Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Bevestiging sportspiegel
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2010 21:50
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft:

Mijn RX-8 HP velocity red was bij aankoop in 2007 (het kenteken is van 2006) voorzien van allerlei extra's waaronder tweepotige sport buitenspiegels. Deze spiegels zijn bevestigd met drie pennen aan de spiegel die in drie gaten in de driehoekige montageplaat op het portier klikken. De pennen zitten in het spiegelhuis geschroefd. De gaten zitten elk in een plaatje dat met twee kruiskopjes aan de driehoek geschroefd zit. Met een beetje kracht trek je de spiegel los van het portier, waarna hij los aan de kabel bungelt. De pennen hebben een ringvormige gleuf onder de kop waarmee ze kennelijk in een veer vastklikken. Ruim een jaar geleden heb ik mijn rechterspiegel voor het laatst teruggezet na een beurt in de wasstraat.

Vandaag merkte ik dat de deze spiegel onder het rijden bewoog. Bij inspectie bleek dat twee pennen los in hun klikgat konden bewegen. De derde pen zat nog vastgeklikt en hield de spiegel aan de auto. Maar niet voor lang, want toen ik hem probeerde los te trekken om de boel goed te kunnen bekijken brak hij af binnen het schroefgat in het spiegelhuis. Het afgebroken deel zit nu nog muurvast gecorrodeerd aan de montageplaat. Het materiaal van de pennen lijkt een soort aluminium dat wit bloemkolig is uitgeslagen. Geen Mazda kwaliteit zou ik zeggen.

De spiegel zit nu vast met duct tape. Ik schaam me dood, geen gezicht! Mijn dealer kan door een computerstoring niet bij de onderdelenlijst komen, maar ik ben bang dat dat weinig uit zal halen want het gaat hier om een accessoire, dus geen originele Mazda spiegel.

Heeft iemand enig idee of/hoe dit op te lossen is? Als de pennen al los te koop zijn lijkt het me toch nog een hele toer om het afgebroken stukje uit het schroefgat te boren (doorsnee 3mm schat ik). Een eerste zoekactie op internet levert een prijs van 491 euro op voor een komplete nieuwe sportspiegel op een Duits adres. En dan moet ik hem nog in de goede kleur laten spuiten...  :-(

Het liefst ga ik terug naar de originele Mazda spiegels. Wie wil er ruilen?  :-)

Olof
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 16-08-2010 22:19
Het zijn wel orginele mazda spiegels, staan onder nummer FE15-V3-600 in de accessoirelijst van mazda.
Prijslijst van 2006 geeft aan dat ze € 735,- kosten in kleur gespoten. Voor de twee dus.

Of er losse onderdelen voor zijn weet ik natuurlijk niet.

Groetjes Tjeu.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2010 23:57
Dank je wel, Tjeu.

Nu weet ik wat meer, waarmee ik deze week terug naar mijn dealer ga.

Groeten,

Olof
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2010 05:55 Edited 17-08-2010 07:07
Anders even navragen bij andere dealers. Er zijn er die deze sportspiegels destijds ook zelf gemonteerd hebben.

Uit de Duitse prijslijst 2010:
Sportaußenspiegel
FE15-V3-600
487,-
- Van Matex (ForumPro) op 17-08-2010 18:15
Het uitboren van een afgebroken pennetje moet tochwel lukken.
Daarna kun je het schroefdraad gat herstellen door er (overmaats) een helicoil in te plaatsen.
Het bij maken van een nieuw draadstangetje moet mogelijk zijn.

Kun je een paar duidelijke foto's (makro) maken van het ramp gebied.
Zodat je kunt zien wat er aan schort ?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2010 20:37
Bedankt, Caecil, voor het speurwerk. De prijs komt overeen met wat ik zelf gevonden had.

Matex, die foto's gaan zeker lukken want ik ben fotograaf! Ik had er alleen niet meteen aan gedacht toen het pennetje afbrak. Nu heb ik de boel al zo grondig getaped dat ik het maar even laat zitten tot ik weet wat er verder gaat gebeuren. Officieel mag ik zonder spiegel de weg niet op.

Ik heb vandaag geprobeerd of de andere spiegel (links) nog los te klikken was zoals vroeger, maar hij zit muurvast. Die gaat dus ook breken wanneer er iemand tegen aan loopt. Ik blijf er verder maar van af. Een les voor andere sportspiegeleigenaren: als je ze nog los krijgt zou ik ze maar gauw behandelen met bijvoorbeeld zuurvrije vaseline.

Gezien deze ervaring doe ik het liefst een stap terug naar de standaard scharnierende spiegels. Ik ben vandaag bij de dealer geweest waar de wagen in 2006 nieuw op kenteken is gezet. De magazijnman kon zowaar nog terugvinden in de computer dat zij inderdaad de sportspiegels hebben gemonteerd. Hij gaat nu uitzoeken waar de originele zijn gebleven. Hij heeft me nog deze week een e-mail beloofd. Klein kansje, maar je weet maar nooit...

Nog even verder rondgekeken op internet. Bij de Engelse RX-8 club zit een poster met ongeveer dezelfde ervaring, maar hij schrijft niet hoe het uiteindelijk afloopt.  http://www.rx8ownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=35&t=28806&hilit=side+mirror  Op eBay vond ik een handelaar/sloper die een set rode standaard goed werkende RX-8 spiegels aanbiedt voor 2x 75 dollar.  http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200506807418&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT  Lijkt mij een koopje. Helaas, hij verstuurt niet naar Europa...

Kan iemand mij vertellen of de standaardspiegels ook gespoten moeten worden?

Ik houd jullie op de hoogte, maar ik heb het de komende dagen druk (Sail Amsterdam).
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-08-2010 20:48
Eurorotor in Veldhoven heeft ook wel eens 2de hands RX-8 onderdelen. Pim wil je vast ook helpen met monteren.
- Van marco8 (Powerposter) [nl] op 17-08-2010 21:56
Hoi olov,

Ik heb 8 weken geleden de sportspiegels bij mijn ex-rex ervan afgehaald en de orginele gemonteerd. Ik heb geen problemen gehad bij demontage en montage. Ik zal morgen eens kijken om een foto te plaatsen van de montage plaat van mijn sportspiegels, zal toch wel te repareren zijn denk ik bij jouw. In geval van niet heb ik dus nog een orginele Mazda sportspiegels set te koop in de kleur blauw.

Groetjes marco
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2010 22:58
Bedankt voor de tips jongens. Ik wacht nog even af wat er uit het contact met de dealers komt. Maar daarna ga ik er zeker mee aan de slag.

Marco, zijn de spiegels nog los te klikken van de bodemplaat? Als dat nog goed werkt, heb ik interesse.

Groeten,

Olof
- Van marco8 (Powerposter) [nl] op 18-08-2010 14:20 Edited 18-08-2010 19:42
Olof,

Ik weet niet precies wat je bedoeld  met losklikken van de bodemplaat. Mijn spiegels waren met 3 boutjes vanuit binnen bevestigd zoals ook de orginele spiegels. Ik heb wat foto's toegevoegd om te vergelijken. Deze sportspiegels zijn niet bedoeld om los te klikken denk ik, in een wastraat is dat ook niet echt nodig. In andere situatie natuurlijk wel maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat deze spiegels in vaste opstelling alleen te gebruiken waren.

Groetjes Marco
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 19:05
Het monteren is vrij simpel, oude spiegel compleet eraf halen, en deze spiegel zoals op de foto weer monteren..

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-08-2010 23:44 Edited 18-08-2010 23:53
Wat een mazzel! Ik win nooit iets in een loterij, maar deze keer is het raak! De dealer die de wagen ooit nieuw geleverd had heeft mijn originele af fabriek spiegels teruggevonden! De spiegels die hij er in 2006 afgeschroefd heeft gaan er nu weer op. Tegen een leuke donatie in de personeelspot heb ik ze vanmiddag opgehaald.

Marco, je zult begrijpen dat ik van je aanbod geen gebruik maak. Even goed erg bedankt voor de moeite die je genomen hebt. Ik zie op je foto's dat de spiegelhuizen blauw gespoten zijn en de grondplaten zwart. Bij mij is alles rood gespoten, ook de grondplaten. Met dat kliksysteem bedoel ik dat je het blauwe deel los kunt trekken van het zwarte, zoals in mijn eerste bericht.

Na montage ga ik proberen wat tijd te vinden om de sportspiegels te repareren volgens jullie tips. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Olof

De linker sportspiegel, nu nog met de auto eraan...
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Bevestiging sportspiegel

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill