Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / gevolgen starten met warme motor
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 25-03-2010 21:49
ik lees wel voldoende over de nadelen van het afzetten van een nog niet warme motor en het dan weer opstarten, maar niet over het afzetten van een warme motor en het kort daarna weer starten. Komt er bij elke start een olie-injectie aan te pas? of is dat alleen bij koude starts? Die vraag kwam bij me op omdat het toch wel vaak voorkomt dat je enkele kilometers rijdt, iets afgeeft of ergens naar toe loopt en dan de warme motor een keer of meerdere keren weer start. Denk ook aan het afzetten van de motor bij geopende brug, het onbedoeld laten afslaan van de motor bij parkeren (het overkomt me nog steeds!), enzovoorts. Tot nu toe start de RX-8 prima, maar ik vraag me toch af of het nadelig kan zijn. Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen?

groeten sam
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 28-03-2010 20:57
weten jullie het niet of is het niet interessant? Lijkt mij toch wel een weetje of er bij elke startpoging olie ingespoten wordt.......
afz. Sam
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-03-2010 21:27
Weet het niet zeker, maar weet wel dat m'n olieverbruik omlaag ging toen ik minder vaak korte stukken reed.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2010 10:59
sschillemans:

> weten jullie het niet of is het niet interessant?
>


Sorry, ik reageerde niet want ik weet het inderdaad niet. Het is wel interessant.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2010 12:01 Edited 29-03-2010 12:12
sschillemans:

> ik lees wel voldoende over de nadelen van het
> afzetten van een nog niet warme motor en het dan
> weer opstarten, maar niet over het afzetten van een
> warme motor en het kort daarna weer starten. Komt
> er bij elke start een olie-injectie aan te pas? of
> is dat alleen bij koude starts?


De olie-injectie begint volgens mij pas serieus als de olie opgewarmd is, en dat blijft gebeuren om de diverse seals te smeren en te koelen als het zaakje warm begint te worden, en hoe hoger de last hoe meer olie er ingespoten wordt. Het is dus volgens mij niet zo dat er tijdens een (willekeurig warm of koude) heel veel extra olie wordt geinjecteerd. Het verzuipen-na-koude-start verhaal heeft ook niks met de olie te maken, maar met de aanwezigheid van overmatig veel brandstof. Ik denk dan ook niet dat er een bijzonder probleem zou zijn met het starten van een warme motor, behalve als je dat telkens doet bij de Burger King, dan krijg je zelf teveel olie naar binnen namelijk.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-03-2010 12:19 Edited 29-03-2010 12:28
Faxie:

> Weet het niet zeker, maar weet wel dat m'n
> olieverbruik omlaag ging toen ik minder vaak korte
> stukken reed.


Mogelijk dat je bij de korte stukken vaker optrok, hetgeen een hogere last oplevert dan op kruissnelheid rijden (en dan doel ik niet op 225 km/h), en dan verbruik je -naast meer brandstof- ook meer olie. Maar dat heeft dan dus niks met de starts te maken.

Eigenlijk zijn er maar twee echt opvallende zaken bij de behandeling van je wankelmotor:
- verzuip 'm niet door 'm koud uit te zetten.
- maak regelmatig flink toeren: hij begint te koeken als je altijd truttig rijdt. En dat is nou eens geen flauw smoesje om moeder-de-vrouw te misleiden, het is echt zo.
-  ok, drie dan: let veel beter op je oliepeil als bij een normale motor.
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 30-03-2010 13:48
Leo,
Goed antwoord, daar hoopte ik op! Starten met warme motor heeft dus wezenlijk andere technische gevolgen dan met koude motor. Goed te weten.Van Burger King ben ik geen fan, dus die olieconsumptie valt in ieder geval mee. Ik heb trouwens omdat Mazda dealers verschillende oliesoorten gebruiken voor de RX-8 de importeur geschreven en heb als antwoord dat zij de Dexelia 5W30 aanbevelen.
groeten Sam
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2010 17:53
5w30 half syntheet.

Groetjes M&M
- Van Renesis (ForumPro) op 04-04-2010 19:13
Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen. Ik heb echter wel eens begrepen dat er elke 6de startbeurt extra olie word ingespoten.
Kan overigens ook bij Mazda zelf vandaan komen. Helaas te chaotisch en te druk om het met zekerheid vast te stellen.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 04-04-2010 20:37
Ik had wel tijd, dus ik heb even het forum doorzocht en dit bericht van jasper gevonden:

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=11042;hl=olie%20start
- Van Renesis (ForumPro) op 05-04-2010 11:45
Haha. Bedankt.
Ik zat er overigens dik naast. Zal de alcohol van het feestje geweest zijn. ;)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / gevolgen starten met warme motor

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill