
>
> Fabrice


Volgens mij heb ik over dit verschijnsel al veel eerder gelezen op rx8club.com, lang voordat het eurocruisecontrolverhaal in beeld kwam. Ik heb er geen aandacht aan besteed omdat ik het wel redelijk voor de hand vond liggen dat anticiperen op faktoren van buitenaf buitenaf als op en afgaande hellingen niet meegenomen werden in de besturing van het gaspedaal.  Mensen hebben soms meer sensorinformatie dan de PCM. Maar 20 km/u overshoot is extreem veel en valt buiten de te verwachten marges, en de pendelende staat waarin de CC kan komen lijkt ook te duiden op wat bugjes of verminderd optimaal werkende code.
Aan de andere kant is er in dit geval naast de voor de computer onbekende helling nog een lastige extra parameter: de massa van de wagen die tegen de grenzen van het ontwerpgewicht aan zat (gezien de ook al niet goed meer werkende schokdempers tijdens deze zwaarbeladen rit).
Die resume-speed code is toch al niet heel netjes, want werkt wat bruusk met net iets te grote stappen. De CC van de MX-6 werkte meer geleidelijk. Dat ietwat overenthousiaste accelereren vergroot natuurlijk ook de kans op overshoot, evenals de wankelmotor zelf, die volgens mij nauwelijks remt op de motor, da's maar een zielig dingetje met weinig compressie en massa (remtechnisch gezien dan ;-) ). Het maakt wel verschil of je van het gas af gaat bij een '8 vergeleken met bijvoorbeeld een Mazda 6,  die remt echt meer op de motor. Als ze de CC code in de PCM gecopieerd hebben (en bijna niets wordt geheel nieuw geprogrammeerd tegenwoordig) van de 6 zonder daarvoor te corrigeren regelt ie ook al onnauwkeuriger.

In ieder geval hoeven we niet te rekenen op een firmware-update die de regeling verbetert, tenzij je overschakelt op US-firmware, waar de CC-code natuurlijk gewoon actief blijft en mogelijk onderhouden wordt (want dat soort grappen werkt Mazda nu ook in de hand!).
Maar goed, cruisecontrol in bergachtige gebieden is sowieso een afrader, dus erg zwaar zou ik aan deze kwestie niet tillen.
- Van eye (Deelnemer) op 04-07-2005 11:58
Mazda biedt vanaf volgende week een cruise control aan als accessoire op de RX-8.
Wordt ook gemonteerd op de 3 en 6 serie, alsook in diverse Honda's.
Heb hem al besteld.
Ik neem aan dat deze storingsvrij functioneert.
Groeten, Eye
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Cruise control
1 2 3 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill