Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / bruikbaarheid RX-8
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 10-03-2010 21:21
Sinds vorige week in het bezit van een prachtige RX-8 HP uit 2005, titaniumkleur en open dak! Graag zou ik reacties ontvangen op het volgende:
1.de auto rijdt geweldig en wat een sound, maar: hoe gaan RX-8 bezitters om met de mededeling in het instructieboekje dat je de motor niet mag afzetten voordat de motor op temperatuur is? Dat beperkt de praktische bruikbaarheid, waar je een auto toch ook voor hebt, enorm. Even naar AH (1 km) gaat niet, even langs de het postkantoor, even langs mijn zoon (1 km). Bij mooi weer kan je de fiets pakken, maar bij regen of als je wat mee moet nemen wil je toch de auto pakken. Even van parkeerplaats wisselen is uit den boze lijkt me, maar waar ligt de grens. Ik heb liever geen vervuilde bougies en niet starten!
2. de eerste versnelling bezorgt mij veel problemen: je voelt niet wanneer hij pakt en daarom slaat hij erg makkelijk af. Ik doe het nu maar op de toerenteller: eerst 2000 toeren, dan laten opkomen. Juist of gaat dit nog wennen?
3. parkeren en vooral fileparkeren: dit is de eerste auto waar mij dat niet bij lukt. Je kunt echt niet zien waar de auto op houdt door de hoge achterkant. In combinatie met de moeilijke eerste versnelling voel ik mij een erste klas stuntel: de RX niet in het parkeervak krijgen en afslaande motor.... Hoe doen jullie dat, zijn er nog trucs? De Nissan 350Z heeft standaard parkeersensoren, die zouden hier ook wenselijk zijn, lijkt me.
4. filerijden: als het erg langzaam gaat, zo onder de 1200 toeren gaat die wat bokken: normaal?
Na de eerste versnelling is het alleen maar genieten en wat veert deze auto soepel voor een sportwagen!
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-03-2010 21:51
1. op de regenachtige dagen voor die 1 km eventjes de beentjes erin met een paraplu! niet te lui worden ;) ik laat mijn rex altijd warm worde dat de meter minimaal omhoog heeft gestaan op de normale stand, en dan het liefst doortrekke wanneer mogenlijk (wanneer ik dit doe staat de meter al iets langer op de normale temperatuur). als ik de supermarkt in de buurt moet hebben, plan ik het altijd zo in dat ik gewoon een ommetje rijd. en parkeervak wisselen.. afgelope vrijdag heb ik hem gewoon eve 10 meter geduwd, ging nog gemakkenlijk ook!
2. hier heb ik zelf geen last van, dit zal gewoon eventjes wennen zijn. draag soepele schoenen! dan voel je alles een stuk beter.. wanneer ik er met mijn veiligheids schoenen in zit voel ik ook helemaal niets.
3. bij parkeren kan je best een beetje de koppeling laten slippen. en wederom, het is gewoon eventjes wennen, er zijn ook nummerplaat houders verkrijgbaar met camera, eventueel zelfs dat je beeldscherm in je achteruitkijkspiegel zit (zag hem deze week nog staan in de folder van de makro)
4. het is geen auto om langzaam in te rijden! ;). maar wederom beetje spele met de koppeling kan altijd

veel plezier met de rex!
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 10-03-2010 21:53
In 1 enkel subforum je topic maken volstaat hoor. Ik denk dat het hier misschien nog meer thuishoort dan in het andere, ik post dus hier ook mijn reactie, de moderator doet nadien maar wat hij denkt dat best is ;-)

1. Als er maar 2 minuten tussen start en eindpunt is, dan doe ik even een blokje om zodat de rit 4 minuten duurt :-)
In de zomer is 3 zelfs voldoende. Een pluspunt hierbij is ook dat een wankel langer warm blijft dan een normale motor. in de terugrit kan je dus meestal wel de korte rit nemen.
2. Dat probleem heb ik niet.
3. De hoge achterkant maakt het voor mij net makkelijker om achteruit te parkeren. Ik zie goed tot hoe dicht het uiteinde van het kofferdeksel tegen de achter mij geparkeerde auto komt, en kan daardoor redelijk goed inschatten hoeveel plaats ik nog over heb om achteruit te rijden.
4. Ik heb te weinig file-ervaring om hier iets over te zeggen :-)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-03-2010 07:43
Welkom en gefeliciteerd!

Wat betreft op temperatuur komen: Ik let altijd op de watertemperatuurmeter. Als die ook maar iets begint op te lopen, is die van mij warm genoeg om uit te zetten.

Ik schakel over het algemeen terug rond de 1500 tpm. Als je dan al in de 1 zit, biedt de koppeling uitkomst, zoals frozenlips en Bartman ook al aangaven.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-03-2010 13:51
Kilometertje rijden voordat je 'm uitzet is zat. Laat 'm daarna alleen geen week staan, kun je 'm beter iets warmer laten worden (slechte ervaring mee).

Koppeling zal wel wennen zijn, ik heb nergens last van.

Inparkeren is ook een kwestie van wennen. Even goed kijken waar de achterwielen zitten, en als bij fileparkeren de achterwielen voorbij de naastgelegen auto zijn volledig indraaien, als de voorwielen voorbij zijn, terugdraaien. Zou perfect moeten gaan.

En 't is geen diesel, dus die 1200 toeren moet je niet eens te zien krijgen. Gewoon met de koppeling spelen in files. Bij 1200 wilt de auto al naar stationair gaan, en daarom bokt ie zo.
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 11-03-2010 20:46
hallo Bartman,

Tja, ik ben nieuw, hè en daarom zag ik pas later dat het bericht bij techniek stond. Toen gekopieerd en naar algemeen gebracht. Het verwijderen van het eerste item ging echter niet. Dit heb ik gemeld aan de webbeheerder en gevraagd het te verwijderen. Heel leuk om reacties te krijgen, want wie heeft er nou een RX in de buurt om het te vragen! Het meeste zal dus wennen zijn en ik maak al vorderingen. Goed te lezen dat kleinere ritjes door RX-rijders probleemloos gemaakt kunnen worden. IK ben altijd geneigd het instructieboekje te volgen.... De meeste hebben geen file-ervaring en zitten kennelijk buiten de randstad? Bedankt voor je reactie,  groeten Sam
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 11-03-2010 22:38
sschillemans:

> Goed
> te lezen dat kleinere ritjes door RX-rijders
> probleemloos gemaakt kunnen worden.


Natuurlijk is dat geen probleem. Dat is net het noodzakelijke aangenaam maken.
Ik haal nog liever de 8 uit de garage en doe er een ommetje mee, dan de 5 te nemen en 2 minuten vlugger ter plaatse te zijn :-)
In onze Mazda 5 zit ik om me te verplaatsen, in mijn Rex zit ik om te genieten ;-)
- Van Renesis (ForumPro) op 12-03-2010 04:25
File-ervaring zat hier. Woon midden in Rotterdam. ;)
Spelen met de koppeling is de beste oplossing. Parkeren met de spiegels is wel aan te raden.
Hoe het bij anderen zit weet ik niet. Bij ons is de achterruit in de winter vrij lang beslagen. En wij hebben geen geduld om daar op te wachten. :)
- Van schouwenaars (Beginner) [nl] op 13-03-2010 18:07
Mij is verteld dat als je de motor uitzet voordat hij warm is het gevaar bestaat dat hij verzuipt.
Ik heb mijn 8 altijd als een gewone auto gebruikt, ook stukjes van 100 meter,kleine stukjes verplaatsen, uit de garage rijden en stilzetten etc.
Hierbij heb ik 1 keer meegemaakt dat hij toen ik 's-morgens weg wilde rijden verzopen was.
De reden was dat ik hem de vorige avond enkele kleine stukjes gereden had en wel zes keer over een afstand van 20 meter verplaatst.
Verder heb ik nog nooit problemen gehad.
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 14-03-2010 10:34
hoi,

Jouw antwoord wijkt best wel af van de andere. In principe is dit vragen om moeilijkheden. Dat je die pas één keer gehad hebt is mazzel. Voor de zekerheid houd ik toch maar minimaal 2 km rijden aan, hoewel jij bewijst dat het ook met minder kan. Wellicht is de ene 8 gevoeliger ervoor dan de andere?
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-03-2010 11:55
Wij laten hem ook eerst warm worden, voordat we hem uitzetten.
Het risico van verzuipen wil echt niet lopen, plus dat het ook nog eens flink geld kan gaan kosten wanneer je echt pech hebt!

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / bruikbaarheid RX-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill